Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 13:53:54
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Frans Peeters
Vandaag om 13:51:16
Stalen rijtuigen van NS door Hans Reints
Vandaag om 13:45:26
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Ronald Halma
Vandaag om 13:45:00
Module vliegveld Jan van Mourik door Gerard van de Weijer
Vandaag om 13:26:17
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
Vandaag om 13:25:08
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:08:41
RhB H0m, Albulisch door R.C.Grootveld
Vandaag om 12:42:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 12:19:46
Waar plaats ik de seinen op mijn modelbaan? (duitsland, tp. 3) door Ronald Halma
Vandaag om 12:15:54
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door Ronald Halma
Vandaag om 12:07:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Duikeend
Vandaag om 12:07:41
23 augustus modelspoorbeurs Houten door jan47
Vandaag om 11:44:47
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 11:27:32
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 11:22:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Huup
Vandaag om 11:09:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door gdh
Vandaag om 10:33:11
MiWuLa door Montanbahn
Vandaag om 09:58:06
Probleem Fleischmann draaischijf 6152c door Voske
Vandaag om 09:27:42
Esu Loksound - NS Wadloper? door Wijbe
Vandaag om 09:10:07
Inscannen of tekenen door MOVisser
Vandaag om 09:03:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:00:01
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Jelmer
Vandaag om 08:39:45
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door Jelmer
Vandaag om 08:28:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
Vandaag om 07:29:01
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Duikeend
Vandaag om 01:23:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
20 August 2025, 22:45:00
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 August 2025, 21:55:57
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
20 August 2025, 20:48:43
Station Roodeschool door cor_b
20 August 2025, 20:29:49
  

Auteur Topic: 65 018 naast de rails  (gelezen 1401 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12470
    • sleutelspoor
65 018 naast de rails
« Gepost op: 01 April 2023, 13:13:34 »
De wereldhavendagen in Rotterdam zijn een begrip bij veel stoomtreinliefhebbers! Vanaf 1978, het eerste moderne begin van deze dagen, heeft de Stoom Stichting Nederland, de SSN, daar een belangrijke rol ingespeeld. Zo reed de 23023 in 1979 de tweedaagse reguliere trein van Rotterdam-CS naar het terrein van de Nord Sea Ferries in Europoort. Op het terrein van de NSF konden de stoomtreinpassagiers overstappen op een Spido rondvaartboot die hun over water weer terug bracht naar de Willemskade in hartje Rotterdam. Bij Nort Sea Ferries ging de 23023 van de trein af, om na een krappe boog genomen te hebben, op een ander stuk terrein achter het gesloten hek van de NSF. Te restaureren ( water in nemen) Dit alles gebeurde tot grote tevredenheid en zonder noemenswaardige problemen. Na enkele jaren genieten van de 1-C-1 23023 op de havenlijn, werd het stokje door de tenderlok 1-D-2 65018 van de 23023 overgenomen. Wat voorheen geen probleem gaf werd op de eerste rit van “de 018” pijnlijk duidelijk. De krappe boog in de overweg bleek voor de 65018 een onoverkomelijk probleem. De boog was net iets te krap voor he Krauss-Helmholtz-draaistel. De veerspanning op de voorste loopas zorgde ervoor dat deze as het spoor bijster raakte.


001 De 23023 in 1979 De 1e rit in het kader van de wereldhavendagen 1979.


002 Vol stoom  in het typische Europoort landschap.


003 De 23023 wurmt zich met zijn drie aangedreven assen door de krappe boog en de overweg in de openbare weg naar de waterwinplaats. Hier geeft het Krauss-Helmholtz-draaistel geen krimp en doet wat er van hem verwacht word.


004 De 23023 achter het hek van de NSF. Waternemen gebeurde toen ook al met de eigen meegenomen SSN brandslangen.


005 In 1984 was de SSN uiteraard weer aanwezig met een van hun stoomlocomotieven, ditmaal de vier assige tenderlok 65018. Alleen zou deze zaterdag een heel gedenkwaardige dag worden. Na aankomst bij de NSF lag het in de bedoeling dat de 65018, net zoals voorheen de 23023 deed, op dezelfde locatie te gaan restaureren. De meegenomen brandslangen lagen al klaar voor gebruik!


006 Helaas liep het restaureren niet zo als van te voren gedacht. De boog was net iets te krap of de veer van dit voorste Krauss-Helmholtz-draaistel was net iets te strak gespannen. (de kip of het ei?) De voorloopas werd naar rechts uit het spoor gedrukt en raakte zo het spoor bijster. Op eigenkracht wilde de loopas niet meer terug het spoor op. De radius van het spoor was te krap en zonder geweld was het haast onmogelijk de voorste as weer in het spoor te krijgen. De veer van het Krauss-Helmholtz-draaistel zorgde ervoor dat de as steeds weer terug in de rechte lijn ging.


007 Het is niet veel wat er naast het spoor staat, maar het is wel onwillig en erg zwaar.


008 Geen twijfel mogelijk, zo kan je geen meter meer rijden!


009 De geëmbarkeerde passagiers van de zojuist aangemeerde “Spido” rondvaarboot moesten op de een of andere manier terug naar Rotterdam. De 65018 zag daar even geen brood in maar de inderhaast opgetrommelde NS2502 wel!.


010 De ingehuurde NS2502 nam de honneurs van de gestrande 65018 over en bracht de passagiers veilig en snel terug naar de City. Niet geheel zoals verwacht, maar toch!!! Een kleinigheidje heb je zo! ( foto genomen op haast dezelfde locatie als plaatje 001)


011 In eerste instantie probeerde men met behulp van een klein stalen plaatje onder het Stb. Hoe langzaam Meester Rinus ook deed, en hoe voorzichtig hij ook was, het Krauss-Helmholtz draaistel wilde niet mee werken. De radius van het spoor bleef dat verhinderen.


012. Net zoals de meeste mensen om mijn heen was ik in mijn vrije zaterdag naar de “Put” getogen om daar de verrichtingen van de 65 018 te mogen aanschouwen. Helaas was ik ook getuigen van het uit de rails lopen van de 65018. Het lukte de paar SSN mannen niet om met de beperkte middelen de as weer te hersporen. Na het “gestuntel “ even aangezien te hebben werd het tijd om mij er ook eens tegenaan te bemoeien. In onberispelijke vrijetijdskleding melde ik mij bij Meester Rinus aan en gaf hem mijn visie op het gebeuren. (Ik zit links voor met dat klotje op mijn harsis)


013 Contact opgenomen met enkele NSF personeelsleden die daar ook nieuwgierig rond liepen en zo wat (onderhands) zwaar materiaal besteld. Op mijn verzoek kwam er een zware stalen plaat en wij kregen spoedig hulp van de TM64 ,dit is een een trekker om opleggers mee te verplaatsen. Ik ben op de foto niet te zien daar ik bezig ben om onder de lok door een stalen strop door de spaken van het linker wiel van de voorloopas te steken en deze achterop de TM64 vast te maken. Het is de bedoeling dat met grof geweld van de TM64 en met een beetje hulp van boven, de spoorkransen weer op de rails te krijgen.


014 Aktie plaatje. De TM64 staat  op de voorste loopas vast en kan gaan trekken. Dit trekken leek veel op bokkesprongen daar de TM64 niet veel, zeg maar haast geen adhesie gewicht op de achteras had. Het vervelende was dat de staaldraad die de verbinding tussen Auto/As verzorgde niet belegd kon worden en constant door mij op spanning moest worden gehouden. Knap lastig en gevaarlijk. Als de TM64 trok gaf meester Rinus minimaal stoom zodat er een beetje bewegen in het wiel kwam. Na veel heen en weer rijden en hard trekken leukte het na diverse pogingen de as weer in het spoor te krijgen en staat de 65018 weer op het goede spoor. Pikant detail is dat de 65018 de toegang van het Britse Rijn leger naar de veerboot blokkeerde en daar waren de jongens niet blij mee!


015 Na div test en nametingen mocht de 65018 weer de baan op om zich van zijn taak te kwijten. Ik mocht mee op de bok, maar ik had thuis al genoeg uit te leggen waarom mijn nieuwe broek niet meer nieuw was en waar die vuile handen vandaan kwamen!


016  Eindgoed al goed De 65018 aan zijn 2e run van die dag.


017 De laatste stoomrit voor de Corona pandemie roet in het eten gooide. De 65018 op de Botlek brug  Jaren later

Foto’s
Hans Reints: 001-002-003-004-008-015 en 017
Peter Wyshake: 006-007-009-011-012 en 013
Marc Tramt: 010 en 016.

DIT IS EEN REVISIE VAN HET ONDERWERP IN "WAAR IS DIT" PAGINA 20
« Laatst bewerkt op: 01 April 2023, 23:55:55 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17978
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: 65 018 naast de rails
« Reactie #1 Gepost op: 01 April 2023, 13:18:03 »
Mooi verhaal, Hans! Dat nieuwe-broek syndroom herken ik  ;D ;D

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4736
    • Filmpjes op YouTube
Re: 65 018 naast de rails, niet recent maar al heel lang geleden..
« Reactie #2 Gepost op: 01 April 2023, 14:11:56 »
Gezien het feit dat de 65-er nog rondhobbelt, wijs om datum en jaartal in onderwerp draadje te vermelden  :)
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re: 65 018 naast de rails
« Reactie #3 Gepost op: 01 April 2023, 14:51:36 »
29 september 1984, volgens mijn administratie.
No dress rehearsel, this is our life.