Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
Vandaag om 12:25:19
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Dave.......
Vandaag om 12:24:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door bask185
Vandaag om 12:19:36
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 12:07:56
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 12:07:16
Module vliegveld Jan van Mourik door NS264
Vandaag om 11:46:49
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Silvolde
Vandaag om 11:28:12
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door MOVisser
Vandaag om 11:14:39
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:03
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door Jelmer
Vandaag om 10:03:46
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 09:57:08
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
Vandaag om 09:50:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 08:57:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Karben
Vandaag om 08:44:29
Raadplaatje door spoorijzer
Vandaag om 08:18:53
Baanbouw Rehausen2 door FransW
Vandaag om 07:47:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 07:25:38
roco maus 2 door bask185
Vandaag om 06:54:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door MathynK
Vandaag om 06:50:09
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
09 September 2025, 21:34:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
09 September 2025, 21:02:36
Welke winkel voert deze merken? door haes
09 September 2025, 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
09 September 2025, 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
09 September 2025, 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
09 September 2025, 19:41:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
09 September 2025, 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
09 September 2025, 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
09 September 2025, 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
09 September 2025, 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
09 September 2025, 17:43:08

Auteur Topic: Intellibox 2 vs Ecos  (gelezen 2214 keer)

hielke1501

• Offline Offline
Intellibox 2 vs Ecos
« Gepost op: 19 February 2023, 17:40:40 »
Goedemiddag,

Al enkele weken zit ik met een discussie in mezelf, welke ik hier wil voorleggen omdat ik benieuwd ben naar de ervaringen van jullie zijde.
Even voor de volledigheid zodat er geen verwarring kan ontstaan over de situatie waarin ik rij. Ik rij N-spoor digitaal. Wissels worden bediend via het marklin systeem met behulp van keybords (6040), memory (6043), transformator (6002) en de k83. De seinen werken in samenwerking met de IB2, schakelmodule 63410 en de switch 65800.
De IB2 is ook de centrale voor de bediening van de treinbaan zelf en die voldoet al die tijd aan mijn wensen. Ik vind het een fijn ding om mee te werken. Programmeren, uitlezen, rijden en bedienen van de functies is erg gemakkelijk.

Echter begin ik tegen een probleem aan te lopen. Trix is overgegaan om ook in N-spoor gebruik te gaan maken van MFX-protocol. Deze locomotieven ondersteunen gelukkig ook het DCC-protocol maar daar komt het probleem om de hoek kijken. De IB2 kan prima de locs aansturen en de functies reageren zonder problemen maar om deze locs een nummer te geven, komt de beperking van de IB2 omdat deze geen MFX kan programmeren. In de boekjes van deze locs staat heel mooi dat je MFX kan uitzetten door de CV waarde te veranderen. Leuk maar dan kan de IB2 nog niet programmeren omdat MFX aanstaat.

Nu komt de discussie van mijzelf om de hoek kijken want als mogelijke oplossing zie ik de Ecos verschijnen. Ik zie de volgende oplossing voor mij waarvoor ik graag vanuit jullie ervaring zou willen hebben.

De IB2 wordt op het gebied van de treinbaan losgekoppeld en figureert enkel nog maar voor het programmeren van de treinen zonder MFX en voor de aansturing van de seinen. De aansturing van de wissels blijven gehandhaafd zoals het nu is. De Ecos word de nieuwe centrale voor de treinbaan en voor het programmeren van MFX en als optie voor het programmeren van de rest. De toekomst is dat uiteindelijk de Ecos de taken van de IB2 volledig overneemt. De reden om dit in de toekomst te doen is omdat ik eerst de Ecos wil begrijpen en omdat ik graag nog een terugval optie wil hebben.

Ik hoor graag jullie ervaringen en eventuele andere oplossingen.

MVG, hielke1501

borotof

• Offline Offline
Re: Intellibox 2 vs Ecos
« Reactie #1 Gepost op: 19 February 2023, 17:46:19 »
Koop een ms2 voor het programmeren. MFX heb je absoluut niet nodig als je dcc gebruikt.

borotof

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2023, 17:48:08 »
Oh ja, IB2 kun je prima aansturen met koploper, kun je die keyboards en memories met pensioen sturen.

ceuleer

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2023, 19:27:09 »
Ik heb al jaren de Ecos 2. Ik ben er zeer tevreden over.
Ik zou dit voor geen ander systeem willen ruilen.
Maar er zullen er zijn die er anders over denken.
« Laatst bewerkt op: 20 February 2023, 19:11:13 door ceuleer »

Ben

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 20 February 2023, 08:22:51 »
Hielke,

Kijk eens of je hier iets mee kunt, ik denk dat je die MFX decoders ook onder MM kunt benaderen:

https://www.uhlenbrock.de/de_DE/service/faq/digizen/ib-2/I7AC61C3-001.htm!ArcEntryInfo=0004.14.I7AC61C3&NewServerName=zeta

Mogelijk helpt dit zodat je uiteindelijk MFX kunt uitzetten in de decoder.

Gr, Ben.

bask185

• Online Online
« Reactie #5 Gepost op: 20 February 2023, 09:23:35 »
Citaat
Trix is overgegaan om ook in N-spoor gebruik te gaan maken van MFX-protocol.
Of ze het bewust niet uitzetten of het vergeten zijn, onnodig en vervelend is het  :P.

Als de centrale geen geen mFx uitstuurt, doet mFx in een decoder ook niks. Een mFx decoders luistert pas naar MM2 (of DCC) als hij geen mFx signalen ziet. Simpel gezegd: No mFx, no Problems.

Volgens mij, maar ik moet hiervoor handleidingen doorlezen, zou je decoders ook moeten kunnen programmeren onder MM2 (of DCC bij een modernere). Dan maakt het ook niet uit of mFx in een decoder aan of uit staat.

Als dat niet het geval is, ben je idd goed af om een MS2 in huis te halen om je decoders te programmeren. Het is een goedkoper alternatief dan een EcOS aan te schaffen.

Citaat
Oh ja, IB2 kun je prima aansturen met koploper, kun je die keyboards en memories met pensioen sturen.
Niet om vervelend te zijn  ::) maar waarom zou iemand zijn perfect werkend en tevens mooi systeem vervangen en een dure computer neerzetten zodat je naar een scherm moet kijken en met een muis moet klikken om wissels te laten bewegen? Ik zie hier zelf 0 voordelen en veel nadelen in. Die oude marklin apparatuur is een hartstikke mooi systeem.

Nu kan je wel een EcOs kopen en dan kan je alle wissels en treinen mee aansturen en mFx decoders programmeren, maar aangezien je al prima werkend apparatuur heb waarop praktisch alles werkt, zou ik het zelf niet eens overwegen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ben

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 20 February 2023, 09:47:07 »

Als de centrale geen geen mFx uitstuurt, doet mFx in een decoder ook niks. Een mFx decoders luistert pas naar MM2 (of DCC) als hij geen mFx signalen ziet. Simpel gezegd: No mFx, no Problems.

Dat is dus niet zo, lees de vraag nog eens die Hielke stelt. Het gaat niet om het rijden maar om het programmeren.

bask185

• Online Online
« Reactie #7 Gepost op: 20 February 2023, 10:00:05 »
Dat heb ik wel gelezen hoor. Ik ben zelf in de veronderstelling dat je zonder mFx nog steeds een decoder moet kunnen programmeren.

Die dingen kennen niet voor niets MM2 en DCC. Die decoders zijn ontworpen om ook op niet mFx centrales te kunnen werken, dan moet je ze op die centrales toch zeker ook wel kunnen programmeren?  Dat zou althans logisch zijn. Het is toch niks minder dan dood normaal dat je tenminste een adres mag wijzigen van een decoder die zogenaamd MM2/DCC ondersteunt?? Of zeg ik nu wat raars  ???

Of Matrix ook die logica volgt, is een ander verhaal.. het zal me eerlijk gezegd totaal niet verbazen dat ze die decoders express hebben gerigged dat je alleen onder mFx kan programmeren zodat mensen meer mobile stations en central stations gaan kopen.... maar laten we niet afdwalen.

Citaat
Leuk maar dan kan de IB2 nog niet programmeren omdat MFX aanstaat.
@Hielke, ik heb het volgende niet teruggelezen in je verhaal. I must ask:

Heb je het ook daadwerkelijk al geprobeerd om via DCC of MM2 die decoder te programmeren?
Of was je er niet aan begonnen omdat je dacht dat het toch niet zou gaan werken?

Heb je misschien een artikel nummer voor ons, dan kan ik zelf ook even in d'n handleiding kijken.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github

Ben

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 20 February 2023, 13:27:34 »
Waar ik op doel Bas is dat de IB en kennelijk ook de IB2 moeite heeft met het programmeren van een MFX decoder. De link die ik eerder gaf komt uit de faq. Het betreft het benaderen van de decoder via het Motorola programmeermenu. Ik ben in de veronderstelling dat dat ook zal lukken m.b.t. de Trix decoder maar ik weet dat niet zeker. Vandaar ook het woordje "mogelijk".

Gr, Ben.

bask185

• Online Online
« Reactie #9 Gepost op: 20 February 2023, 14:54:02 »
Ach so  :)

Is het anders niet een heel simpele optie om het mFx uitzetten in de winkel te laten doen? Sommigen doen daar niet zo moeilijk over. (tenzij je online koopt  :P)
Ja en kijken voor andere merken treinen  :P. Trix is volgens mij de enige 2-rail/N-spoor fabrikant die dat mFx er in stopt.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github

henk

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 20 February 2023, 15:47:51 »
Leg de vraag eens aan Trix voor. Ben wel benieuwd.

Het zou echt vreemd zijn als een Trix-model per se mfx nodig heeft om programmeerbaar te worden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Biesje

• Offline Offline
    • Biesje.nl
« Reactie #11 Gepost op: 20 February 2023, 16:11:17 »
Ik zou dan niet in het wat ouderwetsche Motorola programmeren maar in DCC modus. Dat kan gewoon, tenzij Trix inderdaad alles expres gesaboteerd heeft (kunnen we het weer trix express noemen :P ) Maar zelfs programmeren in MM2 moet kunnen volgens mij.

Alle andere multiprotocol decoders met MFX/M4 kunnen dat immers ook, en zoals eerder vermeld: ze zouden niet eens DCC of MM2 op de doos mogen zetten als de decoder niet bruikbaar is (zal wel rijden maar elke loc op adres 3 laten staan wordt snel ingewikkeld...) op een DCC of motorolacentrale. Of staat er wellicht alleen MFX en DCC op de doos? Dan is het feit dat hij op motorola rijdt een soort backwards compatibility met beperkte mogelijkheden wellicht? maar gelukkig kan je IB2 ook DCC (y)

Mvg,

Robert

hielke1501

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 20 February 2023, 18:24:58 »
Goedemiddag allen, wat fijn om al deze reacties te lezen om mij te helpen. Ik zie ook een aantal vragen welke ik zal beantwoorden.

@Bas, ik heb geprobeerd om via de IB2 op DCC te programmeren. Het uitlezen gaat prima CV1 is waarde 3. Programmeren naar bijvoorbeeld CV1 waarde 212, gebeurd niks. Nu tijdens het schrijven bedenk ik me eens dat ik soms ook programmeer via CV17, CV18 en indien nodig CV29. Deze gebruik ik voor de hogere adressen maar dit bedenk ik me nu pas. Later maar eens proberen.

@Robert, op de doos van de locs waarbij ik direct de 2e vraag van Bas beantwoord, de 1e is de minitrix 16496 (DB BR 151 111-2) DCC, MFX, full sound enz. De 2e is de minitrix 16126 (DB BR 212 372-7) DCC, MFX, full sound enz. Bij het nakijken voor de toekomst heb ik nog een andere locomotief in bestelling staat (minitrix 16823, DB BR 218 499-2) welke ook DCC, MFX, full sound enz is. De 2 locomotieven die ik op dit moment met MFX heb, komen beide van diezelfde winkel.

@borotof, zoals Bas ook aangeeft werkt het wisselsysteem zoals ik dat nu heb prima. Ik heb geen reden om deze te vervangen, ook niet met een ecos erbij.

Een andere reden om eventueel de IB2 te vervangen voor een ecos is omdat de IB 28 functies kan bedienen. Nu is de 212 372-7 een lok met 29 en dus kan ik net die ene niet aan. Mijn ervaring is: komt er een, komen er meer. Aan de andere kant, om nu €700,- voor de ecos2 neer te gaan leggen voor die ene functie erbij is ook een beetje over kill.

Ik ben weer benieuwd naar jullie ervaringen en reacties.

MVG, hielke

Ben

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 20 February 2023, 18:32:48 »
Er is dan kennelijk geen programmeer probleem want 212 is een lang adres, dat gaat niet via CV1 zoals je zelf al zegt.

Gr, Ben.

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #14 Gepost op: 20 February 2023, 20:12:54 »
@Bas, ik heb geprobeerd om via de IB2 op DCC te programmeren. Het uitlezen gaat prima CV1 is waarde 3. Programmeren naar bijvoorbeeld CV1 waarde 212, gebeurd niks. Nu tijdens het schrijven bedenk ik me eens dat ik soms ook programmeer via CV17, CV18 en indien nodig CV29. Deze gebruik ik voor de hogere adressen maar dit bedenk ik me nu pas. Later maar eens proberen.

Volgens mij moet je met de IB2 ook rechtstreeks lange adressen kunnen programmeren. Ik kan het tenminste met de IB Basic, daar is onder het menu "decoder programmeren'. een menuoptie voor het programmeren van lange adressen. Lijkt me dat de IB2 dat dan ook heeft. Staat vast in de handleiding beschreven.
Grt, Wim