Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Joz
Vandaag om 14:26:56
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 14:26:21
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 14:03:08
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
NS 1700 transfers door spoorzeven
Vandaag om 13:59:16
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Rudy0907
Vandaag om 13:42:57
Sfeer op je modelbaan door Bouwer
Vandaag om 13:41:19
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:35:45
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 13:35:39
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 13:27:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 12:39:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door GD
Vandaag om 11:21:39
Camp 3 door GD
Vandaag om 11:19:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 09:23:54
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 08:34:16
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
19 July 2025, 23:46:32
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
19 July 2025, 23:46:05
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
19 July 2025, 23:10:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door 6martinus5
19 July 2025, 22:27:09
Spoor 1 nem of finescale door Wies
19 July 2025, 21:53:27
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
19 July 2025, 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
19 July 2025, 20:58:39
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
19 July 2025, 20:11:13
De Projecten van RetroJack door NS264
19 July 2025, 18:52:37
Piko 2025 door Duikeend
19 July 2025, 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
19 July 2025, 17:35:25

Auteur Topic: Hookyville (schaal N)  (gelezen 259232 keer)

Hookies

• Offline Offline
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re:Hookyville (schaal N)
« Reactie #855 Gepost op: 05 March 2013, 12:35:49 »
Bij het blauwe pand is een klein trapje aangebracht om naar de winkel te kunnen komen. Bij het bruine pand uiterst rechts ook een trap van één trede om net even makkelijker naar dat pand te komen. Je ziet dat het voetpad hier na het hoogste punt even lijkt te dalen. Dat is een mooie plek om straks een stoepreparatie door gemeentewerken plaats te laten vinden, kom maar door met die stratenmakers, bergje zand en afzetting. Trapjes moeten nog wel vlak gemaakt worden en verweerd.

Mvg,
Martin
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
« Reactie #856 Gepost op: 05 March 2013, 14:29:53 »
Martin,

Hoe heb je die trap gemaakt. Ik heb nog een trapje van 2 of 3 treden nodig over een lengte van 30 a 40 cm.
Mijn station is geleverd zonder toegangs mogelijkheid (of ik moet de grondplaat weghalen, liever niet).

Groet,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 05 March 2013, 17:35:25 door gvandersel. Reden: typefoutjes weggehaald »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #857 Gepost op: 05 March 2013, 15:40:24 »
Gerard,

Ik heb karton van 1 mm dik bij de reguliere boekhandel gekocht. Is in elk geval 40 cm breed. Strookjes uitgesneden en op elkaar geplakt. 1 mm breed voor normale traptreden, 2 mm breed kan ook, dat is voor ruimere traptreden. Wel telkens 1 mm stijging, wat in N gelijk staat aan 16 cm. Na het plakken in de acryl gezet en vervolgens met stoepverf van Faller (is een lichtere kleur dan de weg, al noemen ze het allebei straatverf) behandeld. Nu alleen nog even gladstrijken en verweren, want schoon zal het niet meer zijn natuurlijk.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #858 Gepost op: 05 March 2013, 17:34:43 »
Martin,

Bedankt. Dat is niet te moeilijk. Ga ik zelf ook maken bij het station.

Groet,

Gerard van der Sel.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #859 Gepost op: 15 March 2013, 14:57:09 »
Nog steeds weinig tijd, maar dat komt wel na 22 maart. Tussen de bedrijven door toch nog wat kleine dingetjes gedaan. Ja, hekjes staan nog op het lijstje.

Een van de blauwe wagens is opgeborgen. Die heeft een plaats in de parkeergarage gevonden. Boven sluiten de afdekstenen nog niet goed op elkaar aan. Links, die er al zat, is iets te hoog, maar met een speld kan ik die wellicht nog wel lager krijgen.

Onderstaande foto is natuurlijk niet echt haarscherp, maar het gaat om het idee uiteindelijk. Je ziet hier namelijk de betaalautomaat in de parkeergagare. Een beeld dat je als je de baan bekijkt, nooit echt zult zien, maar goed. Het budget van de gemeente was trouwens ook op, want de afwerking van de muren laat te wensen over.

Close-upje van het middendeel van de straat. Verweerde trapjes passen mijns inziens goed bij de stoepen, ook al zal zo'n trapje in de meeste gevallen eigenlijk recht voor de deur horen.

En dan nog even een totaalshot, waar de chauffeur van die tweede blauwe wagen er toch weer in geslaagd is om zich in beeld te laten fotograferen.

Mvg,
Martin

gvandersel

• Offline Offline
« Reactie #860 Gepost op: 17 March 2013, 11:33:25 »
Martin ziet er weer goed uit. IS alleen die lantaarn aan de muur niet wat te groot? Ik had laatst in Houten ook zoiets in mijn handen, maar vond de lantaarn vergeleken met een preiser wat aan de grote kant. Aan de andere kant vergeleken met je lantaarn valt het en beetje mee.

Groet,

Gerard van dr Sel.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #861 Gepost op: 17 March 2013, 11:41:57 »
Hij oogt inderdaad wat aan de grote kant, al is het er toch echt één voor N-spoor. Ik zit er niet zo mee. Vind de wandlantaarn bij Club Manhattan leuk en met de wandlantaarn aan de voorzijde van dit deel zullen de preisers in elk geval de trap goed kunnen zien.

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #862 Gepost op: 31 March 2013, 13:41:05 »
Even het deel met de stijgende weg opzij geschoven. Morgen komt er bezoek (ik ben jarig) en die willen wel wat rijdend zien. Dus baan poetsen, maar ondertussen ook nog een deel van de huizen langs de weg gemaakt. Dit is ook een uitneembaar deel op de plek waar de bogen precies een kwart draai hebben gemaakt. Rechts naast het huis komt straks nog een hoekhuis te staan, dan een straat en dan kom je bij het deel met de stijgende weg uit. Ik zal dat ook nog wel eens op de kiek zetten. Of het hoekhuis links daar blijft staan is nu nog een vraagteken. Ergens op dit punt komt de hoofdstraat (laan met twee wegdelen en in het midden bomen) aanzetten, dus ik moet nog even zien hoe die kruising gaat worden. Daarom staat er links ook nog geen derde lantaarnpaal.
Voor de vaste volgers: de stoeprand moet nog gemaakt worden en de huizen hebben nog geen verlichting. De lantaarnpalen morgen waarschijnlijk al wel.

Mvg,
Martin

Albertus Gleise

• Weniger ist mehr
  • Offline Offline
« Reactie #863 Gepost op: 31 March 2013, 15:16:53 »
Alvast gefeliciteerd en nog vele jaren..... (y)

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #864 Gepost op: 31 March 2013, 18:18:18 »
Als je een tijdje niet gereden hebt (en dat tijdje is misschien wel een jaar), dan moet je de baan eerst even goed schoonmaken. Althans, ik wel. Stofzuiger over alle sporen en open delen, daarna roco-blokje over de sporen getrokken. Wasbenzine kan altijd nog, maar die wilde ik even in reserve houden. Waarom zou je te veel doen als het zo ook kan?

Enfin, trein op de rails en rijden maar. Niet via Koploper en de laptop (daar moet ik nog weer even inkomen en één probleempje tackelen), maar gewoon via de Twin. Twee problemen deden zich meteen voor.

BIj een engels wissel heeft de loc het zwaar en valt hij soms stil. Hier wel wasbenzine toegepast en de rails rond het wissel en het wissel zelf beetje opgepoetst. Dat zorgde dat probleem 1 werd opgelost.

Bij probleem 2 bleek een kwart boog stroomloos te zijn en dat had niets met een los draadje te maken. Dat was vorig jaar ook al zo, maar toen was het al opgelost door met de glasvezelpen een staaf te bewerken. Nu niet, dus maar een draadje aan de rail gesoldeerd, gaatje geboord en aangesloten op de ringleiding. Ik was daar vorig jaar al mee bezig geweest, waardoor het gestripte stukje nu alsnog in gebruik is genomen. Ook dit was voldoende om de loc soepel te laten rijden. Niet plankgas, want deze Fleischmann gaat qua snelheid alle perken te boven. Plus dat je met deze snelheid nog wel eens met een ontsporing te maken krijgt.

Kortom: goed gevoel!

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #865 Gepost op: 31 March 2013, 20:40:27 »
Zojuist met kunst- en vliegwerk de twee uitneembare diorama's op de baan geplaatst. Is toch leuk voor het bezoek morgen om naast treinen ook huisjes met straatverlichting te zien. De manier van aansluiten en de dradenloop is geïmproviseerd en met behulp van wat hout even op z'n plaats gezet, zodat de treinen rustig onder de draden door kunnen rijden. Straks wordt alles aan de onderkant via bindruggen strak getrokken en naar een stekker verplaatst die dan weer ergens anders op aansluit. In principe is het straks bij het uitnemen van een module: stekker loskoppelen en module eruit nemen. Dus let bij deze schemer- en nachtfoto's even niet op al dat hout en die trafo midden op de baan. Dat wordt allemaal keurig weggewerkt.

Twee keer zicht van voren:

Zicht van opzij, waarbij de stijging van de weg goed in beeld komt:

Schuin van voren en dan wat meer vanuit de hoogte:

Mvg,
Martin

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #866 Gepost op: 03 April 2013, 10:36:18 »
Alvast wat foto's van mijn nieuwe aanwinsten voor mijn verjaardag. Dit waren cadeaus van het bezoek. Foto's heb ik even geleend van Faller, Trix, Fleischmann en Viessmann. De drie 9100 railtjes heb ik niet op de foto gezet. Ik verwacht dat mijn nieuwe lok zich deze week wel zal melden en morgen ga ik nog wat spulletjes ergens ophalen voor het cash geld wat ik heb gekregen.

Allereerst een inrijsein van Viessmann:

De kapel St. Bernhard, lekker voor ergens in de bergen:

Een museumwagen met auto uit tijdperk III. Eenmalige oplage van Trix uit 2006:

En een Fina ketelwagen uit Nederland:

Mvg,
Martin

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #867 Gepost op: 03 April 2013, 11:50:46 »
Hoi Martin,

dat zijn leuke aanwinsten, wat betreft je modules altijd een mooi gezicht als de lampjes branden kan niet wachten tot dat ik in dit stadium ben aangekomen.

Wat vond het bezoek van je bouwkunsten?

gr
martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann

Hookies

• Offline Offline
« Reactie #868 Gepost op: 03 April 2013, 11:54:38 »
Ze vonden de lichtjes leuk, de stijgende weg en de parkeergarage ook. Verder was een aantal wat teleurgesteld omdat er nu veel minder huisjes op de baan stonden dan vorig jaar. Ja, toen had ik van alles kriskras neergezet. Volgend jaar zal er vast meer staan.

desperado112

• Offline Offline
    • Mittelstad 2.0
« Reactie #869 Gepost op: 03 April 2013, 13:41:36 »
Ze vonden de lichtjes leuk, de stijgende weg en de parkeergarage ook. Verder was een aantal wat teleurgesteld omdat er nu veel minder huisjes op de baan stonden dan vorig jaar. Ja, toen had ik van alles kriskras neergezet. Volgend jaar zal er vast meer staan.

hahaha, waar ken ik dat van bij mij wordt er steeds gevraagd of het al rijd, ja het rijd oh dan komen wel snel kijken.
En je zal altijd zien komen ze kijken als ik net bezig ben en dus niks rijdt hahaha.

nou in ieder geval succes met je baan.

Gr
Martijn
Ho, Multimaus. Fleischmann