Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Mark D.
Vandaag om 12:30:18
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 12:28:57
Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 23051 keer)

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #90 Gepost op: 18 augustus 2023, 23:28:32 »
Fraaie wagens Ton, wordt een aardige trein al zo. Eens gezamenlijk op de foto zetten? ;D

Bedoel je met de hekkenwagen deze CGT? Plaatje nummer 4 https://nvbs-actueel.com/2020-09-september/zoekplaatjes/
Kan het niet geheel goed zien, maar lijkt aan de voorkant voorzien te zijn van SS-aspotten en aan de achterkant HSM-aspotten. Een van de laatste Houten-beurzen ook met Maykel er over gehad en die gaf aan dat ze altijd per wielstel gewisseld werden. Er is nog een plaatje van een CGT cokeswagen met SS-aspotten, maar die kan ik niet doorlinken en is via google "hekkenwagen ns" te vinden.

Hier nog een rongenwagen met open asbalansen en W1-aspotten en verschillende typen buffers: https://proxy.archieven.nl/0/27649439D3CE4ACFB02C46678465625A
De HSM GM's uit 1901 werden afgeleverd met open asbalansen en W1-aspotten, dat zal een periode wel regulier zijn geweest. Dichte/geperste asbalansen met HSM/SS-aspotten ken ik niet, werden die bij ombouw niet sowieso vervangen voor W1? Zou wel een leuke variant zijn (y)


Edit: Natuurlijk loop je direct na het bericht er wel tegenaan https://www.mkmodelbouwstudio.nl/pr-t15.htm
Serie 87000/88000 veewagens van de SS geleverd met geperste/dichte asbalansen en SS-aspotten, dus daar zullen ook wel varianten op zijn geweest met verschillende aspotten.
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2023, 23:42:03 door Sikje248 »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #91 Gepost op: 19 augustus 2023, 11:36:09 »
Hoi Laurence,

Dat was inderdaad de wagen die ik bedoelde; ik heb de GNC en CGT weer eens door elkaar gehaald. Mijn conclusie was net als die van jou dat de voorste as SS-potten heeft en de achterste HSM; die hebben namelijk een veel duidelijker ronding aan de onderkant.
De foto van de CGT met vier SS-aspotten heb ik ook. Ik zou graag alle varianten nabouwen, maar ik ben bang dat ik daarvoor niet genoeg jaren meer tegoed heb.  ;)

De rongenwagen HLK waar jij naar verwijst heeft geen W1 aspotten, maar HSM R1. Dat laatste type lijkt op de W1, maar is smaller en heeft op de deksel een knop waar de W1 aspot een handgreep heeft. De GM's kunnen in 1901 niet afgeleverd zijn met W1 aspotten, omdat die laatste een NS-ontwerp was (gebaseerd op de HSM R1). Voor wat betreft de buffers: het achterste type zou ik graag nog eens in 1:87 tegenkomen.

De SS en HSM gingen op een gegeven moment, begin 20e eeuw, over op geperste asbalansen en gebruikten toen nog steeds hun eigen aspotten. Dat is inderdaad te zien op de foto waarnaar jij verwijst, maar ook bijvoorbeeld op de fabrieksfoto's van de GZM's zoals ik die nu aan het bouwen ben. Bij de HSM-wagens viel dat niet zo op, omdat de R1 aspotten zo veel op de NS W1 lijken.

Over de aspotten kan je volgens mij een aardig boek schrijven. Ik heb er intussen het nodige over ontdekt en ik heb het gevoel dat ik nog lang niet alles weet. Voor de modelbouw doe ik het zoveel mogelijk als op foto's te zien is. En als ik geen foto of archieftekening kan vinden hou ik voorlopig als vuistregel aan: open balansen = SS/HSM aspotten, geperste balansen = W1 aspotten. (En omdat er geen HSM R1 aspotten in model te koop zijn, gebruik ik daarvoor ook W1 potten.)

Grtz, Ton

PS: Wat ik nog niet heb genoemd zijn de wagens die later bij de NS werden uitgerust met Duitse glijlagerpotten. Om het eenvoudig te houden.  ;D

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #92 Gepost op: 19 augustus 2023, 12:32:43 »
Voor wat betreft de buffers: het achterste type zou ik graag nog eens in 1:87 tegenkomen.

Dat zijn toch normale 4-zijdig open buffers, of bedoel je die niet?

Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #93 Gepost op: 19 augustus 2023, 13:35:34 »
Hoi Stephan,

Wat jij bedoelt zijn de 4-zijdig open korfbuffers: rechthoekig of vierkant aan de basis en taps toelopend naar de buffersteel. De buffer die ik bedoel is cylindrisch met drie langwerpige openingen en een vernauwing bij de buffersteel.
Op onderstaande tekening, een fragment van een materieeltekening uit Het Utrechts Archief, zijn ze goed te zien.



Grtz, Ton

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6529
  • Spaar ze allemaal.
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #94 Gepost op: 19 augustus 2023, 15:47:24 »
Oh, die kende ik helemaal niet.

Overigens ben ik blij met je draadjes, ik ben ook met dit spul bezig maar te lui om er wat van op het forum te plaatsen.

Stephan.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #95 Gepost op: 22 augustus 2023, 15:13:01 »
Jammer Stephan, ik leer graag van hoe anderen het doen.
Maar goed, voorlopig modder ik dus zelf maar even door. En moet ik van mijn eigen fouten leren.  ;)

Het remwerk van MK dat ik ga gebruiken is niet ontworpen voor deze kit, dus moet er het één en ander worden aangepast. Ik ben begonnen met de pendelas. Om de hoogte van de remblokken goed te krijgen, moet het plaatje waar die op zitten, in het “bakje” komen te liggen. Stond niet in een bouwbeschrijving of zo, heb ik zelf zitten passen en meten. Natuurlijk past dat plaatje er helemaal niet in. Daarom heb ik, na het overeind zetten van de remblokken, eerst een paar stukjes van dat plaatje weggevijld. Op de foto’s het plaatje vóór en na het vijlen.





Daarna moesten er in het “bakje” openingen worden gemaakt waar de uitsteeksels met de remblokken doorheen kunnen steken. Om de stevigheid te behouden van de rand waarmee de pendelas straks wordt bevestigd, moet het verwijderde gedeelte zo klein mogelijk zijn.



Dit dus vier keer. Daarna kan het plaatje met de remblokken in het bakje worden gesoldeerd. Om te voorkomen dat de aspotten zouden loskomen, heb ik het plaatje met 145 graden-tin gesoldeerd (de aspotten met 188 graden). Daarna de remtriangels tussen de remblokken gezet en dan is dit het resultaat:





We zijn er nog lang niet, maar dit geeft hoop voor het eindresultaat.

Grtz, Ton

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #96 Gepost op: 22 augustus 2023, 23:08:01 »
Hoi Ton,

Ik zou graag alle varianten nabouwen, maar ik ben bang dat ik daarvoor niet genoeg jaren meer tegoed heb.  ;)
Met je huidige bouwtempo gaat dat wel goed komen toch? ;D Ook een leuk detail op de hekkenwagen van de NVBS foto zijn de reparatieplaatjes, die heb ik er ook bij geëtst

De HSM R1 en W1 haalde ik even door elkaar, dezelfde vuistregel hou ik ook aan inderdaad. De ronde stangenbuffers met 3 openingen ben ik ook nog niet tegengekomen, maar mogelijk dat 3D-geprinte bufferhulzen over een tijdje uitkomst kunnen bieden.
En ook hier waardering voor het bijhouden van het draadje met de bouwstappen  (y)

Groeten, Laurence

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #97 Gepost op: 25 augustus 2023, 15:23:43 »
De plaatsing van de remtriangels maakt meteen de volgende uitdaging duidelijk zichtbaar: De kit is zo ontworpen, dat er een veer en draad tussen de kortkoppelmechanieken moet komen. Zoals te zien is bij de wagens van Mathyn, dus. Voor zo’n constructie zit het hele remwerk natuurlijk gruwelijk in de weg. En andersom: zo’n draad met veer langs, tussen en om de delen van het remwerk vind ik toch minder mooi.

De oplossing is heel simpel; het duurde alleen een tijd voordat ik het verzonnen had. Ik heb uit een etsfret (in dit geval die van het remwerk) vier stripjes messing geknipt. In ieder stuk een gaatje geboord (0,4mm) en het vervolgens haaks omgebogen, zodat het gaatje in het verticale deel zit. Het horizontale deel vastgesoldeerd achter een denkbeeldige lijn die langs de haak van het koppelingsmechaniek loopt. Daarna een stukje staaldraad (ongeveer 0,2mm doorsnee) door de gaatjes gestoken, zodanig dat het de haak in de achterste positie vasthoudt. Het draadje fungeert nu als een veer die de koppeling steeds terugbrengt in de middenstand. Zorg dat het draadje lang genoeg is om op zijn plek te blijven wanneer de schacht draait (en kort genoeg om het op zijn plek te krijgen). Bij de eindmontage eventueel het uiteinde buigen om te voorkomen dat het draadje losschiet

Even een paar plaatjes om het duidelijk te maken:





Grtz, Ton

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #98 Gepost op: 25 augustus 2023, 16:48:46 »


    Goeienamiddag,

    Huls-, korf-, stangenbuffers,   langwerpige openingen aan de zijkant , bufferplaat,   enz.... 
    SS-, NS-, DR-, DB-, NMBS-buffers                    tijdperken .....
    Heb je verwijzing naar een bron waarover hieromtrent verzamelde info te vinden is   (vroeger reeds gezocht maar niet gevonden)
    Heb de MIBA's (Stefan Carstens  e. a.)).  Wordt soms iets over gezegd (gedrukt) maar onvoldoende duidelijk.

    Groeten.
   


    Heb je een verwijzing naar


AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1519
    • Dwangrail.nl
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #99 Gepost op: 25 augustus 2023, 17:01:30 »
Mooie oplossing voor het koppelingsveertje zo!

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #100 Gepost op: 25 augustus 2023, 17:40:21 »
@Hervé,

Helaas moet ik je teleurstellen: ik ken geen boek of artikelenreeks waarin een overzicht wordt gegeven van verschillende soorten buffers. (Iemand van de volgers misschien?)
Zelf heb ik wat kennis hierover verzameld door goed te kijken naar foto's en materieeltekeningen, stukjes informatie op te pikken uit diverse boeken en artikelen en door kennis uit te wisselen met andere hobbyisten.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2023, 17:43:37 door TonM »

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #101 Gepost op: 29 augustus 2023, 19:40:37 »
Na de vering van de koppelingen waren de remblokken bij de vaste as aan de beurt. De beide setjes remblokken zijn identiek. De remblokken bij de pendelas moesten in het “bakje” worden gesoldeerd om op de goede hoogte te komen. Als de remblokken bij de vaste as rechtstreeks op de bodemplaat worden gesoldeerd, komen ze dus te hoog te zitten t.o.v. de as en de wielen (of te laag als je het onderstel op zijn kop hebt liggen). Met een beetje meten en proberen bleek dat het plaatje met remblokken op 0,8mm van de bodemplaat moet komen. Gelukkig had ik nog een plaat messing van die dikte liggen. Daar heb ik een stukje vanaf gezaagd en dat op de bodemplaat gesoldeerd tussen de vaste scheenplaten.



Op dat stuk messing heb ik het plaatje met remblokken bevestigd (nadat ik er nog wat vanaf had gevijld om te zorgen dat het niet in de weg zat van bijvoorbeeld de koppelingsveer). Daarbij bleek dat zo’n stevig plaatje messing best veel warmte opslurpt; dus soldeer met een laag smeltpunt en veel vermogen op de WSA.  Daarna konden de triangels aan de remblokken worden gezet.

Om een beetje geloofwaardig beeld te krijgen, moet onder een beremde wagen natuurlijk een remcylinder met de nodige hendels en stangen komen. Een natuurgetrouwe imitatie van een Kunze-Knorr reminrichting is te koop bij Weinert. Kost een paar centen (totaal €26, plus verzendkosten) en is bovendien te groot om bij deze wagen tussen de assen te kunnen. Een Westinghouse remwerk is voor minder te koop, maar ziet er anders uit. Bij het remwerksetje van MK zit ook een imitatie, bedoeld om van een afstandje de indruk van een installatie te wekken. Niet werkelijkheidsgetrouw, maar in dit geval een redelijk alternatief. Voor mij althans.
Dit geval heb ik onder de wagenvloer bevestigd en met een paar draadjes verbonden met de remtriangels. (Ja Mathyn, ook aan de kant van de pendelas.)

Als dan de laatste details er ook opzitten, is het onderstel klaar.





Nu de bak nog.

Grtz, Ton

Sikje248

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • Flickr fotopagina
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #102 Gepost op: 29 augustus 2023, 20:54:32 »
Iemand van de volgers misschien?

Hier staan er een aantal van de HSM: https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/D2187EEC3938A4B7E0538F04000A7CAA
Verder is het wat door archief 921 heen struinen, er is geen compleet overzicht naar ik weet.

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #103 Gepost op: 02 september 2023, 17:33:21 »
Toen het onderstel klaar was moesten er nog even wat laatste details worden aangebracht aan de bak. Eerst de plakbriefhouders en daarna de scharnieren van de kopdeuren. Mathyn liet al zien dat er als imitatie voor de scharnieren van de kopdeuren, korte stukjes draad moeten worden aangebracht. Het viel mij echter op, dat die dingen dan niet door de scharnieropeningen van de zijwand steken. Op foto’s van het origineel zag ik dat op de kopdeuren aan de bovenkant nog een strip zit en dat de scharnieren daaraan zijn bevestigd. Met een paar model-klinknagels en een stripje messing uit de rommeldoos heb ik dat zo’n beetje nagemaakt. Op de foto’s de kopdeur zoals die origineel is en zoals die er na mijn aanpassing uitziet.







Dan nog de sluitseinen en de haak voor de grendelstang en het bouwen is klaar.
Nou ja, deze wagen dan. Het is een set van drie. 8)

En na het bouwen natuurlijk nog al die andere dingen om er een toonbaar model van te maken

Grtz, Ton

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4849
  • Modelspoor is emotie...
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #104 Gepost op: 02 september 2023, 21:15:28 »
Oh, dat heb je wel listig gedaan zo… (y)

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)