Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 04:14:35
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Lolke Bijlsma
Vandaag om 00:07:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:06:56
Efteling spoorweg gaat elektrisch door CAW
23 april 2024, 23:51:21
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door hmmglaser
23 april 2024, 22:48:27
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
23 april 2024, 22:37:57
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ferdinand Bogman
23 april 2024, 22:37:02
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
23 april 2024, 22:31:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Scratchbuilt
23 april 2024, 22:30:06
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
23 april 2024, 22:14:29
Treinreizen met m'n vader door defender
23 april 2024, 21:47:13
Pools diorama H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 21:44:11
19 Toen door defender
23 april 2024, 21:43:28
Station Roodeschool door Torikoos
23 april 2024, 21:43:23
Ton bouwt goederenwagens door TonM
23 april 2024, 21:33:46
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Priegelman
23 april 2024, 21:15:18
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:59:05
weerstandje en relais door Klaas Zondervan
23 april 2024, 20:47:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door ES44C4
23 april 2024, 20:45:40
DR4024 door Michaël dB
23 april 2024, 20:11:53
Haandrecht materieel door orientexpress
23 april 2024, 20:05:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ruudns
23 april 2024, 20:04:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
23 april 2024, 20:01:12
NS 8400 van Werps door Ivo tB
23 april 2024, 19:28:41
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
23 april 2024, 18:58:32
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
23 april 2024, 17:30:56
Decals Star TE-5933 door Martijn193
23 april 2024, 17:12:11
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
23 april 2024, 16:59:09
  

Auteur Topic: Een hendel maken voor een handregelaar.  (gelezen 1932 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Een hendel maken voor een handregelaar.
« Gepost op: 21 maart 2023, 12:10:28 »
In mijn quest om een 'ultieme handregelaar' te ontwerpen, heb ik het hele internet afgestruind op zoek naar allerlei mooie schakelaars, hendels, potmeters en noem het maar op.

Nu wil ik een gas hendel met een knop die je in een x aantal stappen kan zetten. Die moet dus mechanisch in bepaalde standen staan. Er bestaan meer-standen schakelaars die dat enigszins kunnen maar geen van allen komt in de buurt van wat ik zoek. De meeste zijn te groot en ze draaien teveel graden per stap en het is het allemaal net niet. De protothrottle heeft wel zo'n hendel. En dat hebben zij mechanisch opgelost. Iets wat ik niet makkelijk kan repliceren.



Ik heb in het verleden dit soort verticale potmeters gebruikt in handregelaar prototype 0.

in combinatie met kleine 3D geprinte hendeltjes.



Waar ik nu naar toe wil, is een 'echte' hendel met bakelieten knop. Dit wordt, denk ik, voor een wat grotere handregelaar.

Let vooral op die rechter hendel, de throttle.


Ik heb wel een idee van hoe ik dat zou kunnen maken, maar ik sta open voor suggesties.

Het plan
Ik wilde dezelfde potmeters gebruiken, die zijn tamelijk robuust. Voor op de potmeter as wil ik dan een klein blokje 3D printen die er op past. In dat blokje kan ik dan een M5 bout van laten we zeggen ~75mm, steken . Die bout kan ik fixeren met een M5 moer. Dan voor de sier, komt er over die bout een pijp van... idk messing/koper/rvs. Die zaag ik op maat.


En als laatste komt er dan een bakkelieten knop op van wel 2cm in diamteter  :o


Om die hendel te laten latchen wilde ik dan twee halve maan vormige plaatjes laten lasersnijden met uitsparingen. Dan wilde ik een iets grotere buis nemen en daar een groot gat in boren zodat ik overdwars over de hendel kan schuiven. Een veer moet dat dan deze dwarsbuis tegen de uitsparingen aan drukken.

Die dwarsbuis maken, lijkt mij de grootste uitdaging. Als ik daar een goed gat in wil boren, moet ik volgens mij eerst een stukje plat vijlen, dan voorboren met een klein boortje en dan het grote gat boren en hopen dat alles recht gaat.

Ik dacht heel misschien dat ik daarvoor ook een blokje kan printen waarop ik aan weerszijden een rollagertje kan monteren  ??? Ik ga dat blokje uitwerken!

Ik ben dus totaal geen mechanisch expert en dit was het beste wat ik kon bedenken. Dus....

A penny for your thoughts  :angel:?

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #1 Gepost op: 21 maart 2023, 13:34:13 »
Ik zou zelf alles in 3D-print maken, waar je een staafje metaal in kan drukken waar je vervolgens de knop op kan schroeven.
Dus geen losse veer, schroef, moer, lasergesneden maantjes, en vooral geen handarbeid nodig.
Zie bijvoorbeeld de slipkoppeling van mijn 3D-draaischijf-aandrijving.

Ik wil desgewenst wel een ontwerpje voor je maken.

Over slijtage zou ik me geen zorgen maken. Heel stroef moet het niet gaan, toch?

Groeten, Jos

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2023, 13:37:11 door Jozz »

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2023, 13:47:59 »
Kan deze dat niet?

Het 'stappen'-mechanisme is wel afhankelijk van de slag, die het maakt. Des te kleiner de stappen, des te kleiner het mechanisme en dus kwetsbaarder.
Mvg.

Cor

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6172
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2023, 14:10:07 »
Net als wat Jozz aangeeft.

Geef aan wat je wil, schets met maat etc en we/ik teken en print.

Die van C rail heeft wel standen, maar geen gefixeerde denk ik.

Ronald Visser

edit
dit zou een basis kunnen zijn.

« Laatst bewerkt op: 21 maart 2023, 14:16:19 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Houten 18 mei sta ik er weer. Ook met N-schaal.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2023, 14:10:28 »
Citaat
Kan deze dat niet?
Volgens mij niet en als hij dat kan, zitten er te weinig graden per stap op. + hij is te duur en tamelijk groot ;D

Die halve maantjes ken ik idd wel proberen met de 3D printer. Behalve 1 buisje om lengte zagen, heb ik er niet heel veel arbeid aan. Mijn low budget printertje maakt ook niet de mooiste dingen en ik print alleen PLA. Als ik een kunststof-achtig veersysteem maak, breekt dat geheid een keer af. De printplaat komt ook best wel diep te liggen van de bovenkant dus ik denk dat ik er sws wel wat werk aan heb.

Aliexpress staat trouwens vol met allerlei passende veertjes. Ik zie daar eerlijk gezegd wel mogelijkheden in.

Ik had dit blokje ontworpen voor de rollagers. Dit ding schuif ik over de metalen buis en de veer moet er om heen passen.

Die grijze dingen moeten rollagers voorstellen. Zoals ze nu zijn, kan ik bevestigen met een boutje moertje.

Citaat
Ik wil desgewenst wel een ontwerpje voor je maken.
Bedankt voor je aanbod. Ik wil sws mijn lager idee proberen. Als ik ze binnen heb, ben ik zeker geinteresseerd in een ontwerpje voor de halve maantjes. Ik ga dat nooit niet kunnen maken in tinkercad ben ik bang  ::). Ik dacht ook dat het misschien makkelijk is, als de halve maantjes aan de printplaat gemonteerd kunnen worden in plaats van aan de behuizing.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #5 Gepost op: 21 maart 2023, 14:32:35 »
Dit kan ik wel tekenen  (y)







Ik denk dat ik de moer kan weglaten. Als je de knop aandraait, duw je de holle buis tegen het onderste blokje. Het onderste blokje kan ik dezelfde buis formaat geven als het oranje blokje. Het geheel moet dan stevig genoeg zijn  :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 1338
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #6 Gepost op: 21 maart 2023, 14:35:26 »
Ken je de lego variant van de snelheidshandel? Deze kon je opbouwen op de 12v trafo en werkte eenvoudig met een tandwiel op de trafo draaischrijf en een juiste diameter tandwiel op de handel. Misschien niet zo fraai, wel erg praktisch en KISS.

als voorbeeld:

https://www.catawiki.com/nl/l/36529701-lego-trains-7864-1-lego-12-volt-transformator-transformer-controller-12v-1980-1989

Groeten,
Rogier

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #7 Gepost op: 21 maart 2023, 14:47:28 »
Is een standenschakelaar geen optie? Dan hoef je ook geen moeilijke constructie bedenken.
Mvg.

Cor

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #8 Gepost op: 21 maart 2023, 15:09:40 »
Als jij een meerstandenschakelaar kan vinden met een resolutie van 7.5 graden per stap of minder die ik ook nog eens verticaal op een printplaat kan monteren, hoe ik me aanbevolen  ;).

Het beste wat ik ooit gevonden had was een 30 pulsen/owm encoder die horizontaal gesoldeerd moet worden. Die komt op mijn lightweight handcontroller te zitten.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #9 Gepost op: 21 maart 2023, 16:13:17 »
Kan deze dat niet?
Ik denk het niet ;) Gitaarversterkers hebben zelden potmeters met stappen. Dat die knop een aantal cijfers heeft, verandert niets aan de werking. Het staat ook niet in de specificaties op die webpagina ;)

@ bask185: het belangrijkste waar je voor moet zorgen is dat de mechanische krachten op geen enkele manier op de potmeter-as en print door kunnen werken, anders is het echt zo afgelopen (geloof me, ik zie dit dagelijks op m'n werk, waar zelfs professioneel, peperduur spul op deze manier stuk gaat).

Daar je met een aantal vaste standen werkt, zou ik afstappen van een potmeter. Dat is een onnodig slijtend onderdeel en maakt de besturing (naar mijn mening) complexer, daar je dit weer met een ADC-bewerking om moet zetten in de controller.

Als de standen toch vast zijn, waarom dan niet met gaatjes in de zijkant van de knop werken en daar met lichtsluisjes doorheen schijnen. Hall-sensoren en magneetjes kan ook nog. Afhankelijk van de ruimte kun je met 2 lichtsluisjes of Hall-sensoren alles wat je wil (de controller zorgt er wel voor dat 'ie weet of je gas bij geeft of juist het gas loslaat zeg maar).

Wil je het robuuster maken, dan maak je voor elke stand een lichtsluisje en dus ook gat in het onzichtbare deel van de hendel. Dat wordt meteen duurder en kost meer ruimte, omdat je meer sensoren nodig hebt.

Zelf zou ik zeker zorgen dat je de klemkracht dwars op je bedien-element laat duwen. Dus als de hendel verticaal beweegt bij bedienen, drukt een kogeltje met veer aan de hendel van links naar rechts (of rechts naar links) tegen een plaat met uitsparingen op de juiste plek. Zo zie ik dat dagelijks op m'n werk en het verbaast me er telkens over hoe goed dat er nog uit ziet na 10, 20 of zelfs 30 jaar gebruik in een ruige omgeving.

Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 808
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #10 Gepost op: 21 maart 2023, 16:26:11 »
7,5 o is inderdaad wel erg weinig.  ??? En dan ook nog eens verticaal? Dat gaat hem inderdaad niet worden.
Mvg.

Cor

Remco_Nzo

  • Offline Offline
  • Berichten: 275
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #11 Gepost op: 21 maart 2023, 20:47:09 »
Mijn 2cents

Ik heb ervaring met de handregelaar van 4qd en daar zit deze in https://www.4qd.co.uk/product/bell-throttle-pot/

Die gebruikt ook de potmeter als as cq draaipunt en dat is toch wel fragiel. Ik heb er al een aantal moeten vervangen in de afgelopen 2 jaar.

Dus als je het duurzamer wilt maken mechanische belasting niet baseren op een potmeter, maar op een  metalen (?) draaipunt. Je kunt de meting contactloos doen met hall sensor. Zie het andere throttle voorbeeld op de 4qd site.

Remco
N-spoor in de koelkast gezet - nu heerlijk bezig met LGB op zolder (dcc, multimaus, massoth, mardec, arloco)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #12 Gepost op: 21 maart 2023, 21:58:52 »
Ik ken die website. Ze hebben leuk spul,maar ik vind ze ook aan de prijs. Ik had wel een keer een bestelling gedaan maar die had ik geannuleerd omdat.. Brexit redenen.

Die potmeter die ik heb, heeft wel een mm of 2 aan een metaal randje. Mijn blokje valt over dat randje, misschien dat dat enigszins meehelpt. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar hoe snel dit wel of niet slijt.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #13 Gepost op: 21 maart 2023, 22:11:27 »
Uit nieuwsgierigheid, had je het over deze?
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 316
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: Een hendel maken voor een handregelaar.
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2023, 00:09:20 »
Ik had zoiets in gedachten:



Het donkerblauwe ding kan nog uitgebreid worden dat het passende ondersteuning biedt aan het onderste ronde gedeelte van het lichtblauwe ding. En natuurlijk bevestigingsvoorzieningen op de behuizing en/of pcb, etc...

Groeten, Jos