Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
13 August 2025, 23:55:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door TonM
13 August 2025, 23:20:35
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
13 August 2025, 23:08:01
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
13 August 2025, 22:53:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
13 August 2025, 22:32:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door MichielB
13 August 2025, 22:25:43
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Modeltreinmulder
13 August 2025, 22:23:20
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door jandcargo
13 August 2025, 22:19:39
booster vraag door Patrick Smout
13 August 2025, 22:05:38
Aachenau West door MichielB
13 August 2025, 22:02:43
Da's Daz 2 door Huup
13 August 2025, 22:02:43
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door defender
13 August 2025, 21:51:12
Modeltreinwinkels in Berlijn. door grossraumwagen
13 August 2025, 21:45:44
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
13 August 2025, 21:22:09
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
13 August 2025, 19:58:23
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
13 August 2025, 19:21:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
13 August 2025, 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
13 August 2025, 19:03:45
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
13 August 2025, 18:23:28
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
13 August 2025, 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
13 August 2025, 17:29:32
US diorama in H0 door Wim Vink
13 August 2025, 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
13 August 2025, 16:40:13
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
13 August 2025, 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
13 August 2025, 16:30:02
Rijnstraat door Huup
13 August 2025, 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
13 August 2025, 15:40:21
  

Auteur Topic: Hagendam - (Baanplan H0)  (gelezen 5444 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Hagendam - (Baanplan H0)
« Gepost op: 17 April 2008, 11:50:23 »
Na het falen van de eerste rijproeven vanuit het schaduwstation >:(, heb ik de sporen naar het landschapsniveau herzien en de maximale stijging teruggebracht tot ca 2%. Nu gaat het wel goed, en kan ik verder bouwen aan mijn plan Hagendam. Op 2,70x1,80 meter (min een hap van 65 cm voor teogang tot de baan en de cv ketel) maak ik nu een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.
Het schaduwstation heeft 4 opstelsporen, lang genoeg voor regionaal treinverkeer en een enkele goederentrein.

Het dorp Hagendam met een (iets hoger gelegen) stukje industrie

De eerste bouwfase is voor 2/3 voltooid: binnenkort de plaatjes.
Voor goede suggesties sta ik natuurlijk open ;D
Groeten Bessel


« Laatst bewerkt op: 17 April 2008, 23:58:55 door Hans van de Burgt »
RETROBAHN A.G.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Herzien plan Hagendam
« Reactie #1 Gepost op: 17 April 2008, 12:43:56 »
Krijg je geen probleem me het spoor (donkergrijs) wat vanuit het station schuin rechts naar boven vertrekt en dan onder het draaischijf gedeelte door gaat. Dit lijkt me een steile helling.

Eric
Gr.
Eric

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Herzien plan Hagendam
« Reactie #2 Gepost op: 17 April 2008, 13:00:21 »
Het plan is om het donkergrijze stuk te laten dalen met een 2% helling en het industrieterrein hoger te leggen: er moet dan net genoeg hoogte zijn om de lus te berijden. Maar dit gedeelte wordt als laatste gelegd, dus er is nog wat aanpassing mogelijk ;D
RETROBAHN A.G.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Herzien plan Hagendam
« Reactie #3 Gepost op: 17 April 2008, 23:54:48 »
// Op 2,70x1,80 meter (min een hap van 65 cm voor teogang tot de baan en de cv ketel)// een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.//

Misschien komt het je plan ten goede om terug  te gaan naar enkelspoor
en minder opstelsporen naast de draaischijf te plaatsen? Greetz, Paul

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5342
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #4 Gepost op: 07 May 2008, 13:39:27 »
Goed idee van je, Paul (ik zag dat je zelf een zeer ambitieus plan hebt gemaakt-ik benijd je beschikbare ruimte!) Ik heb het rondspoor nu om het industriestukje heengetekend en de baan als enkelsporige lus met uitbreiding getekend. Er zijn nog wel kleine hoogteverschillen in het landschap maar de sporen lopen niet meer over elkaar heen. Het samenkomen van de sporen links is een vast feit, mijn schaduwstation is inmiddels 90% afgebouwd.
Heeft iemand een beter idee voor de invulling van het stukje "museum" rond de draaischijf?
Groeten, Bessel
RETROBAHN A.G.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #5 Gepost op: 07 May 2008, 20:12:56 »
//maak ik nu een Hollands landschap met klein lokaalstation, een dorpje met agrarisch bestemmingsplan en een klein stukje industrie waar ook een loods met NS museummaterieel komt.
Het schaduwstation heeft 4 opstelsporen, lang genoeg voor regionaal treinverkeer en een enkele goederentrein.//

Bessel, allereerst ben ik geen specialist op dit gebied maar kijk eens of je verder komt met de volgende opmerkingen:

Ik weet niet zeker wat je thema is en met wat voor een materieel (diesel, stoom, elektrisch) je wilt gaan rijden, maar ik zou de hele draaischijf en alles wat daarmee samenhangt, zoals de museumfunctie v.d lokloods, laten vervallen. Overweeg bijvoorbeeld eens het thema van een museumlijn.

Vraag mij niet waarom, maar toen ik je omschrijving las, moest ik gelijk denken aan de stoomtramlijn (NS-museummaterieel!) die loopt van Hoorn naar Medemblik. Aan deze lijn liggen enkele kleine stations met aan het eind van de lijn het kopstation te Medemblik. Op deze lijn werden vroeger passagiers en (agrarische) goederen vervoerd.

Stel nu dat je een onderdeel van deze lijn als uitgangspunt neemt voor je plan waarbij station Hagendam (Hoorn)  ;) het vertrekpunt van je museummaterieel is, dan heeft het spoor een functie: nl. het vervoer van mensen en goederen in een landelijke (agrarische) omgeving.

Je hebt bij een verdere uitwerking ook gelijk een tijdperk waarin je kunt rijden met museummaterieel: circa tijdperk II. Als je dit realistisch wilt houden, dan beperk je je tot het rijden met  NL- stomers.

De "industrie" zou ik bij een verdere uitwerking ook laten voor wat het is omdat industrie minder past in deze setting gezien het gewenste (?) agrarische karakter.

De ruimte die nu vrijkomt, kun je bijvoorbeeld verder invullen met het station van bijvoorbeeld Opperdoes (overslag van aardappelen :P & post + instap/ uitstapplaats voor passagiers) of het eindpunt van de route: station Medemblik. Dit is een kopstation. Met een kopstation creëer je mogelijkheden om te kunnen rangeren.

Ik heb wat foto's bijgevoegd van "Hoorn onder Stoom" (2007) waarop je links de lokloods ziet met het museummaterieel en wat bijbehorende sporen. Hoewel je het niet kunt zien, is hier geen draaischijf aanwezig. Ook niet zichtbaar zijn het station en het seinhuis. Deze liggen wat meer naar voren. 

Tip: geef € 6,- uit tijdens de  Stoomtramvierdaagse in Medemblik van 24.05.2008 - 25.05.2008. Ik weet zeker dat je veel inspiratie op doet tijdens de reis van Hoorn - Medemblik. (v.v.) Wellicht komt dit je plan ten goede.  Greetz, Paul

(Vergeet je fototoestel niet!)





Edit: ik vond deze foto nog:



« Laatst bewerkt op: 08 May 2008, 08:45:18 door Paul VT 11.5. Reden: loods <=> draaischijf »

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #6 Gepost op: 09 May 2008, 14:48:05 »
Er moet daar nodig eens worden geroestreden :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #7 Gepost op: 09 May 2008, 15:58:46 »
Roestrijden is mij om de werking van de beveiliging te garanderen en dat is hier niet nodig.

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2789
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #8 Gepost op: 10 May 2008, 00:53:39 »
Zou je denken ;)
Maar roest duid op tijdje niet gebruikt, en dat moeten we niet hebben :P
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: Hagendam - (Baanplan H0)
« Reactie #9 Gepost op: 10 May 2008, 01:21:06 »
Winter he  ::) Komt met dit weer vast wel weer helemaal goed.  ;)

Over het baanplan:

Draaischijf-/depotaansluiting bij het station maken en niet aan de vrije baan.

En een uithaalspoor maken bij de twee rangeersporen bij de goederenloods. (De wissel naar spoor 3 en 4 vervangen door een engels wissel dus bijvoorbeeld.)

RJ