Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Modelwensen 2026
door
marco
Vandaag
om 23:01:15
Pfarrerwinkel bahn
door
Wim Vink
Vandaag
om 22:57:29
Tandwielen Fleischmann BR 80
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 22:51:08
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation.
door
DJV
Vandaag
om 22:51:02
Even voorstellen Niels uit Den Haag
door
RallyAstra
Vandaag
om 22:47:57
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 22:43:54
Roco 42616
door
Ronald69
Vandaag
om 22:38:20
3e US Convention op 11 en 12 april 2026, locatie De Pol Aalten NL
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 21:42:58
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5
door
MOVisser
Vandaag
om 21:32:35
Yamorc 7001 dood
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 21:16:47
sluitverlichting op paar goederenwagens 3 rail
door
bellejt
Vandaag
om 21:05:38
Fotowedstrijd 2025
door
Bob R.
Vandaag
om 20:31:55
Berkina Volvo met Viessmann taxi bord
door
ruudns
Vandaag
om 20:03:34
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Sven
Vandaag
om 19:32:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Karben
Vandaag
om 19:00:51
Laatste beurs voor Piet Peetoom (Godfather Models& Supply) 10/11 januari a.s.
door
Ronald Halma
Vandaag
om 18:27:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 18:16:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Silvolde
Vandaag
om 17:51:59
Bahnstrecke 5867
door
Ronald Halma
Vandaag
om 16:50:11
Goede wensen voor 2026
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:15:16
MoBaBro.de
door
Marco1044
Vandaag
om 15:52:36
Van Eijs naar Wijlre en naar Schin op Geul
door
dennie
Vandaag
om 15:44:20
Treinverkeer in het oostblok, grensoverschrijdend?
door
Benelux795
Vandaag
om 15:31:10
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79
door
ES44C4
Vandaag
om 14:58:44
Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat
door
DJV
Vandaag
om 14:51:13
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant.
door
kar
Vandaag
om 14:14:55
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m
door
Juroen
Vandaag
om 13:16:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 12:58:11
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Frits C
Vandaag
om 12:25:58
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18)
door
gdh
Vandaag
om 12:16:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VIRM4 aangekomen in Haarlem voor eerste fase modernisering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: VIRM4 aangekomen in Haarlem voor eerste fase modernisering (gelezen 1284 keer)
Sam
Offline
Berichten: 189
LocMaus-Fleischmann-Roco-Stoom-Diesel
VIRM4 aangekomen in Haarlem voor eerste fase modernisering
«
Gepost op:
05 May 2023, 10:16:25 »
VIRM4 aangekomen in Haarlem voor eerste fase modernisering
Bron: NS Communicatie / 4-5-2023
De eerste VIRM4 is woensdag 3 mei binnengereden in de hallen van NS Treinmodernisering. Hiermee is de pre try-out fase van de laatste VIRM modernisering gestart.
Mohamed Ben Salah, programmamanager NS Treinmodernisering “Een mooie en belangrijke mijlpaal voor het programma VIRMm4. Het is voor ons van belang om het demontage proces op tijd te starten, omdat een gedemonteerde trein ons weer veel informatie geeft. In de praktijk zien we dat de trein in werkelijkheid er vaak anders uitziet dan oorspronkelijk op papier staat.”
“Na heel veel voorbereidend werk is dit een mooi tastbaar moment. De trein staat nu bij NS Treinmodernisering in de fabriek, dat is heel bijzonder voor alle betrokkenen in Haarlem”, aldus Falco Mooren, programmamanager NS Techniek.
Pre Try Out
Deze eerste VIRM4 staat aan de start van de Pre Try Out fase (PTO). De eerste trein uit een serie die gemoderniseerd wordt krijgt een PTO. Omdat het de eerste is, is dit het moment om het ontwerp dat op papier bedacht is in de praktijk uit te proberen: het zogenaamd valideren van het ontwerp. Hier worden de aanpassingen voor het eerst doorgevoerd. “We leren als NS van de PTO en als er aanpassingen nodig zijn dan kunnen die nog tijdig gedaan worden voor de serieproductie start”, legt Falco Mooren uit. “Een bijkomend voordeel is het kunnen aanvullen van reserveonderdelen. Van de VIRM4 treinen die nu rijden zijn sommige reserveonderdelen schaars. Door demontage van deze eerste trein kunnen we de voorraad weer aanvullen voor defecten op de nog rijdende treinen. Denk bijvoorbeeld aan klaptafels.”
Mohammed Ben Salah vertelt dat het PTO-proces bestaat uit een aantal stappen. “Eerst wordt het hele treinstel gedemonteerd. Uiteindelijk zet het team de trein weer volledig in elkaar met de vernieuwde onderdelen. De nieuw gemonteerde trein wordt uitgebreid getest. Van het demonteren, monteren en testen kunnen we veel leren. Eventuele verbeteringen kunnen dan worden doorgevoerd. Na het inbedrijfstellen van de trein wordt de trein weer opgeleverd voor de dienstregeling.
Eerder dan gepland
De eerste VIRMm4 is vier maanden eerder dan gepland in Haarlem gekomen. Dit was nodig om het team van bekabeling efficiënter te laten werken. “Het demontage proces is vier maanden naar voren gehaald en het team heeft hier geweldig op geacteerd. Dat is een compliment waard aan alle collega’s”, zegt Mohamed Ben Salah. Kees Manders is Product Owner Sanitair en Klimaatsystemen en ziet voordelen voor zijn team “Door de vroege binnenkomst kunnen we vroegtijdig demonteren. Zo worden risico’s eerder blootgelegd en hebben we meer grip op de komende fases. Over het geheel zullen we meer tijd hebben om met de trein zelf te werken en oplossingen te testen door proefplaatsingen te doen. Hiervoor is alles alleen op papier geweest.”
Modernisering VIRM
Tijdens een modernisering wordt de trein op technisch- en comfortgebied geschikt gemaakt om weer 18 jaar mee te kunnen. Moderniseren doen we om duurzamer met ons materieel om te gaan. Ook is het goedkoper dan nieuwe treinen te moeten kopen.
Uit reizigersonderzoek is gebleken dat de VIRMm2/3 goed scoort op reizigerstevredenheid. De modernisering van de VIRM4 zal veel overeenkomstigheden hebben met de VIRMm2/3. “Het interieur wordt volledig gemoderniseerd, de airco wordt vernieuwd en in de tweede klas worden stroompunten toegevoegd. Minder zichtbaar voor reizigers, maar zeker zo relevant zijn de technische systemen in de cabine die worden aangepakt. In aanvulling op VIRMm2/3 wordt ook de cabine opgefrist”, vertelt Mooren.
NS Treinmodernisering is nog druk bezig met de 242 rijtuigen van de VIRM2/3 die in Q1 2024 allemaal gemoderniseerd zijn. De volgende en laatste is de VIRM4-serie. In 22 stappen worden de VIRM-treinen volledig gedemonteerd en opgeknapt opgeleverd. Tijdens dit proces wordt onder andere geschilderd, bekabeld, apparatuur en interieur geplaatst en heel veel getest.
Naar verwachting loopt de Pre Try Out fase tot eind 2025 en begint de serieproductie in januari 2026. Deze zal in ieder geval doorlopen tot eind 2028/begin 2029.
Gelogd
In every real man, a child is hidden that wants to play - Friedrich Nietzsche
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
VIRM4 aangekomen in Haarlem voor eerste fase modernisering