Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Al mijn goede ideeën... door bask185
Vandaag om 00:19:14
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
19 Toen door Benelux795
24 april 2024, 23:18:16
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door T.Spat
24 april 2024, 22:56:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door D_Loc
24 april 2024, 22:43:55
Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
24 april 2024, 22:41:05
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakeld niet door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Aachenau West door wob
24 april 2024, 21:54:19
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door defender
24 april 2024, 21:51:02
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
US diorama in H0 door Wim Vink
24 april 2024, 21:20:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
Cranicher Altbahn door Arjen52
24 april 2024, 20:40:00
Station Roodeschool door Huup
24 april 2024, 20:27:09
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Moerkerken
24 april 2024, 19:39:37
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Modellbahnwagen
24 april 2024, 19:19:03
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Klaas Zondervan
24 april 2024, 19:16:52
Ton bouwt goederenwagens door puntenglijder
24 april 2024, 19:13:00
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door Simplex
24 april 2024, 18:52:50
Update: baan in de tropen door Joost O
24 april 2024, 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
24 april 2024, 17:01:18
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
24 april 2024, 16:37:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
24 april 2024, 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
24 april 2024, 16:17:38
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
24 april 2024, 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
24 april 2024, 15:22:42
  

Auteur Topic: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster  (gelezen 4052 keer)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1972
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #30 Gepost op: 11 januari 2023, 08:56:06 »
Ik ben het hierin meer met Bas eens. Kijk of je het nodig hebt.
Dat kan dus zijn omdat je tegen een bug aan loopt. Iets wat moet kunnen maar toch steeds fout gaat. Dan ga je achter een update aan.
Of dat kan zijn omdat je nieuwe functionaliteit mist, dus je koopt een nieuwe lok en kunt bij bepaalde functies niet bij. Dan kun je ook achter een update aan gaan.
Maar zolang dat niet het geval is, doe dan geen update.

Juist jouw statement is heel gevaarlijk, en dat bewijst de update naar V2.0 van roco nu.:

Persoonlijk zeg ik altijd, zorg dat je helemaal up-to-date bent, tenzij je weet waar je mee bezig bent.

Dat zou dus betekenen dat mensen die niet weten waar ze mee bezig zijn de muis up to date willen hebben, en dus versie 2.0 laten installeren, komen ze thuis, kunnen ze er helemaal niets meer mee, terwijl tot dus ver alles gewoon werkte, ze nietse miste en er nergens iets fout liep.

Ik snap dat je als handelaar meer achter jouw statement staat. Vanuit mijn werk adviceer ik klanten ook om naar de laatste versie te gaan. Maar als ze vragen wat mijn verstand echt zegt, En dat geld zeker ook voor hobby gebruik: blijf lekker zitten waar je zit zolang je niet tegen problemen of beperkingen aan loopt.
En op moment dat je dat wel doet, kijk dan naar mogelijkheden voor updates.
Laten we wel zijn, een update fix niet alleen bugs, hij introduceerd ook nieuwe.

En ja, ik heb ze laten updaten naar versie 1.05. Reden, ik wilde tot functie 28 kunnen aansturen.
Maar daardoor werken de muizen dus niet meer bij mijn buiten baan met een oude Lenz centrale. Nu moet er dus of 1 weer terug zodat ik die ook buiten kan gebruiken, of ik moet de lenz centrale weer updaten omdat ik daar dus nu functionaliteit mist, het gebruik van de roco muis.
Wat functies betreft heb ik het daar zeker niet nodig, die loks komen niet verder dan 4 functies.
En dan moet ik er vanuit gaan dat de nieuwe Lenz versie geen problemen heeft met de oude decoders die ik buiten nog altijd gebruik.

Dus mijn advies, update niet als je niet tegen problemen of beperkingen aan loopt.

Groet,
Roelco

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #31 Gepost op: 11 januari 2023, 09:00:03 »
Is ook wat van te zeggen natuurlijk, al schrijf ik het niet als dealer, maar als techneut die al jaren altijd elke update van alles gelijk uitvoert. Beetje op het autisme af zeg maar, zelfs mijn mobielen en apps zijn altijd up-to-date. Ik ben voor updates, jij tegen en dat mag gelukkig  (y)
En ik schrijf dit ook vanuit de helpdesk, waar wij de gewone gebruikers krijgen die nergens van af weten.

Ik denk dat er nu voldoende meningen en inzichten op tafel liggen. Men kan dan voor zichzelf beslissen waar ze zich beter bij voelen.
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2023, 09:04:22 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #32 Gepost op: 11 januari 2023, 09:03:43 »
Een bugfix is iets wat je simpelweg nodig heb, dan moet je updaten... mits jij ook last heb van die bug. Stel nou dat er een bug zit in de IR ontvanger van de DR5000, maar jij heb geen IR handregelaar nog heb je intentie om er ooit een te kopen, moet je dan wel of niet updaten? Ikzelf zeg van niet.

Wat ik eigenlijk meestal als advies geef, is om eerste de release notes te bekijken.

Ofschoon, Zoek uit wat er in de update zit, voordat je hem uitvoert. Bepaal dan of je de nieuwe features nodig heb en of er bug fixes in zitten die je echt perse nodig heb.

Een ander advies wat ik ook uitdeel, kijk eerst de kat uit de boom. Laat eerst anderen of de fabrikant zelf ontdekken dat er wel of geen bugs in de update zitten. Het is leuk als een update bugfixes en upgrades doen, maar ze kunnen soms meer slopen dan fixen. Het is wel zeldzaam, maar het komt voor.. Was het niet DR5000 update 1.6.2 die tot massale paniek en problemen leidde??  ::)

En zo voorkom je dus dat je multimaus totaal niet meer werkt als je thuiskomt van Rijswijk  ;D

Wij hebben een clublid en die wilde laatst de central stations 3 en de booster updaten (bij god geen idee waarom een zo'n simpel ding als een booster ooit een update nodig heb, maar ok). Ik vroeg aan hem, weet je wat er in de update zit? het enige wat hij kon antwoorden: "er staat een rood bolletje, dat betekent dat hij geupdate moet worden". Die klikt dus altijd blindelings op updaten zonder de weten wat voor impact het heeft.  ::)

Martins punt van up-to-date blijven is m.i. ook afhankelijk per systeem: Soms zijn updates `cumulatief`, dan moet je eerst de vorige updates installeren voordat je de laatste kan kan installeren. En het is vervelend als je 2 jaar aan updates moet inhalen omdat alleen de laatste update iets heeft van waarde. Volgens mij is dat bij een central station ook het geval, maar ik update nooit trein elektronica myself, dus kan ik niet met zekerheid zeggen.

Dit doet me denken aan een ander advies. Als er voor een bepaalde centrale heel veel updates uitkomen, dan moet je dus niet die centrale kopen, want die heeft dus blijkbaar updates nodig in de eerste plaats.

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #33 Gepost op: 11 januari 2023, 09:09:06 »
Wat ik eigenlijk meestal als advies geef, is om eerste de release notes te bekijken.

Ofschoon, Zoek uit wat er in de update zit, voordat je hem uitvoert. Bepaal dan of je de nieuwe features nodig heb en of er bug fixes in zitten die je echt perse nodig heb.

Een ander advies wat ik ook uitdeel, kijk eerst de kat uit de boom. Laat eerst anderen of de fabrikant zelf ontdekken dat er wel of geen bugs in de update zitten. Het is leuk als een update bugfixes en upgrades doen, maar ze kunnen soms meer slopen dan fixen. Het is wel zeldzaam, maar het komt voor.. Was het niet DR5000 update 1.6.2 die tot massale paniek en problemen leidde??  ::)

Hier sluit ik me helemaal bij aan, goed verwoord.

Citaat
Dit doet me denken aan een ander advies. Als er voor een bepaalde centrale heel veel updates uitkomen, dan moet je dus niet die centrale kopen, want die heeft dus blijkbaar updates nodig in de eerste plaats.

Die vlieger gaat niet helemaal op. Zijn de updates om bugs te fixen of om functionaliteit toe te voegen.
Een nieuw merk ontwikkeld iets wat goed is, door techneuten maandenlang is getest, en brengt het op de markt. Vervolgens gaan de gebruikers ermee aan de slag, en dat zijn de beste testratten die er bestaan. Die krijgen vaak het onmogelijke kapot.... Daar ga je als fabrikant je product op aanpassen en verbeteren. Dit stukje "fieldwork improvement" is een teken van een bedreven fabrikant met goede intenties.


On the salade side: Wijden we met deze discussie niet te ver uit beeld nu? Het is super interessant voor ons, maar is de rest niet al gaan slapen..... ::)
« Laatst bewerkt op: 11 januari 2023, 09:10:43 door Martin Domburg »
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #34 Gepost op: 11 januari 2023, 09:31:10 »
Nee hoor, zeer nuttig. Mijn conclusie is dat ik voorlopig niet naar Lenz 4 of MM 2 hoef. Lenz 3.6 was behoorlijk uitontwikkeld zonder hinderlijke bugs. De nieuwe functionaliteit heb ik nog geen behoefte aan. Wil ook liever niet als betalend testpanel worden gebruikt.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #35 Gepost op: 11 januari 2023, 09:53:23 »
Je kent toch het spreekwoord  ;): give a man a fish and you feed him for a day, teach a man to fish and you feed him for a lifetime

We hebben niet alleen alle ins en outs van de daadwerkelijk multimaus update besproken en of dat wel of niet veilig is om te doen, maar we hebben ook alle onderliggende argumenten. voordelen en nadelen besproken van updaten in het algemeen.

Iedereen die de discussie leest, kan nu wellicht voor zichzelf bepalen of hij bepaalde updates voor zijn centrale, handregelaar of ander apparaat juist wel of juist niet moet installeren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8062
  • Spoor N
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #36 Gepost op: 11 januari 2023, 10:07:25 »
Het is ook aardig om te weten wat de fabrikant erover te zeggen heeft:

For many multiMAUS® users, there is no reason to update their multiMAUS® with this software. Version V1.00, which is incorporated since production begin, runs stable.

However, who wants to have a different language package, or has problems with the following points, should upgrade to a new version:

    You want to access decoder functions F13 to F20 (since V1.04) or to F28 (since V1.05) (assuming your decoder supports them and they are occupied).
    You have problems with programming certain decoder types from third-party manufacturers.
    You have more than 10 feedback modules 10787 in use.
    You get the error message “ERR 1” on the multiMAUS® when programming in POM mode with the LENZ command station.
    Despite there are no feedback contacts activated, blocks in Rocomotion® are sporadically blinking pink (occupied).

In case one of these points applies to you, we recommend you the upgrade to V1.04 (21 loco functions) or V1.05 (29 loco functions).

Ik dacht dat mijn MM V1.00 had maar ik meen ook functies tot 20 aan te kunnen sturen dus dat moet ik nog eens bekijken, in ieder geval weet ik nu dat V2.0 geen optie voor mij is.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

VvKan

  • Gast
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #37 Gepost op: 11 januari 2023, 10:13:42 »
Helaas jammer, alleen heeft de Multimaus Pro Zigbee i.p.v. WiFi.
Dit was dacht ik een van de 'proefballonnetjes' van Mr. Mägdefrau voordat hij door de bank eruit werd geknikkert.
Hoort niet in dit draadje thuis, maar hier wordt iets gedacht.

Proefballonnetje ?  Er werd samenwerking gezocht met Zimo, en die werkte/ging werken met  ?   Juist.

Uitgeknikkert ?  (UItgeknikkerd)    Daar heb ik een heel andere mening over.  Derhalve vind ik deze term behoorlijk insinuerend.


Martin Domburg

  • Offline Offline
  • Berichten: 1642
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #38 Gepost op: 11 januari 2023, 12:31:18 »
Je kent toch het spreekwoord  ;): give a man a fish and you feed him for a day, teach a man to fish and you feed him for a lifetime


We hebben niet alleen alle ins en outs van de daadwerkelijk multimaus update besproken en of dat wel of niet veilig is om te doen, maar we hebben ook alle onderliggende argumenten. voordelen en nadelen besproken van updaten in het algemeen.

Iedereen die de discussie leest, kan nu wellicht voor zichzelf bepalen of hij bepaalde updates voor zijn centrale, handregelaar of ander apparaat juist wel of juist niet moet installeren.

Mvg,

Bas

Amen
Er was eens een klein vogeltje, die ging......wat was je vraag ook alweer?

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #39 Gepost op: 11 januari 2023, 12:57:48 »
Een ander belangrijk spreekwoord/gezegde in deze is mijns inziens 'if it ain't broken, don't fix it!'
Met andere woorden, als je tevreden bent met je MultiMaus met firmware 1.04 waarmee je je 3 digitale locs bestuurt, dan moet je dat lekker zo laten  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4060
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #40 Gepost op: 11 januari 2023, 13:05:48 »
Amen
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #41 Gepost op: 11 januari 2023, 15:25:29 »
Amen

Amen

Godsamme, lijkt de kerk wel hier  ;D ;D jullie worden nog gelovig  :)

Ben het helemaal eens met de uitspraak dat je alleen moet updaten als je er ook voordeel van hebt. Bugfixes zijn natuurlijk heel belangrijk, extra functies die je niet wilt of andere poespas niet en die kun je beter laten liggen. Zelf ben ik een Lenz gebruiker en wil die centrale(s) (ik heb er meer dan 1  :) ) heel graag tot de laatste versie geüpdatet hebben. En heb ze ook allemaal zover. Zelfde geldt voor de handregelaars, allemaal tot aan de laatst beschikbare sofwareversie zodat ik altijd bij de tijd ben.

Dus ja, eerst de vraag beantwoorden of je de update echt nodig hebt. Niet? Dan lekker laten, hij doet dan immers nog alles wat hij altijd al deed ;)

VvKan

  • Gast
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #42 Gepost op: 11 januari 2023, 16:06:36 »
Hier nog een tevreden laatste update Lenz gebruiker.
Nooit problemen, geen gedoe met nieuw en oud.
Alleen een beetje vreemd en sneu, dat relatief kort na het verschijnen van de nieuwe centrale LZV200 er een (te betalen)  update uitgebracht werd.  Dat vond ik nou niet zo netjes.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15428
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #43 Gepost op: 11 januari 2023, 16:09:26 »
Nee, dat is het zeker niet. Volgens mij gewoon teruggedraaid later maar zeker weten doe ik dat niet.

Bahn-AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 1546
Re: Multimaus 2.0 update: niet gebruiken voor master op oude 10764 booster
« Reactie #44 Gepost op: 11 januari 2023, 16:33:09 »
Ik ken de muis verder niet, maar wat is het probleem als je hem na een update aan de slave-bus van de 10764 hangt?

Bart