Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:16
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 14:38:45
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 14:35:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 14:30:54
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Scratchbuilt
Vandaag om 14:27:09
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 14:20:18
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 14:07:16
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
Prestige Models : ervaringen door willyTEE
Vandaag om 13:48:15
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 13:45:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 13:39:42
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
DE II van DKM opnieuw bedraden. door paazhaas
Vandaag om 13:04:47
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 12:55:31
Bahnstrecke 5867 door RobVille
Vandaag om 12:43:51
Heroplage Artitec Plan W? door André82
Vandaag om 12:33:36
Wat was jullie allereerste loc? door bellejt
Vandaag om 12:33:26
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:26:30
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door jerdenberg
Vandaag om 12:13:23
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 11:46:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Montanbahn
Vandaag om 11:32:55
Verschillen in S88N terugmelder Rosoft m.b.t. door Montanbahn
Vandaag om 11:24:38
Kreisbahn nach Bad Bimmelberg (0,42m2) door spoorijzer
Vandaag om 11:16:04
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:13:32
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:02:57
Fleischmann Anna ombouw. door defender
Vandaag om 11:00:27
  

Auteur Topic: Bosbouwproducten, Schaaldelen.  (gelezen 1369 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Bosbouwproducten, Schaaldelen.
« Gepost op: 04 May 2023, 12:59:00 »
Bosbouwproducten


000 Schaaldelen

Bij het verwerken van boomstammen tot planken ontstaat als rest product de z.g.n. Schaaldelen. Deze schaaldelen laten zich niet zoals planken en balken, netjes stapelen. Daarom worden deze delen voor transport van de zagerijen naar de papierindustrie en de bouwmarkten tot grote pakketten gebundeld. In de beladingsvoorschtriften van NS wordt een beschrijving gegeven van het beladen van deze bosbouwproducten. Bij NS spreekt men bij deze ladingsoort over hout in bundels, rondhout, schaalhout, spaanhout en/of sloophout. Dit alles niet gekantrecht. Het binden van de bundels voor vervoer in openwagens moet minstens eenmaal gebeuren als de bundels liggend zijn geladen en niet boven de wagenwanden uitsteken. Op platte wagens moeten de bundels zo gebonden worden, dat het hout niet kan uitschuiven. Dat geschiedt op de volgende wijze:
a) bundels tot 1 meter lengte minstens eenmaal binden;
b) rondhout langer dan een meter minstens tweemaal binden;
c) schaalhout en spaanhout van 1 tot 4 meter lengte minstens driemaal binden; langer dan 4 meter minstens viermaal binden. De bindingen moeten op gelijke afstand van elkaar aangebracht worden
d) voor in bulk vervoerd sloophout gelden andere regels.



001 In de oude haven van Antwerpen kwam ik deze bundels schaalhout tegen Let eens op de grote ongelijkheid van de schaaldelen.


002 Hierin zijn de voorschriften voor het vervoer  van Bosbouwproducten vastgelegd


003 Voorschriften Bosbouwproducten


004 Voorschriften Bosbouwproducten


005


006 NS beveelt voor het transport van deze schaaldelen een S-LWO of een LWR aan


007 De maatschets zal een en ander verduidelijken.


008 Een DB K wagen “netjes”beladen met schaaldelen. De wagen is een standaard product van de grote merken


009 Model geladen schaalhout op een LWGK. Deze 17.5 ton rongenwagen is ontstaan uit drie Roco rongenwagens


010 Let op de bindingen van de bundels volgens de voorschriften. Zorg dat de bundels NIET boven de rongen uitsteken.


011Deze lading is grijpend geladen


012 Bij deze LWW steekt de lading boven de rongen uit en dat is dus niet toegestaan. Over nieuw laden is het devies.


013 Het is zo ook geen gezicht, overladen dus.


014 Wat beladingsvoorbeelden lang de losweg in Vlieringen.



Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 354
Re: Bosbouwproducten, Schaaldelen.
« Reactie #1 Gepost op: 04 May 2023, 21:02:53 »
Mooi gedaan!

Vraagje, hoe heb je het hout gemaakt? Ik zie ruwer dan zeg maar sateprikkers of lucifers.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12462
    • sleutelspoor
Re: Bosbouwproducten, Schaaldelen.
« Reactie #2 Gepost op: 15 May 2023, 13:00:43 »
De Schaaldelen zijn gesneden uit een plaatje fineer. Dit is dun en geeft grillige vormen aan het hout.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.