Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S88n bus splitsen door Eric v C
Vandaag om 17:16:19
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 17:02:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:46:54
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:43:45
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:39:08
Roco gebogen wissels 2,5 mm door Albert de Heer
Vandaag om 16:20:42
Artitec DE2 instellingen in Lokpilot 3 .5 MTC decoder door 008200
Vandaag om 16:05:08
betreft de YD7001 door Dirk
Vandaag om 15:51:14
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 15:03:37
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Gert Arkema
Vandaag om 15:01:14
Philotrain 3737 rijeigenschappen verbeteren door Rico [momfer]
Vandaag om 14:59:51
Sfeer op je modelbaan door MOVisser
Vandaag om 14:44:58
20 jaar BNLS door MOVisser
Vandaag om 14:43:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:34:32
365 "Het is weekend foto's" door Montanbahn
Vandaag om 13:49:21
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 13:40:46
Piko 2025 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:17:14
Roco Plan T door NL-modelspoor
Vandaag om 11:41:48
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
Vandaag om 11:03:36
Roco 290 digtaliseren door Ronald Halma
Vandaag om 10:56:24
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door spoorijzer
Vandaag om 10:43:16
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 10:24:01
NZH A 1001 - 1004 door Dave.......
Vandaag om 09:20:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 08:54:20
Yamorc YD6016LN en diodeschakeling door Overet
Vandaag om 08:13:20
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
07 July 2025, 23:43:49
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door ES44C4
07 July 2025, 23:37:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
07 July 2025, 22:48:21
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door FritsT
07 July 2025, 21:31:10
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bask185
07 July 2025, 18:28:20

Auteur Topic: Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0.....  (gelezen 6679 keer)

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Dat sporenplan ziet er goed uit. Volgens mij moet je daar niet al teveel meer aan veranderen.  Ik ben benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden.

Groeten,
Gerard

Lucien

• Offline Offline
  • narrow minded and proud of it
Misschien zou je 1 van de wissels verder naar voren kunnen leggen, zodat je ook bv een perron tussen beide sporen kan leggen?

Dat is zeker een mogelijkheid. Voor nu heb ik 3 platen van 61 x 122 uitgelegd, maar i.v.m. handelbaarheid tijdens transport (lees: de draai op de trap kunnen maken) zal dat waarschijnlijk gaan eindigen in 4 bakken van 90 x 61 cm, en liever nog 50 breed maar ik ben bang dat het dan allemaal wat te smal wordt.
Op basis van de bakovergangen wordt dan nog wat gespeeld met de ligging van de wissels.

Een perron is nu bedacht aan de linkerkant, gewoon 1 perron omdat het een kopstation is. Er is geen noodzaak voor een 2e perron, dat spoor is slechts een omloopspoor voor de lok. Rechts een losspoor langs een losweg, eventueel aan het eind met een kop- en zijlading.
Het kopspoortje rechts ligt tegengesteld aan het origineel in Bembridge en was voor de lokale kolenboer. Een lokloods lijkt me net even iets teveel voor dit sporenplan.
De lijn kan op de laatste bak dan vis een spoorwegovergang, een brug over het spoor, of een brug over een watertje gaan, dat is nog iets wat ik moet overdenken. Een combinatie van water en brug over het spoor (om de doorgang naar het schaduwstation te verdekken) is misschien ook een mogelijkheid, of een spoorwegovergang + insnijding.

Ik zie ook dat de eerste Stroudley wagens in SR kleurstelling worden uitgeleverd.... een stuk of 2 (een 3rd en een brake 3rd) zullen genoeg zijn voor dit zijlijntje, en als ik dan toch ooit kwistig wil zijn, een 3e rijtuig. Met een lengte van 18 cm zijn dit nu niet echt van de mega grote rijtuigen, dat ze niet langs het perron passen met een lok ervoor. Als ik dan 1 meter perron heb past dat mooi.
Lucien

Lucien

• Offline Offline
@ GD, dank Gerard, ik ben ook benieuwd!
Lucien

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Geinig sporenplannetje :) lengte voor perron wordt zo echter wel erg kort; je zou perron ook op de voorgrond kunnen leggen? Heb je ook meer ruimte voor stationsgebouw, kopspooortje links kan dan voorzien worden van loods etc. Dan kan de draaischijf iets naar links en liggen de sporen rechts iets minder 'langs de rand'. Neem aan dat kijker normaliter rechts staat?
« Laatst bewerkt op: 16 July 2024, 10:09:04 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Even als brainstorm, je zou het perron (optisch) langer kunnen maken door op het achterste spoor binnen te komen en het huidige binnenkom spoor als kopspoor? Op die manier kan je het perron ook naast het wissel maken en heb je ruimte genoeg. Je zou het overloopwissel van spoor 1 (links) naar 2 (midden) kunnen omdraaien, maar dat hoeft niet.

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Schets van mijn eerdere suggestie; zie maar of je er iets mee doet :angel:

PS lokloods toegevoegd... :)
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

spoorijzer

• Offline Offline
Hoi Vincent,

Welk programma gebruik je hiervoor? Het ziet er netjes uit, maar ik heb het gevoel dat het in het echte model wat krap wordt?

Groeten,
Rogier

Benelux795

• Offline Offline
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Dit is 'gewoon' autocad; wist niet de exacte geometrie van het railmateriaal, maar zo te zien gaan er 3 wissels achter elkaar op 1 61x1220 plaat.
Is dus wellicht iets kleiner in verhouding tot platen, maar veel scheelt het niet en gaat om idee. Denk ook dat dit er voor pleit om niet alles op de plaat achterin te proppen, lijkt mij zeer krap... (en ja, de loods kan je ook weglaten ;D)

Door perron en emplacement te scheiden, heb je ook iets meer treinbewegingen nodig voor omlopen en om naast de personentrein nog een korte goederentrein te laten binnenkomen; personentrein moet immers weggezet en teruggeplaatst worden langs perron. D'as qua handelingen wellicht leuker voor een dergelijk kleine baan. 

PS en nog een beveiligingstechnisch argument; door de treinbeweging te laten eindigen langs het perron, fungeert het uithaalspoortje rechtsvoor als beveligingswissel; dat je niet per abuis doorglijdt, de draaischijf in (als die per abuis niet in lijn met het hoofdspoor staat; maw hoeft die niet te worden meegenomen in de beveiling)
« Laatst bewerkt op: 16 July 2024, 10:44:07 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Lucien

• Offline Offline
Ondertussen bijna een jaar verder, maar ik had al gezegd dat dit onderwerp iets met incidentele updates zou worden.

De Stroudley wagens in SR uitvoering zijn intussen binnen, een leuk setje dat nog geen meter lang is met een Terrier ervoor.

En hoewel er nog lang geen baanbouw plaats vindt zijn er wel een paar kleine dingen gemaakt zoals wat SR bankjes en een eerste telegraafmast van Peco kitjes.
Voor de lokjes zijn Modelu figuurtjes besteld, in de B4 staan ze intussen al.
Ook voor de Terriers zijn ze er al, en intussen ook geschilderd, ik moet er alleen even achter komen waar ik ze precies in de cabine moet plaatsen, en hoe ik dat doe zonder er een zooitje van te maken want het dakje kan bij de Terriers niet losgemaakt worden, dus dat wordt frotten via de zijkant.

De volgende update kan wel weer een tijd op zich laten wachten, er staan nog wat andere zaken op de planning....

Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
Op 1 meter in model een realistische trein uitbeelden is in H0 al lastig, maar fraai dat dat lukt in 0. Lief stammetje, de moeite waard om even op te wachten  (y)

Lucien

• Offline Offline
Klopt Rogier, een trein van een meter lang in 0 is prettig. Alleen de wisselstraten zijn nogal lang met slanke wissels  ;D
Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
Dat kan ik mij voorstellen. En slank wissel in H0 is al snel 30 a 35 cm, in 0 zal het het dubbele zijn? Hoewel, met dergelijke baklengtes kan je misschien ook met krappere wissels af?

Groeten,
Rogier

Lucien

• Offline Offline
Een goede 40 cm. is de medium radius wissel van Peco. De "kortere" wissels (settrack) zijn niet veel korter maar hebben een veel scherpere hoek en krappere boogstraal dus kan je er wel meer me op hetzelfde oppervlak. Maar ik wil juist ookin schaal 0 een mooi vloeiend verloop. Dan maar een bak meer of een spoortje minder.
Lucien

spoorijzer

• Offline Offline
40 cm valt mij mee. Je zou misschien her en der nog kunnen smokkelen met een krapper wissel, bv richting een locloods (als er alleen een losse loc rijdt). Niet alle wissels hoeven dezelfde hoekverhouding te hebben, dat is namelijk in het echt ook niet zo.

Groeten,
Rogier