Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:12:23
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door puntenglijder
Vandaag om 18:49:10
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
booster vraag door Menno
Vandaag om 17:55:41
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:31:47
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Montanbahn
Vandaag om 16:15:52
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
  

Auteur Topic: Vraag over aansluiten keerlus Digikeijs 5013 met loconet en terugmelders  (gelezen 964 keer)

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Beste allen,

We staan nu op het punt om de keerlus aan te sluiten. Hiervoor hebben wij de handleiding van de 5013 geraadpleegd en verschillende Youtube video's gekeken maar komen er nog niet helemaal uit.

Volgens mij moeten wij hem aansluiten volgens onderstaand schema.

Onze verbazing gaat vooral over S0 en S3. Wij gingen er altijd vanuit dat een keerlus wordt verdeelt in drie secties en niet in vijf (zoals de afbeelding lijkt aan te geven). Volgens mij worden S0 en S3 enkel gebruiikt om de polariteit te controleren? Moeten deze S0 en S3 na het wissel liggen of kan elke andere bezetmelder hiervoor gebruikt worden (diegene voor het wissel)?

Welke lengte zouden wij moeten aanhouden voor de lengte van de stukken spoor van S1 en S2?

Klopt het dat bij het aansluiten volgens het schema op "TRACK" (blauw) geen bezetmelding zit?






Onze huidge situatie en dat wat volgens ons de keerlus is:



Verdere info:
DR5000 centrale
WL Maus
DR4024 servodecoders
Loconet bezetmelders
iTrain 5 automatisch rijden
Groet,

Mark

VvKan

  • Gast
Re: Vraag over aansluiten keerlus Digikeijs 5013 met loconet en terugmelders
« Reactie #1 Gepost op: 30 January 2023, 13:12:11 »
Voor de detectie van S0 en S3 kan geen andere bezetmelder gebruikt worden.  Immers, vóór de wissel ligt maar 1 bezetmelder. Hoe zou de module dan de richting kunnen weten, dus òf S0 òf S3 ?

Track blauw heeft gewoon bezetmelding. Staat in de handleiding onder Werking:  Wanneer de loc de keerlussectie (Track) bereikt wordt  etc. etc.

(PS  bij mij wordt een keerlus niet in secties verdeeld.  Ik gebruik de LK200 van Lenz :)  Als je lengte tekort komt voor al die secties misschien ook het overwegen waard ?)
(PS2  ik zie net dat de 5013 ook een AutoReverse instelling kent)
« Laatst bewerkt op: 30 January 2023, 13:18:10 door VvKan. Reden: toevoeging »

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re: Vraag over aansluiten keerlus Digikeijs 5013 met loconet en terugmelders
« Reactie #2 Gepost op: 30 January 2023, 13:13:50 »
Waarom zo moeilijk doen en niet gewoon de handleiding volgen.
De fabrikant heeft het niet voor niets zo bedacht. En kijk je in hoofdstuk 5.4 dan zie de variant met 3
Die sensorsecties hoeven niet echt lang te zijn. Je kan een stukje uitleggen en proberen wat voor jou voldoende is.
En die sensorsecties moeten wel in de keerlus liggen. Anders weet de schakling niet welke richting er gereden wordt.

En v.w.b de bezetmelding. Kwestie van de tekst even lezen  :angel:
Citaat
Wanneer de lok de keerlussectie (Track) bereikt wordt ook deze via de geïn-
tegreerde bezetmelder via LocoNet® als bezet gemeld.
Gr.
Eric

San-Markos

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
Re: Vraag over aansluiten keerlus Digikeijs 5013 met loconet en terugmelders
« Reactie #3 Gepost op: 30 January 2023, 15:17:40 »
Bedankt voor jullie reacties, om er nog even op terug te komen.

Ik ben vooral benieuwd hoe het apparaat werkt. Ik heb nog nooit eerder een keerlus module gebruikt dus voor mij is het allemaal nog nieuw. Omdat de handleiding afwijkt van de informatie over keerlussen die ik had (ooit eens gelezen of gehoord) probeer ik nu er achter te komen wat juist is. Daar helpen jullie nu bij en daar ben ik blij mee.

Ik zal de keerlus dus verdelen in 5 stukken zoals ook de fabrikant aangeeft.

Om dit goed te kunnen doen zal ik op zoek moeten naar de juiste lengte voor S1 en S2. De lengte van de totale keerlus is 366 cm. Mijn langste trein is 120 cm. Hier een beetje speling houden dan hou ik zo'n 100 centimeter over voor S0, S1, S2, S3. Gelijk verdeelt zouden dit blokken zijn van zo'n 25 centimeter. Is dit voldoende en volgens de juiste redenatie? Is het gebruikelijk om S0, S1, S2 en S3 allemaal gelijke lengte te geven?

Ik hoor graag van jullie.
 
Groet,

Mark