Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco gebogen wissels 2,5 mm door VictorPM
Vandaag om 15:21:05
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door MOVisser
Vandaag om 15:15:57
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door MOVisser
Vandaag om 15:11:40
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door maartenvdb
Vandaag om 15:11:06
Piko 2025 door VAM65
Vandaag om 14:54:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Karben
Vandaag om 14:37:02
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:04:55
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 14:01:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:32:28
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
Vandaag om 12:40:49
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
Vandaag om 11:32:07
Verschil in grootte huizen...... door Peter Kleton
Vandaag om 11:27:36
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 11:24:30
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
Vandaag om 11:15:32
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:59:30
Ervaring nieuwe Z21 app door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:58:54
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 10:33:37
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
Vandaag om 10:12:38
Tandwieltje Electrotren NS 1300 door VAM65
Vandaag om 07:37:51
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
12 June 2025, 23:15:38
Alternatief gezocht voor Roco motoren door hmmglaser
12 June 2025, 22:51:05
Frans loodsje et cetera door Noordernet
12 June 2025, 22:06:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
12 June 2025, 21:23:33
Sound inbouwen in roco 185.2 door bellejt
12 June 2025, 20:49:07
Bouw van de DE-5 uit een bouwset van FRIE door M. Ardon
12 June 2025, 20:25:34
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door 1200blauw
12 June 2025, 20:19:41
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
12 June 2025, 20:09:26
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
12 June 2025, 17:53:55
RivaRossi - Overzicht van Italiaanse stoomlokomotieven door Ferdinand Bogman
12 June 2025, 17:41:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
12 June 2025, 17:11:31

Auteur Topic: N.Spoor Modulebaan  (gelezen 6691 keer)

4k

• Offline Offline
N.Spoor Modulebaan
« Gepost op: 18 February 2023, 19:37:08 »
 ;D Toch eens kijken of er interesse is voor een groep N spoorders onder de  ::) :police: Beneluxvlag
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 13:57:14 door Edsko Hekman »

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
Re: N.Spoor Modulebaan
« Reactie #1 Gepost op: 18 February 2023, 20:44:56 »
N wie is 4K dan wel?

Welke thema voorkeuren ed ?
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #2 Gepost op: 19 February 2023, 00:03:33 »
Wat verwacht je eigenlijk ?. Is het de keus van jezelf voor een N-groep  of vind je nergens aansluiting bij een vereniging ?.
Het lijkt mij meer dan genoeg om een vereniging te vinden waar een N-afdeling of groep is .Er zijn verenigingen zat die dat meestal wel hebben .
Waarom zou je dan hier een aparte groep voor moeten oprichten ?
Leg eens uit van wat de de bedoeling is ?.

Groet Alexander

Overigens ben ik het met Koen wel eens .

Edsko Hekman

• Moderator
  • Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #3 Gepost op: 19 February 2023, 13:56:52 »
N wie is 4K dan wel?

Welke thema voorkeuren ed ?
Koen,

volgens mij gaat het hier om de N-spoor forumbaan. Gewoon een groepje hobbyisten die het leuk vinden om soms samen bij elkaar te komen en een leuk tijdje te rijden op een grotere baan.
En volgens het BNLS Forumbaan concept, dus een thema kies je dan zelf, waarbij de BlackBox voor de afscheiding zorgt. Net als bij de H0-forumbaan. Zou toch leuk zijn om de N-spoor forumbaan weer nieuw leven in te blazen?

N wie is 4K dan wel?
Ik weet dat je het niet verkeert bedoelt, maar iets vriendelijker werkt beter. ;)

Groet,

Edsko
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 13:58:57 door Edsko Hekman »

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #4 Gepost op: 19 February 2023, 14:26:08 »
Ik zal zeker mee gaan doen.

Ik stel het volgende voor:
laten we dan uitgaan van de standaard tafels op beurzen waar de module bak dan opgelegd kan worden.
Stroomdoorgave voor de gehele modulestrook aan de achterzijde, eigen bedrading aan de onderzijde bak, met voeding aan de achterzijde.

De hoogte van 130 cm  is voor mij juist niet een must. Ik heb liever dat kleine kinderen er goed op kunnen kijken (rolstoelers etc..)
Voor tussentijds rijden wel in poten voorzien.

Voor de BB's uitgaan van 1 element bv aan de rechterzijde met een voorwand en zijwanden naar de bak toe. Hiermee worden de bakken ook bouts-gewijze gekoppeld.

Daarmee wordt het aantal overgangen verminderd die nu wel in de H0 bakken aanwezig zijn (1 per eigen bak).
Hemel en fries kunnen op de zijwanden gelegd worden.

Dit is maar een voorstel.......

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

4k

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 February 2023, 14:48:21 »
 ;D Hm Waarom het eerder niets werd,.? of niet doorging?
 wel de meeste N Spoorders  zijn klein behuisd ,... dat kan al een reden zijn om het kleinere te waarderen
 en dus zal men ook met modulebouw hier rekening moeten houden bakken van 120 cm mijn
inziens met aanhang volgens HO idee zal velen weerhouden mij misschien dan ok wel immers past niet zo goed in men voertuig
 als er werkelijk meer interesse voor komt zullen de maten herzien moeten worden lijkt me als voorstel :o ???

Zelf zou ik al twee bakken vol kunnen bouwen immers doorgangs station met lok wissel in
 DR stijl jaren 80 tractie DR diesels  U boot- reko 52er en Br 86 mit BGHW wagens
Denk dus dat we hier wel goed zijn,maar in Nspoor moeten om denken maar wie durft een eerste stap hiertoe zet ik dus maar alvast
Ben benieuwd op de vele reactie's (y)

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #6 Gepost op: 19 February 2023, 15:31:57 »
Edsko,

Ik rijd N, ik heb DR spul, maar ik wordt nog niet enthousiast....

:-X :o
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

4k

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 February 2023, 16:00:18 »
 ;D tja das is jammer wat is het obstakel???

NS264

• Offline Offline
    • Midland
« Reactie #8 Gepost op: 19 February 2023, 16:55:18 »
Ten eerste denk ik dat de echte DR-tijd niet echt iedereen aanspreekt in deze anti-Russische tijdperk.
Daarnaast is het al vrij lastig het juiste materieel hier in nl verzameld te krijgen.
Laat staan dat iemand dat in N zou willen doen.

Zou het dan eerder op DB gooien met miss toevallig een DR trein die voorbij komt.

Maar ik kan er ook volledig naast zitten.

Heb zelf een module in aanbouw als kopstation.

Heb nog wel meer info maar das lastig delen via links en zijn voorbeelden waar je niet vrolijk van wordt.

Gr. K.

Eagles

Ad Cleijsen

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 February 2023, 17:08:05 »
Hoi,
Volgens de richtlijnen zijn feitelijk de 2 BB voorgeschreven en je inbreng is vrij. Lijkt me dat een veelvoud van 120 cm dus moet kunnen.  Bijv. 2x 120 of 3x 80? Dan kun je je aan je thuissituatie aanpassen, toch.

Recent nog opgevraagd. Ik roep maar wat.

In ieder geval. Mijn motivatie is niet een BNLS module, maar vooral laagdrempelig meedoen. De hobby van de zolderkamer afhalen, meedoen in teamverband, leren, leren (zie mijn oudste berichten alhier). En natuurlijk de ROZE KOEKEN.

Groeten Ad

Edsko Hekman

• Moderator
  • Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #10 Gepost op: 19 February 2023, 17:09:09 »
Koen,

Je kunt zelf iets inbrengen volgens bnls concept. Je "moet" geen DR doen, je kunt ook iets anders inbrengen.

Gr.

Edsko

NS264

• Offline Offline
    • Midland
« Reactie #11 Gepost op: 19 February 2023, 17:19:56 »
Ik interpreteer het zoals ik hier lees.
Iemand stelt een concept voor zonder zichzelf voor te stellen of bekend te maken. Behalve dan onder de Bnls vlag te willen werken.

Het eerste wat genoemd wordt is DR tijdperk wat niet eenvoudig is na te bootsen in N.

Maar ik volg eerst wel wat paginas voor ik een stelling aanneem  ::)

Gr K.

Eagles

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #12 Gepost op: 19 February 2023, 18:57:10 »
Er bestaat al een N-modulebaan volgens oud bnls-concept.

Modulebaan.nl heeft namelijk ook een N-variant.
Er zijn modules gebouwd naar Nederlands, Amerikaans, Zwitsers en Italiaans voorbeeld.
Grootste drijvende kracht hierachter is Wesley Munnik, die ook op ons onvolprezen forum actief is.

Ik zou zeggen: neem eens contact op met Wesley.

groeten
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

MOVisser

• Offline Offline
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
« Reactie #13 Gepost op: 19 February 2023, 19:07:21 »
@Ad,
2 BB is een richtlijn voor de H0.
Voor N kunnen we nieuwe definities maken.

Tenzij er al N richtlijnen bakbouwen zijn en we daar mee aan de gang kunnen.

Ronald Visser.
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 23 augustus ben ik er weer...

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 19 February 2023, 19:34:53 »
Forumlid 4k heeft mij gisteren per PB benaderd om te vragen of er ook een BNLS-Forumbaan in N was. Ik heb hem uitgelegd dat die er in het verleden inderdaad geweest is, maar nu niet meer. Ik heb hem verwezen naar Modulebaan.nl, maar ook voorgesteld dat hijzelf een BNLS-forumbaan in spoor N zou kunnen beginnen. Ik vind het heel mooi om te zien dat hij hier nu een poging toe doet, maar inderdaad zou het prettig zijn als hij zich iets meer bekendmaakt dan alleen als 4k.  ;)

Uit de eerste reacties na één dag blijkt dat er zeker enige interesse is en sommige forumleden houden zich misschien nog wel in.  ;D Misschien helpt het als we uitleggen dat het BNLS-concept in principe niet gebonden is aan thema of tijdperk. Dat mag iedere deelnemer op zijn eigen modulebak zelf bepalen. Er zijn noodzakelijkerwijs wel regels m.b.t. het doorgaande dubbelspoor die dienen om het soepel rijden te bevorderen, bijv. welk type rail (code 80 of 55) we gebruiken en dat de bakovergangen op een bepaalde plek komen en op een bepaalde manier geconfigureerd worden. De baanaansturing moet ook geregeld zijn, omdat we nu eenmaal niet met allerlei centrales en regelaars door elkaar kunnen gaan rijden. Maar het meeste van dat alles kan bij een geheel nieuwe baan door de initiatiefnemers vastgesteld worden en hoeft in principe niet per se in lijn te zijn met de H0-normen of zelfs de oude normen voor de N-baan.

Bij de H0 baan is een standaardbak 120 cm x 56 cm, dat staat hier in de tekeningen, maar bij N zou je gerust voor bijv. 90 cm en iets minder diep kunnen gaan, waarom niet? Wil je een lekker lange bak, dan kun je daarna altijd nog voor een dubbele inbreng van 2 x 90 gaan, of 2 x80, of 2 x 70cm, wie houdt je tegen, en het is allemaal lekker makkelijk mee te nemen. Vooral omdat je nu helemaal opnieuw begint kun je binnen het kader van het BNLS-concept een aantal praktische zaken met de kennis van nu praktisch regelen. Tussen de bakken in hebben wij in de H0-baan 2 black boxen van 30cm ter afscheiding van de "kijkdozen", maar je zou binnen het N-concept bijv. voor één BB kunnen kiezen, of misschien wel voor 2 van 15 cm. Verder is als baanaansturing bij H0 gekozen voor het Roco multimuis systeem met alles wat daar tegenwoordig mee compatibel is, bijv. de DR5000, de diverse apps op de foon etc. Dat werkt al jaren goed en is ook nog eens laagdrempelig. De oude afspraken voor de N-baan uit 2014 staan hier, maar waarom zou je die niet kunnen aanpassen als je nu opnieuw begint?

Het lijkt me dat wij met onze ervaring met de H0/00-baan dit initiatief best met raad en daad kunnen ondersteunen. Ik sta er in ieder geval voor open en krijg er bijna zin in om ook met een N-baan (met kleinere dan H0-modulebakken ;D) te beginnen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 19 February 2023, 20:40:35 door St00mboy »