Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door Duikeend
Vandaag om 01:23:30
Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47

Auteur Topic: Het gaat niet goed met Märklin  (gelezen 66431 keer)

Gert1

• Gast
Re: Het gaat niet goed met Märklin
« Reactie #240 Gepost op: 29 May 2008, 11:19:58 »
We spreken over 5 jaar nog wel. De vraag is of marklin er dan nog is.

Als het om het merk gaat: jawel hoor, dat is er over vijf jaar echt nog wel. Daar durf ik wel een locje onder te verwedden.
Mocht het slecht aflopen in de huidige constellatie, dan wordt het merk gewoon verkocht en daarna elders geproduceerd.

Kijk maar eens naar het merk Commodore, hoe lang dat nog bestaan heeft, lang nadat het grote succes (C64 en Amiga) voorbij was.

mvg,
Gert

henk

• Offline Offline
« Reactie #241 Gepost op: 29 May 2008, 11:23:19 »
Heeft?
http://www.commodorecorp.com/corporate/home.aspx
Wel voornamelijk berichten over failissementen die al of niet doorgaan.  ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert1

• Gast
« Reactie #242 Gepost op: 29 May 2008, 11:29:12 »
Weet ik Henk. Het is nu dan waarschijnlijk eindelijk gedaan met het merk. Maar dat is dan wel zowat twintig jaar ná de grote succesen.

M.a.w.: als je een sterk merk hebt (en dat is Märklin, dáár zullen we het toch allemaal wel over eens zijn?), dan wordt die merknaam echt zo lang mogelijk in stand gehouden (lees: uitgemelkt).

Dus durf ik de weddenschap dat Märklin er over vijf jaar niet meer zou zijn echt wel aan. De merknaam Märklin bestaat over vijf jaar nog (behoudens een fatale meteoor-inslag of andere rampen...).

mvg,
Gert

verzameldirk

• Offline Offline
« Reactie #243 Gepost op: 29 May 2008, 13:17:24 »
De merknaam Märklin bestaat over vijf jaar nog (behoudens een fatale meteoor-inslag of andere rampen...).mvg, Gert

Ben ik helemaal met je eens, het merk Minitrix,LGB, Arnold, Lima en vele andere merken bestaan nog steeds.  ;D

Dirk Bolt

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #244 Gepost op: 29 May 2008, 15:51:34 »
Op tv heet het een soapserie , maar hoe noem je zoiets op een forum? :P

speculaas heel veel!!!!!!

en even een heel klein stukje over 2/3 rail.
 ik rijd 3 rail omdat ik niet heel veel rij tijd tot mijn beschikking heb, dan is het wel zo fijn dat de stroom overbrenging iets beter is zodat ik niet eerst een kwartier bezig ben met de rails schoon te maken. het materiaal wat op de 3 rail staat is trouwens niet alleen van marklin maar ook fleisschmann, roco, mehano zijn "sterk vertegenwoordigt"  :)

ik hoop dat het merk marklin blijft bestaan zodat ook de keuze gevarieerd blijft, het heeft toch ook wel iets moois hoor zo'n metalen loc in je handen hebben.
« Laatst bewerkt op: 29 May 2008, 16:08:24 door barry »

JanPieter

• Offline Offline
  • Treinspotten.nl
    • Treinspotten.nl
« Reactie #245 Gepost op: 30 May 2008, 08:37:47 »
Citaat
Kun je wat voorbeelden noemen? Gaat het om Nederlandse of om modellen van andere landen? Ik vind bagger wel een erg zwaar woord hoor.

Laat ik nog wel even deze opmerking plaatsen. Ik vind inderdaad wel dat de prijzen aan de hoge kant zijn. Maar voor een exclusief model als de 1200 heb ik het er best voor over.
Mvgr Jan Wiebrand
Oke, je hebt gelijk dat bagger een beetje zwaar woord is.
Maar toch vond ik de locs uit '60 en '70 beter dan de highlights van 2007/2008. Verschillende keren hebben ze een mal genomen van een andere loc die ze dan weer herbruikten op een andere loc, of bijvoorbeeld net de loc millimeters te groot maken. Da's gewoon zonde van de loc, terwijl ze makkelijk een kleine aanpassing kunnen maken.
Met vriendelijke groeten,
Jan-Pieter

henk

• Offline Offline
« Reactie #246 Gepost op: 30 May 2008, 09:09:29 »

speculaas heel veel!!!!!!

ik rijd 3 rail omdat ik niet heel veel rij tijd tot mijn beschikking heb, dan is het wel zo fijn dat de stroom overbrenging iets beter is zodat ik niet eerst een kwartier bezig ben met de rails schoon te maken.

??? ;D
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #247 Gepost op: 30 May 2008, 09:09:37 »
Spuitgietmallen pas je niet zomaar even aan. Deze kosten vaak vele 10 duizenden tot tonnen om te maken, afhankelijk vna de complexiteit. Het is geen gietvormpje wat je thuis maakt om wat onderdeeltjes te gieten.
En dan moet je soms een compromis sluiten om verschillende varianten te kunnen maken. Hoe jammer dat ook is.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

verzameldirk

• Offline Offline
Märklin moet zwaar bezuinigen, op o.a. Personeelskosten
« Reactie #248 Gepost op: 18 July 2008, 13:08:40 »
Helaas het gaat nog steeds erg slecht met Märklin, wie wat moeite heeft met het lezen/begrijpen ; het komt erop neer dat Märklin minstens 5 miljoen euro moet besparen per jaar, en dat op de personeelskosten.
Ze kunnen maar niet uit de rode cijfers komen.
Märklin betaalde in de jaren 2006 en 2007 minimaal 5 miljoen euro aan van buitenaf aangetrokken adviseurs   >:( >:(

Dirk Bolt

Notmaßnahmen: Märklin muss Millionen sparen
von Sönke Iwersen

Der schwäbische Modelleisenbahnhersteller Märklin kommt entgegen früherer Aussagen von Geschäftsführer Axel Dietz nicht aus den roten Zahlen und muss Notmaßnahmen ergreifen. Um die Zukunft des Standorts Göppingen zu sichern, wird es die Mitarbeiter hart treffen.

DÜSSELDORF. Pro Jahr sollen fünf Millionen Euro Personalkosten eingespart werden. Dies teilte die Märklin-Geschäftsführung den Mitarbeitern auf einer Betriebsversammlung in Göppingen am Mittwoch mit. Die Geschäftsleitung habe den Betriebsrat zu entsprechenden Gesprächen eingeladen. Dies bestätigten Teilnehmer der Versammlung gegenüber dem Handelsblatt. Märklin bestätigte Aufnahme der Gespräche, wollte sich zu Details jedoch nicht äußern.

Der Betriebsrat reagierte zunächst skeptisch. Märklin hat bereits mehrere Jahre mit Personalkürzungen und Werksschließungen hinter sich. Die Belegschaft ist wütend darüber, dass zahlreiche Sanierungsrunden mit Unternehmensberatungen offenbar keinerlei Wirkung zeigen und nun erneut beim Personal gekürzt werden soll. Trotz offensichtlicher Erfolglosigkeit wurden die Unternehmensberater hoch vergütet. Allein 2006 zahlte Märklin laut Geschäftsbericht für "Rechts- und Restrukturierungsberatung sowie sonstige Beratung" 5,13 Millionen Euro. Der Großteil hiervon entfiel auf die Sanierungsexperten von Alix Partners. Deren Tagessatz liegt bei 3 000 bis 5 000 Euro pro Berater. 2007 fielen laut Unternehmenskreisen ähnlich hohe Beratungskosten an wie 2006.

Dass Märklin nun erneut Millionen einsparen muss, konterkariert frühere Aussagen des Märklin-Geschäftsführers Axel Dietz. Dieser hatte anlässlich der Nürnberger Spielwarenmesse im Februar verkündet, Märklin liege knapp zwei Jahre nach der Übernahme des Unternehmens durch den Finanzinvestor Kingsbridge Capital "voll auf Kurs". Das Unternehmen sei "mit dem Ziel langfristiger Wettbewerbsfähigkeit neu ausgerichtet", sagte Dietz. Märklin habe "über den Tag hinaus eine solide Basis für erfolgreiches Wachstum gelegt. Das Unternehmen denke auf dieser stabilen Basis sogar an Zukäufe.

Nach Angaben der Geschäftsführung steigerte Märklin seinen Umsatz im ersten Halbjahr 2008 um 20 Prozent auf 50 Mill. Euro. Diese Zahlen werden in der Belegschaft bezweifelt. Selbst wenn sie zutreffen, bringt das Umsatzplus für Märklin zunächst vor allem Schwierigkeiten. In Unternehmenskreisen hieß es gestern, Märklin werde auch 2008 operativ rote Zahlen schreiben. Ziel sei für 2009 ein ausgeglichenes Ergebnis - dies könne aber nur mit den nun vorgeschlagenen Kürzungen bei den Personalkosten erreicht werden. Nach Aussagen von Mitarbeitern auf der Betriebsversammlung war Märklin im ersten Halbjahr 2008 vorübergehend zahlungsunfähig. Dem sei von der Geschäftsleitung nicht widersprochen worden. 2007 lag der Jahresfehlbetrag bei rund 14 Mill. Euro. Der Umsatz betrug 126 Millionen Euro

Bron Handelsblatt  van 18.07.2008
« Laatst bewerkt op: 18 July 2008, 13:58:53 door Dirk Bolt »

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #249 Gepost op: 18 July 2008, 13:21:19 »
Nogmaals, dringend het verzoek draadjes over het feit dat ;

Het wel, niet, wel, niet, wel, niet, wel, niet, wel, niet. wel, niet goed gaat met Marklin in DEZE draad te plaatsen zodat er geen tig onderwerpen verschijnen dat het wel,niet, wel, niet, wel, niet , wel, niet goed gaat met dit merk.

Bart Donker

• Offline Offline
  • RhB
    • Mijn foto's op Flickr
« Reactie #250 Gepost op: 18 July 2008, 16:54:32 »
Treurige zaak dat de gewone werknemers (die de dingen maken waarvan het bedrijf leeft) moeten vertrekken, zodat de hoogbetaalde adviseurs kunnen blijven (incasseren). Het is sowieso om te janken dat er externe adviseurs nodig zijn: als de directie niet over voldoende vakkennis beschikt, kan er op hun lonen toch ook wel flink bespaard worden?
Groetjes, Bart

Gert1

• Gast
« Reactie #251 Gepost op: 18 July 2008, 18:42:31 »
Triest zeg. De brain-drain naar Roco zal nog wel een poosje doorgaan.
Wie had dat drie zomers geleden gedacht...

mvg,
Gert

barry1972

• Offline Offline
  • A-C
« Reactie #252 Gepost op: 18 July 2008, 18:49:41 »
Het gaat heel goed met marklin  8)

ik heb nl. net de koploper besteld    :P

En als ik zie dat roco zelfs in zijn noviteitencatalogus ruimte reserveert voor  wisselstroom modellen,
 zal er toch nog wel een markt voor zijn  ???

verkwisting aan adviseurs is hier zonde als het niks heeft opgebracht, zowel voor de werknemers als de kopers.
Het kost ons allemaal €€€€€.

maar het is wel iets wat je in alle markten ziet.
 kwestie van zelfvertrouwen?
 of geen beslissingen durven nemen?
 of 2 verschillende gedachten, misschien wel meer? weet ik veel... als ik het wist had ik wel adviseur geworden en was ik nu stinkend rijk geweest. :D

goh 't is net een huwelijk zo'n bedrijf leiding geven.....

alleen dan met 150 of meer vrouwen (lees aandeelhouders)

3 rail, de metalen modellen, en de naam marklin   -of die zullen verdwijnen-  denk het niet hoor.....

maar afkraken,afgunst, doemdenken, enz... tja schijnbaar beleven daar ook mensen plezier aan?
Ook ik ken het  naadje,dakje,buffertje,opstapje van het verhaal niet voor de volle  100  1:87%
Barry

Gert1

• Gast
« Reactie #253 Gepost op: 18 July 2008, 18:58:17 »
Ik wil best een gratis adviesrapportje voor Märklin schrijven...

Zelfs als bekeerd gelijkstromer (toen ik 18 was) moet ik bekennen dat het een prachtig merk is, ondanks alles. Dus doet het zeer als het er slecht gaat. Want het is en blijft voor altijd jeugdsentiment. Ik koester het Märklin-locje dat ik voor mijn vierde verjaardag kreeg, al zal het nooit meer rijden.

mvg,
Gert

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #254 Gepost op: 19 July 2008, 12:44:18 »
Het is sowieso om te janken dat er externe adviseurs nodig zijn: als de directie niet over voldoende vakkennis beschikt, kan er op hun lonen toch ook wel flink bespaard worden?

Nee nee Bart,
dat zie je verkeerd.
Dit zijn mannen (zelden vrouwen) die zeer veel verantwoordelijkheid dragen voor het personeel, hun familie en voortbestaan van het bedrijf en de historische naam!
Bij zoveel verantwoordelijkheid hoort natuurlijk een passend salaris. En laten we niet vergeten dat topmanagers bij een karige beloning zomaar een andere baan hebben in het buitenland en dan helemaal niet meer kunnen bijdragen aan het welzijn van personeel, familie en voortbestaan van het bedrijf.

Kortom, je kunt maar beter een directie hebben die veel geld VERDIENT.

Groet, Sicco Jan