Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:46:13
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 11:37:33
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 11:28:39
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Koploper overzetten naar iTrain door C_Jabaaij
Vandaag om 10:07:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 09:55:31
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
  

Auteur Topic: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots  (gelezen 168247 keer)

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #570 Gepost op: 02 June 2024, 11:23:18 »
Op DSO was iemand met Märklin M-rails in de tuin, later ook wat C-rails.
Rails waren met botenlak oid enigszins beschermd, maar desondanks veel onderhoud (iets voor de wintermaanden). Teveel verroeste rails vervangen, tweedehands nog ruim voorradig.
Of de rails in de winter naar binnen gingen weet ik niet meer precies, materieel iig wel.

Märklin heeft wel als voordeel dat de stroomvoorziening wat minder kritisch is dan bij tweerail.

https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?010,10470438,10470438#msg-10470438

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1493
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #571 Gepost op: 02 June 2024, 12:12:38 »
 is er  hier een antwoord te vinden ?        >       https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=78913.0    door  "SNCF"

Teun

  • Online Online
  • Berichten: 201
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #572 Gepost op: 02 June 2024, 13:59:16 »
Koen, heb je al gedacht aan Märklin K-rails?

Voorzover ik mij kan herinneren zijn die van RVS en zijn de twee spoorstaven standaard elektrisch gescheiden van elkaar.

Een snelle zoektocht op de Duitse site maakt mij niet wijzer helaas maar ik weet zeker dat K-rail gebruikt is om AC en DC treinen op hetzelfde spoor te laten rijden met dank aan de gescheiden spoorstaven.

Als je wilt kan ik later wel eens zoeken in oude catalogi die ik nog heb.
Groeten van Teun.

spoorijzer

  • Offline Offline
  • Berichten: 2820
    • Website over Spoorijzer Railtractoren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #573 Gepost op: 02 June 2024, 14:05:09 »
Ik weet dat dat inderdaad mogelijk is. Bij de Modelbouwvereninging in Arnhem was er destijds een grensstation tussen de gelijkstroom NL baan en de wisselstoom Duitse baan. Met Marklin K-rails was een station gebouwd waar na omschakelen zowel gelijkstroom als wisselstroom materieel kon rijden. Volgens mij moest er wel wat werk gebeuren om de beide spoorstaven te isoleren, maar wat precies weet ik niet (meer). Maar het was wel prima te doen.

Groeten,
Rogier

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #574 Gepost op: 02 June 2024, 18:04:51 »
Hallo,

2-rail en 3-rail op K-rails is heel goed mogelijk, dat weet ik uit eigen ervaring.
Alleen de oudere wissels met blikken wisseltongen kun je niet gebruiken.

Kleine locs of locs met korte stroomafname-basis kan wel een probleem/uitdaging worden, aangezien de rails binnen het wissel niet elektrisch zijn verbonden.
Met 3-rail is dat geen probleem omdat de buitenrail altijd van stroom is voorzien. Bij 2-rail heb je beide rails nodig.
Eea is weliswaar op te lossen, maar voor een tuinbedrijf wel een extra bron voor storingen.


defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #575 Gepost op: 03 June 2024, 05:26:41 »
Bedankt voor alle tips & info! K rails lijkt dus een optie. Zat zelf nog te kijken naar Peco code 100, flexstukken van bijna een meter zodat je veel minder raillassen hebt die storing kunnen geven, zou dat nog wat kunnen zijn?

Ondertussen bij de loods de bielzen in de vloer gesneden en een kleurtje gegeven.





De br01 een eerste grondlaag zwart gegeven, en de nieuwe onderdelen van het onderstel rood geschilderd, geen fotovan nog, zal die eerst eens helemaal schilderen.

Ferdinand Bogman

  • Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Berichten: 1327
  • Klaar voor vertrek
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #576 Gepost op: 03 June 2024, 07:25:59 »
Goedemorgen Koen, omdat ik zelf ook al eens met het idee speelde om mijn HO-baan door te trekken naar de tuin, weet ik dat hier het onderwerp ook besproken is. Misschien heb je er iets aan.
Parketrijder met voornamelijk jaren 60/70-Fleischmann-spul. Van plan ooit weer een vaste baan te bouwen. Tot die tijd: Wohnzimmer Rbf

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #577 Gepost op: 03 June 2024, 12:16:12 »
Top bedankt, idd nog niet gezien en bruikbare info. M.n. het uitzetten en verbuigen vd rails in warme zomers.

Eens ff over nadenken hoe dat het beste zou passen allemaal. Alvast beplanting aan het verzamelen, tuin is toch deels aan nieuwe inrichting toe, tegels verwijderd voor het regenwater dus nu gelijk meer ruimte om evt wat te creeëren.

Zit te denken aan een spoordijk met brug of een stukje luchtspoor zoals in Delft en Rotterdam vroeger, ben je gelijk van de grond af. Waarbij een dijkje uiteraard de makkelijkste optie is, en die zou dan evt aan kunnen sluiten op een plateau waar met mooi weer de spakenburgse haven op kan.

Ik heb bij m'n ouders thuis ook nog een antieke steekwagen/bagagewagen liggen, volgens het spoorwegmuseum in Utrecht was die vroeger door NS gebruikt. Die is ongeveer 2 mtr lang en de balken die als handvaten dienen zijn breed genoeg voor ho spoor. Ding bestaat uit hout, staal en massief stalen wielen, naar schatting ca 100 jr oud.  Ligt nu uit elkaar al jaren want er moet wat nieuw hout in. Dus miss is die erin te passen.

Wordt vervolgd.

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #578 Gepost op: 08 June 2024, 15:12:50 »
Dacht zal de foto's van de steekwagen eeNS opzoeken. Die zijn van ca 25jr geleden en tonen de staat hoe we 'm binnenkregen. Toentertijd wat houtrot opgeknapt, het houtwerk volledig kaal gemaakt en in de blanke lak gezet.

Het metaalwerk is toen zwart geworden.

Je zal vroeger met zo'n gevaarte hebben moeten kruien! Massief stalen wielen, bagage oid er nog op...

Of die nog rolt weet ik niet, jaren geleden voor het laatst gezien, had 'm toen in de tuin staan met planken erop en daar potten met planten op. Daarna is ie weer uit elkaar gegaan naar m'n ouders en daar ligt die zowat al 15 jaar denk.

Heb wel plannen om 'm weer op te knappen, maar dan moet er wat vervangend hout in onder anderen. Dat komt wel een keer maar vind 't wel leuk om hier alvast te laten zien.








defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #579 Gepost op: 08 June 2024, 21:41:51 »
Als iemand foto's heeft van deze kar in gebruik, van destijds, houd ik mij zeker aanbevolen, wellicht is daar de originele kleur dan ook te achterhalen, als er tenminste enigszins kleurenfoto's van zijn ;)

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #580 Gepost op: 08 June 2024, 21:57:43 »
Koen, heb je al gedacht aan Märklin K-rails?

Voorzover ik mij kan herinneren zijn die van RVS en zijn de twee spoorstaven standaard elektrisch gescheiden van elkaar.

Een snelle zoektocht op de Duitse site maakt mij niet wijzer helaas maar ik weet zeker dat K-rail gebruikt is om AC en DC treinen op hetzelfde spoor te laten rijden met dank aan de gescheiden spoorstaven.

Als je wilt kan ik later wel eens zoeken in oude catalogi die ik nog heb.

Vraagje:

Is K rails altijd hol? Lees net een adv waar bij staat dat het holle rails betreft, dat lijkt mij niet bevordelijk voor vocht i.c.m. evt vorst. Is er ook massieve K rails?

Mvg Koen

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1393
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #581 Gepost op: 09 June 2024, 00:36:16 »
K rails zijn al heel lang massief vanaf jaren 80, herkenbaar aan art.nrs. 2200 e.v.

Alleen in de jaren 70 tot begin jaren 80 waren ze hol, art.nrs. 2100 e.v.
Deze corrodeerden ook binnenshuis al, dus niet geschikt voor buiten.

Flexrails verschenen pas in de jaren 80 en zijn altijd massief (art. 2105 en 2205).
« Laatst bewerkt op: 09 June 2024, 09:37:33 door grossraumwagen »

defender

  • Offline Offline
  • Berichten: 1317
    • Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #582 Gepost op: 10 June 2024, 05:49:55 »
Top dank je wel!

Inmiddels aan de werkspoorloods begonnen
 Straks in de vakantie mooi de spanten maken denk ik. Nu alvast alles aan het uitrekenen, maar ook vast een 4de spoor teruggelegd, ivm dat ik eindelijk besloten heb welke loods uit Utrecht ik ga bouwen. Toch 4 sporig, en wordt samengesteld uit 2 loodsen omdat de ruwbouw in een andere loods was dan de afbouw.

Had nog wat onderdeeltjes uit rommeldois dus vast aan een hoekje voor de machinerie begonnen.











Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 4445
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #583 Gepost op: 10 June 2024, 15:21:52 »
Sfeervol
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 1010
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
« Reactie #584 Gepost op: 10 June 2024, 15:45:25 »
Leuk om te zien, die loods met "treinen in de steigers" Daar kan weer mooi wat treinverkeer op worden losgelaten.
De groeten van Rob