Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Project seaside Germany
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:51:01
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit
door
Pauldg
Vandaag
om 20:22:13
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 20:20:03
Pendel module Viessmann 5214
door
Te 2/2
Vandaag
om 20:15:15
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 20:07:43
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Sporlijn Úje
Vandaag
om 20:05:15
Omgeving Frankfurt am Main
door
Hasenwald
Vandaag
om 19:51:28
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
Mispoes
Vandaag
om 19:37:55
ik mis al een poos
door
jerrytrein
Vandaag
om 19:29:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
Ben
Vandaag
om 19:14:54
Raadplaatje
door
R1954
Vandaag
om 19:14:45
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Jeronimos
Vandaag
om 19:12:57
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 19:10:36
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 18:51:04
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder
door
VAM65
Vandaag
om 18:49:39
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974
door
gtw6016
Vandaag
om 18:41:12
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 18:33:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Paul1969
Vandaag
om 17:57:42
25 oktober modeltreinenbeurs weert
door
dennie
Vandaag
om 15:38:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric B
Vandaag
om 15:26:17
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
MOVisser
Vandaag
om 15:20:14
Märklin 2025
door
Quinzeedied
Vandaag
om 15:09:34
Modeltreinenbeurzen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:19:46
Rijdag bij Wullum NS
door
Wim Rosbender
Vandaag
om 12:33:10
Rondje door Lissabon met Lijn 28
door
Basmans
Vandaag
om 11:39:54
Gewoon wat busfoto's
door
Arjen B.
Vandaag
om 11:25:25
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Benelux795
Vandaag
om 11:14:56
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B)
door
Frans Peeters
Vandaag
om 11:10:10
NL cameo layout (0,26m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:02:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
bask185
Vandaag
om 09:42:43
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
Module MOx
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
Omlaag
Auteur
Topic: Module MOx (gelezen 19234 keer)
Wim Vink
Offline
Berichten: 26362
Eens komt het goed.
Re: Module MOx
«
Reactie #90 Gepost op:
18 October 2023, 10:26:46 »
Zijn er nog vorderingen met de module?
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Wim Vink
Offline
Berichten: 26362
Eens komt het goed.
Re: Module MOx
«
Reactie #91 Gepost op:
18 October 2023, 10:27:58 »
Zijn er nog vorderingen met de module?
Oeffff, foutje
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #92 Gepost op:
18 October 2023, 10:41:39 »
Wim , altijd wel wat.
(iets meer stof erop)
Maar niet zodanig dat er wat te melden is.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #93 Gepost op:
08 December 2023, 23:03:08 »
Het moest er weer eens van komen.
Stof zuigen doe ik niet aan, maar was hier echt wel nodig...
De modelubak en de beide BB's naast elkaar gelegd en eens de bouwbeschrijving er weer bijgehaald.
Maat 17,5 cm , 15,7 cm 166 mm, 50 mm, 41 mm hm hm hm, heel veel doorsneden, let op dat de BB voorplaat er ook nog bijkomt.... inleg stuk ... kleur RAL....
Eerste echte gegeven: 166 mm eerste spoor vanaf de voorkant bak, tussen beide sporen een hartmaat van 58 mm.
Dit heb ik op de bak uitgezet en de beide stroken geluids-isolatie aangebracht.
Daarna een maat van 166 - 9 mm = 157 mm op de beide BB's bemeten en ook daar de geluids-isolatie op gelijmd (houtlijm)
Op de overgangen rekening gehouden met een ruimte zonder isolatie. Daar komen de zogenaamde strippen (in BNLS vakjargon megabiels) om de rails aan vast te solderen.
Daarmee wordt de hoogte en plaats van de rails een exacte overgang. De BB is nog niet verbonden met de bak en de rails is ook nog niet vastgezet.
Dan het puzzelen over de maten van de bout locaties met de buurmannen.
Elke BB van jezelf moet aansluiten op de BB van de beide buurbakken.
De bouwbeschrijving geeft de maten, maar ik ben gewend uit te gaan van één zijde van waarvandaan je gaat uitzetten.
Dus die waarden maar uitgerekend. En moet je nu wel of niet rekening houden met het BB voorschot etc.
Ik kwam op 50 , 194 en 492 mm vanaf de voorzijde van de BB. (driemaal gecontroleerd via verschillende rekenwijzen en verschillende maten in de tek).
Deze uitgezet en tevens de hoogte aangehouden vanaf het bovenblad.
Had ik dit niet gedaan dan kon het zomaar fout gaan.
De achterzijde van mijn BB is namelijk niet volgens de tekening (te korte zijstukken meegeleverd met het pakket).
Eenmaal vastgesteld geeft het voor de andere BB het spiegelbeeld.
Ronald Visser
9780
«
Laatst bewerkt op: 08 December 2023, 23:39:37 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
Wim Vink
Offline
Berichten: 26362
Eens komt het goed.
Re: Module MOx
«
Reactie #94 Gepost op:
08 December 2023, 23:58:30 »
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Frank 123
Offline
Berichten: 6370
Re: Module MOx
«
Reactie #95 Gepost op:
09 December 2023, 08:55:20 »
Binnenkort start van de scenery? Mooie retro tunnel heb je bij staan.
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #96 Gepost op:
09 December 2023, 19:13:57 »
De tunnel is één van de objecten....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #97 Gepost op:
09 December 2023, 23:54:59 »
De bevestigingszijde naar de buren toe is lastig en moet voldoen aan de BNLS modulebak regels.
De interne verbindingen (BB`s met de centrale bak) is een eigen keuze heb ik gemeend.
Daar heb ik 2 bouten van M8 voor genomen die ingedraaid worden in een slagmoer.
Vanwege de krachtswerking en het draaimoment (wegzakken/draaien) van de BB is de locatie net onder de afdekplaat.
Ik heb wel opgelet dat er nog te sleutelen valt.
De posities uitgezet in de BB. Met spantangen de BB op de bak geklemd.
Vanwege de BB voorplaat dient de BB 9 mm naar achteren geplaatst te worden.
Het spoor moet mooi kunnen doorlopen, daarom is met een plaat (blauw) de overgang gecontroleerd.
De plaat mag niet wippen of licht aan de onderzijde doorlaten.
(beetje onscherp,,,,,,,,,)
De "gaten" met een boor 3 mm voorgeboord door de beide zijkanten heen.
Daarna met een houtboor 10 mm de gaten verruimd.
De BB`s aan de binnenzijde voorzien van de slagmoeren.
De bouten voorzien van een vleugelmoer en deze vast gelijmd aan de kop.
Als laatste aktie de BB's vastgeschroefd.
Ik maak nu even een opmerking:
Door mijn afwijkende manier van bevestigen van de zijkanten en de bovenbak (voor de verlichting) is het niet nodig het zogenaamde Leen-Blokje op te nemen.
........
Ronald Visser
«
Laatst bewerkt op: 10 December 2023, 00:07:35 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
Wim Vink
Offline
Berichten: 26362
Eens komt het goed.
Re: Module MOx
«
Reactie #98 Gepost op:
10 December 2023, 00:01:46 »
Je bent er maar weer druk mee
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
Frank 123
Offline
Berichten: 6370
Re: Module MOx
«
Reactie #99 Gepost op:
10 December 2023, 09:01:59 »
Hi Ronald,
Heb bij mijn module bakken vergelijkbare koppeling gemaakt (maar dan in M5). Heb de inslagmoeren wel in beide bakken bij de verbinding toegepast. Aan één kant schroefdraad uit de inslagmoeren geboord. Blijft de passing (en dus ook de positionering van de bakken t.o.v. elkaar) beter omdat de gaten niet ruimer worden door de bout die er door gaat.
Heb de inslagmoeren voor de zekerheid ook nog in het hout verlijmd. Weet ik zeker dat ik ze niet ongemerkt los komen bij demontage van de bakken.
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #100 Gepost op:
10 December 2023, 11:27:51 »
Goede raad is altijd welkom.
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #101 Gepost op:
15 December 2023, 17:34:53 »
En zo blijven we bezig.
De vorige keer het aanelkaar bakken van de bakken.
Met name de de BB's zijn in het geval van de gehele BNLS rijbaan van belang.
Daar vindt de doorgave plaats van het rijdende treinstel.
Kritsch zijn de BS-hoogte en plaats.
De hoogte is vastgelegd op 1.30 m + P of VP
( flauw maar de grondvloer is in de bouwkunde het peil P. Hiervanuit worden alle hoogte maten uitegtekend. mag ook vloerpeil zijn VP)
Maar ook de plaats van de rail is zeer van belang. een mm ernaast en de flens van het wiel stoot ernaast.
Bij de BNLS is hier de Megabiels voor gefineerd/ontworpen.
De bak met de beide BB`s heb ik weer op de poten gezet (met de bedden constructie, afwijkend van de bouwbeschrijving).
Ja, Koen, heksje hangt er nog....
Daarna begonnen met het neerleggen van de geluidsisolatie (meer voor thuis dan voor op de beurs...
)
De maat 166 mm is al eens genoemd evenals de maat 157 mm (BB en rekening houdende met een voorplaat)
Daarna de rails er profisorisch opgelegd.
In het midden van de bak is het nodig raillassen te gebruiken.
De voegovergang BB naar de bak is feitelijk ook cruciaal.
Daar is geen voorschift aan verbonden, maar ook hier zal het spoormaterieel de weg zonder uitlopen moeten kunnen doen.
Op de foto is te zien dat ik voor al de overgangen een eigen megabiels ga maken.
De koperen strip ervoor al klaar gelegd.
Belangrijk daarbij is de tussenmaat van 58 mm hart op hart van de sporen.
De blauwe strip ligt over de voeg heen en daar zal de nu nog doorlopende rail op worden vastgesoldeerd.
Rest nog het boren van gaten in deze strip om het te kunnen vastschroeven.
Daarna worden de rails en de strip ter plaatse van de voeg doorgeslepen.
Plaats is daarmee exact vastgelegd.
(mede ook door de onderliggende boutverbingen onder de bak)
En dan komt de meest heikele overgang aan de beurt.
De megabiels constructie.
Door bij mij en bij de buurman hetzelfde te gebruiken zou betekenen dat er probleemloos gereden kan worden.
Niets is minder waar.
Tot nu toe is er de ervaring dat juist daar de meeste tijd naar uitgaat tijdens de rijdagen.
Electra etc wil wel lukken met de gedefinieerde stekkers,
maar het "uitrichten van de rails" blijft nog steeds een bewerkingsproces vooraf en tijdens een beurs *).
Ondanks dat er op de testdagen e.e.a. is ingesteld.
Daar heb ik al over zitten (staan..) nadenken al tijdens de werkzaamheden aan de bak "Werspoor Kathedraal" van Koen.
Het meest belangrijke aan de megabiels is de maat van 58 mm van de sporen.
De andere belangrijke maat, de spoorbreedte, is vastgelegd door de biel(s) afstand. Die is meestal wel goed.
De maat van 58 mm zal op het oog (liniaal/maatstok/tekendriehoek) worden uitgezet of middels een soldeer hulpstuk worden gerealiseerd.
Maar ook daar kan door temperatuurs verschillen een maatafwijking ontstaan.
Om niet een te exacte maat van 58 mm nodig te hebben en om een en ander ook tijdens de beurs te kunnen bijstellen heb ik het volgende bedacht.
Ik maak in de strip sleufgaten.
Daarmee kan je in horizontale richting de strip uitrichten op de biels van de buurman.
Echter de maat van 58 mm zou bij beide megabielzen kunnen verschillen,
waaroor of het ene spoor of juist alleen het andere spoor gericht kan worden. **)
En dus is daarvoor iets nodig om die tussenafstand bij te kunnen stellen, al is het maar een paar mm.
TRUC:
Door de strip "door te slijpen", en te zorgen voor voldoende tussenruimte, is het mogelijk de beide sporen naar elkaar toe of van elkaar af bewegen.
Denk bv aan een tussenruimte van 5 mm.
Een dergelijke verstelmogelijkheid maak je bv op je linker BB.
De buurman (zijn rechter BB) heeft daar de 2 spoors-megabiels waar je op moet instellen.
Het voordeel is dat er een juiste en goede verbinding gedefinieerd wordt door de megabiels
nl 166 mm vanaf de voorkant van de middenbak, een spoorafstand van 58 mm op een hoogte van 1.30 m +P
De beide 1 spoor-megabiels geeft de mogelijkheid om te allen tijde te kunnen bijstellen per spoor.
Door onder de beide 1 spoor-megabiel strip iets van verend materiaal aan te brengen kan je ook de rails omhoog of omlaag schroeven.
De 2 spoor-megabiels op de rechter BB van de buurman (in rood aangegeven) en de beide 1 spoor megabiels op de eigen bak vergemakkelijken het bijstellen.
Ronald Visser
10580
*) En ja er zijn andere methoden/systemen in gebruik, maar daar is bij BNLS niet voor gekozen.
**) Op de testdag afgelopen weekend bleek dat nog maar eens en heeft Richard diverse railsolderingen moeten aanpassen.
Hierdoor is veel leuk rijtijd verloren gegaan.
«
Laatst bewerkt op: 15 December 2023, 18:00:50 door MOVisser
»
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
Frank 123
Offline
Berichten: 6370
Re: Module MOx
«
Reactie #102 Gepost op:
15 December 2023, 18:24:25 »
Zie het al… je denkt er goed over na. Wordt dit straks de nieuwe standaard oplossing ?
Gelogd
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)
Wim Vink
Offline
Berichten: 26362
Eens komt het goed.
Re: Module MOx
«
Reactie #103 Gepost op:
15 December 2023, 18:30:41 »
Ja Frank Ronald is een echte nadenker hoor
Gelogd
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo
Met vriendelijke groet,
Wim
MOVisser
Offline
Berichten: 7379
Re: Module MOx
«
Reactie #104 Gepost op:
15 December 2023, 19:16:15 »
Frank, zeg nooit nooit,
Waar ik tevens aan heb gedacht is dat bij bestaande bakken dit ook nu nog zonder veel moeite kan.
Eénzijdig (eigen BB) dus schroeven los, ovale sleufjes aanbrengen, schroefjes er in, en doorslijpen zodat tussenruimte ontstaat (5 mm?)
Voor de eigen overgangen zou dit ook kunnen....
Ronald Visser
Gelogd
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
Vorige
-
Volgende
-
1
...
5
6
[
7
]
8
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
BNLS forumbaan
|
BNLS-forum modulebaan bouwverslagen H0
(Moderator:
Edsko Hekman
) |
Module MOx