Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:09:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:06:04
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Silvolde
Vandaag om 17:03:13
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door spoorijzer
Vandaag om 16:45:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:30:26
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 16:06:49
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 15:51:48
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 15:48:51
Even wachten nog...... (1:45 op 0,16 m2) door Scratchbuilt
Vandaag om 15:42:48
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 15:24:52
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
Vandaag om 15:09:02
Rheinburg, TP V/VI door Ronald Halma
Vandaag om 13:57:04
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 13:34:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Pukkie
Vandaag om 13:09:20
Frans loodsje et cetera door MaraNCS
Vandaag om 13:05:32
Spoor 1 nem of finescale door sncf231e
Vandaag om 11:32:01
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 11:17:53
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:11:58
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door martijnhaman
Vandaag om 10:23:14
Iemand ervaring met deze ali express lok printplaten? door schipcas
Vandaag om 10:06:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door jan47
Vandaag om 09:50:55
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Jelmer
Vandaag om 09:26:52
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 08:46:39
Nachttreinen Oost Europa door laurent
Vandaag om 08:29:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 08:12:27
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door Ronald Halma
Vandaag om 05:02:37
Heroplage Artitec Plan W? door KNed
14 July 2025, 23:54:58
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door hmmglaser
14 July 2025, 23:21:32
Hulp gevraagd: Yamorc YD7010 en ESU loksound door Paulus
14 July 2025, 21:23:06
Spoor- en tramweg parafernalia door gdh
14 July 2025, 21:17:50
  

Auteur Topic: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer  (gelezen 2170 keer)

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Gepost op: 31 January 2023, 22:44:52 »
Hallo allemaal,

Dit is mijn eerste post, ik heb me geregistreerd zodat ik het hier aan de experts kan vragen omdat het onderwerp over NS wagons gaat. Ik verontschuldig me bij voorbaat als de vertaling slecht is.

Ik modelleer tijdperk IIIa Duitsland (1950 - 1955) en ik ben bezig met het samenstellen van enkele internationale sneltreinen die bestonden uit wagons uit verschillende buurlanden, waaronder de NS, die RIC-gecertificeerd waren.

Eerst zal ik een foto delen:

"01 034 (Bw Köln Bbf) voor de F 107 (Italië-Holland-Express) gevormd uit een internationaal wagenpark nabij Düsseldorf-Derendorf. (17.06.1957)"



Je ziet dat de derde wagon een NS stalen 6 deurs bagagewagen is.

Ook al is de foto uit 1957 en dus net uit tijdperk IIIb, NS-wagons worden vaak vermeld op treinplannen uit 1953 waar de records beginnen (http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/)

Er is mij verteld dat het meest geschikte model voor de stalen 6-deurs bagagewagen, in de staat van tijdperk IIIa, de Artitec 20.292.02 zou zijn, maar ik denk dat een van deze hieronder geschikt zou moeten zijn, klopt dat?
Artitec 20.292.01 Staal D 6 d D7523, Artitec turkoois, wit dak, IIIa.
Artitec 20.292.02 Staal D 6 d D7625, Artitec turkoois, wit dak, IIIa.
Artitec 20.292.03 Staal D 6 d D7625, Roco turkoois, lichtgrijs dak, IIIa.

Helaas zijn bovenstaande wagons uitgebracht in 2015 en zeer moeilijk te vinden. Daarom overweeg ik ook om de stalen 4-deurs bagagewagen te gebruiken als ik bevestiging kan krijgen dat ze ook RIC-gecertificeerd waren en in het buitenland werden gebruikt?
Dit komt omdat het huidige 4-deurs model, Artitec 20.244.01, in productie is en verkrijgbaar is in de winkels. Er zijn in de loop der jaren natuurlijk veel 4-deursvarianten verkrijgbaar bij Artitec, hoewel ik hun gebruik en geschiktheid niet weet, behalve de brede criteria van het tijdperk.
Zoals:
20.241.03 NS D 6072 / olijfgroen / donkergrijs dak / Pruisische draai. / gesloten hoofdw./ per II-IIIa
20.241.04 NS D 6076 / olijfgroen / donkergrijs dak / Pruisische draaist. / gesloten hoofdw./ per II-IIIa
20.243.03 NS D 7602 / olijfgroen / donkergrijs dak / Pruisische draaist. / oud vouwen / per II-IIIa
20.243.04 NS D 7606 / olijfgroen / donkergrijs dak / Pruisische draaist. / oude vouw./ per II-IIIa

Afgezien van mijn eigen treinsamenstelling, ben ik geïnteresseerd in het identificeren van expres- of bagagewagons die RIC-gecertificeerd zijn voor tijdperk IIIa, zodat ik een lijst kan samenstellen van geschikte modellen voor treinbouw om te delen op de forums zodat iedereen ervan kan genieten.

Wat betreft sneltreinwagons: veel treinplannen (bijvoorbeeld F 251 Austria Express 1953) vragen ook om een AB4ü en C4ü van de NS (dat is 1e en 2e klas, en een 3e klas).

Wederom werd een passende NS-wagen voorgesteld voor de AB4ü, de "Ovaalramer" met deze H0-modellen:
Artitec 20.261.01 - Standgroen, grijs dak, AB7203, 1947-1956, RIC, IIIa
Artitec 20.261.02 - Standgroen, grijs dak, AB7206, 1947-1956, RIC, IIIa

Ik geloof dat ze hetzelfde zijn, afgezien van wagonnummers. Helaas zijn ze ook nergens te vinden.
Wellicht zijn er nog andere modellen aan te raden, samen met een passende C4ü (3e klas)?
Zolang het model H0 is op ware schaal met kortkoppelingscontactdozen (KKK) maakt het mij niet uit welke fabrikant.

Bedankt voor het lezen en ik kijk uit naar je antwoorden!

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1374
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #1 Gepost op: 31 January 2023, 23:00:22 »
Als ik het goed lees wil je niet per se de foto nabootsten, maar de rijtuigen 2 en 5 op de foto zijn ook NS-rijtuigen, geen Ovaalramers, maar bolkoprijtuigen (te herkennen aan het beperkt aantal dakluchters). Rijtuig 2 betreft dan een (voormalige) ABd, die is uitgebracht door Roco, in het verleden met een donker dak (44294/44295), recent met een aluminium gekleurd dak (74425/74426).

Qua kleurstellingen:
- Het bagagerijtuig op de foto is nog in Turkooise kleurstelling, de donkerblauwe streep is namelijk nog te zien.
- Het tweede rijtuig is nog in groene kleurstelling, het onderstel lijkt namelijk veel donkerder gekleurd en er ontbreekt een sierlijn. Gezien het jaartal zou dat inmiddels een volledig 1e klasse rijtuig moeten zijn, daar passen de witte klasse-aanduidingsborden ook bij.
- Rijtuig 5 is al in berlijnsblauwe kleurstelling met een duidelijk te herkennen sierlijn aan de onderzijde.
« Laatst bewerkt op: 31 January 2023, 23:15:20 door Quinzeedied »

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #2 Gepost op: 31 January 2023, 23:47:05 »
Hallo Quinzee,

Bedankt voor het antwoord!
Ja, je hebt gelijk, ik probeer niet die exacte trein na te bootsen aangezien het tijdperk IIIb is, maar ik wilde eerder een visueel voorbeeld van het onderwerp geven. Het is ook maar een paar jaar na de periode die ik heb gemodelleerd, dus het dient als een nauwkeurige basis voor de wagons die worden gebruikt.
Het beschikbare H0-model moet voor mij echter van vóór de klassewisseling van 1956 zijn.  Daarom is de Roco 44294 niet geschikt aangezien het pure 1e klas is van na de klassenhervorming.

Dat is geweldig dat je die 2 wagons voor mij kon identificeren en de modelrepresentaties die perfect zijn - ze zijn precies wat ik zoek, dus bedankt voor je hulp!

Mijn suggestie met betrekking tot de "Oval Ramer" was alleen omdat deze voldeed aan de te gebruiken klasse en RIC-vereisten en niet gerelateerd was aan de foto - ik had geen idee dat wagons 2 en 5 ook NS-rijtuigen waren van een ander type, wat opwindend is om te ontdekken!

Kun je me de Berlijnse blauwe kleurstelling uitleggen, begon de overgang tegelijk met de klassewisseling (tijdperk IIIb)?

En wanneer eindigde de turquoise kleurstelling en werd deze tegelijkertijd met de olijfgroene kleur gebruikt - wat bepaalde hoe de twee verschillende kleuren werden gebruikt?
« Laatst bewerkt op: 01 February 2023, 00:20:46 door applor »

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #3 Gepost op: 01 February 2023, 01:18:58 »
Ook met betrekking tot de stalen 6-deurs bagagewagen heb ik deze webpagina gevonden:
http://www.modellbau-wiki.de/wiki/NS_Gep%C3%A4ckwagen

Het geeft deze verklaring: DV: D 7521-7525, sinds 1956: D7621-7625, sinds 1968

Dat komt echter niet overeen met wat Artitec voor hun wagons opsomt

Artitec 20.292.01 Staal D 6 d D7523, Artitec turkoois, wit dak, IIIa. 1951-1952
Artitec 20.292.02 Staal D 6 d D7625, Artitec turkoois, wit dak, IIIa. 1952-1954
Artitec 20.292.03 Staal D 6 d D7625, Roco turkoois, lichtgrijs dak, IIIa. passend bij Roco set 61449
Artitec 20.293.01 Staal D 6 deurs blauw IIIb/c 1954-1967 doos 7621
Artitec 20.293.02 Staal D 6 deurs blauw IIIb/c 1954-1967 doos 7624

Volgens de Duitse tijdsperiode IIIa (1949-1955) zou al het bovenstaande geschikt moeten zijn, afhankelijk van welk jaar je precies wilde modelleren.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 7555
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #4 Gepost op: 01 February 2023, 07:12:08 »
Welkom Applor.

Veel informatie over Nederlandse rijtuigen is te vinden op seinarm.nl en bij Martijn Haman.
Informatie over Nederlandse rijtuigen in model vindt je op NL in Model.
« Laatst bewerkt op: 01 February 2023, 10:09:53 door Eric B. Reden: NL in Model toegevoegd. »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #5 Gepost op: 01 February 2023, 07:12:50 »
De vernummering van D 7521 tot D 7621 is uitgevoerd in 1952, niet in 1956.
De nummers van Artitec kloppen.

Groeten Arjen 

The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

HenkZ

  • Offline Offline
  • Berichten: 74
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #6 Gepost op: 01 February 2023, 09:38:19 »
Hallo Applor,

Roco 44294 is een bolkop 1e en 2e klasse in groene kleurstelling (AB7404) dus voor de klassewisseling.
Roco 44295 is hetzelfde rijtuig na de klassewisseling (A7401)
Roco 44385 is weer hetzelfde rijtuig nu in Berlijns blauw als A6001

Groeten Henk

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3267
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #7 Gepost op: 01 February 2023, 10:12:50 »
Wellicht zijn er nog andere modellen aan te raden, samen met een passende C4ü (3e klas)?
Zolang het model H0 is op ware schaal met kortkoppelingscontactdozen (KKK) maakt het mij niet uit welke fabrikant.

Dit C rijtuig zou ook interessant voor je kunnen zijn, Exacttrain EX10011. Rijtuig is in 1952 omgebouwd vanuit de AB 7521 serie naar 3e klasse.





Groeten,
Richard

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #8 Gepost op: 01 February 2023, 10:18:42 »
Hierbij de bladzijde met de D 107 uit het VRM van 2 juni 1957:

odaoda

  • Offline Offline
  • Berichten: 175
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #9 Gepost op: 01 February 2023, 10:23:16 »
 8)

applor

  • Offline Offline
  • Berichten: 26
Re: NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer
« Reactie #10 Gepost op: 02 February 2023, 03:06:05 »
Hallo iedereen,

Bedankt Arjen voor het verduidelijken van de nummerwijziging voor mij.

Bedankt Henk voor het bevestigen over de 44294, ik had me afgevraagd omdat een zuivere 1e klas onwaarschijnlijk was vóór de klassewisseling en ik had elders gelezen dat de 44294 daardoor tijdperk IIIb was.

Richard ja de 3e klasse was voor mij inderdaad zeer interessant omdat er een C4u van de NS werd gebruikt op de trein die ik aan het samenstellen ben. De trein in kwestie is de F251 Austria-express:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/uploads/1/4/2/6/14265436/f_251_austria-express.pdf
Gebruikt zowel een AB4ü als een C4ü van de NS.

odaoda bedankt voor het delen van het treinplan, hoewel ik het hier heb gezien:
http://www.welt-der-modelleisenbahn.com/
De jouwe heeft het Volgnummer waarvan ik niet zeker weet wat de betekenis ervan is via de vertaler. Verwijst het naar een specifieke wagon (serienummer?)

Eric bedankt voor het geven van links naar die websites, ik zal ze vanavond bekijken - helaas kan ik ze op dit moment niet openen op kantoor.
Als zodanig zal ik verdere vragen achterhouden om te vermijden wat daar al is beantwoord.
Nogmaals bedankt iedereen!