Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 ledjes op één voorweerstand? door spock
Vandaag om 23:31:53
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
Vandaag om 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
Vandaag om 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
Vandaag om 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
Vandaag om 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
Vandaag om 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
Vandaag om 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37

Auteur Topic: Het vervolg met Onshape (was: huidige pc kan het niet aan)  (gelezen 6827 keer)

Rudy0907

• Offline Offline
Re: Huidige pc kan Onshape niet aan, welke nieuwe pc kopen?
« Reactie #15 Gepost op: 21 April 2023, 12:29:51 »
https://computershoptilburg.com/winkel/computers/dell-t3620-tower-intel-i7-16gb-ssd-1000gb-windows-11-pro-office/

Dit is een refurbisched pc met een i7 6e generatie met 16gb geheugen en 1tb ssd.
Ik lees op internet dat er voor onshape een nvidia of amd videokaart nodig hebt. Die kan er vast wel ingezet worden dan heb je een goede en niet de dure pc. Met minimaal 1 jaar garantie.

bellejt

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 21 April 2023, 12:39:26 »
vraag of ze er een 2dehands radeon RX580 kunnen in plaatsen en dan heb je een super PC voor een goedkoop sommetje waar je nog jaren mee verder kan.
Greetings,salutations,groetjes,

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 21 April 2023, 17:51:24 »
Ik vrees dat Huub met alle kennis en adviezen niet veel verder komt. Huub geeft zelf aan dat hij niet zo op de hoogte is van het pc-gebeuren. Wellicht kan iemand hem via een pb helpen. Op basis van de te gebruiken software en budget kan er wellicht iets optimaals uitkomen. Zelf heb ik niet (meer) voldoende kennis van computers. Te vroeg uit handen gegeven aan mijn kinderen, dat vond ik wel lekker makkelijk.  ;) Maar nu wel een beetje lastig.
Hartelijke groet,
Joop

Hallo Joop, aardig bedoeld maar dit heeft mij juist wel heel erg geholpen. Ik zie al heel goed wat mijn wensen zijn en steeds beter waar ik op moet letten. Mijn keus maak ik tzt toch wel zelf, en uit handen geven aan het nageslacht kan altijd nog.  :D Liever geen pb, dat maakt het lastiger, dan moet ik naast dit draadje ook nog pb,s gaan beantwoorden. ;)

Let wel dat mijn pc het nog doet (net even wat opgeschoond) en ik pas een koop kan doen over een week of 3.
Dus ik kan erover nadenken. Over een laptop (versus pc) denk ik ook na. Nog een paar weken de tijd, dan kan ik pas beslissen. Ik kan kiezen uit:

1 mijn pc 'op (laten) voeren' zwaardere componenten al of niet gebruikt, erin (2dehands radeon RX580 bijvoorbeeld)
2 een pc erbij kopen, nieuw of refurbished
3 een laptop erbij kopen, idem

https://computershoptilburg.com/winkel/computers/dell-t3620-tower-intel-i7-16gb-ssd-1000gb-windows-11-pro-office/

Dit is een refurbisched pc met een i7 6e generatie met 16gb geheugen en 1tb ssd.
Ik lees op internet dat er voor onshape een nvidia of amd videokaart nodig hebt. Die kan er vast wel ingezet worden dan heb je een goede en niet de dure pc. Met minimaal 1 jaar garantie.

Naar dit soort pc's met die prijs ben ik ook aan het kijken. En wat je zegt over de nvidia pf amd videokaart, daar zal ik op letten.
Ik heb al een trein

Jeronimos

• Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 27 April 2023, 09:27:24 »
Er wordt hier ook gepraat over een nvidia of amd graphics card, maar intel maakt ze tegenwoordig ook. Daar zou je ook naar kunnen kijken. Maar ik heb niet gekeken of onshape op intel graphic cards kan draaien.
« Laatst bewerkt op: 27 April 2023, 09:29:26 door Jeronimos »
Jeroen

meino

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 27 April 2023, 09:52:53 »
Ik denk het wel. Ik kan me niet voorstellen van niet, dat zou de markt voor Onshape erg beperken.

Groet Meino

R.C.Grootveld

• Offline Offline
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
« Reactie #20 Gepost op: 27 April 2023, 10:01:29 »
3 een laptop erbij kopen, idem
Laptop 'erbij' is leuk, maar voor het serieuze werk (baanplan ontwerpen, RocRail invoeren, grafisch werk) gaat er voor mij niets boven een gewone PC met een los toetsenbord, losse muis en een hoe-groter-hoe-beter monitor.

meino

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 27 April 2023, 10:04:43 »
Ik heb net even op de website van Onshape gekeken, maar je gebruikt een webbrowser om te werken met Onshape. Het is dus de webbrowser die de grafische kaart aanstuurt. Dat gebeurt altijd via de Kernel en standaard interfaces. Als je PC erg oud is, kan het zijn dat een bepaalde interface bibliotheek niet bestaat voor de grafische kaart, dat is mij overkomen met Adobe Lightroom, maar dat is geen probleem met nieuwe PC's, want die zijn allemaal bij de tijd. Dus ik denk dat ook moderne CPU's met een geintegreerde grafische kaart probleemloos met Onshape zullen werken.

Groet Meino

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 27 April 2023, 16:42:47 »
Meer geheugen (4GB bij prikken) doet vaak al wonderen.

Maar waarom een hele nieuwe PC kopen?
Op basis van het type wat je opgeeft, lijkt dit een gewone desktop kast.
Daar kun je zgaz dus gewoon een ander moederbord en bijbehorende processor in zetten.
Mits de aansluitingen passen, is dat een kwestie van kabels over zetten, incl. je harde schijf.
Scheelt waarschijnlijk een hoop geld en je bespaart je ook nog eens de troep (sw waar je niets mee doet) die je vaak meegeleverd krijgt als je een complete machine koopt.

Zo moeilijk is het in elkaar zetten van zo'n ding niet, de laatste 'kant en klaar PC' heb ik 30 jaar geleden gekocht

Momenteel zijn dat wat jij aangeeft de plannen. Ik denk dat er niet eens zoveel voor nodig is om Onshape wel goed draaiend te krijgen op mijn huidige pc.

Kijk maar naar de check die Onshape uitvoert op mijn pc.

Op zijn best, als alle programma's, tabbladen gesloten zijn:

Even later:

Nog even later:

Let op de tekst bij het rode kruisje.

De huidige pc meenemen naar een zaak waar die bekeken kan worden, de eerste beste verkoper zal er meer van weten dan ik. En dan spullen meenemen met uitleg en dan zelf doen, óf laten doen, zoiets wordt het wel.
Ik heb al een trein

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #23 Gepost op: 27 April 2023, 17:27:30 »
Die tekst geeft aan dat je browser waarschijnlijk geen gebruik maakt van de verwachtte grafische mogelijkheden of dat die grafische mogelijkheden gewoonweg niet toereikend zijn (let op dat dit ook gebrek aan geheugen voor de videokaart kan zijn). Ik weet niet wat dat programma precies doet en kan, maar blijkbaar heeft 'ie het er nogal moeilijk mee omdat de tweede test al beduidend slechter is dan de eerste.

Daarnaast ververst de browser of je scherm blijkbaar niet 60 keer per seconde: je kan eens in je adresbalk van Firefox 'about:preferences' (zonder aanhalingstekens!) typen. Dan kom je in de instellingen van de browser. Onder algemeen staat dan ergens 'Prestatie-instellingen'.

Ook kan Energiebeheer van Windows zelf roet in het eten gooien. Als je computer, ondanks een netstroom-aansluiting op 'maximale energiebesparing' staat, kan het al minder worden. Even in configuratiescherm kijken dus.

Iets wat me nu te binnen schiet: veel mensen dumpen alles wat ze op willen slaan in de standaard mappen die Windows aanmaakt (Mijn Afbeeldingen, Mijn Video's, die ongein) of op het bureaublad.
Ik heb daar zelf een enorme pesthekel aan en gebruik m'n eigen mappen wel (en sloop ze uit het register zodat ze ook nooit aangemaakt worden en terugkeren), maar zeker op het bureaublad en volgens mij ook in die andere mappen, wordt alles bij het profiel van je besturingssysteem opgeslagen. Als dat profiel grote vormen aan gaat nemen kwa bestandsgrootte, wordt je machine vanzelf enorm sloom, omdat alles wat daarin staat ook in het wisselbestand opgenomen wordt. Dat wisselbestand is (vaak) zo groot als je RAM en wordt daar, afhankelijk van de instellingen van je machine, ook voor een groot deel voor gebruikt.

Als je al weinig RAM hebt, wordt het alleen maar problematischer. Sowieso vind ik dat er enorm veel overbodige zooi in Windows 10 zit (en Windows 11 wordt vast nog veel erger), reden dat er bij mij van alles uitgesloopt is.

Ander ding wat je nog kan proberen: Download DriverEasy eens (de gratis variant, niet de betaalde) en update stuurprogramma's. Ik ben niet onhandig met PC's, maar het aantal stuurprogramma's loopt inmiddels zo hoog op dat ik het echt niet meer zelf bij kan houden.
Grote kans dat er van alles bijgewerkt kan worden. Let wel: drivers groter dan een paar megabyte kun je beter, indien mogelijk, bij de fabrikant zelf downloaden, omdat de gratis variant een beperkte downloadsnelheid kent. Videokaart-drivers, die al snel de honderden megabytes benaderen, doen dan ook uren. Die zelf downloaden levert enorme tijdwinst op.

Voor het installeren krijg je de vraag om te betalen als je dat automatisch wil laten doen, maar als je 'handmatig installeren' kiest, opent zich de map waar de boel opgeslagen is. Door dubbelklikken op de adresbalk en 'kopiëren' te kiezen, kopiëer je het hele pad in 1 keer en hoef je in Apparaatbeheer alleen nog het juiste apparaat te zoeken en het stuurprogramma bij te werken.

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 22 May 2023, 10:15:38 »
Toevallig las kameraadje Nikki mee en ze had een oplossing. Twee jaar geleden heeft ze een pc (laptop) gekocht om mee te willen gamen. Echter was deze hiervoor net iets te licht. Sinds kort heeft ze een echte gamecomputer (ook laptop) en mocht ik de andere overnemen. Nu ben ik de koning te rijk en sta versteld van de snelheid. Onshape heeft het pijltje nu helemaal rechts in het groen staan. Nog even wilde ik de oude desktop pc erbij houden, maar waarom? Leeggehaald en naar de stort ermee, en het wennen aan een laptop pc gaat al net zo snel als het werken ermee. Dankjewel Nikki! (y) ;)
« Laatst bewerkt op: 24 May 2023, 12:34:13 door HuubvG. Reden: Leesbaarheid »
Ik heb al een trein

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #25 Gepost op: 22 May 2023, 12:48:55 »
Nuttige info,
Ik liep tegen hetzelfde aan maar moet ook even kijken of onze LT Acer nog te hergebruiken is of dat het een nieuwe wordt.

Succes met Onshape Huub, benieuwd wat er bij jou uit komt rollen.

Gr. Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 22 May 2023, 13:57:12 »
Anders ik wel, Huub.
Laat je ontwerpen maar zien hier.
En bij vragen, geef maar een gil. 😀

Gr, Hans

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 May 2023, 15:04:10 »
 (y)
Zelf ben ik ook benieuwd, en het zou fijn zijn als dit draadje verder kan gaan over mijn / onze Onshape vorderingen.
Maar eerst weer rustig aan opbouwen vanaf het begin.
Bij vragen zal ik die hier ook gillen stellen, zo nodig!
Ieder die hier vragen wil stellen, ga je gang.

Nog even de moderator vragen of de titel gewijzigd kan worden in:

Huidige pc kan Onshape niet aan, welke nieuwe pc kopen? Gelukt, het vervolg met Onshape
Ik heb al een trein

Reinout van Rees

• Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Het vervolg met Onshape (was: huidige pc kan het niet aan)
« Reactie #28 Gepost op: 22 May 2023, 15:49:17 »
Eh, nee, die titel is te lang om te passen. Ik heb er iets korters van gemaakt :)

Reinout-als-moderator
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

HuubvG

• Offline Offline
Re: Het vervolg met Onshape (was: huidige pc kan het niet aan)
« Reactie #29 Gepost op: 23 May 2023, 06:31:12 »
Ik had het niet beter kunnen bedenken, bedankt.  :)
Ik heb al een trein