Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door MarcoK1999
Vandaag om 19:58:23
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 19:53:00
booster vraag door AP3737
Vandaag om 19:52:46
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
Vandaag om 19:52:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 19:27:36
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 19:23:29
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 19:21:30
Da's Daz 2 door defender
Vandaag om 19:14:12
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door defender
Vandaag om 19:08:33
Molenbaan (werktitel) door defender
Vandaag om 19:03:45
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 18:57:18
BR-18.6 Schaal-0. door Sven
Vandaag om 18:23:28
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 18:04:05
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door tijgernootje
Vandaag om 17:42:24
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Huup
Vandaag om 17:29:32
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 17:12:01
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:47:48
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 16:40:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:38:41
Artitec vierdeurs stalen D door gtw6016
Vandaag om 16:34:00
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:30:02
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 16:23:24
Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32

Auteur Topic: Van z21 naar Ecos??  (gelezen 1753 keer)

AlbertW

• Offline Offline
Van z21 naar Ecos??
« Gepost op: 19 January 2023, 10:05:49 »
Goedemorgen,
Ik zit te twijfelen om over te stappen naar een Ecos (nieuwste versie)
Ik heb nu een z21 Start, vrijgeschakeld en aansturing via Rocrail.
Bezetmelders van Digikeys, via expressnet dus.

Nu is mijn vraag, kan ik zonder al teveel te moeten veranderen overschakelen?
Rocrail zal een aanpassing nodig hebben, maar hardware matig twijfel ik dus met de DR4088 RB bezetmelder.

Hoor het graag.

Groet, AlbertW

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Van z21 naar Ecos??
« Reactie #1 Gepost op: 19 January 2023, 10:51:26 »
Waarom wil je een Ecos precies? Om de hardware die er aan moet en niet kan met een z21?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 19 January 2023, 10:53:15 »
Vraagje: waarom wil je dat precies? Die Ecos is duur en heeft veel functionaliteiten die je wss niet ga gebruiken omdat je al werkt met rocrail. Die ecos en ook M* central stations zijn hoofdzakelijk bedacht om zonder PC te rijden hoewel ze dat wel prima kunnen. Dat ding heeft ook geen Xnet aansluiting waar je je multimaus in kan prikken.

Voor de bediening voegt het m.i. weinig toe. Je hebt alleen andere gefixeerde rijregelknoppen een matig touch screen schakeltableau. Als je 2 multimausen heb en een ~€150 tablet met een digitaal schakelpaneel, heb je feitelijk hetzelfde, maar met een beter werkend touchscreen, een mooier uitziende app en 2 mobiele rijregelknoppen.

Zelf zou ik het niet doen, omdat ik geloof in losse handregaleren en fysieke schakelpanelen. Ik zou altijd een losse rijregelaar verkiezen boven een gefixeerde. Je kan ook met een terugmelder heel makkelijk een fysiek schakelpaneel maken als je dat wilt. Maar dat moet je natuurlijk zelf weten, als jij maar gelukkig wordt van je keuzes.

Volgens mij heeft de Ecos geen Rbus aansluiting. Wat hier wel een optie is, is om je z21 te blijven behouden. De z21 kan dan de terugmelding blijven verzorgen met zijn Rbus melder. De Ecos kan je dan aansluiten op de ringleiding om zo digitale trein en wissel mee te bedienen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 19 January 2023, 10:55:36 »
Volgens mij heeft de Ecos geen Rbus aansluiting. Wat hier wel een optie is, is om je z21 te blijven behouden. De z21 kan dan de terugmelding blijven verzorgen met zijn Rbus melder. De Ecos kan je dan aansluiten op de ringleiding om zo digitale trein en wissel mee te bedienen.

Dat kan :) Alleen is het jammer 2 systemen te moeten gebruiken. Maar indien dat met je terugmeld apparaten beter is en noodzakelijk kan dat zeker. Alleen om een dure Ecos alleen voor het rijden te willen? Dat kan die z21 ook prima.

Montanbahn

• Offline Offline
  • Steel is king!
« Reactie #4 Gepost op: 19 January 2023, 12:00:14 »
TS vraag of het omschakelen kan zonder al te veel problemen. Niet om 'preken' van medespoorders die zelf geen ECoS willen gebruiken.  ;D

Hoe moeilijk is het om die vraag te beantwoorden  ???

Ik gebruik zelf ook een ECoS met Traincontroler 10 Gold. En ja dat kan ook met een goedkope Roco set, maar soms wil je wel gewoon zonder PC rijden en heb je wel geld over voor een ECoS  ::)

Het klopt wat Bas aangeeft, er zit geen expressnet of Rbus op. Als je de ECoS wilt gaan gebruiken zul je dan of je bezetmelders moeten vervangen, of zoals al voorgesteld, de z21 als bezetmeldercentrale moeten blijven gebruiken.
MB

It's weird having the same age as old people...........

bouwdraadje

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 19 January 2023, 12:12:15 »

Hoe moeilijk is het om die vraag te beantwoorden  ???

Niet. We geven gewoon aan wat we denken dat een goed advies kan zijn voor TS. Daar was een forum toch voor?

AlbertW

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 19 January 2023, 13:02:13 »
Nou, dat maakt al wat zaken duidelijk.
Inderdaad dacht ik m te gaan gebruiken om makkelijk zo eens te rijden zonder pc. Zag m pas ergens in werking en vond t wel mooi werken.
Maar als ik inderdaad de z21 toch alsnog gebruikt " moet" worden ivm met mn huidige R bus bezetmelder, weet ik vooralsnog genoeg.

Ik hou t voorlopig bij mn z21.
Dankjewel mannen voor de reacties!

wke

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 19 January 2023, 13:19:59 »
Hoi Albert,

Je zou ook eens naar CabControl van ESU kunnen kijken. Dan heb je een simpelere versie van de ECoS die je naast de z21 kan gebruiken om simpel ket treintjes te rijden. Daar moet je dan nog wel een draadloze ESU controller bij aanschaffen.

Scheelt in kosten omdat het slechts 1 controller is en niet een groot touchscreen heeft.

ESU verkoopt CabControl initieel alleen op de VS markt, maar er zijn Europese winkels die ze ook in het assortiment hebben (Lippe sowieso).

Natuurlijk ook niet mis met bij de z21 blijven. Kan je ook nog een losse controller bij kopen om even simpel te rijden, toch? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Groeten, Wouter.

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #8 Gepost op: 19 January 2023, 13:55:45 »
Inderdaad dacht ik m te gaan gebruiken om makkelijk zo eens te rijden zonder pc. Zag m pas ergens in werking en vond t wel mooi werken.

Het is een mooi apparaat de ECoS. Je kan er heel veel mee. In je huidige configuratie bied hij niet veel "meerwaarde" dan dat je twee regelaars  op het apparaat hebt.  Ik heb zelf een witte z21 daar heb ik een multimaus en LH101 aan hangen. Daarnaast kan ik met de z21-app rijden. Mijn baan zou volledig automatisch kunnen rijden. Alle bezetmelders e.d. hangen onder de baan (en zijn aangesloten). Ik rijd voornamelijk met de hand. Op de z21 kan je dus alle XpressNet-regelaars (o.a. Multimaus, Roco Lokmaus, Lenz LH100 en Lenz LH101) aansluiten, de Wlan-multimaus en met de z21-app rijden.

Maar als ik inderdaad de z21 toch alsnog gebruikt " moet" worden ivm met mn huidige R bus bezetmelder, weet ik vooralsnog genoeg.

De ECoS heeft geen R-bus.  Je moet dan inderdaad je R-busmelder vervangen door een standaard S88-melder.  Als je het doet mag je de boel in je treintjesbesturingsprogramma controleren en aanpassen. Dat kan wat werk zijn.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

AlbertW

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 19 January 2023, 14:32:30 »
Hoi Albert,

Je zou ook eens naar CabControl van ESU kunnen kijken. Dan heb je een simpelere versie van de ECoS die je naast de z21 kan gebruiken om simpel ket treintjes te rijden. Daar moet je dan nog wel een draadloze ESU controller bij aanschaffen.

Scheelt in kosten omdat het slechts 1 controller is en niet een groot touchscreen heeft.

ESU verkoopt CabControl initieel alleen op de VS markt, maar er zijn Europese winkels die ze ook in het assortiment hebben (Lippe sowieso).

Natuurlijk ook niet mis met bij de z21 blijven. Kan je ook nog een losse controller bij kopen om even simpel te rijden, toch? :)

Sent from my iPhone using Tapatalk
Aha, dankjewel.
Nou, heb 2 mausen aan de z21 en inderdaad de app.
Dus keuze is er inderdaad.
Maar ik begrijp uit de reacties dat ik t heel zo slecht nog niet heb.

Huib

• Offline Offline
    • Avontuur in Miniatuur
« Reactie #10 Gepost op: 19 January 2023, 15:07:50 »
Ik heb zo'n Mobile Control van Esu bij mijn ECoS, maar dat is niet echt een onverdeeld genoegen. Het ding is vrij traag en de accu is snel leeg. Wat dat betreft vind ik de Daisy van Uhlenbrock beter.
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Hirschsprung

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 19 January 2023, 18:07:53 »
En daar verschil ik sterk van mening. De daisy aan de Ecos (via de loconetmodule) is een drama met het beheren van je lokadressen, alles wat je in de daisy invoer5 wordt naar de ecos geupload, en voordat je het in de gaten hebt is je hele database vervuild. De daisy kan je tijdens het gebruik niet opladen, de mobile control kan je probleemloos aan een usb lader (ik gebruik spiraalsnoeren) hangen, en hem gewoon verder gebruiken. Ik er 3 in gebruik (ook op beurzen) en ervaar geen problemen met traagheid.

Blausee-Mitholz

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 19 January 2023, 19:31:07 »
Heb hier Daisy II met loconet snoer aan de ECoS hangen.
Werkt prima, nergens last van.

Mvg Johan

bosje77

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 19 January 2023, 20:23:11 »
Gewoon de Ecos werkt super en is makkelijk te gebruiken  (y en je kunt er een hoop mee.
Zelf heb ik de Z21 ook gehad maar heb die heel snel weer weg gedaan dat werkt veelstemmig onhandig.

Gr

MichielB

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 20 January 2023, 08:18:25 »
Ik heb zowel de z21 met Multimaus als de Ecos. Beide werken prima en hebben hun eigen voor- en nadelen.

Het grote pluspunt van de Ecos vind ik de uitgebreidere mogelijkheden en mooie user interface. Je kan veel makkelijker en overzichtelijker locs en wissels toevoegen en programmeren, twee locs simultaan bedienen en ook een heel sporenplan grafisch weergeven en bedienen. Dat laatste wellicht minder mooi dan op een pc of tablet, maar persoonlijk vind ik het fijner een uitgebreide grafische controller te hebben met fysieke knoppen dan een pc aan m'n baan hangen.

De goedkoopste optie is de Ecos inderdaad niet, maar ik heb hem mijzelf cadeau gedaan vorig jaar en geen spijt van!
Om hem alleen als een soort booster te gebruiken lijkt me zonde van het geld.
Groet!
Michiel.