Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 14:15:15
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door 741230
Vandaag om 14:13:01
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door 741230
Vandaag om 14:11:37
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
  

Auteur Topic: wie weet de fabrikant?  (gelezen 1930 keer)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: wie weet de fabrikant?
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2023, 19:23:28 »
Ja precies.  Dat is er een.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: wie weet de fabrikant?
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2023, 19:57:30 »
Weet je het zeker Ton? Als ik op seinarm.nl kijk naar de GTM zijn dat kolenwagens die volgens mij hogere schotten hebben, zoals dit Roco model van een GTM ook heeft:




Nee, ik weet het niet helemaal zeker; ik put uit mijn geheugen en kan nu even geen harde informatie geven over de typeaanduiding.
GTM is echter een typeaanduiding die niet gebonden is aan een bepaalde wagen; het is een open goederenwagen met 20 ton laadvermogen.


Ik blijf erbij dat mijn 2 modellen eerder zandwagens zijn. Ook de nummers (174504 en 174506) lijken hierop te duiden.
Op seinarm staat namelijk bovenaan de pagina bij de zandwagens de volgende informatie:

Indeling dienstwagenseries omstreeks 1950:
170001 - 180000    Weg en Werken

De wagens waren oorspronkelijk de HSM wagens 29001 - 29040 (onberemd) en 29041 - 29050 (beremd). Volgens de materieeltekeningen in Het Utrechts Archief waren het 20 tons open goederenwagens "Uitsluitend ten dienste van weg en werken - depot stapelplaats Crailo". En volgens mij werd in Crailo geen zand gestapeld, maar algemeen bovenbouwmateriaal.
Dat wagens waren ingedeeld bij Weg en werken, wil zeker niet zeggen dat het zandwagens zijn.

Nog even verder gekeken op seinarm.nl

Het zouden m.i. ook goed GZM wagens (ex HSM) kunnen zijn, daar lijken ze m.i. het meeste op.
En dan dus omgenummerd tot dienstwagens t.b.v. de inzet voor Weg en Werken?

Dat zou dan ook verklaren dat de Z (van zand?) is weggevallen, omdat ze bij die dienst wellicht ook voor andere doeleinden dan uitsluitend zand werden ingezet?

Meet de lengte van je wagen even op, vermenigvuldig met 87 en kijk of dat overeenkomt met de lengte die op Seinarm wordt vermeld bij de GZM.
Het lijkt mij sterk dat je het dan nog gelooft.

Bedoelde je deze wagen toevallig:



Die heb ik ook een aantal maanden geleden bemachtigd  :)

Beide wagens zijn dwarsliggerwagens van 't Oude Station. Er was namelijk zowel een 2-assige (onberemde) als een 3-assige (beremde) variant. Van de beremde variant uit het grootbedrijf is een exemplaar opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 08 May 2023, 20:52:27 door TonM. Reden: Eerdere post ook beantwoord »