Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:51:02
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 11:50:21
Roco Plan T door Jeroen Water
Vandaag om 11:45:32
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 11:42:29
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:19:17
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door willyTEE
Vandaag om 11:18:20
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
Vandaag om 11:02:05
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 10:48:03
Microstepper motoren voor armseinpalen door Bert Senden
Vandaag om 10:41:57
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Martijn1974
Vandaag om 10:20:56
20 jaar BNLS door Simplex
Vandaag om 09:56:09
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 07:27:58
wisselaandrijving MTB door henk
Vandaag om 06:34:56
Roco 290 digtaliseren door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:55
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
Vandaag om 00:26:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
05 July 2025, 23:59:25
Esu Ecos - Aansluiten en verdelen spanning over meerdere boosters door Peter.v.L
05 July 2025, 22:25:24
Bauarbeiten im gange door 741230
05 July 2025, 21:35:09
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door Mispoes
05 July 2025, 21:27:49
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
05 July 2025, 20:31:44
Foto's totaalreclame ICM door Kees-Jan
05 July 2025, 20:22:56
Station Roodeschool door Torikoos
05 July 2025, 20:14:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
05 July 2025, 19:59:52
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
05 July 2025, 19:53:58
Heljan containerkraan werkt niet naar behoren door MOVisser
05 July 2025, 19:26:58
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
05 July 2025, 18:24:10
3D/RM-IG: Mitchell's hoekje door Mitchell
05 July 2025, 17:13:49
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
05 July 2025, 16:57:27
D20/ 25 Bentheimer Eisenbahn in 1:32 door MB6400
05 July 2025, 14:41:08
De Projecten van RetroJack door RetroJack
05 July 2025, 14:10:21

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 141447 keer)

defender

• Offline Offline
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #585 Gepost op: 12 June 2024, 13:02:51 »
Bedankt! Het is de bedoeling dat die helemaal ingericht wordt. Laskarren, kabels en stopcontacten in de H binten, losse assen, oersik die nieuwe draaistellen naar binnen tuft.

De achterzijde wordt een blinde muur met ventilatieschachten. De kopse kanten denk deels gevel met open deuren, en de lange gevel aan de mat.'54 zijde wordt een open gewerkte gevel, net als het dak. Zodat er zoveel mogelijk spanten en inrichting zichtbaar blijft, maar het ook er lekker industrieel uit gaat zien.

Er komen glasfiber strengen in, zodat er met las- en slijpspetters gewerkt kan worden.

E.e.a. betekent wel extra veel werk, omdat praktisch alles zichtbaar blijft. Maar dan heb ik voorlopig wat te doen. Tussentijds nog eens de scheepswerf af te zien te maken. Maar t heeft alles geen haast.

defender

• Offline Offline
« Reactie #586 Gepost op: 12 June 2024, 18:46:18 »
Inmiddels begint het tuinplan ook enigszins vorm te krijgen, in ieder geval in m'n hoofd.

De klinkers en betonbanden die ik laatst over hield, bewaar ik nog even. Ik ga op m'n werk op zoek naar restanten hardhouten palen van 7x7 of zelfs 9x9 cm. Als ik daar stukken van een meter als fundering de grond in sla, en doe daar zo'n platte paaldrager vd bouwmarkt of tuincentrum ondersteboven op. Dan kunnen daar de oude betonbanden plat opgelijmd worden. En vd klinkers hierop een muurtje lijmen.

Daar weer op kan dan zo de rails, en dan naar keuze afwerken met talud, luchtspoor en/of brug erin. Dan heb je in ieder geval een stevige fundering die niet weersgevoelig is.

defender

• Offline Offline
« Reactie #587 Gepost op: 12 June 2024, 21:22:25 »
Vanavond alvast een malletje gemaakt voor een deel van de steunpilaren van de werkspoorloods. Dit moeten 13 gelijk worden dus vandaar het zo eens ga proberen. Ik heb dit niet eerder gedaan, dus tis ff uitproberen. Mocht het ermee lukken ga ik ook zo iets maken om de dakspanten te fabriceren.

Het binnenste van de mal wordt het buitenste van de pilaren. Deze worden 10cm hoog x 7,5mm breed.

Nog wel even uitproberen welke dikte evergreenstrip haalbaar is, maar met het juiste verband erin moet 't hopelijk sterk genoeg worden. Ze komen om de 5cm.

Het korte vakje onderin komt ingegoten in betonnen poer. Hiervoor wil ik stukje buis verlijmen op de grindplaat, deze staanders erin en dan afsmeren met plamuur zodat het betonnen poeren worden en goed vast zit.

De overige 8 vakjes komen kruislings de schoren in. En het bovenste 2mm vakje komt de ligger voor het dakspant.

defender

• Offline Offline
« Reactie #588 Gepost op: 14 June 2024, 21:20:47 »
De eerste om uit te proberen zit in de mal, nu al 19 onderdeeltje, de andere kant komen nog 17 onderdeeltjes dus iedere staander wordt 36 onderdeeltjes en dat x 13 :o, dan zijn dan alleen de staanders nog maar.

Maar ja, na 1600 steentjes stuk voor stuk in een talud lijmen, moet dit ook lukken. Tis wel weer lekker priegelen om ze op de juiste plaats te krijgen. En deze eerste eens afmaken, en dan eerst zien of de verhouding klopt met de rest, anders nog wat aanpassen voor ik de rest ga maken.

defender

• Offline Offline
« Reactie #589 Gepost op: 15 June 2024, 06:59:27 »
Na een nachtje drogen in de mal, voorzichtig losgesneden, en even los op zijn plek gezet.

De verhoudingen zijn ok, de lengte mag iéts korter, maar dat kan straks eenvoudig met poeren maken. Dus deze kan afgemaakt worden aan de andere zijde, en dan op naar de volgende 12. :D

defender

• Offline Offline
« Reactie #590 Gepost op: 15 June 2024, 08:51:22 »
Gelijk maar ff de dakspanten ingetekend, de staander los erbij gelegd. Zo moet het hoge deel eruit komen te zien, dat wordt stripjes snijden, héél veel stripjes. Dwars op de dakspanten komen ook nog vakwerk constructie, er komen 2 kranen in. De staander is voor deze loods eigenlijk net te hoog, de tekening betreft de contrstuctieloods en zou in model ca 1cm lager moeten worden. Maar omdat ik 2 loodsen in 1 wil combineren nog even nadenken of ik het dak door wil laten lopen, dat is wel strakker. Anders wordt het een nog grotere wirwar op 70 cm lengte.  Aan de andere kant ogen de staanders nu wat iel, 1cm lager zou steviger staan.

Maar er komt nog zoveel onderdelen in dat het straks miss wel mee valt.

De tekeningen heb ik uit m'n werkspoorboek gehaald en omgerekend, en deels omgerekend uit foto's. Volledig exact zal niet gaan omdat je beperkte info heb over loodsen die lang geleden zijn afgebroken. Maar zoveel mogelijk gaan we proberen het te laten kloppen zodat het straks de juiste sfeer uitstraalt.

defender

• Offline Offline
« Reactie #591 Gepost op: 15 June 2024, 15:35:16 »
Zal jullie niet vervelen met van iedere staander een foto, maar de eerste zit, op wat details na, in elkaar, en de volgende aan begonnen. Het worden er 11, ipv 13. Daarna komen er nog 12 voor het lagere deel van de loods. Ik noem het hoog en laag, maar het verschil zit eigenlijk in dat het 'hoge' deel de vaste kraan komt die tussen de spanten was geplaatst, en in het 'lage' deel de kraan op een H bint ónder de spanten zat, zodat die behalve alleen overdwars zoals de vaste kraan, ook parralel over de sporen heen en weer kon.

defender

• Offline Offline
« Reactie #592 Gepost op: 15 June 2024, 19:57:49 »
Omdat het toch wel leuks is om te doen, en het thuis een rustig dagje was, nog 'n paar in elkaar gezet. Nu 5,5 stuks in elkaar. Precies op de helft van dit type, soort van mijlpaal dus!

Maar ben er ook wel klaar mee voor vandaag. Blijken geen 36 maar 37 stripjes te zijn, 1 zijde gaat bijna 30cm! Aan stripjes op terwijl ze maar 10 cm hoog zijn.

Voordat heel die loods klaar is zit er een vermogen aan evergreenstrips op, miss tijd om groothandelsprijs te vragen. Zat eerst te denken om de dakspanten uit laminaat te snijden, maar dat krijg je onmogelijk strak met 1mm dikke binten die eigenlijk ook nog T-profiel moeten hebben, vandaar mijn keuze voor evergreen voor deze staanders en spanten. Ivm dat het een open loods wordt, moét dit wel redelijk strak worden, de inrichting kan dan weer uit gebruikte materialen want in een loods uit jaren '50 mag het best rommelig zijn als ik de foto's zo terug zie.

Er waren zelfs nog geen bordessen of rolsteigers, gewoon 2 ladders met een lange plank ertussen en hup aan 't werk aan de mat.'54. Deze trappen moet ik ook nog maken, de planken ertussen heb ik uit een modelbouwwinkel 1x3mm hardhouten strips voor gehaald, daarvan komen er deels 2 naast elkaar zodat je in 1 op 1 ca 54cm brede loopplank zou hebben.

MarcNL

• 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
    • foto's op Imgur
« Reactie #593 Gepost op: 15 June 2024, 20:01:43 »
Dit soort vakwerkdragers in styreen zijn ook by Aliexpress te bestellen.
Bespaart een hoop werk, en ws. goedkoper dan Evergreen.
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

defender

• Offline Offline
« Reactie #594 Gepost op: 15 June 2024, 20:11:05 »
Bedankt voor de tip (y)

Moeten wel precies deze zijn, zat eerst te denk aan oude märklin bovenleidingmasten, die komen qua maat en profiel ook in de richting. Had er bijna voor niet teveel een hoop van gekocht. Maar omdat ik deze loods wil maken zoals het grote voorbeeld, ging dat niet want die masten lopen iets taps naar boven.

Helaas dat ik de originele foto's niet kan plaatsen ivm auteursrecht. Dat zou e.e.a verduidelijken. Ik ga binnenkort de uitgever ff mailen of ik de foto's met bronvermelding hier mag opnemen.

Maar ik zal eens kijken naar de ali express constructie, wie weet zijn die prima bruikbaar!

Mvg Koen

NS264

• En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
    • Midland
« Reactie #595 Gepost op: 16 June 2024, 11:43:38 »
Hoi,

De staanders en dragers van mijn constructie zijn op Shapeways te vinden.
Dan kun je er zoveel bestellen als je wilt.

Gr Koen.
Voor meer interactie (komt ten einde)voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Eagles

jandcargo

• Offline Offline
« Reactie #596 Gepost op: 16 June 2024, 18:32:58 »
Hallo,

Mooi werk en flink doorzetten.
Ik zie dat je met mallen werkt.
een tip om het nog nauwkeuriger en makkelijker te maken is een vel millimeterpapier te nemen en daar je mal op te maken.
Dit papier plak je op een ondergrond.

succes jandcargo

defender

• Offline Offline
« Reactie #597 Gepost op: 17 June 2024, 19:58:49 »
Bedankt beiden! Ik blijf ze in ieder geval zelf maken, in tijden van veel aan je hoofd een mooie therapeutische bezigheid, stripjes plakken ;)

Ik heb die van ali express bekeken, maar die waren te breed en zijn vlak. Die ik nu aan de hand van foto's en tekeningen maak, zijn de schoren niet tussen de staanders maar ertegenaan gemaakt. Ook Shapeways heeft die niet.

En ik maak het soms mezelf graag moeilijk ;D, dus is zelfmaken de enige optie.

Ben inmiddels met de vloer bezig geweest en de fundering van de wand. En vast een beetje aan het uitdenken hoe ik de opengewerkte wanden vorm kan geven.

defender

• Offline Offline
« Reactie #598 Gepost op: 17 June 2024, 20:07:37 »
Ipv losse poeren wat ik eerst dacht, wordt het nu een bakstenen muurtje met op de korte stukjes de nieuwe staanders.

Het muurtje krijgt restjes redutex bakstenen, en wordt nog donker van kleur. Eerst de restjes op voordat ik voor nieuwe ga kijken.

De ruimte tussen de rails wordt opgevuld met restanten isolatiemateriaal, zoals in de oude locloods.

De vloer ziet er nu nog niet uit, maar komen nog klinkers in. En een 2de put, maar dan fictief, d.w.z. 1 die met planken is dichtgelegd en daarbovenop schragen en loc onderdelen. De andere, wel diepe put, komt ook een stukje planken op. Beide ideeen komen van foto's vanuit het boek 'NS 1200' van Henk Bouman. Ik heb RM gemaild of ik evt wat foto's uit dit boek mag plaatsen, daar moet nog antwoord op komen.

defender

• Offline Offline
« Reactie #599 Gepost op: 19 June 2024, 21:27:28 »
Niet heel spannend maar toch wat vordering met de fundering voor de voorgevel. Lucifers als basis, de deklatjes zijn van bamboe roerstokjes, ecologisch bouwen in de jaren '50 ;)

Kunt nu vast een beetje de dieptewerking zien, ruim 70cm is best een lengte.

De deklatten worden betonkleur. Op de korte stukje moeten ze ook nog. Daarbovenop komen dan de staanders.