Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Houten 23 Augustus 2025 door Peter J K
Vandaag om 23:22:40
Ik ben aan het opruimen. door nighttrain1
Vandaag om 23:22:17
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 23:21:31
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door nighttrain1
Vandaag om 23:13:57
mitropa rijtuig door Stefan88
Vandaag om 23:11:35
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 23:04:15
Goederenloods Zandvoort door nighttrain1
Vandaag om 22:56:17
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 22:50:52
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 22:41:34
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:21:46
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door MOVisser
Vandaag om 22:07:07
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Ronald Halma
Vandaag om 21:48:46
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:40:58
wat is het merk van deze bochtwissel door arwin
Vandaag om 21:39:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 21:20:05
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56

Auteur Topic: Klein baantje h0  (gelezen 14874 keer)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re: Klein baantje h0
« Reactie #15 Gepost op: 20 September 2006, 22:10:44 »
Hoi Marcel,

Die spits van Artitec is 44 cm lang en 6 cm breed (vlgs hun site). Dat vond ik eigenlijk vrij groot voor een minibaantje.

Aan de andere kant, als je in tijdperk 4 of 5 rijdt zou je een of meer duwbakken kunnen bouwen. Volgens mij zijn dat letterlijk bakken en zijn ze groter dan een spits.

Tekeningen van binnenvaartschepen kun je bestellen via de NVM, www.modelbouwers.nl. Daar heb ik een tekening vandaan van een kleiner schip (de "Janna Helena") . Ze hebben meer.

Groet,
Tjalling

« Laatst bewerkt op: 21 September 2006, 15:00:08 door tjalling. Reden: En nog een taalfout...>:( »
modulebaan.nl

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #16 Gepost op: 20 September 2006, 22:21:04 »
duwbakken zijn ook groot hoor! Groter dan een spits zover ik weet (ik woon op 2 kilometer ofzo van de waal dus zie regelmatig het een en ander langskomen). Ze zijn in elk geval niet al te moeilijk te bouwen inderdaad.

e_p

• Offline Offline
    • N U L S P O O R
« Reactie #17 Gepost op: 20 September 2006, 22:32:24 »
ik heb nog even gekeken naar mijn oude plannetje, vond nog een plaatje van de sporen alwas het niet de definitieve versie. Niet te groot en met de mogelijk om met een lok centraal in het midden van de baan om te lopen om zo een goederenwagons "weg te zetten" Ook hier de nederlandse loskade inclusief een binnenvaartschip. Voor de liefhebbers en wellicht wordt het ooit nogeens gebouwd

groet,

e-p

nu ook een blog!

http://nulspoor.blogspot.com/

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 21 September 2006, 00:10:48 »
Ergens slingert er hier een modelspoorblad rond waarin beschreven wordt hoe je een spits van hout kunt bouwen. Het zal RH, RM of SJ zijn.

Wat betreft zeeschepen, ik heb eens vanwege mijn werk een rondleiding gehad op een schip dat onderzeese kabels kan leggen. Krijg je zo, als je op een eiland woont. Dat schip was een slordige 200 meter lang, dus op 1:87 wordt dat 2,3 meter... inderdaad wat veel van het goede. En een fors containerschip is tweemaal zo lang.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 21 September 2006, 10:25:44 »
Wat betreft zeeschepen, ik heb eens vanwege mijn werk een rondleiding gehad op een schip dat onderzeese kabels kan leggen. Krijg je zo, als je op een eiland woont. Dat schip was een slordige 200 meter lang, dus op 1:87 wordt dat 2,3 meter... inderdaad wat veel van het goede. En een fors containerschip is tweemaal zo lang.

Als die op een modelbaan komenb worden die boten in een hele andere schaal gebouwd. Welke schaal is mij even niet bekend

mvg,

Matthijs

Sander

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 21 September 2006, 12:14:21 »
Ik heb ooit ene baan gezien met een havenspoor, waar ze een boot schaal 1:87 hadden gemaakt....De boot lag op de achtergrond daarvoor de containertrein en de kranen.

Ik dacht eerst, ongeloofwaardig, tot ik de foto's zag die in het echt gemaakt waren.

mvg,
 Sander

mvg,
 Sander

stig

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 21 September 2006, 15:52:35 »
Als je ooit een foto hebt gezien van een locomotief die uit een schip wordt gehesen, weet je wel hoe het zit. Helemaal mooi zijn de schroot transporten, waarbij diverse loccen naast elkaar in het ruim staan te wachten. Wel weer een beetje sneu natuurlijk...
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #22 Gepost op: 21 September 2006, 16:35:38 »
Als je ooit een foto hebt gezien van een binnenvaartschip naast een zeeschip weet je ook hoe dat zit ;D

Binnenvaarstechepen heb je al in soorten en maten, en met name de kleinere kun je heel goed op een klein baantje kwijt.

Je kunt ook een klein baantje kwijt in het ruim van een model van een groot zeeschip op schaal h0. (idee voor een volgend project? ???)

groet,
tjalling
modulebaan.nl

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #23 Gepost op: 21 September 2006, 16:47:01 »
@ Matthijs, was het deze soms?

Kabel/pijpen legger van Herema.
Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 21 September 2006, 19:08:51 »
Eh, dat was ik :) en het ging om deze:

http://www.alcatel.com/submarine/vessels/iledere.htm

Slechts 140 meter lang, dus ik heb weer eens overdreven. Maar dat is wel forser dan die van Heerma, schat ik zo:

- Peter

marcel

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 September 2006, 19:28:55 »
Hey,

Wat ik bedoelde met kleine scheepjes is dat een spits een lage tonnenmaat heeft slechts 300 ton ongeveer, kan iets meer zijn.

Een leukere maat is die van een Kempenaar( een schip van 50X6.6 mtr, met de stuurhut helemaal achterop het schip), deze heeft ongeveer 500 ton.
En een 1000 tonner met 70X8 mtr is ook nog een leuke maat voor in HO.

Ze zijn veel meer te zien dan een spits, die je amper nog tegenkomt.

Nou is een duwbak een makkelijk iets om te maken, maar om in een klein haventje te leggen is dat weer iets teveel van het goede.
Heb je een enorm vierkant bakbeest aan je kade liggen, en dat haalt de sfeer direct weg.

Daarom had ik het fijn gevonden als er een kempenaar in de handel was, maar als ik tekeningen van 1 kan krijgen( ben flink aan het rond neuzen) dan zal ik er wel eens 1 zelf gaan maken.

mvg, marcel
( die overigens een container schip 1:25 na aan het bouwen is, en daar kun je al een klein modelbaantje in zetten, namelijk 4x0,5 mtr)
Mvg, Marcel

Matthijs van Heijningen

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 21 September 2006, 20:46:35 »
http://www.peutz.nl/images/referenties/kraanschip_thialf_heerema.jpg

http://home.zonnet.nl/john-r/herema1.jpg

http://home.zonnet.nl/john-r/Heerema2.jpg

Deze is ook leuk voor op de modelbaan  ;D De Thialf van Heerema, die ligt hier af en toe bij Rozenburg in de buurt.

mvg,

Matthijs

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 22 September 2006, 00:01:00 »
Toch is de Spits hét vrachtschip dat ik ken van vroeger. In Nederweert komen namelijk de Zuid-Willemsvaart, het Kanaal Wessem-Nederweert en de Noordervaart bij elkaar en dus zag je veel schepen. Maar vanwege de maat van de sluizen waren dat altijd Spitsen, die trouwens grappig genoeg een ontzettend stompe neus hebben.

Tegenwoordig kom ik er niet meer zo vaak, maar ik heb het idee dat het vrachtvervoer over het water in die regionen sterk is afgenomen. In ieder geval zie ik vrijwel nooit meer een Spits.

Of een Kempenaar in die sluizen zou passen weet ik niet; er pasten net twee Spitsen naast elkaar, dus ik betwijfel het.

Het zij nog vermeld dat het spoor van Weert naar Eindhoven de Zuid-Willemsvaart kruist (in de tijd van de IJzeren Rijn lagen er zelfs vier bruggen naast elkaar, tot de oorlog kwam) en het spoor naar Roermond over het Kanaal Wessem-Nederweert. :) Hoewel daar nou niet echt een spannend diorama van te maken valt.

- Peter

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 22 September 2006, 00:13:36 »
Dan kwam ik deze link nog tegen:

http://home.tiscali.nl/replica/tekeningen/binnenvaart.htm

Tekeningen van schepen. Er zitten er ook een paar tussen van 1:87, onder andere van een IJ-pont.

- Peter

marcel

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 22 September 2006, 19:03:55 »
Hey Peter.

Ik woon zelf in maasbracht, waar het door jouw genoemde kanaaltje bijna begint.
Vroeger was het misschien het domein van spitsen, maar nu het domein van de kempenaar, of wat ongeveer aan dezelfde maat voldoet.
Dit vanwege de diepgang en de sluismaten.
Het kanaal is volgens mij op dit formaat schip gebouwd.
Maar er kunnen ook veel grotere in, maar dit geeft nogal wat problemen her en der.

Bij ons in de haven zijn nog wel spitsen terug te vinden, zowel in de vaart als werkschip.
Maar het is een schip wat vooral bedoeld is voor de smalle franse riviertjes en sluisjes.

Maar volgens mij kunnen we beter een andere draad starten om met dit verhaal verder te gaan.

mvg, marcel
Mvg, Marcel