Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Vraag Nederlandse bordessein inrichting  (gelezen 2025 keer)

Dutchsteamguy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Vraag Nederlandse bordessein inrichting
« Gepost op: 09 January 2023, 21:13:16 »
Hallo,

Voor mijn modelbaan wil ik graag een bordessein gebruiken voor mijn station. Het bordessein moet aan de zuidkant van het station komen te staan. (waar de lijn enkelspoor is) De lijn gaat daar van enkel naar 3 spoor. Het linkse spoor leidt tot het kopspoor. Het rechtste spoor leidt naar het rechter perron en daarna naar de rechtse lijn van een dubbel hoofdspoor. Het middelste spoor leidt naar het perron voor de trein van het linkse hoofdspoor, maar de trein kan ook via dat perron naar de rechter hoofdspoor.

Hoe moet het bordessein er dan uit komen te zien qua borden en hoogtes?



De blokken moeten in en uit rijseinen voorstellen. De pijl erboven geeft aan voor welke kant ze zijn bedoeld.



Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8035
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Vraag Nederlandse bordessein inrichting
« Reactie #1 Gepost op: 09 January 2023, 21:51:23 »
Ik verwacht dat je hier heel veel informatie kunt vinden.
Daarnaast is er ook nog deze informatiebron.
Mijn gevoel zegt een bordessein met 2 lage masten links en recht en een hoge mast in het midden.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 3372
Re: Vraag Nederlandse bordessein inrichting
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2023, 02:15:18 »
De hoge mast in het midden moet m.i. een lage mast zijn omdat het middenspoor vanuit het enkelspoor gezien geen doorrijspoor is, maar na de aftakkende wissels een spoor tegen de rijrichting in. Drie lage masten op het bordes is volgens mij het juiste.
Groeten,
Richard

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5671
Re: Vraag Nederlandse bordessein inrichting
« Reactie #3 Gepost op: 10 January 2023, 12:01:16 »
Correct, drie even hoge masten. Er hoeft aan de linker mast geen afsluitlantaarn (zoals vroeger in Kampen), omdat je toch al met beperkte snelheid binnenkomt (drie lage masten is drie keer 40 km/h).
Groet, Frank

Dutchsteamguy

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Vraag Nederlandse bordessein inrichting
« Reactie #4 Gepost op: 20 January 2025, 18:16:23 »
Dankjewel voor jullie reacties.