Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ridder Gerco van Beelen door Edsko Hekman
Vandaag om 12:20:38
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Martijn193
Vandaag om 12:19:48
3,51° ofzoiets 😉 door Edsko Hekman
Vandaag om 12:19:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 11:59:50
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 11:46:00
19 Toen door Rick
Vandaag om 11:38:25
25 jaar geleden door 1200blauw
Vandaag om 11:24:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:39
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 11:11:36
Gewoon wat busfoto's door hervé
Vandaag om 11:08:54
Motorpost ombouwen ? door ronaldvd2000
Vandaag om 10:44:51
Mini baantje `` De visafslag`` door Wim Vink
Vandaag om 10:28:55
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:37
US diorama in H0 door DV modelspoor
Vandaag om 10:14:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 10:11:10
Piko A track met bedding past niet door Ronnor
Vandaag om 09:49:07
Laag-Baarlo door spoorijzer
Vandaag om 08:29:37
Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
  

Auteur Topic: Ton bouwt goederenwagens  (gelezen 23050 keer)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #75 Gepost op: 19 juni 2023, 17:30:06 »
Caspar,

Jammer zeg, dat die decals niet goed zijn. Dat wordt wachten tot de volgend beurs.  :'(
Misschien goed om die foto even naar Maykel te mailen, zodat hij kan zien wat er mis is.

Maykel heeft de opschriften die ik nu heb gekregen nieuw geprint. Bij de graanwagens ging dat goed, dus ik heb er nu ook alle vertrouwen in.

Voor wat betreft de fruitwagen: er zit maar 1 nummer bij, dus ik kies voor NS 28255.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #76 Gepost op: 01 juli 2023, 17:08:45 »
Met het weer van de laatste paar weken was het niet echt prettig om op de hobbyzolder te zitten. Gelukkig heb ik nog andere hobby's die wel bij het zomerweer passen.  8)
Maar de laatste dagen is het weer modelbouwweer, dus ben ik verder gegaan aan het onderstel van de fruitwagen.

Als eerste heb ik het Westinghouse remwerk aangebracht. Dat is een stevige klont messing, die veel hitte opslurpt tijdens het solderen. Om te voorkomen dat tijdens het warmstoken kleine onderdelen gaan loslaten, doe ik zo’n groot onderdeel het liefst als eerste. Dan de buffers; ook wat zwaardere onderdelen, al zijn ze lang niet zo erg als het remwerk. En vervolgens de koppelinghouders.



Daarna de veerpakketten, asbalansen met aspotten, remtriangels en nog een remstang voor het effect. Allemaal redelijk standaard.  Tenslotte een leuk detail: de inrichting voor de schroefrem, met een stuk draad als imitatie voor de remspindel die straks naar het remmershuis loopt.



Als laatste heb ik de (ingekorte) treeplanken en de rangeerderstreden gedaan; daar is niet veel uitleg voor nodig.



En dan is de wagen klaar voor een ultrasoonbad, voordat we beginnen met stralen en spuiten.



Grtz, Ton


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #77 Gepost op: 01 juli 2023, 18:02:26 »
Ho ho, je maakt het je nu te makkelijk Ton. Wel een trekstang vanaf de reminrichting naar de remmen, maar de handschroefrem niet koppelen. Daar mis je nog een stang  ;) ;). Je kan ook nog een stang naar de andere kant maken met de pendelas. Als je hem daar niet soldeert, maar los in het gaatje laat vallen is het demontabel en houd je de compensatie.

Ik zit maar te dollen natuurlijk. Wel een tip: probeer even te kijken of de wielen langs het handrem gedeelte onder de bodemplaat passen. Bij mij pasten normale rp25 wielen niet. Ik moest de horizontale handrem trekstang iets opzij buigen. Wielen waren te dik.

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #78 Gepost op: 01 juli 2023, 19:26:10 »
Hoi Mathyn,

Het was je dus nog niet opgevallen dat ik ook het doorgaande trekwerk en de luchtleiding heb weggelaten? En dat ik geen echte profielen heb aangebracht over de geëtste imitaties?  ;D
En eigenlijk horen er nog beugels te zitten om de stangen tussen de remblokken, die voorkomen dat een stang die afbreekt op het spoor valt en een ongeluk veroorzaakt.

Maar ja, zoals Goethe al schreef: In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister.   8)

Wat jij voorstelt m.b.t. de remstang naar de pendelas: dat doe ik wel eens als de afstand wat groter is. Bij deze wagen zit de arm van het remwerk echter bijna tegen de pendelas aan, dus zie je het nauwelijks als ik daar een draadje maak. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een verbinding vanaf de handschroefrem.

Voor wat betreft die wielen: het is krap, maar het past. Zoals hij op de foto staat, draaien de wielen (RP25) zonder aan te lopen. Al moet ik bekennen dat het handremdeel een paar graden uit het lood staat.  ;)

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #79 Gepost op: 28 juli 2023, 15:03:00 »
Net als het warme weer van vorige maand, is op vakantie gaan ook niet bevorderlijk voor de modelbouw.  :)

Intussen zijn beide achter de rug en is de wagen schoongemaakt, gestraald en gespoten. Zelfs de details zoals handgrepen e.d.  zijn al geschilderd.



Klaar om de opschriften aan te brengen en de wagen verder af te werken.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #80 Gepost op: 02 augustus 2023, 21:57:39 »
De opschriften zitten erop; beglazing in het remmershuis, buffers gezwart en gemonteerd, wielen eronder, de hele zaak aan elkaar geschroefd.
Volgens mij is hij klaar.





Volgens mij heb ik nog een CHD liggen waarmee ik was blijven steken bij het opbrengen van de decals.

Gisteren naar Houten geweest en daar van Maykel nieuwe decals gekregen.  (y) Binnenkort dus die CHD maar eens afmaken.

Dat eerst maar eens doen.

Grtz, Ton

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #81 Gepost op: 12 augustus 2023, 14:11:48 »
Het heeft even geduurd door het wachten op de goede decals, andere kits waar ik intussen mee was begonnen, slecht weer voor de modelbouw (maar mooi weer voor andere hobby’s  8)), vakantie en zo, maar nu is ook deze wagen klaar.
Het is een CHD van het oude model, die ik heb gebouwd zoals hij er rond 1930 moet hebben uitgezien.  Open asbalanzen, HSM aspotten, spaakwielen en opschriften van vóór het aanbrengen van een doorgaande luchtleiding.



Ter vergelijking ook nog een plaatje samen met de vorige CHD, van het nieuwe model.



Van de CHD zijn nog veel meer verschillende uitvoeringen te maken, maar om het bouwen interessant te houden (om over dit draadje maar niet te spreken) wordt het tijd om iets anders te bouwen dan een gesloten goederenwagen. Ik heb al een tijdje het idee om een zandwagen GZM van Seinarm te bouwen als GZMK. Daarover binnenkort meer.

Grtz, Ton

Deetrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1601
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #82 Gepost op: 12 augustus 2023, 15:03:40 »
Wat grappig, met een deur die naar links openschuift.

mvg,Erich
Geen beter weer dan de brandweer
mijn foto's: https://www.flickr.com/photos/42964111@N07/albums

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #83 Gepost op: 12 augustus 2023, 15:20:38 »
Bij deze wagens ging de andere deur naar rechts open; beide deuren schoven naar dezelfde kopwand.

Grtz, Ton
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2023, 15:22:36 door TonM »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #84 Gepost op: 12 augustus 2023, 15:50:21 »
    Goeienamiddag,

    Wat een prachtige kleinodiën soldeer je in elkaar !   
    Heb hier ten huize nogal wat G-wagentjes (roodbruine DB, antracietblauwe NS, groene, roodbruine en witte NMBS, grijze CFL) , maar alle slechts in
    doordeweekse plastiek...

     

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #85 Gepost op: 12 augustus 2023, 17:09:00 »
Hervé,

Leuk dat het je bevalt. De goederenwagens van de grote modelspoorfabrikanten zijn ook leuk, maar in mijn ogen vaak nogal "standaard". Als je wat meer afwisseling wilt, of iets dat typisch is voor NS (of NMBS of CFL), ben je toch aangewezen op de kleinserie-producenten en/of op zelf verbouwen.

Wat ik vooral wil laten zien in dit draadje is dat het helemaal niet moeilijk of ingewikkeld is om een zelf een leuk model te bouwen, waarmee je ook nog eens een meer authentiek beeld kan laten zien van je onderwerp. Als ik het kan, waarom zou een ander het dan niet kunnen (of kunnen leren)?
En los van het resultaat, is het gewoon leuk om te doen. Ik kan het iedereen aanbevelen  (y)

Grtz, Ton

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 561
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #86 Gepost op: 12 augustus 2023, 20:44:09 »
Ziet er zeker mooi uit! Ik doe het je niet na! Leuk om te volgen, benieuwd naar je zandwagen (y)

Mvg Koen

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #87 Gepost op: 17 augustus 2023, 17:24:20 »
Nou, hier komt dan die zandwagen.

Vorig jaar heeft MathynK een bouwdraadje geplaatst over de zandwagens van Seinarm; onder meer de set ex-Staatsspoorwagens GZMW / GZM. In het grootbedrijf werden de onberemde wagens GZM in de jaren 1930 alsnog voorzien van een reminstallatie type Kunze-Knorr goederentreinrem. Volgens de bouwbeschrijving vanaf 1933; op tekeningen in Het Utrechts Archief staat vanaf 1930. Hoewel in de bouwbeschrijving van Seinarm meerdere afbeeldingen te vinden zijn van die verbouwde wagens, voorziet de kit niet in de mogelijkheid om die te bouwen. Daardoor zijn de wagens eigenlijk alleen inzetbaar in de jaren 1920.

Ik loop al een tijdje met het idee om de wagens te voorzien van het nodige remwerk en de GZM’s ook in model te verbouwen naar GZMK’s. Daarvoor heb ik bij MK Modelbouwstudio een paar geëtste remwerksetjes aangeschaft (artikelnummer 554).



Na het nodige gepuzzel hoe dat in elkaar stak – of liever: in elkaar moest gaan steken – heb ik een plan gemaakt hoe ik het zou gaan aanpakken. In mijn hoofd klopte het, nu kijken of dat in de praktijk ook zo is.

Eerst maar eens begonnen met de bouw van de kit zelf. De bak heb ik in ruwbouw gemaakt. Dat wil zeggen: de wanden voorbereid, profielen en strips erop, rondom vouwen en solderen, bodemplaat erin. Mathyn heeft dat laten zien; dat ga ik hier niet overdoen.



Na de bak ben ik begonnen met het onderstel. Op de foto’s die ik heb gezien, hadden de wagens ook in verbouwde vorm nog de oude SS-aspotten. Zelfs nog in de jaren 1950. Hoewel het in de NS-tijd gebruikelijk was om de oude goederenwagens geleidelijk te voorzien van W1-aspotten, is ook op de tekeningen van HUA hierover niets terug te vinden. Misschien vond men het voor de nederige zandwagens niet nodig om daar geld aan uit te geven. Ik heb ervoor gekozen om de foto’s te geloven en SS-aspotten type L te monteren (verkrijgbaar bij Werps).
Ook voor wat betreft de buffers ben ik eigenwijs. Volgens de bouwbeschrijving van Seinarm moeten er ronde stangenbuffers op de wagen komen; op de foto’s en tekeningen is echter te zien dat het korfbuffers moeten zijn. Op mijn model zitten dus korfbuffers (MK nr. 824).



Nu kan ik gaan beginnen met waar het om begonnen was: het remwerk.

Grtz, Ton


MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3721
    • MCKmodelbouw
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #88 Gepost op: 17 augustus 2023, 18:58:38 »
Goh wat leuk bedacht Ton. Inderdaad zijn er vele variaties mogelijk. Dichte scheenplaten met oude aspotten vind ik wel erg leuk. Je vertelde onlangs ook dat je wel eens verschillende soorten aspotten op 1 wagen bent tegengekomen. Ga je dat bij een GZM ook doen?
In ieder geval is dit weer mooie inspiratie voor een eigen tweede bouwserie van drie GZM’s. Ik wil er ook nog 1 met afgenomen remmershuis (dus open bordes) maken. Daar voorziet de etsplaat helaas ook niet in.

Succes met de aanpassingen!

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
Re: Ton bouwt goederenwagens
« Reactie #89 Gepost op: 17 augustus 2023, 19:53:28 »
Hoi Mathyn,

Die wagen met verschillende aspotten was een ex-HSM cokeswagen type GNC. Daar zaten trouwens ook verschillende buffers op. De foto is terug te vinden op de NVBS Beeldbank nummer NEG509-138A.
Dat soort varianten bouw ik alleen op basis van een foto. Dus misschien bouw ik nog eens een GNC op die manier, maar geen GZM.

Een GZMW met afgenomen remmershuis is zeker te doen. Denk erom dat je dan ook de opschriften moet aanpassen: het afnemen van de remmershuizen gebeurde ongeveer in dezelfde tijd dat de opschriften op het 2e paneel van links werden vervangen door symbolen.

Grtz, Ton