Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:07:51
West-Brabantse modelspoordagen door R1954
Vandaag om 16:36:41
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 16:33:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:25:33
Big Scale Trains - NS 2400 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag om 16:19:26
appel decoder door Hasenwald
Vandaag om 16:04:15
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 15:48:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:45:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:12
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 15:20:22
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:52:52
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door Ronald Halma
Vandaag om 14:31:12
Phildie blanke lak verwijderen door TonM
Vandaag om 14:10:06
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Frans Peeters
Vandaag om 14:06:34
Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:34:06
PB Models, ICR-rijtuigen door spoorijzer
Vandaag om 12:37:09
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40

Auteur Topic: Arloco schiet steeds in config mode  (gelezen 1566 keer)

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
Arloco schiet steeds in config mode
« Gepost op: 25 January 2023, 20:07:11 »
Allen,

De titel van dit draadje dekt al aardig de lading. Na een jaar getest te hebben op een aparte tesbaan ben ik sinds enkele maanden begonnen met de 'echte' baan. De opstelling (zie ook onder) is identiek aan de testbaan. Wat is het probleem?
Ik heb 3 Arloco's waarvan er twee elke keer wanneer een sensor wordt geactiveerd in config mode schieten. Gevolg is dat de sensor niet wordt vrijgegeven en ik weer onder de tafel moet om de boel te resetten. Gezien een tijdelijk fysieke berperking/ongemak wordt papa hier niet vrolijk van. Vreemde daarbij is dat ik geen PuTTY sessie kan openen zonder de Arloco te scheiden van de Arduino UNO.  Ik heb er inmiddels een dag aan besteed en ben nu zonder enige inspiratie van hoe of wat.
Iemand misschien enig iedee waar ik moet zoeken?
Ter info, voordat ik alles aansloot is alles werkelijk 100x (nou ja 99x) doorgemeten zodat ik zeker wist dat er nergens sluiting was.

De gebruikte opstelling:
Een GCA101 Loconet unit ( https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv101-en ) is de basis voor de drie Arloco's. Tevens worden de Arloco's ook gevoedt vanuit deze unit en als zodoende doorgelust. De voeding voor de GCA101 is dedicated en is nergens anders op aangesloten.
De poorten 1 en 2 van de OKKIE worden niet gebruikt voor de detectie en zijn derhalve gedeactiveerd. Dit is ook gebeurd met de overige niet gebruikte poorten.
De poorten 1 en 2 worden wel gebruikt voor de ongedetecteeerde stukken. Voordeel hiervan is dat de spanningsval over zowel gedetecteerd als ongedetecteerd hetzelfde is. Plus ik hoef geen aparte diodebrug aan te schaffen. Ons bien zuunig.
Qua belasting kan er ook niets aan de hand zijn  daar ik wel met 1 hele lokomotief rij. O ja en een wagon erachter die wel 26mA gebruikt. De diodes welke op de OKKIE zitten kunnen volgens de specs 2A aan waarbij ik een veiligheidsmarge aanhou van 1A.
De poorten 1 en 2 van de OKKIE worden niet gebruikt voor de stroomdetectie en zijn derhalve gedeactiveerd. Dit is ook gebeurd met de overige niet gebruikte poorten.
De poorten 1 en 2 worden wel gebruikt voor de ongedetecteeerde stukken. voordeel hiervan is dat de spanningsval over zowel gedetecteerd als ongedetecteerd hetzelfde is. Plus ik hoef geen aparte diodebrug aan te schaffen. Ons bien zuunig.
Qua belasting kan er ook niets aan de hand zijn daar ik wel met 1 hele lokomotief rij. O ja en een wagon erachter die wel 26mA gebruikt. De diodes welke op de OKKIE zitten kunnen volgens de specs 2A aan waarbij ik een veiligheidsmarge aanhou van 1A.

Diegene die de oplossing heeft krijgt natuurlijk eeuwige roem.

Een plaatje van het aansluitschema van een Arloco met OKKIES:

Met vriendelijke groet,
Ron

Rico [momfer]

• Offline Offline
Re: Arloco schiet steeds in config mode
« Reactie #1 Gepost op: 25 January 2023, 21:23:43 »
probleemstelling niet goed gelezen, originele bericht verwijderd, zie geen optie om de bijdrage zelf te verwijderen.
« Laatst bewerkt op: 25 January 2023, 21:26:52 door momfer »
Groet,
Rico (momfer)

Bouwbeschrijving van mijn Kerstbaantje

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 25 January 2023, 22:22:24 »
Hoi Ron,
Wij zijn nog in de testfase met 4 Arloco’s. Opzet komt aardig overeen, we gebruiken geen okkies daar ik liever massadetectie gebruik. In plaats daarvan 16 kanaals Bokkies en Arloco op een Arduino Mega 2560.
Tot nu toe jouw probleem niet ervaren.

Mijn eerste gevoel is toch voeding.
1 exemplaar heeft geen probleem. Wat indien je die wisselt met een andere. Gaat het probleem mee?
Probeer toch eens een andere voeding op de Arloco.

En anders: Nico Teering is erg behulpzaam.
Met vriendelijke groet, Bert
Märklin, DCCnext, ECOS
Witmoosdorf afgebroken, Witmoos 2 wordt opgestart na de verhuizing

Servé

• Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Niks kan tippen aan een E1700
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2023, 07:25:35 »
Wat heb je aan poort 1 van de ArLoco hangen?
Vriendelijke groet, Servé.

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 26 January 2023, 10:10:20 »
@ Serve: Misschien niet helemaal duidelijk uitgelegd maar de poorten 1 en 2 van de Arloco zijn gedeactiveerd dus hiermee volg ik keurig de instructies dat er op poort 1 GEEN stroomdectie kan plaatsvinden. Ik gebruik echter wel op de OKKIE de poorten 1 en 2 voor ongedetecteerde stukken.

@Bert55: Ik weet dat Nico Teering erg behulpzaam is, maar ik wil de beste man niet voor elk wissewasje lastigvallen.
Even twee Arloco's omwisselen is niet zomaar gedaan daar de boel keurig onder de baan is gemonteerd inclusief bekabeling. De voeding voor de Arloco's wordt geleverd via de 6-aderige kabel komende van de GCA101. Zal eens kijken of ik deze voeding kan loskoppelen (kwestie van een jumper verwijderen) en dan een separate voedingslijn aanbrengen.
Met vriendelijke groet,
Ron

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 26 January 2023, 16:23:38 »
Frusterend dat je niet even een Arloco kunt wisselen kan ik me voorstellen. Hoop dat de test met de voeding helpt!
Heb je de configuratie precies hetzelfde als in de test?
Märklin, DCCnext, ECOS

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 26 January 2023, 17:04:49 »
Test met de voeding afgerond en daar ligt het niet aan. AHe alle voedingslijnen verwijderd zodat alleen de USB aansluiting voor voeding zorgde met als reslutaat dat het probleem er nog steeds is.

Misschien in de eerste uitleg van het probleem niet helemaal duidelijk geworden, maar Arduino en Arloco gestapeld zorgt ervoor dat ik niet in de config mode kan lomen. Wel 'ziet' de PuTTY sessie de Arloco, maar daar houdt het dan ook op. Op de 'C' intoetesen wordt niet gereageerd. Het scheiden van de Arduino met de Arloco geeft als resultaat dat ik dan wel in de config kan komen. Nota bene, de sessie komt gelijk in de config mode terwijl deze gewoon in run mode hoort te staan. Uit bovenstaande is dus te concluderen dat de Arloco de boosdoener is. Bij een nieuwe Arduino gebruiken met de Arloco blijft het probleem bestaan.

Ga met de goede Arloco nu verder kijken en wat dingen vergelijken.
Met vriendelijke groet,
Ron

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 26 January 2023, 17:11:28 »
In putty kun je dus wel de Arloco laden met software maar vervolgens niet in de config komen?
Märklin, DCCnext, ECOS

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 26 January 2023, 18:22:57 »
Beste Ron
een vraagje, heb je bij het testen ook al gebruik gemaakt van de Loconet-Buffer GCA101?

in jouw opstelling nu worden de arloco's gevoed vanuit de CGA101 via het plaatsen van JP1. doormiddel van een LM317 geschakeld als stroombronbegrenzer.
JP1 maakt de verbinding met loconetpinnen 3&4.

hier kan ik even niet volgen,
een Arloco gevoed vanuit de loconetbus plaats je diode D1 & D3 die verbinding maken met resp. pin 1 & pin 6 (railsync)

voor zover ik het begrijp, zie ik een verschil bij Arloco  en CGA101 wat de manier van voeding betreft.

Stel het heeft er niks mee te maken, het fenomeen dat je beschrijft wijst op een ernstige verstoring van de Arduino.
ik ben benieuwd naar uw reactie.
vr gr
guy

hgr

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 26 January 2023, 18:48:16 »
Je schrijft in je eerste post dat je alles doorgemeten hebt, bedoel je daarmee ook dat je de testen hebt doorlopen zoals in de handleiding staan?
In mijn ogen is meten iets anders dan testen.
En dan in de ARLOCO software en via de centrale.

Dat kan uit maken, ik had een ARLOCO die via USB netjes de meldingen doorgaf maar via loconet niet.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 26 January 2023, 19:01:35 »
.
ik had een ARLOCO die via USB netjes de meldingen doorgaf maar via loconet niet.

Even als belangstelling: wat was de oorzaak / oplossing?
Märklin, DCCnext, ECOS

fozziebear

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 26 January 2023, 20:11:41 »
Allen,

Met grote blijdschap kan ik mededelen dat het probleem is opgelost.

Het daarwerkelijk fysiek een verbinding leggen van Arloco poort 1 naar OKKIE poort 1 is de boosdoener. Dit ondanks dat ik bij de configuratie poort 1 heb gedeactiveerd. Het enige wat mij verbaasd is dat ik, maar dat is in mijn eigen beleving, op de testbaan wel degelijk alle poorten fysiek heb verbonden waarbij uiteraard poort 1 gedeactiveerd was. Ik heb toendertijd geen problemen ondervonden en heb een aantal maanden intensief getest omdat ik dit soort problemen wilde voorkomen bij de echte baan.
Nu ja, ik ben zeker blij dat alles nu weer naar behoren werkt en hoop dat hier ook nuttige info voor andere gebruikers tussen zat.

@Serve: je vraag heeft mij wel in de goede richting geduwd.
@Guy: voor alle duidelijkheid, het is niet jp1 maar jp2 waar je een jumper op zet. Die zorgt ervoor dat je op pin 6 van de RJ-12 chassisdeel 12V krijgt. Pin 1 wordt niet aangesloten. JP1 wordt enkel gebruikt voor stroomlimitatie. Zie omschrijving van de auteur
https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=lnet_current_source-en

Mag ik iedereen bedanken voor het meedenken, met name Bert.
Op naar het volgende probleem dan maar?  ;D

Met vriendelijke groet,
Ron

Bert55

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 26 January 2023, 20:17:05 »
erg fijn dat het opgelost is Ron, hier hebben we allemaal wat aan.
Extra alert op poort 1!
Märklin, DCCnext, ECOS

guy1846

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 26 January 2023, 22:23:00 »
De gebruikte opstelling:
Een GCA101 Loconet unit ( https://wiki.rocrail.net/doku.php?id=mgv101-en ) is de basis voor de drie Arloco's. Tevens worden de Arloco's ook gevoedt vanuit deze unit.
Beste Ron.
Deze link heb je doorgestuurd, hier heb ik mij op gebaseerd .hij die hier JP 2 op vindt krijgt van mij de eeuwige roem.
uw reactie vind ik dan ook flauw,
 ik heb een schema gevonden met een JP 2
het betreft een schema gemaakt met KiCad , naamloos , en met de naam GCA101 V3. en bovendien is het geen ethernet-Loconet buffer.
ik mag zeggen dat ik deze Arloco produkten goed ken,
uw Deus ex Machina oplossing is dan ook navenant. ik geloof er niets van.
belangrijk is dat je verder kan werken in eeuwige roem.
met vriendelijke groeten
guy

hgr

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 26 January 2023, 22:25:09 »
Even als belangstelling: wat was de oorzaak / oplossing?

Volgens mij een slechte soldeerverbinding  :-[

Bij een DCC-next heb ik t een keer gehad dat die wel via USB werkte en niet over DCC wegens een defect onderdeel, toen ik die vernieuwd had (dankzij Nico) werkte het.
Groeten

Herbert
---------------------------------------
2-rail, Yamorc YD7001 (omgebouwde DR5000) centrale, DCC-next, ARLOCO en 1 DR40888LN-CS. PECO code 100 rails