Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 10:04:36
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Arnhem1976
Vandaag
om 10:03:33
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:01:06
Bf Kibronn
door
Benelux795
Vandaag
om 09:57:55
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 09:55:12
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Hans GJ
Vandaag
om 09:47:41
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:39:34
Overstap naar HTM
door
rvredebregt
Vandaag
om 09:38:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Jeroen Water
Vandaag
om 09:11:03
Bahnstrecke 5867
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:29:36
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:28:31
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 08:16:28
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 01:45:31
Model cipressen in 1:87
door
grove den
Vandaag
om 00:37:02
Zelfgemaakt BiDiB modules
door
reinderlf
12 November 2025, 23:54:03
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
Edwin2121992
12 November 2025, 23:29:32
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
12 November 2025, 23:07:23
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal
door
WimM
12 November 2025, 23:03:12
Aachenau West
door
wob
12 November 2025, 22:41:56
Stub switches
door
Ronald Halma
12 November 2025, 22:17:34
Pimp my Hippel 2.0
door
De eerste Ivo
12 November 2025, 22:15:42
Lantaarn Fleischmann BR50 kab
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 22:13:21
PBM/PWM met joystick
door
Eric B
12 November 2025, 21:51:22
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap.
door
Jeroen95
12 November 2025, 20:44:44
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits.
door
RobbertJan
12 November 2025, 20:12:18
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
12 November 2025, 20:05:25
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor)
door
ArjanB
12 November 2025, 20:04:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Mispoes
12 November 2025, 19:34:49
BNLS-actie: Artitec DAF SRV
door
Ferdinand Bogman
12 November 2025, 19:14:11
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III
door
puntenglijder
12 November 2025, 19:00:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
65 018 naast de rails
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 65 018 naast de rails (gelezen 1477 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 12537
65 018 naast de rails
«
Gepost op:
01 April 2023, 13:13:34 »
De wereldhavendagen in Rotterdam zijn een begrip bij veel stoomtreinliefhebbers! Vanaf 1978, het eerste moderne begin van deze dagen, heeft de Stoom Stichting Nederland, de SSN, daar een belangrijke rol ingespeeld. Zo reed de 23023 in 1979 de tweedaagse reguliere trein van Rotterdam-CS naar het terrein van de Nord Sea Ferries in Europoort. Op het terrein van de NSF konden de stoomtreinpassagiers overstappen op een Spido rondvaartboot die hun over water weer terug bracht naar de Willemskade in hartje Rotterdam. Bij Nort Sea Ferries ging de 23023 van de trein af, om na een krappe boog genomen te hebben, op een ander stuk terrein achter het gesloten hek van de NSF. Te restaureren ( water in nemen) Dit alles gebeurde tot grote tevredenheid en zonder noemenswaardige problemen. Na enkele jaren genieten van de 1-C-1 23023 op de havenlijn, werd het stokje door de tenderlok 1-D-2 65018 van de 23023 overgenomen. Wat voorheen geen probleem gaf werd op de eerste rit van “de 018” pijnlijk duidelijk. De krappe boog in de overweg bleek voor de 65018 een onoverkomelijk probleem. De boog was net iets te krap voor he Krauss-Helmholtz-draaistel. De veerspanning op de voorste loopas zorgde ervoor dat deze as het spoor bijster raakte.
001 De 23023 in 1979 De 1e rit in het kader van de wereldhavendagen 1979.
002 Vol stoom in het typische Europoort landschap.
003 De 23023 wurmt zich met zijn drie aangedreven assen door de krappe boog en de overweg in de openbare weg naar de waterwinplaats. Hier geeft het Krauss-Helmholtz-draaistel geen krimp en doet wat er van hem verwacht word.
004 De 23023 achter het hek van de NSF. Waternemen gebeurde toen ook al met de eigen meegenomen SSN brandslangen.
005 In 1984 was de SSN uiteraard weer aanwezig met een van hun stoomlocomotieven, ditmaal de vier assige tenderlok 65018. Alleen zou deze zaterdag een heel gedenkwaardige dag worden. Na aankomst bij de NSF lag het in de bedoeling dat de 65018, net zoals voorheen de 23023 deed, op dezelfde locatie te gaan restaureren. De meegenomen brandslangen lagen al klaar voor gebruik!
006 Helaas liep het restaureren niet zo als van te voren gedacht. De boog was net iets te krap of de veer van dit voorste Krauss-Helmholtz-draaistel was net iets te strak gespannen. (de kip of het ei?) De voorloopas werd naar rechts uit het spoor gedrukt en raakte zo het spoor bijster. Op eigenkracht wilde de loopas niet meer terug het spoor op. De radius van het spoor was te krap en zonder geweld was het haast onmogelijk de voorste as weer in het spoor te krijgen. De veer van het Krauss-Helmholtz-draaistel zorgde ervoor dat de as steeds weer terug in de rechte lijn ging.
007 Het is niet veel wat er naast het spoor staat, maar het is wel onwillig en erg zwaar.
008 Geen twijfel mogelijk, zo kan je geen meter meer rijden!
009 De geëmbarkeerde passagiers van de zojuist aangemeerde “Spido” rondvaarboot moesten op de een of andere manier terug naar Rotterdam. De 65018 zag daar even geen brood in maar de inderhaast opgetrommelde NS2502 wel!.
010 De ingehuurde NS2502 nam de honneurs van de gestrande 65018 over en bracht de passagiers veilig en snel terug naar de City. Niet geheel zoals verwacht, maar toch!!! Een kleinigheidje heb je zo! ( foto genomen op haast dezelfde locatie als plaatje 001)
011 In eerste instantie probeerde men met behulp van een klein stalen plaatje onder het Stb. Hoe langzaam Meester Rinus ook deed, en hoe voorzichtig hij ook was, het Krauss-Helmholtz draaistel wilde niet mee werken. De radius van het spoor bleef dat verhinderen.
012. Net zoals de meeste mensen om mijn heen was ik in mijn vrije zaterdag naar de “Put” getogen om daar de verrichtingen van de 65 018 te mogen aanschouwen. Helaas was ik ook getuigen van het uit de rails lopen van de 65018. Het lukte de paar SSN mannen niet om met de beperkte middelen de as weer te hersporen. Na het “gestuntel “ even aangezien te hebben werd het tijd om mij er ook eens tegenaan te bemoeien. In onberispelijke vrijetijdskleding melde ik mij bij Meester Rinus aan en gaf hem mijn visie op het gebeuren. (Ik zit links voor met dat klotje op mijn harsis)
013 Contact opgenomen met enkele NSF personeelsleden die daar ook nieuwgierig rond liepen en zo wat (onderhands) zwaar materiaal besteld. Op mijn verzoek kwam er een zware stalen plaat en wij kregen spoedig hulp van de TM64 ,dit is een een trekker om opleggers mee te verplaatsen. Ik ben op de foto niet te zien daar ik bezig ben om onder de lok door een stalen strop door de spaken van het linker wiel van de voorloopas te steken en deze achterop de TM64 vast te maken. Het is de bedoeling dat met grof geweld van de TM64 en met een beetje hulp van boven, de spoorkransen weer op de rails te krijgen.
014 Aktie plaatje. De TM64 staat op de voorste loopas vast en kan gaan trekken. Dit trekken leek veel op bokkesprongen daar de TM64 niet veel, zeg maar haast geen adhesie gewicht op de achteras had. Het vervelende was dat de staaldraad die de verbinding tussen Auto/As verzorgde niet belegd kon worden en constant door mij op spanning moest worden gehouden. Knap lastig en gevaarlijk. Als de TM64 trok gaf meester Rinus minimaal stoom zodat er een beetje bewegen in het wiel kwam. Na veel heen en weer rijden en hard trekken leukte het na diverse pogingen de as weer in het spoor te krijgen en staat de 65018 weer op het goede spoor. Pikant detail is dat de 65018 de toegang van het Britse Rijn leger naar de veerboot blokkeerde en daar waren de jongens niet blij mee!
015 Na div test en nametingen mocht de 65018 weer de baan op om zich van zijn taak te kwijten. Ik mocht mee op de bok, maar ik had thuis al genoeg uit te leggen waarom mijn nieuwe broek niet meer nieuw was en waar die vuile handen vandaan kwamen!
016 Eindgoed al goed De 65018 aan zijn 2e run van die dag.
017 De laatste stoomrit voor de Corona pandemie roet in het eten gooide. De 65018 op de Botlek brug Jaren later
Foto’s
Hans Reints: 001-002-003-004-008-015 en 017
Peter Wyshake: 006-007-009-011-012 en 013
Marc Tramt: 010 en 016.
DIT IS EEN REVISIE VAN HET ONDERWERP IN "WAAR IS DIT" PAGINA 20
«
Laatst bewerkt op: 01 April 2023, 23:55:55 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Ronald Halma
Organisator US Convention Nederland
Online
Berichten: 18370
Modelrailroading is fun!
Re: 65 018 naast de rails
«
Reactie #1 Gepost op:
01 April 2023, 13:18:03 »
Mooi verhaal, Hans! Dat nieuwe-broek syndroom herken ik
Gelogd
Greetz, Ronald
Mijn US Convention Aalten
Mijn modules!:
Micromodule
Arjan6511
Offline
Berichten: 4783
Re: 65 018 naast de rails, niet recent maar al heel lang geleden..
«
Reactie #2 Gepost op:
01 April 2023, 14:11:56 »
Gezien het feit dat de 65-er nog rondhobbelt, wijs om datum en jaartal in onderwerp draadje te vermelden
Gelogd
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos
> abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT
Marc tramt
Offline
Berichten: 10764
Re: 65 018 naast de rails
«
Reactie #3 Gepost op:
01 April 2023, 14:51:36 »
29 september 1984, volgens mijn administratie.
Gelogd
No dress rehearsel, this is our life.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
65 018 naast de rails