Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Bahn-AG
Vandaag om 19:16:54
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: ExactTrain 2023  (gelezen 16503 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #60 Gepost op: 03 juni 2023, 17:46:37 »
Citaat
dat Roco veel vaker de plank misslaat.

Dat is m.i. toch wel appels met peren vergelijken ...
Roco is van origine een fabrikant van speelgoedtreinen, die het inmiddels ook goed doet op de mark voor modeltreinen.
ET profileert zich toch echt als een modeltreinen fabrikant gezien dit citaat:
Citaat
Al deze kennis komt nu samen in Exact-Train en zorgen voor technisch goede modeltreinen die bovendien detailrijk zijn, historisch juist zijn en degelijk zijn uitgevoerd. De combinatie van deze kenmerken maakt Exact-Train uniek in de markt.
Bron
Wat met de door Ruud B, genoemde wagen dus echt niet klopt!
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #61 Gepost op: 03 juni 2023, 18:37:37 »
Het moest eventjes gezegd worden ;D.
« Laatst bewerkt op: 03 juni 2023, 18:49:00 door AVH »

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #62 Gepost op: 03 juni 2023, 22:36:11 »
@AVH,

Elke fabrikant maakt fouten. Alleen noemt niet elke fabrikant zichzelf Exact of iets dergelijks en Roco en Piko hebben ook goedkopere goederenwagens in hun programma. Artitec levert B keuze modellen met lagere prijzen en zet dan duidelijk erbij waarom het B keuze is. Zo kan het ook.

Als je als fabrikant vind dat je een stapje hoger staat als andere fabrikanten en daardoor de prijzen hoger zijn, dan moet je niet van deze goedkope trucjes uithalen. Als ze dan een graanwagen omkatten naar een Frico model zou de prijs ook lager moeten zijn.

En niet duidelijk maken aan de klanten welke wagennummers hergebruikt worden met andere opschriften is gewoon kansloos.

Exact Train vind zichzelf heel wat en hebben maling aan de kopers van hun producten. Misschien heb je gemist welke toon ze soms aanslaan op internet...

Groet Ruud B.

Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #63 Gepost op: 03 juni 2023, 22:51:54 »
Je kan wel eens een punt hebben.

FreekH

  • Offline Offline
  • Berichten: 515
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #64 Gepost op: 03 juni 2023, 23:29:38 »
Waar zou ik die door Ruud B genoemde toon van Exact Train kunnen beluisteren?

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #65 Gepost op: 03 juni 2023, 23:51:46 »
Als er een fabrikant de plank de laatste tijd mis slaat dan is het Roco wel.

Laat ik als voorbeeld even mijn laatste 3 Roco aankopen erbij pakken.
1) De 2435. Nieuw opgebouwd door Roco met eindelijk geluid. Dat geluid is nodig om het gejank van de nieuwe motor (type el cheapo) te overstemmen. Prijs verlaging ivm goedkopere onderdelen, ik dacht het niet.
2) Vectron Raillogix. Pas de derde kap was goed. Hoezo kwaliteitscontrole.
3) Plan V. Een 2-delig treinstel met geluid met een prijs boven de €500. Valt voor mij niet in de categorie speelgoed. Ik verwacht in die prijsklasse iets goeds. Ik verwacht daar niet een spuitnaad op de neus die voor het spuiten eenvoudig gladgeschuurd had kunnen worden. Tevens mis ik iets eenvoudigs als rangeerverlichting. Men is overgestapt naar een Plux22 decoder, m.i. voldoende uitgangen om dit te maken.

Het ergste vind ik dat dit geen fouten zijn, maar beslissingen en bezuinigingen die zijn gemaakt zijn op managementniveau. Dit geeft ook weinig vertrouwen op verbetering.

mvg spock

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #66 Gepost op: 04 juni 2023, 07:37:23 »
Maar het gast niet over Roco
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1296
  • Take It Or Leave It
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #67 Gepost op: 04 juni 2023, 08:43:04 »
Mijn commentaar over Roco in een ander draadje kwam ook zeker niet uit de lucht vallen.
Heb dus nog steeds geen V/T en 1 2400tje maakt zeker veel herrie.

Daan!

  • Offline Offline
  • Berichten: 4497
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #68 Gepost op: 04 juni 2023, 08:44:07 »
Het (terechte) commentaar op Roco, praat de fouten van Exact Train niet goed. En inderdaad het gaat hier over Exact Train. Waarom Roco er dan bijgehaald moet worden ontgaat me.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21631
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #69 Gepost op: 04 juni 2023, 08:51:08 »
En dan heeft Ruud zeker wel een punt. Fouten en keuzes maken alle fabrikanten, maar het is bij ET altijd een beetje potsierlijk naast de borstklopperij van het merk.

Verder is er volgens mij niets mis met hergebruik van niet verkochte modellen, maar zeg dat dan gewoon, zodat mensen weten wat ze kopen.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Kaptein Koek

  • Offline Offline
  • Berichten: 139
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #70 Gepost op: 04 juni 2023, 09:09:14 »
Wat heb ik gedaan?  ::) Drie weken was het stil in dit draadje.
Maar er is dus nog geen duidelijkheid over de nieuwe icr's  :P
Met vriendelijke groet,
Sjoerd

LuckyRamses

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #71 Gepost op: 04 juni 2023, 09:16:14 »
Hi Allemaal

Normaal reageer ik niet in forums maar ET nodigt me uit dat wel te doen.
Ik heb ruim 40 jaar ervaring op modeltrein en modelbouw gebied.
Wat een fabrikant ook zegt van zichzelf het zijn allemaal speelgoed producenten, en tegenwoordig met de Chinese en Vietnamese producties is er heel erg veel b-keus, en reteduur.
Van iedere merk is het treurig wat je krijgt als je de doos open doet.
Maar bij de één is het erger dan bij de ander, met een collectie van 350 locomotieven en 3500 wagens, in 40 jaar verzameld, kan ik daar denk wel over mee praten alles periode 2 en 3a, 1918-1950.
Ik heb merken op zien komen en ook heel snel onder zien gaan, waarbij het van enkele nog steeds erg jammer is, maar daar gaat het hier niet over.

Maar een merk als ET komt er toch wel slecht uit op het moment.
Ik heb nu 6 AB rijtuigen 3 gewoon NS en 3 zo gezegde rode kruis wagens, bij alle wagens is wat mis, opstap tredes zo scheef dat de draaistellen niet kunnen draaien, onderdelen afgebroken van de bak niet gelijmde maar gewoon een stuk van de bak.
Delen al los in de doos voor ik ze uitpak.


Zie hier de 10039 opstapje afgebroken handrail los, en dat voor bijna 100€, dus gelijk aan het werk na het open maken van de doos, dat mag gewoon niet voor dat geld.

Buiten dat is bij de rode kruis wagens nog maar de vraag of deze echt hebben bestaan, er is geen enkel documentatie terug te vinden over de echtheid van de wagens.
Zo zijn de 3 rode kruis wagens die ik niet heb voorgesteld als periode 2 wagens terwijl de NS de AB pas in de jaren 50 heeft omgenummerd.
Het gaat om de 10048 C7155 en de 10049 A7545 die kunnen geen periode 2 zijn dat is voor mij een verkoop stunt, maar wel een erg dure en hopen dat de Duitsers het niet door hebben, de 10047 AB7536 zal ik dan nog niet in twijfel trekken.

Verder heb ik nu 16 stuks Oppeln zowel 1e als 2e productie dat is gewoon treurig, ook bij de 2e productie is de NEM schacht zo instabiel dat de wagens in de bochten er gewoon afgetrokken worden, zolang je de beugel koppeling gebruikt gaat het wel maar gebruik je kort koppelingen dan begint de ellende.
Maar ook onnodige gaten in de wagens om onderdelen te monteren die niet bij de versie horen die je koopt, voor bijna 50€ een wagen die exact het voorbeeld moet zijn wil ik die gaatjes niet zien.
Er zijn dan genoeg alternatieven voor een strakke Oppeln.

Bij de Tsjechen was alles ok heb er nu totaal 6.
De Klagenfurts daar heb ik er nu ook 8 van het is leuk dat de deuren open kunnen, maar het is zo kwetsbaar dat er bij 1 wagen al een deur uit is en niet meer te herstellen.
De ketelwagens zijn goed ik heb er 32 in de 2 verschillende types en bijna niets mis mee behalve dan wobbely wielen ze zijn niet allemaal rond en de wagentjes schudden als ze rijden.

Maar ik snap sowieso niet dat je een wagen uit wil brengen waar al diverse goede van op de markt zijn die net iets meer dan de helft kosten.
Ga gewoon opzoek naar een type dat er niet is, dat geeft je een veel groter publiek als denken dat je het net iets beter kunt dan je concurrent waar je een hekel aan hebt.
En vervuilde wagens uitbrengen helpt ook niet echt, zo ver als ik hoor zijn dat voornamelijk wagens die niet snel genoeg lopen en de voorraad blijft liggen i.p.v. van er een aanbieding van maken worden ze vervuild, ik wil die niet.
Misschien erg kritisch maar wij de klant daar gaat het om en niet de fabrikant.
DRG/ DRB/ DR-Zone en natuurlijk NS alles tot ongeveer 1950

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #72 Gepost op: 04 juni 2023, 09:36:00 »
Waar zou ik die door Ruud B genoemde toon van Exact Train kunnen beluisteren?
Dat zijn de diverse ontwikkelingsdraadjes zoals van koploper, het lastige is dat die soms ontsporen en de zamboni eroverheen gaat waarmee alle reacties verdwijnen. Maar wie dat soort gesprekken steeds volgt weet precies wat er bedoeld wordt.
Wie de complexiteit van een hedendaags productieproces begrijpt, en weet hoe afhankelijk je bent van andere partijen voor het eindresultaat en hoeveel inspanning het kost om daar te komen, heeft echt wel begrip voor de issues die kunnen ontstaan. Maar het is precies wat Ruud B en anderen herhalen: pretendeer dan niet om meer te zijn dan je bent en wees eerlijk over dingen die niet goed gaan omdat je niet zelf elke dag in het verre oosten mee kunt kijken. Een Nederlands achtig model op basis van Duitse wagons uitbrengen gebeurt al decennia, maar bij de serieuzere merken dan wél met kloppende nummers. Die kunnen dan pochen over hun kwaliteit (Fleischmann en Märklin maakten nou eenmaal toch degelijker spul) maar zonder glashard te beweren dat het exact natuurgetrouw is allemaal. En blijf je met voorraad zitten die je wil uitventen met een andere opdruk, zorg dan dat de rest ook aangepast is. Lukt het nog niet? Neem dan je verlies en maak een eerlijke B categorie voor mensen die selecteren op prijs.
RETROBAHN A.G.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #73 Gepost op: 04 juni 2023, 11:43:58 »
Citaat
Misschien erg kritisch maar wij de klant daar gaat het om en niet de fabrikant.

Nou nee. Het gaat om een ondernemer die een product op de markt brengt en daarvan moet leven. En daarvoor wordt een evenwicht gezocht tussen wat de klant wil en wat de fabrikant kan leveren.

Als het aan de gemiddelde modelspoorder hier lag zou er graag supergedetailleerd voor weinig worden geleverd
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

LuckyRamses

  • Offline Offline
  • Berichten: 33
Re: ExactTrain 2023
« Reactie #74 Gepost op: 04 juni 2023, 11:59:32 »
Nou nee. Het gaat om een ondernemer die een product op de markt brengt en daarvan moet leven. En daarvoor wordt een evenwicht gezocht tussen wat de klant wil en wat de fabrikant kan leveren.

Als het aan de gemiddelde modelspoorder hier lag zou er graag supergedetailleerd voor weinig worden geleverd
Nee toch niet als ik de 6e Klagenfurt voorbij zie komen of de 5e Oppeln of de 3e Tjech dan wordt er niet aan de klant gedacht maar alleen aan omzet.
Maak gewoon een wagen die er nog niet is geweest dat is de essentie van mijn opmerking, ik kan zo 50 of 60 goederenwagens opnoemen internationaal die bij velen op het verlang lijstje staan van periode 1 tot nu.
Sla een boek open en kijk wat er is geweest aan groot modellen en wat er in model nu is of is geweest en die super detaillering hoeft van mij niet.
Want de conclusie daarvan is dat het ten eerste niet meer te betalen is en ten tweede dat je de wagen niet en dan ook echt niet meet vast kan pakken zonder dat er van alles afbreekt.

En als laatste maak elkaar als fabrikanten/ producenten niet af, geef elkaar de ruimte, oké Brussel verbied een hoop maar niet alles, en dubbel producties zijn te voorkomen, maar dan moeten ze zelf ook wel willen delen en daar wringt de schoen niemand wil maar iets delen laat staan concessies doen ten opzichte van een ander.
In mijn laatste gesprek met een fabrikant kwam dat ruim naar voren als die .... maar niet denkt dat ik mij aanpas dan hebben ze het echt wel heel erg mis.
Als je er zo instaat denk je dus echt niet aan ons de klant en daar gaat het wel degelijk om, als wij het niet kopen is het snel klaar.
DRG/ DRB/ DR-Zone en natuurlijk NS alles tot ongeveer 1950