Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
Huup
Vandaag
om 19:51:02
Duits transport, waar in NL?
door
1200blauw
Vandaag
om 19:49:13
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0)
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 19:46:28
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 19:39:39
VAM containerwagens spoor-0
door
FritsT
Vandaag
om 19:23:06
Bahnstrecke 5867
door
einte
Vandaag
om 19:20:50
ACME 2024 met NS ICNG!
door
Teoalessandro
Vandaag
om 19:15:01
BrauWelt, fantasiebaan in H0
door
Overet
Vandaag
om 19:12:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Syb030
Vandaag
om 19:00:28
TurnControl: aansluiting verwijderen
door
Eenerspoor
Vandaag
om 18:29:58
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer
door
Huup
Vandaag
om 18:29:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:28:00
Rondom Charlois
door
Wim1969
Vandaag
om 18:03:52
Raadplaatje
door
ajb42
Vandaag
om 17:36:58
Märklin 2025
door
borotof
Vandaag
om 17:19:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 17:19:12
MTB DP1 DCC aansluiten op C railwissel
door
bellejt
Vandaag
om 16:53:03
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 16:21:25
Minibaan Visserskaai H0
door
Sikko
Vandaag
om 15:51:34
ESU 2025
door
Marcel112
Vandaag
om 15:44:52
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
RetroJack
Vandaag
om 15:42:23
Sluitseinlamp DB, kan iemand werking uitleggen?
door
Nijboer
Vandaag
om 15:22:05
Het verdwenen spoorwegmuseum van Piraeus
door
Bob R.
Vandaag
om 14:32:13
Zwederbaan
door
nighttrain1
Vandaag
om 14:13:26
Artitec 6300
door
MathynK
Vandaag
om 14:10:08
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 14:02:35
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 13:53:58
Camp 3
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:52:30
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 13:48:22
Yet Another Servo Decoder
door
Menno
Vandaag
om 12:46:04
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
NEM-schachten universeel of per type verschillend?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: NEM-schachten universeel of per type verschillend? (gelezen 621 keer)
erikkral
Offline
Berichten: 344
NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Gepost op:
28 April 2023, 13:09:53 »
Hallo,
Ik wil van mijn Roco 1600 en Roco V200 de vaste beugelkoppeling vervangen voor een Fleischmann Profi koppeling. En ik wil de flexibiliteit hebben om later alsnog weer terug te gaan naar een beugelkoppeling of welke koppeling dan ook.
Het lijkt mij dus handig om een NEM-schacht erin te zetten waar ik een koppeling naar keuze in kan steken.
Als ik beide locjes opmaak dan zie ik dat de koppelingen nu al verschillend zijn:
1600
V200
Kan ik dit vervangen voor dezelfde NEM-schacht? Of moet ik verschillende kopen?
Ik zou namelijk een voorraadje van dezelfde NEM-schachten willen kopen die op alle loc's passen.
Kan dat? Of bestaat dat niet?
Alvast dank.
Oh ja, tenslotte, Wat is dit voor een onderdeel? Ik kwam het tegen in mijn bak, maar weet niet waar deze vanaf komt. Het lijkt een schacht te zijn. Maar hij past niet op de 1600 en ook niet op de V200. Eigenlijk is ie te dik/te hoog.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:16:51 door erikkral
»
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22624
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #1 Gepost op:
28 April 2023, 13:16:59 »
Uitgangspunt van Roco is de manier waarop de koppelingen op de oude modellen waren gemonteerd. Roco heeft nem-schachten ontwikkeld die precies zo werden gemonteerd. Er waren niet veel varianten, maar dus ook niet één. Die van bijvoorbeeld de oude 1600 en 2200 waren identiek. Misschien kan iemand in een oude catalogus kijken.
Die laatste lijkt me een Fleischmann-schacht. Voor de Plan V of zo.
Voor Fleischmann geldt verder hetzelfde. Fleischmann had in hoofdzaak twee manieren om een koppeling te monteren en er kwamen dus ook twee varianten nem-schachten om modellen eenvoudig van een schacht te voorzien.
Dat alles uiteraard los van nieuwontwikkelingen of het aanbrengen van een kortkoppelmechaniek. Dan was de ingreep groter.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:26:25 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
erikkral
Offline
Berichten: 344
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #2 Gepost op:
28 April 2023, 13:31:17 »
Dankjewel Henk. Jouw antwoord heeft me op een spoor gezet.
Volgens mij moet ik voor de NS1600 NEM-schacht met nummer 100829 hebben.
Voor de V200 denk ik schacht met nummer 95176 nodig te hebben.
Voor wat betreft je opmerking over het kortkoppelen, dat kan ik toch zelf proberen door er een kortkoppeling in te steken? In mijn geval een Fleischmann Profi koppeling.
Dat verandert toch niets aan de te gebruiken NEM-schacht?
Gelogd
henk
Offline
Berichten: 22624
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #3 Gepost op:
28 April 2023, 13:39:08 »
De nem-schacht heeft op zich niets met kortkoppelen te maken. De schacht is bedoeld om gemakkelijk koppelingen te kunnen wisselen. Was destijds een hele uitkomst.
Voor kortkoppelen zijn twee zaken van belang: het mechaniek en een starre koppeling die vaak kortkoppeling wordt genoemd.
Door de oude koppeling door een nem-schacht te vervangen, werd nog geen kortkoppelen mogelijk. Je kan er wel een kortkoppeling in stoppen, maar je zal zien dat de koppelafstand nog steeds niet buffer aan buffer is.
Buffer aan buffer wordt pas mogelijk als er ook een kortkoppelmechaniek is. Op den duur kregen veel oudere wagens en rijtuigen een mechaniek en dan werd ook altijd een nem-schacht toegevoegd. Dan ging het dus niet meer over het eenvoudigweg vervangen van een koppeling door een schacht en was de ingreep vaak maatwerk. Oude locs hebben meestal nooit een mechaniek gekregen, omdat de ingreep te groot zou zijn.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:48:32 door henk
»
Gelogd
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.
erikkral
Offline
Berichten: 344
Re: NEM-schachten universeel of per type verschillend?
«
Reactie #4 Gepost op:
28 April 2023, 13:49:53 »
Ha, je bedoelt met het mechaniek dus het gedeelte wat onder de loc zit, wat ervoor zorgt dat de koppeling langer wordt in de bocht en korter wordt op een recht stuk spoor. Dat lees ik wel vaker, maar ik dacht dat men altijd de koppeling zelf bedoelde. Weer wat geleerd vandaag.
Ik maak me over het ontbreken van het mechaniek onder de loc eigenlijk niet zo'n zorgen. De wagons hoeven niet kortgekoppeld worden met de loc maar enkel met elkaar. Het spannende van dit verhaal (lijkt mij) is dat de voorkant van het rijtuig of de wagon niet tegen de achterkant van de loc schuurt.
«
Laatst bewerkt op: 28 April 2023, 13:52:28 door erikkral
»
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Modeltreinproblemen en -vragen
|
NEM-schachten universeel of per type verschillend?