Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
Vandaag om 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Round the Fox and Hen  (gelezen 6214 keer)

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #30 Gepost op: 08 mei 2023, 10:16:21 »
Geen idee wat je voor ogen hebt met je glaslatten, maar is dit nog misschien een optie?
Bezig met een goederenloods:

Schuurpapier, karton en doorzichtig plastic.
De raamstijlen zijn hier ingekrast met een mesje en vervolgens geverfd (Verf goed aanbrengen en het teveel wegvegen. De restanten blijven achter in de kras).

Groet,
Michel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #31 Gepost op: 08 mei 2023, 17:16:53 »
Dank voor de suggesties, Wolter en Michel. De optie met de draadjes hou ik nog even achter de hand, als een soort laatste toevlucht. In het huis dat op Combe Halt stond, heb ik dat ook toegepast. Het oogt in elk geval heel fijn. Michel, inkrassen en dan verf had ik geprobeerd, maar het plastic dat ik daarvoor gebruikte ging helemaal krom staan. Zo mooi als op jouw foto zag het er niet uit. Misschien omdat ik de achterkant van een mesje heb gebruikt voor het krassen (met de scherpe kant werkte het bij mij in elk geval helemaal niet). Ik heb nog een stompe naald, misschien gaat dat beter. Ik experimenteer nog even verder.

Groeten,
Gerard

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #32 Gepost op: 08 mei 2023, 17:31:29 »
Ik had het ook al in geen tijden meer gedaan, dus ik heb het even opnieuw uitgeprobeerd:



Dit is heel snel gebeurd, met een scherp mesje in een stukje kunststof plaat (een doorzichtige voorkant van een reader,dikte is ongeveer 0,3-0,4mm.). Ik heb geen druk uitgeoefend, maar het mesje alleen langs een liniaal geschoven.
Het plaatje had ik van te voren uitgesneden (ongeveer 1x1,5cm.).
Het verfwerk was alleen ter verduidelijking, dus dat heb ik even met mijn vingers en een stukje keukenpapier gedaan, vandaar dat het wat rommelig oogt. Maar het plaatje is niet gaan bollen. Misschien is het kunststof dat je gebruikt te dun?

Groet,
Michel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #33 Gepost op: 11 mei 2023, 09:04:51 »
Hoi Michel,
Ik ben even gaan proberen. Ik had in eerste instantie een wat harder plastic. Lastig te omschrijven, maar dat soort waarin wel eens wat kleine elektronica zit, of wat je wel eens in kragen van nieuwe overhemden vindt. Het is wel een soort van flexibel, maar voelt wat harder aan, als je begrijpt wat ik bedoel. Gelukkig heb ik in het verleden heel wat omslagen van rapporten en dergelijke die rijp voor het oud papier waren, netjes er afgehaald en bewaard (helaas droogt met het "papierloze kantoor" de aanvoer van verse grondstoffen aanzienlijk op). Ik heb dus maar eens getest. Die omslagen gaan inderdaad niet krom staan. Ik hoef ook minder kracht te zetten om een kras in het plastic te krijgen.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #34 Gepost op: 19 mei 2023, 19:37:41 »
Er is enige vooruitgang aan “The fox and hen”:



Ik was eerst van plan een gevel met whitewash aan de voorkant te plaatsen, met twee erkers. Ik ben daar ook aan begonnen, maar heb uiteindelijk besloten ook de voorgevel uit ashlar te maken. Ook laat ik een erker vervallen. De ramen aan de voorkant zijn eigenlijk schuiframen (sash windows). Ik heb wat gesmokkeld door de schuiframen uit een stuk te maken in plaats van een bovenhelft en een onderhelft. Wel heb ik het buitenste kozijn apart gemaakt. Wat zie je er van op normale kijkafstand? Niets. Althans, ik niet. Ja, misschien als ik mijn bril op zet. It is what it is.

Groeten,
Gerard

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #35 Gepost op: 22 mei 2023, 06:45:51 »
Citaat
Ik denk dat het dunne reepjes plaketiket gaan worden die ik gewoon over elkaar heen laat kruisen.
Volgens mij is dit je uiteindelijke keuze geworden? Ben benieuwd naar het resultaat, want ook de afwerking van de wanden wanden maken me nieuwsgierig.

Groet,
michel

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #36 Gepost op: 22 mei 2023, 20:52:42 »
Het zijn uiteindelijk dunne reepjes papier geworden, 120 grams dan wel, dat is net wat steviger dan 80 grams. Een tijdje terug heb ik maar eens een lancetmesjes gekocht, en daarmee kan ik mooi dunne reepjes snijden. Een heel dun reepje etiket bleek toch nauwelijks zonder te scheuren van het vel af te halen. Na een paar pogingen heb ik dat maar gelaten voor wat het was. Voor de erker ga ik nog eens verder experimenteren met de glasroeden in te krassen.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #37 Gepost op: 25 mei 2023, 09:44:53 »
Ik zag dat ik de post van Michel maar half heb beantwoord. Voor de wanden gebruik ik Scalescenes structuren. Voor wie Scalescenes niet kent, John Wiffen ontwerpt bouwplaten die je als pdf kun downloaden (voor een paar GBP). Zelf printen, zo vaak als je wil. Er bij gaan instructies hoe te bouwen en welk aanvullend materiaal (papier of karton) nodig is. Het zijn Britse gebouwen, maar er is ook een sectie "scratchbuilders yard" waar je onder andere veel steenstructuren kunt downloaden. Alles is in 00 (1:76) of Brits N (1:148) te downloaden.
Ik heb coursed rubble en ashlar aangeschaft. Dingen als de hoekstenen en verschillende modellen voor een strek zitten er ook bij. Gewoon geprint op een inkjetprintertje op de hoogste kwaliteit. Ik heb 80 grams papier gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook zwaarder papier gebruiken.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #38 Gepost op: 01 juni 2023, 10:58:34 »
Tijd om even een stap terug te doen en goed na te denken. Gisteravond een tijd rondjes gereden met een van mijn kleine lokjes. Er zitten toch een paar zwakke punten in het spoor waar de grotere locs vrolijk overheen gaan, maar de kleinste zich in verslikken. Bovendien zit er bij het wissel een lelijke knik, die erger lijkt te worden door de spanning op de flexrail. Ik zie twee opties, rond het wissel alles los halen en de rails daar opnieuw leggen, of alles er af en opnieuw beginnen. Nu het baantje nog niet ver gevorderd is, kan het nog zonder dat er erg veel werk verloren is. In dat geval zal ik eerst wel wat nieuw railmateriaal moeten bestellen. Choices, choises.

Groeten,
Gerard

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #39 Gepost op: 01 juni 2023, 11:06:26 »
Overnieuw beginnen, rond het wissel gaan klooien
is daarna waarschijnlijk nog steeds niet naar je zin.
Mvh Steef

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #40 Gepost op: 01 juni 2023, 14:42:38 »
Tot die conclusie was ik ook gekomen, en ik heb de baan meteen maar gesloopt. Binnenkort een nieuwe start. Ondertussen bouw ik verder aan “The fox and hen”, die blijft.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #41 Gepost op: 03 juni 2023, 11:36:02 »
Inmiddels is het denkproces wat verder. Na rijp beraad met mezelf heb ik besloten om in de nieuwe opzet het baantje wat smaller te maken. De Bachmann 10-12-D Baldwins kunnen door een boog met een straal van 9 inch, iets meer dan 22 cm. Ik ben van plan iets te gaan maken met een straal van 25cm, dat moet dus kunnen. De Manning Wardle van Heljan kan dat niet aan, die heeft minimaal 12 inch nodig. Dat zij maar zo. Ik kan nu uit met een baantje van 60cm diep. Ik ga in de lengte wat uitbreiden, ik denk ergens tussen 100 - 110cm. Eerst rails organiseren en een nieuw bakje bouwen. Wordt vervolgd.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #42 Gepost op: 06 juli 2023, 19:26:57 »


Het is een vreselijk saai plaatje, maar er is nieuw hout en nieuw railmateriaal. Naast wat extra stukken flex heb ik een drietal wissels met een wat grotere hoek aangeschaft. De wissels die ik eerder heb gebruikt zijn een paar centimeter langer dan deze. Omdat ik de Manning Wardle toch niet ga gebruiken leken wat kortere wissels mij beter. De plaat is nu 90 x 60cm. Ik heb overwogen om 100 of 110cm te nemen, maar vind de verhouding van van 90 x 60cm mooier. Het is een kwestie van smaak. Anyways, ik hoop dit weekend tijd te hebben een nieuwe start te maken. Wordt vervolgd.

Groeten,
Gerard

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2068
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #43 Gepost op: 09 juli 2023, 21:40:16 »
Ik ben dit weekend aardig opgeschoten. Een bakje gemaakt en op poten gezet. Ook het rondje rails is gelegd. Ik heb Albert zijn suggestie opgevolgd en nog een wissel ingebouwd om een aansluiting naar iets van een fiddle yard of zo te maken. Nu nog aansluiten en ik kan weer proefrijden.





Voor de foto’s maar even de gebouwen neergezet. Doordat de baan 10cm smaller is, komen ze wat dichter op elkaar. Ik vind dat er eigenlijk beter uit zien. Wordt vervolgd.

Groeten,
Gerard

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Round the Fox and Hen
« Reactie #44 Gepost op: 09 juli 2023, 22:45:15 »
Het ziet er nu al leuk uit! Slim, dat overloopwissel naar een volgend baanstuk.

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.