Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
Vandaag om 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
Vandaag om 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
Vandaag om 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
  

Auteur Topic: Douane formaliteiten Engeland  (gelezen 14819 keer)

MichielB

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #15 Gepost op: 12 januari 2023, 23:14:03 »
Ik ben laatst in Engeland geweest met voor vele duizenden euro's aan 'persoonlijke goederen' zoals dat heet. Kraait geen haan naar. Zou me er niet zo druk over maken.
Groet,
Michiel.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #16 Gepost op: 12 januari 2023, 23:40:20 »
Ligt er natuurlijk aan of het in de achterbak van een personenauto ligt, of dat het boeltje in een aanhanger er achter hangt, of in een bestelbusje.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Noordpool

  • Offline Offline
  • Berichten: 174
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #17 Gepost op: 13 januari 2023, 05:02:48 »
Voordat ik met pre-pensioen ben gegaan was ik werkzaam als expediteur. Een Carnet-ATA is de enige juiste formaliteit om je (waardevolle) goederen tijdelijk buiten de EU te krijgen.
Je kunt een Carnet-ATA door een erkende lokale douane expediteur/declarant laten opmaken. De kosten, maar dan praat ik alweer over een kleine tien jaar geleden, zullen ergens tussen de € 50/€ 100 ex BTW bedragen. Het nadeel is dat niet elke expediteur voor particulieren kan of wil werken. Maar een bedrijf wat veel ervaring heeft met zogenaamde "personal effects" is de firma Cleve & Zn uit Rotterdam. Succes.

Lid:
OMC Hilversum

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #18 Gepost op: 14 januari 2023, 21:15:22 »
Op de lijst van landen waarvoor een ATA-Carnet geldt komt op de site van de KvK de UK of Engeland niet voor.

Jos_1972

  • Online Online
  • Berichten: 70
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #19 Gepost op: 14 januari 2023, 22:53:36 »
Hugo, vorig jaar heb ik een speciale oplegger naar een ziekenhuis in het VK gebracht onder ATA en afgelopen dinsdag met diezelfde oplegger terug gekeerd. Dus ATA gebruiken ze daar zeker wel…

Hirschsprung

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2023, 07:57:34 »
Nou, kijk eens op de tweede pagina, net boven Verenigde Arabische Emiraten? Verenigd Koninkrijk….. ;D

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 772
    • DV modelspoor
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2023, 10:59:53 »
Ik vervoer beroepsmatig bijna wekelijks tentoonstelling goederen naar het VK.
Onder ATA-carnet rijden wij wel , maar niet vaak.
Dit heeft niet zo zeer met de kosten te maken maar meer met alle rompslomp.
1 stempel of ingave verkeerd en je staat 12 uur in de wacht aan de grens ( meegemaakt)

Tevens is een vergelijking met Zwitserland niet geheel reëel.
De Zwitsers hebben alles op orde en weten niet beter.
De Engelsen zijn zelf nog aan het zoeken hoe alles werkt.
Merk wel dat het steeds soepeler gaat , maar vaak is het nog steeds een zootje.

Persoonlijk zou ik het laten aan de organisatie die jouw willen hebben.
Customs Insights is voor ons een grote partner om tentoonstellingen in en weer uit te voeren.
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Jeroen

VvKan

  • Gast
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2023, 13:40:23 »
Dan ga je bij de grens naar het douane kantoor en klaart je lading uit,
In verband met mogelijke deelname aan een tentoonstelling in Zwitserland:   welk douanekantoor en hoe klaar je uit ?   De
 (Duitse) douane zelf of een expediteur ?   En op grond van een zelfgemaakte lijst, dus geen carnet ?

Zwitserland in en uit is geen probleem. Op grond van een uitnodiging en een douane-overeenkomst zoals door jou beschreven.

Hugo Baart

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
  • Hugo Baart
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #24 Gepost op: 22 januari 2023, 09:38:53 »
Ik heb ongelooflijk veel tijd besteed hoe ik vrijstelling van tax en invoer heffingen kan krijgen. Echter niemand heeft mij tot op heden een duidelijk antwoord kunnen geven hoe ik mijn modelbaan tax free en en zonder invoer heffingen naar Engeland kan vervoeren.. Ik heb informatie gevraagd bij HMRC en ATA maar zij verwijzen weer naar elkaar. Bij ATA moet je weer ingeschreven staan bij de kamer van koophandel en er zijn bij hun zo wie zo kosten aan verbonden van minimaal ca. 250 euro.
De Nederlandse douane kan mij ook geen uitsluitsel geven alleen zeggen zij dat op de terugweg naar Nederland de Nederlandse douane niet moeilijk doet als je aangeeft waar de goederen die je vervoerd voor bestemd waren b.v. exposities en tentoonstellingen.
Teneinde raad heb ik de vraag maar neer gelegd bij de organisatie. van de 009 jubileum tentoonstelling. Ik huldig nu het standpunt dat zij mij hebben uitgenodigd en ook maar moeten zorgen dat ik de juiste douane papieren krijg. Ik ervaar het als een frustrerende kwestie dank zij de BREXIT. Als ik een goede oplossing kreeg zal ik dat kenbaar maken zodat andere deelnemers aan beurzen  hier hun voordeel mee kunnen doen als zij met hun modelbaan naar Engeland willen gaan.

Hans van de Burgt

  • BMB
  • Offline Offline
  • Berichten: 6061
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #25 Gepost op: 22 januari 2023, 12:08:04 »
@Hugo,

Dat is al bij al een flinke teleurstelling. Het blokkeert als er zo voorstaat inderdaad de uitwisseling. Jammer want juist met modulebanen of Micro-Layouts  kun je vrij gemakkelijk op stap. Maar niet als het zoveel geld en moeite kost. Ik ben bang dat de organisatie die jou heeft uitgenodigd ook niet veel kan doen.

Gr, Hans

VvKan

  • Gast
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #26 Gepost op: 22 januari 2023, 12:32:29 »

De Nederlandse douane kan mij ook geen uitsluitsel geven alleen zeggen zij dat op de terugweg naar Nederland de Nederlandse douane niet moeilijk doet
Ik huldig nu het standpunt dat zij mij hebben uitgenodigd en ook maar moeten zorgen dat ik de juiste douane papieren krijg.
Heeft niet alleen met Brexit te maken, hetzelfde geldt voor Zwitserland.  Verschil is wel, dat de Nederlandse douane natuurlijk niks kan zeggen over het binnentreden van de EU via Duitsland.  Dus de Duitse douane zou zomaar BTW kunnen laten betalen of je beschuldigen van poging tot smokkel.
Ik heb inmiddels wel begrepen, dat de in- en uitvoer voor Zwitserland georganiseerd is door de uitnodigende club, die daarover overeenstemming heeft met de Zwitserse douane,  maar dat zegt nog steeds niks over de uitvoer en vooral weder-invoer in de EU.
Het dure ATA Carnet wordt niet door de uitnodigende club vergoed, dus jouw opmerking is misschien wel terecht, maar als club zou ik daar ook niet voor op willen draaien.  Dus dan zal de uitnodiging wel ingetrokken worden.
Ik laat nu uitzoeken of een expediteur mogelijk een stuk goedkoper is (of juist niet)  of dat op grond van de benodigde Zwitserse papieren de Duitse douane genegen zou kunnen zijn de stempels te zetten voor uitvoer en daarmee de weder-  invoer ook accepteren.

Maar toch nog even een herhaling van de vraag aan Martin Welberg (of anders stuur ik wel een PB), op grond van de opmerking: Dan ga je bij de grens naar het douane kantoor en klaart je lading uit:
In verband met mogelijke deelname aan een tentoonstelling in Zwitserland:   welk douanekantoor en hoe klaar je uit ?   De
 (Duitse) douane zelf of een expediteur ?   En op grond van een zelfgemaakte lijst, dus geen carnet ?

Zwitserland in en uit is geen probleem. Op grond van een uitnodiging en een douane-overeenkomst zoals door jou beschreven.

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #27 Gepost op: 23 januari 2023, 19:04:44 »
Op basis van een zelfgemaakte lijst klaar je bij overgang Bazel aan de overkant bij de Duitse douane uit en bij de Zwitserse douane, dat is dan weer aan de andere kant, je spullen in. Bij de terugreis doe je hetzelfde. Geen carnet, lijst met spullen en een in 4 delen verdeelt papiertje. Maar uiteraard kan de Zwitserse organisatie je er vast meer over vertellen.

VvKan

  • Gast
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #28 Gepost op: 23 januari 2023, 19:12:23 »
Als ik het dan goed begrijp, klaar je op basis van het Zwitserse papier (oa. uitnodiging) en de lijst uit aan de Duitse kant.
Bij terugweg ook op basis van dit papier weer in bij de Duitse kant.

De Zwitserse kant is me duidelijk gemaakt.  Volledige lijst met werkelijkheidsgetrouwe bedragen,  10% daarover betalen en bij de terugreis je 10% weer ophalen. Gaat tenslotte over 6 a 8.000 euro waarde

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Douane formaliteiten Engeland
« Reactie #29 Gepost op: 23 januari 2023, 19:16:03 »
Echt? Had eigenlijk niet meer als 2K bij me. Al die ouwe meuk is toch niets waard.