Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:53:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:32
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 22:40:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MOVisser
Vandaag om 22:36:27
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 22:32:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 22:30:41
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
Vandaag om 22:07:12
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:55:03
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
Vandaag om 21:51:14
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
Vandaag om 21:24:37
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 21:18:17
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:11
Raadplaatje door GerardvV
Vandaag om 21:05:54
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 21:01:35
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 21:00:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Karst Drenth
Vandaag om 20:48:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 20:45:15
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door puntenglijder
Vandaag om 20:39:54
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:32:53
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door hmmglaser
Vandaag om 20:30:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door JoopSpoort
Vandaag om 18:31:31
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Bob11
Vandaag om 18:15:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:05:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
Vandaag om 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 13:51:22
Aansturen verlichting Exact-Train ICR door VAM65
Vandaag om 13:34:11
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 13:25:09
  

Auteur Topic: wie weet de fabrikant?  (gelezen 1911 keer)

Jeff

  • Offline Offline
  • Berichten: 518
Re: wie weet de fabrikant?
« Reactie #15 Gepost op: 08 May 2023, 19:23:28 »
Ja precies.  Dat is er een.
Met vriendelijke groet: Jeff van Alphen
Nederlands modelspoor tussen 1948 en 1955 in H0.
Zwitsers spoor, RhB in H0m en IIm

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2594
Re: wie weet de fabrikant?
« Reactie #16 Gepost op: 08 May 2023, 19:57:30 »
Weet je het zeker Ton? Als ik op seinarm.nl kijk naar de GTM zijn dat kolenwagens die volgens mij hogere schotten hebben, zoals dit Roco model van een GTM ook heeft:




Nee, ik weet het niet helemaal zeker; ik put uit mijn geheugen en kan nu even geen harde informatie geven over de typeaanduiding.
GTM is echter een typeaanduiding die niet gebonden is aan een bepaalde wagen; het is een open goederenwagen met 20 ton laadvermogen.


Ik blijf erbij dat mijn 2 modellen eerder zandwagens zijn. Ook de nummers (174504 en 174506) lijken hierop te duiden.
Op seinarm staat namelijk bovenaan de pagina bij de zandwagens de volgende informatie:

Indeling dienstwagenseries omstreeks 1950:
170001 - 180000    Weg en Werken

De wagens waren oorspronkelijk de HSM wagens 29001 - 29040 (onberemd) en 29041 - 29050 (beremd). Volgens de materieeltekeningen in Het Utrechts Archief waren het 20 tons open goederenwagens "Uitsluitend ten dienste van weg en werken - depot stapelplaats Crailo". En volgens mij werd in Crailo geen zand gestapeld, maar algemeen bovenbouwmateriaal.
Dat wagens waren ingedeeld bij Weg en werken, wil zeker niet zeggen dat het zandwagens zijn.

Nog even verder gekeken op seinarm.nl

Het zouden m.i. ook goed GZM wagens (ex HSM) kunnen zijn, daar lijken ze m.i. het meeste op.
En dan dus omgenummerd tot dienstwagens t.b.v. de inzet voor Weg en Werken?

Dat zou dan ook verklaren dat de Z (van zand?) is weggevallen, omdat ze bij die dienst wellicht ook voor andere doeleinden dan uitsluitend zand werden ingezet?

Meet de lengte van je wagen even op, vermenigvuldig met 87 en kijk of dat overeenkomt met de lengte die op Seinarm wordt vermeld bij de GZM.
Het lijkt mij sterk dat je het dan nog gelooft.

Bedoelde je deze wagen toevallig:



Die heb ik ook een aantal maanden geleden bemachtigd  :)

Beide wagens zijn dwarsliggerwagens van 't Oude Station. Er was namelijk zowel een 2-assige (onberemde) als een 3-assige (beremde) variant. Van de beremde variant uit het grootbedrijf is een exemplaar opgenomen in de collectie van het Spoorwegmuseum.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 08 May 2023, 20:52:27 door TonM. Reden: Eerdere post ook beantwoord »