Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Einde Koemo ballast ??? door Railroader
Vandaag om 11:21:02
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 09:03:18
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
  

Auteur Topic: Snelheid analoge locomotieven verlagen  (gelezen 2176 keer)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Snelheid analoge locomotieven verlagen
« Gepost op: 16 april 2023, 20:46:07 »
Ik wil wat weerstanden gaan halen. Om sommige van mijn (analoog bestuurde) locomotieven wat minder snel te laten rijden. En om lampjes wat temperen.

De BNLS-Encyclopedie geeft gedetailleerde informatie, maar niet over wat ik nodig heb.

Uit mijn vraagstelling is wel duidelijk dat ik qua electronica een volledige onbenul ben. Ik hoef trouwens geen uitleg over de Wet van Ohm, maar wél graag wat tips over veel gebruikte waarden.
Dank alvast!

Wolter
« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 22:24:16 door Reinout van Rees. Reden: Titel op verzoek aangepast »
Moins mais mieux.

Voske

  • Offline Offline
  • Berichten: 178
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2023, 21:07:54 »
beste
er worden geen weerstanden gebruikt om locs trager te doen rijden ze zouden veel te warm worden en die dat het wel aan kunnen zouden veel te dik zijn en te veel verbruiken voor je modelbaan, kun je gewoon de snelheid niet regelen met de draaiknop van je transfo
MVG
Pascal

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2023, 21:10:00 »
Ik zou dan eerder diodes gebruiken in serie met de motor, maar zoals Voske scherp opmerkt. Waarom wil je dit precies?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2023, 21:14:10 »
Dat is vrijwel onmogelijk te zeggen. Besef vooral dat weerstanden een hele slechte manier zijn om de snelheid van een motor, zeker die van een modeltrein, te temperen. Dit omdat de spanningsval over een weerstand bepaald wordt door de stroom erdoor (helaas, de Wet van Ohm), en die is bij een modeltrein alles behalve gelijk: zou je de lok van spanning voorzien terwijl je deze opgetild hebt, dan heb je een andere weerstand nodig dan wanneer 'm met 1 of 2 rijtuigen op de baan zet. Hang je er een flinke sleep achter, dan wordt het gedrag wéér anders. Gaat de trein een helling op, dan zou het zelfs kunnen dat 'ie stil komt te staan.

Daarnaast wordt een weerstand in deze toepassing al snel vrij warm, zodanig warm dat plastic er van kan vervormen. De vraag is of je dat moet willen in een (vaak) klein behuisde modeltrein met weinig luchtkoeling.

Lampjes minder fel laten branden kan veel beter met weerstanden, maar ook daar gaat op dat ze behoorlijk warm kunnen worden.

De beste tip is om wat weerstanden van 1 tot 3 Watt te kopen in het bereik van 1-47 Ohm. Dat geeft je genoeg speelruimte om te experimenteren met verschillende waardes en te kijken of het naar je zin is.

Een andere oplossing is het gebruik van een bruggelijkrichter, waarvan de gelijkspannings-aansluitingen met elkaar verbonden zijn. Op die manier wordt de maximum-snelheid beperkt, maar het nadeel is dat ook de startspanning hoger komt te liggen (in simpeler taal: tussen punt waarop de knop opengedraaid wordt en waarop de motor daadwerkelijk begint te draaien komt meer afstand te zitten)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2023, 21:18:25 »
Dank voor jullie reacties.

Er zit nogal wat verschil in het temperament van mijn locomotiefjes.
De DB V36 en NS 500 van Roco laten zich prima regelen.
Maar de Fleischmann Anna is nogal een snellopend geval, waarschijnlijk ook omdat het bewust als speelgoed is ontworpen.

Ik heb ooit gelezen dat iemand een locomotief geschikt maakte voor het bedienen door kinderen. Hij bouwde een weerstand, in wat voor vorm ook, in. Dat bracht de maximumsnelheid van de lok wat terug. En dat bracht mij bij mijn vraag in het eerste bericht in dit draadje.

Maar, gelet op jullie antwoorden, zie ik dat een weerstand in een lok een slecht idee is. Met die uitkomst kan ik goed leven.




Wolter
« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 21:23:40 door Noordernet. Reden: Meer tekst. »
Moins mais mieux.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #5 Gepost op: 16 april 2023, 21:32:25 »
Om de motorspanning te verlagen zijn diodes beter geschikt dan weerstanden. Maar bedenk wel dat diodes ook warm worden.
Hoe dan ook, weerstanden of diodes, het blijven paardenmiddelen. De reden waarom sommige locs veel te snel rijden ligt in de tandwieloverbrenging. Maar om dat aan te passen vereist andere vaardigheden.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #6 Gepost op: 16 april 2023, 21:39:06 »
Dank je, Klaas. Dit is ook een helder antwoord.
Dan ga ik niet aan het sleutelen aan Anna.

Wolter

Moins mais mieux.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #7 Gepost op: 16 april 2023, 21:43:36 »
Je kunt wel wat gaan experimenteren met diodes. Gewoon om een gevoel te krijgen bij wat er gebeurt. Voor de zekerheid laat je het kapje er af, om te voorkomen dat daar blaren op komen.

Station W

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
  • ... to boldly go where no one has gone before ...
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #8 Gepost op: 16 april 2023, 21:48:16 »
Ik vind het heel legitiem dat je sommige loks wat wil temperen. De oude Limaatjes zijn snellopers, maar de Anna kan er ook wat van. Niet iedereen is bereid om de oudjes te digitaliseren (of aan de kant te zetten).
Lekker eenvoudig zoals ik (gekke analoge Henkie) dat ook doe is een handvol diodes in serie zetten, zie ook de reactie van Bas (en nu ook Klaas zie ik) hierboven. Die geven een spanningsval die min of meer onafhankelijk is van de variërende stroom door de motor. Om een beetje effect te bereiken moeten het er wel een stuk of 3 zijn, en natuurlijk anti-parallel om twee richtingen te kunnen rijden, dus 6 in totaal. En niet al te krap in de maximale stroom. Ik denk dat een 1N4001 wel voldoet. Kijk wel goed hoe je ze aan elkaar zet want ze zijn polariteit-afhankelijk. Een tekeningetje voor de duidelijkheid zou nu handig zijn maar lastig om dat even op te laden.

Succes en groeten,
Henk

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #9 Gepost op: 16 april 2023, 21:56:18 »
Dank jullie, het is het proberen waard.

Morgen maar even naar Okaphone.

Groet,

Wolter



Moins mais mieux.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4049
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #10 Gepost op: 16 april 2023, 21:59:02 »
Wolter,

Nog een vraagje. Als je rijdt, rij je dan met 1 trein tegelijk of met meer? De reden waarom ik het vraag, ik heb een overgebleven PWM regelaar die je kan aansturen met een multimaus. En ik wil er graag van af, maar niemand wilt hem hebben  :P

Behalve wat relais en servo's aansturen kan het ding ook met meerdere snelheidsschalen werken. Dan kan je de 10 lok functies gebruiken om de gevoeligheid van de draaiknop aan te passen. Dit werkt natuurlijk alleen goed als er op de regelaar maar 1 trein tegelijk rijdt. Als je dan met drie treinen op dezelfde spanning rijdt, lost het niks op natuurlijk. Mocht je interesse, laat het me weten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2023, 22:11:07 »
Bas,

Het klinkt als een mooi apparaat, maar biedt voor mijn gebruik eigenlijk te veel mogelijkheden. Volgens mij is daar bij andere ‘bewust analoge rijders’ best belangstelling voor.

Ik wil het temperen van de snelheid het liefst in de lok zelf doen.

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Snelheid analoge locomotieven verlagen
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2023, 22:29:36 »
Op mijn verzoek heeft de ‘dienstdoende’ moderator de titel van dit draadje aangepast. Moderator: dank daarvoor.

Wolter
Moins mais mieux.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Weerstanden: gebruikte waarden
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2023, 22:34:27 »
Je wilt natuurlijk voor- en achteruit kunnen rijden.
Dan moet je de diodes antiparallel schakelen in serie met de motor, dus steeds twee diodes parallel naast elkaar, met het ene streepje op de diode naar links en de andere naar rechts. Ik zou met de Anna beginnen met 2x 2 of 3 diodes boven op de motor in het machinistenhuis, op deze plek heb je echt voldoende ventilatie.
Er is niets experimenteels aan, velen zijn je in het verleden voorgegaan, ik ook.



« Laatst bewerkt op: 16 april 2023, 22:36:05 door Piet Groot »

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Snelheid analoge locomotieven verlagen
« Reactie #14 Gepost op: 16 april 2023, 22:50:51 »
Piet,

Dank voor het meedenken.
Ik had dit schemaatje inmiddels ook bedacht.

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.