Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 01:23:30
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47

Auteur Topic: Het gaat niet goed met Märklin  (gelezen 66318 keer)

Peter Korsten

• Offline Offline
Re: Het gaat niet goed met Märklin
« Reactie #60 Gepost op: 16 April 2008, 16:15:24 »
Toch zie ik hier een aantal argumenten die niet echt onderbouwd worden, maar wel meteen gebruikt worden om iets te bewijzen. Zoals het geld verslinden van de managers, die net zoveel verdienen als 100 werknemers bij elkaar, enzovoorts.

Nu ken ik de situatie bij Märklin niet, maar de gedachte dat bij grote bedrijven er teveel managers rondlopen en dat die alleen maar geld verkwisten en vervolgens de kleine man op straat zetten, is volkomen uit de lucht gegrepen. Je wil niet weten wat voor druk er wordt uitgeoefend om de kosten te verlagen - en daar zijn de managers verantwoordelijk voor. Zij dienen uit te leggen waar het geld aan is uitgegeven. Bijvoorbeeld, ons bedrijf mocht dit jaar niet meer uitgeven aan vaste lasten (loon, electriciteit, huur, enz.) dan het jaar ervoor. Ha, maar werknemers willen wel een loonsverhoging. Dus daar ligt een stevige uitdaging.

Dit is mijn ervaring met twee verschillende multi-nationals (120.000 en 60.000 werknemers). Maar goed, als iemand heel andere ervaring heeft met een beursgenoteerde onderneming of een onderneming met vreemd kapitaal, dan hoor ik dat graag. Liefst een onderneming die na de dotcom-zeepbel nog bestaat (en niet Google heet :)).

Wat betreft het laten maken van producten in landen als China, ik heb ergens gelezen dat dat per saldo een gunstige invloed heeft op de Nederlandse economie. En zelf heb ik ook de situatie gehad dat er een grote kans was dat mijn baan uitbesteed zou gaan worden, met andere woorden door een stel Indiërs gedaan. En weet je waarom het niet doorging? Omdat we (1) een opvallend hoge productiviteit hebben en (2) onze lonen vrij laag zijn. Maar de programmeurs van de Nederlandse vestiging werken dus niet meer bij dezelfde muti-national, omdat zij veel duurder waren.

Het klopt dat niet iedereen dezelfde capaciteiten heeft. Zelf heb ik alleen een middelbare school-diploma en ben ik begonnen met de post halen en brengen, voor minimumloon. Vijf jaar later had ik een goedbetaalde baan als programmeur. Daar zat een beetje geluk bij, maar voornamelijk hard werken.

En nu ik in een lage-lonenland woon, zal mijn modelspoorbudget misschien de helft zijn van iemand met dezelfde baan in Nederland. Het zij zo. Maar kom bij mij niet aan met die verhalen hoe zielig het is en dat iedereen toch recht heeft op een grootbeeld TV.

Want het is precies hetzelfde verhaal als met de mechanisatie van de landbouw of de automatisering. Dat zou toch zoveel banen kosten en iedereen werkloos maken. Maar werknemers zijn wat anders gaan doen. Wat de automatisering betreft, meer dan de helft werkt nu achter een computer. Dus het verplaatsen van productie naar landen met lagere loonkosten zal banen kosten, maar toch voornamelijk voor laag opgeleid of ongeschoold werk.

Waar Märklin - naar mijn idee tenminste - mee zit is dat ze teveel dingen zijn gaan doen (een stuk of vier, vijf schalen, bijvoorbeeld) en hun basis verwaarloosd hebben. Niet veel anders dan Roco dus.

Roco heeft overigens ook een boel werknemers op straat gezet en de productie naar Oost-Europa verplaatst; vreemd genoeg wordt daar nooit over geklaagd. Sterker nog, men is razend enthousiast over Roco.

Het grote verschil is dat Modelleisenbahnen GmbH het serieus om de business lijkt te gaan, terwijl het Kingsbridge alleen maar om de winst op de verkoop van Märklin lijkt te gaan. En €5m aan consultancy op een omzet van €120m en een verlies van €14m is valt goed te praten, net zomin als dat het duurste hotel wordt uitgezocht om te overnachten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #61 Gepost op: 16 April 2008, 16:27:44 »
Peter volg alleen maar wat er nu gaande is met de pensioenen van de Nederlandse havenwerkers. Miljoenen zijn er verdwenen in de zakken van een enkeling die zich manager noemd.

Nu jij weer

SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Wim Romijn

• Offline Offline
« Reactie #62 Gepost op: 16 April 2008, 16:37:31 »
Hoe je het ook wend of keert iemand die veel geld betaald voor een onderneming wil er beslist meer vooor terugkrijgen.

En een vreemde investeerder kijkt nu eenmaal anders tegen de uit te voeren werkzaamheden aan en probeert in iedergeval er weer een rendabele onderneming van te maken.

Je zou blij moeten zijn dat er mensen zijn die dat willen doen want wat is het alternatief?

Geen (durf)investeerder te vinden en je ben failliet of je moet bij de bank aankloppen maar die wil ook geen risico lopen.

burtonbouwer

• Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
« Reactie #63 Gepost op: 16 April 2008, 16:53:58 »
Er geldt altijd 1 principe: de markt bepaalt de prijs. Goed luisteren naar de markt is dus essentieel voor groei, winst en dus overleven.
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Frans

• Offline Offline
« Reactie #64 Gepost op: 16 April 2008, 17:01:36 »
De kwestie is gewoon hoelang wil een investeerder
op zijn geld wachten.
De meesten maar zeer kort waardoor het bedrijf in
kwestie alsnog op de fles gaat.

Biels

• Offline Offline
Off topic
« Reactie #65 Gepost op: 16 April 2008, 17:52:59 »
In het draadje over de toestand bij Märklin gaat het meer over economie en sociale houding, dan over treintjes.
De moderator lijkt dit keer zelf te ontsporen. Productie verplaatsen naar lage lonen landen is mooi voor de economie op korte termijn. Voor de lange termijn zie ik slechts problemen. Het al oude vraag en aanbod is verstoord. Er worden spullen geproduceerd waar geen vraag naar is, die vraag moet worden gecreëerd en als dat even niet lukt, zitten we in een economische crisis.  Denk even aan de UMTS hype. Gewoon je eigen broek ophouden. Landbouw,  productie en kennis houd het in de buurt. Ik pleit niet voor de grenzen te sluiten, maar verstand gebruiken. Zo kunnen ze in Azië rijsttafels maken en wij Goudse kaas, kunnen we mooi ruilen.
Om over na te denken:
Regelmatig bezoek ik de WMF outlet in Geislinge (en daarvoor moet ik langs Märklin in Göppingen). WMF maakt o.a. bestek. Ziet er heel mooi uit, maar soms ligt het niet zo lekker in de hand. Ik had zo’n onhandig bestek in mijn handen en zag dat de ontwerper een Japanner was. Duidelijk dus. In Japan wordt met stokjes gegeten. Er was bij de ontwerper duidelijk een gebrek aan ervaring.
Ga ik in het Märklin draadje weer verder lezen over Märklin.

Biels
« Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 23:03:36 door Chris van Diesen. Reden: In draadje geplaatst ipv seperaat topic »

Gert1

• Gast
« Reactie #66 Gepost op: 16 April 2008, 18:30:00 »
Ik ben nu terug van Intermodellbau in Dortmund. De firma Märklin had ook dit jaar weer een grote stand (is eerder wel eens anders geweest). Ook de firma Fleischmann, die net verkocht is, had een grote stand. En weet je welk merk geen eigen stand had?
Roco...    :-|

mvg,
Gert

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #67 Gepost op: 16 April 2008, 19:28:34 »
Peter volg alleen maar wat er nu gaande is met de pensioenen van de Nederlandse havenwerkers. Miljoenen zijn er verdwenen in de zakken van een enkeling die zich manager noemd.

Nu jij weer

Tja, ik kan ook Enron noemen, of Worldcom, maar daarmee kun je niet iedereen over één kam scheren.

Maar zoals gezegd, de bedrijfsleider van Märklin heeft kennelijk een direct belang bij een hogere waardering van het bedrijf, net zoals destijds het geval was bij Roco. En helaas wordt die waardering tegenwoordig meestal gemeten aan de hand van het aantal personeelsleden (inclusief managers, overigens), of beter gezegd, omzet per werknemer.

Ik vraag me af of Modelleisenbahnen GmbH op een gegeven moment geïnteresseerd zou zijn in Märklin, aangezien er niet echt zo heel veel overlap in het assortiment is. Maar dan zouden ze waarschijnlijk met Nelie Kroes te maken krijgen...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #68 Gepost op: 16 April 2008, 19:44:15 »
Ik ben nu terug van Intermodellbau in Dortmund. De firma Märklin had ook dit jaar weer een grote stand (is eerder wel eens anders geweest). Ook de firma Fleischmann, die net verkocht is, had een grote stand. En weet je welk merk geen eigen stand had?
Roco...    :-|
mvg,
Gert
Blijkbaar wil men andere kanalen gebruiken om de klanten te bereiken. men zal natuurlijk wel bekeken hebben wat de opbrengsten , en of men niet ondersneeuwd tussen alle concurrenten.

Groeten, Alexander

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #69 Gepost op: 16 April 2008, 19:47:01 »
Dat zal best, maar als je na 40 jaar nog steeds ongeschoold werk doet, moet je niet vreemd staan kijken als iemand anders hetzelfde werk, maar veel goedkoper gaat doen. Dat van menselijkheid klopt allemaal, maar de consumenten willen een zo laag mogelijke prijs betalen. Die twee zijn niet met elkaar te rijmen en het is veel gemakkelijker om een goedkoper iemand aan te nemen dan om een klant terug te winnen.

Nog niet zo heel lang geleden werkte je je hele leven bij dezelfde baas. Dat is tegenwoordig anders, voor iedereen. En als je vooruit wil komen (en stilstand is in dit geval zeker achteruitgang) dan zul je daaraan moeten werken. Want loonkosten zijn toch wel een molensteen in West-Europa.

Dat is eigenlijk wat me een beetje stoort aan het artikel in Handelsblatt, dat het namelijk een beetje tendentieus is. Kennelijk wordt het in Duitsland nog wel vanzelfsprekend geacht dat je je hele leven hetzelfde werk blijft doen. De nadruk ligt heel erg op de ontevredenheid van het personeel.

Daar is overigens wel goede reden toe, maar het artikel zou kritisch gelezen moeten worden en niet als zoete koek geslikt.

- Peter

Blijkbaar is het voor de klanten van de krant, en in die streek nog de gewoonte om iemand zn hele leven het zelfde werk te laten doen. Ook is het mogelijk dat men in dat land vrouwen niet de zelfde loopbaankansen geeft als mannen.

Groeten, Alexander

Albert.H0

• Offline Offline
  • Roco Fccpps vriend
« Reactie #70 Gepost op: 16 April 2008, 19:47:23 »
Personeelskosten zijn nou eenmaal de grootste kostenpost. Stel, je stuurt 100 mensen de laan uit die ieder gemiddeld €20.000 verdienen, dan bespaar je aan loon alleen al €2 miljoen op jaarbasis, nog afgezien van allerlei belastingen en premies.

Stel je stuur die topmanager die 2 miljoen verdient de laan uit, en neemt er 1 die 't voor €200.000 doet (is best wel een leuk jaarsalaris hoor). Besparing €1.8 miljoen, hoeven er nog maar 10 van €20.000 uit voor dezelfde besparing van €2 miljoen.

Overigens, grote bonussen bij winstgevende bedrijven heb ik niet zo'n moeite mee, maar andersom zie je weinig, inleveren als er verlies gedraait wordt.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #71 Gepost op: 16 April 2008, 19:52:02 »
Als ze nou gewoon die prijzen omlaag gooien en niet zo stug zijn en gewoon verhuizen naar goedkope productielanden, maarnee blijven volhouden. Dit is een waarschuwing en straks gaan ze ::)
Maar dan wordt het bedrijf gewoon opgekocht

Daan

Marklin maakt nog steeds metalen kappen. De materiaal en gereedschapkosten daarvan zijn nu eenmaal veel hoger.

Mijn advies aan Marklin zou zijn om een nieuwe lijn plastic modellen,naast de metalen modellen in de markt te zetten, met een detailering zoals bij bv de PROTO series. met de sterke merknaam kan men ze nog wat duurder maken ook.

Bij de autobouwers hebben bv Cadillac, Jaguar en Mercedes en Lexus dit ook gedaan.

Groeten, Alexander

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #72 Gepost op: 16 April 2008, 19:53:38 »
'k Hoop dat Marklin snel wordt overgenomen door Roco o.i.d., want wat ze op het moment maken kan ik maar één woord voor verzinnen... bagger! (althans, dat geldt voor de meeste modellen)

Jan-Pieter
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

stig

• Offline Offline
« Reactie #73 Gepost op: 16 April 2008, 19:55:48 »
Bij de autobouwers hebben bv Cadillac, Jaguar en Mercedes en Lexus dit ook gedaan.

Beetje rare vergelijking. Ik snap ook niet echt wat je hiermee wilt aangeven...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Alexander

• Offline Offline
« Reactie #74 Gepost op: 16 April 2008, 20:05:46 »
Deze merken hebben naast hun dure, grote auto's ook kleinere goedkopere auto's in de markt gezet. Jaguar met de X-type bv, en Mercedes met de A-klasse.
Met de A-klasse zit Merecedes ineens vrij dicht bij de Opel Zafira.

Marklin zou naast de bekende metalen modellen , ook een productlijn plastic modellen in de markt kunnen zetten, en daarmee concurren met bv ROCO of misschien wel PIKO ( wordt nog steeds in Duitsland gemaakt dacht ik )

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 16 April 2008, 21:16:28 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »