Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Het betere bochtenwerk door Pauldg
Vandaag om 11:09:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:07:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Ric
Vandaag om 10:50:20
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door T.Spat
Vandaag om 10:48:06
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:29:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 10:12:38
LS Models 2024 door Dennis1984
Vandaag om 10:09:54
h0 diorama USA “The Paintshops” door meino
Vandaag om 10:05:20
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door gdh
Vandaag om 10:02:43
Einde Koemo ballast ??? door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:56:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:32
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 09:29:39
Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 09:18:23
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Servé
Vandaag om 07:46:32
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 07:14:29
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Corné81
Vandaag om 06:07:34
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
  

Auteur Topic: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)  (gelezen 6114 keer)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #15 Gepost op: 25 april 2023, 19:41:57 »
Voor ik verder ga met de pizza moet ik eerst weten wat het profiel van de vrije ruimte zal worden. Dan moet ik eerst een idee hebben hoe de toekomstige tram er uit komt te zien. En toen vond ik dat het Anna-chassis wel erg versleten wielen heeft. Met meer Anna-onderdelen uit de rommeldoos wist ik een redelijk aanschouwelijk onderstel te boetseren en tot overmaat van ramp vond ik een Anna-kap waar nog wel wat van te maken is..... dus dat wordt een toekomstig H0 project....

Gelukkig vond in dezelfde rommeldoos een zwaar veminkt Hornby chassis welke ooit dienst deed in een batterij-loc. Ik vond de stroomafnemers terug en nu doet hij het weer op stroom uit de rails. Er moest wel flink wat karton aan te pas komen. Hier rijdt het nog op twee spoorstaven, test met bovenleiding volgt later, als de tram vorm krijgt.

Nu ik er zo naar kijk denk ik: zou ik het Hornby-chassis niet gewoon weglaten en een geheel nieuw onderstel maken met motor en wielen van de Hornby? En dan de koppelstangen ook weglaten en 1 as aandrijven? Met langere assen er in en een buitenliggend frame? En dat de motor dan tussen de assen komt en ik zo een vlakke vloer overhoud?









Albert

edit: dubbele foto weggehaald
« Laatst bewerkt op: 25 april 2023, 19:44:29 door Scratchbuilt »
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 2075
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #16 Gepost op: 26 april 2023, 06:43:48 »
Dat zou moeten kunnen. Je zult misschien wat moeten passen en meten om worm en wormwiel goed in elkaar te laten grijpen, maar dat kan niet al te ingewikkeld zijn. Je mist hoogstens het gewicht van het chassisblok, maar dat laat zich vast ook wel oplossen.

Groeten,
Gerard

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #17 Gepost op: 26 april 2023, 14:32:02 »
Zo gezegd zo gedaan. Ik heb even niet op design gelet, meer op functionaliteit. Viel nog niet mee. Maar het rolt. Misschien de volgende keer twee stukjes schroefdraad met 4 moertjes gebruiken om beide helften aan elkaar te bevestigen, dan kan je er nog bij later. De asafstand is gegroeid naar 40 mm. De aandrijfas heeft iets teveel zijwaardse speling dus daar moet ik nog naar kijken

Hornby motor en tandwielen ging niet. Die hebben dikkere assen en dan ook nog twee verschillende diktes. En de motor en wielen zijn groot. Daarom overgestapt op spullen voor 2mm assen. Wielen zijn van een Anna geweest. De nokken voor de koppelstangen weggevijld want die zaten in de weg. Motortje herkomst is niet zeker. Ik denk van de Tramfabriek. Trafo vol open gedraaid maar het vliegt niet in de fik dus het zal wel goed gaan.

De neiging om de assen 'schuin' op te stellen t.o.v. elkaar om zo gemakkelijker door de cirkel te rijden onderdrukt. Nu kan het trammetje eventueel ook nog eens elders dienst doen. Motorbevestiging en stroomafname moeten nog maar ik verwacht daar geen grote problemen. Een droogtest met een beetje plakband gaf hoop; de wielen draaien. Hoe dat straks gaat onder belasting gaan we wel zien.



Albert

Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #18 Gepost op: 26 april 2023, 17:23:38 »
Je bent weer lekker bezig, Albert! Dapper om dan maar een nieuw chassis te maken. Dat is even doorbijten, maar je zult er elke dag blij mee zijn, blijer dan met een ouwe Anna.

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #19 Gepost op: 26 april 2023, 18:59:29 »
Mooi, Albert. Meteen in messing! Kun je iets vertellen over de snelheid van het gevaarte? Is het een beetje regelbaar?

Groet,
Wolter

Moins mais mieux.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #20 Gepost op: 26 april 2023, 19:01:30 »
Wanneer je de wielen  de assen iets meer naar binnen drukt, zal het trammetje makkelijker door de bocht gaan en niet op de rails gaan klimmen.
Het scheelt natuurlijk ook als je de as afstand verkleint.

In werkelijkheid was de railafstand in scherpe bogen altijd groter dan bij rechte rails.
En voor wat de as afstand betreft; bij de Betuwse Trammaatschappij, in kaapsspoor, hadden de krapste bogen een straal van slechts 20 meter.
Dus er werden bij Backer & Rueb tramlocomotieven besteld met een kortere radstand, de lange rijtuigen kregen draaistellen.
Zo losten ze daar dit probleem op.
« Laatst bewerkt op: 26 april 2023, 19:08:14 door Piet Groot »

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #21 Gepost op: 26 april 2023, 23:27:56 »
Kun je iets vertellen over de snelheid van het gevaarte? Is het een beetje regelbaar?

Dat kan ik nog niet, ik heb heel kort getest terwijl het ding opgebokt stond en het motorretje met een plakbandje op het chassis geplakt was. Ik moet eerst een fatsoenlijke motorbevestiging uitvinden en iets met stroomafname. Maar ik verwacht geen verrassingen, de aanloopspanning is bij dit soort motortjes laag dus het regelbereik is groot genoeg verwacht ik.

Stroomafname moet tevens dienen als tegendruk voor de pendelende aandrijfas. Ik ben gewend aan batterijvoeding en heb me om stroomafname nooit bekommerd dus dit is nieuw. (Ik wil voor deze pizza een werkende bovenleiding) Ik ben jaren verliefd geweest op batterijen en radiocontrole maar stroom uit de rails met digitaal rijden lokt nu ook. Tenslotte is het inbouwen van een ontvanger/esc en batterij, laadplug en schakelaar meer gepruts dan een decoder inbouwen en zeker niet goedkoper. Dus ik weet nog niet welke kant het op gaat, dit trammetje blijft voorlopig nog analoog.

(helaas vind de arbodienst dat ik weer eens wat ga bijdragen aan het bnp dus het tempo gaat hier weer wat omlaag...(ik verlang echt terug naar de BKR.... https://nl.wikipedia.org/wiki/Beeldende_Kunstenaars_Regeling  ;))

Albert



Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #22 Gepost op: 27 april 2023, 12:49:19 »
Hoi Albert,

Helder!

@Motorbevestiging: een dotje kit of drupje tweecomponentenlijm. Als-ie het niet meer doet gooi je de motor waarschijnlijk toch weg.
@Pendelende aandrijfas: is waarschijnlijk de ingewikkelde manier. Makkelijker is een vaste aandrijfas, zodat worm en wormwiel in een vaste positie liggen, en een pendelende meeloopas.
@zou ik digitaal gaan rijden dan werd het een z(Geen Z)21 van Roco. Niet het beginding van Lenz, te beperkt. En een ‘dikke’ Z21 hebben we niet nodig.
@werken: ook de nieuwe Franse pensioendatum zou ons wel passen, denk ik.

Groet!

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #23 Gepost op: 27 april 2023, 22:32:03 »
https://youtube.com/shorts/au0WOgrpu_I?feature=share

Hij heeft het eventjes prima gedaan. Maar het motortje heeft het niet overleefd. En er zijn dingetjes aan het chassis die ik nu anders zou doen.
Dus ik ben terug bij af, maar heb er veel van geleerd. Ik denk er over dit chassis te gebruiken voor een bijwagen en een nieuw chassis te maken met een Fleischmann Anna motor.

Maar er is een probleem: hoe krijg ik draden aan de contacten?


Op de foto de Anna-motor op het chassis met op de voorgrond het gesneuvelde motortje.



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #24 Gepost op: 28 april 2023, 09:24:23 »
@ Draden aan de motorcontacten/stroomafnemers
Bijvoorbeeld zo, methode Roco, met een snufje van mij.






Stukje pertinax op frame lijmen. Aan de ene kant stroomafnemer (stukje hard messingdraad) naar wiel solderen. Aan de andere kant iets metaligs dat op het motorcontact klemt.

Als toch bezig bent, meteen de motor isoleren van het frame. Stukje papier o.i.d. er tussen.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

Jack Black (NS1220)

  • Offline Offline
  • Berichten: 5666
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #25 Gepost op: 28 april 2023, 10:50:06 »
Zo..., jij ging even weer ouderwets tekeer met het vorige baantje  :o
Knolselderieveen werd ook al eens getroffen door zo'n tornado  ::)
Zijn van die gebieden waar die stormen vaak langskomen he!

Maar nu het nieuwe project:
Gaat interessant worden met die bovenleiding  (y)
Heb je nog een standaard 12V motortje (Mabuchi of zo)? Bij eventuele vervanging hoef je dan niet de bevestiging te veranderen.



de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #26 Gepost op: 28 april 2023, 11:01:49 »
Ja Jacob, soms heb je dat.  ;)
Enerzijds kan ik nou eenmaal niet alles bewaren. Anderzijds heb ik ook wel eens wat weggegooid waar ik later spijt van kreeg. Het is een reflex wat zich slecht laat onderdrukken; soms krijg ik een bevlieging dat de bezem erdoor moet en dan is er geen houden meer aan.

Nieuwe projecten komen vaak tot stand juist omdat ik iets heb weggegooid......

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #27 Gepost op: 28 april 2023, 11:08:11 »
Ik vond dit: http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/anna_flm/anna_flm.htm

Borstelhouders er uit halen, draden er aan solderen en terugplaatsen..... theoretisch......

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #28 Gepost op: 28 april 2023, 11:44:37 »
Ja, dat kan ook. Kies maar, er gaan meer wegen naar Rome.

Wolter
Moins mais mieux.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1806
Re: Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2)
« Reactie #29 Gepost op: 01 mei 2023, 13:54:18 »
Toch maar geen nieuw chassis gemaakt, deze moet het maar doen vind ik.
Ik koos er voor de draden te solderen aan de contactpunten ipv een veer/kleminrichting. Dat leek me makkelijker. Hoewel..... het had ook makkelijk mis kunnen gaan. Bijna waren veertje en koolborstel weggeschoten. En met solderen per ongeluk teveel tin gebruikt waardoor veertje en koolborstel niet meer in het buisje pasten... Maar alles kwam toch nog goed.

Het rijdt. Aandrijving op 1 as is toch wat behelpen vind ik. Zonder gewicht slipt het alleen maar en met teveel gewicht ook..... Ik denk dat ik plannen voor een bijwagen maar laat schieten, dat gaat hij niet trekken. Een volgende keer toch zoeken naar een manier om beide assen aan te drijven. In een Voie Libre stond eens een artikel over hoe dat redelijk eenvoudig kan. Ik heb het een paar minuten laten rijden. Het motortje werd een heel klein beetje warm. Ik denk dat het komt omdat het is ingebouwd in een kartonnen houder. In het brok ijzer van een FL. Anna kan de warmte gemakkelijk weg. Veel kilometers zal het ding niet maken dus...... of? Alternatief? Een bakje of beugel vouwen van messingplaat? Mmmm

Ik heb nog een vraag: is er nog ergens pertinax printplaat te koop? Dat epoxy spul is zo verschrikkelijk hard... Of weet iemand een manier om epoxy printplaat te zagen?

https://youtube.com/shorts/vKNkSkQdJBg?feature=share



Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran