Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Al mijn goede ideeën...  (gelezen 26494 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #135 Gepost op: 11 februari 2024, 13:53:13 »
Ik maak het belgeluid met een hardwareschakeling. Vind je waarschijnlijk niet interessant  ;D maar indien toch, dan kan ik het schema hier laten zien.

Duikeend

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 2325
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #136 Gepost op: 11 februari 2024, 16:52:38 »
Ik heb hier al eens een uitgebreide beschrijving van geluid met behulp van zo'n df player gemaakt. wellicht heb je er wat aan :)
Huidige projectje: mijn knutsels, 1500 in parts en een
hondekop

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8427
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #137 Gepost op: 11 februari 2024, 16:58:20 »
Jeroen

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #138 Gepost op: 11 februari 2024, 21:39:07 »
Library van internet geplukt. Dit is immers al een wiel wat erg vaak is uitgevonden door mensen.
5 code regeltjes.. et voila.

<a href="https://www.youtube.com/v/PPwnoAOEkQA" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/PPwnoAOEkQA</a>

Ik moet alleen nog de armen synchroniseren met het geluid. Als de bomen eenmaal beneden zijn dan gaat 1 van de 2 bellen uit.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #139 Gepost op: 12 februari 2024, 21:03:42 »
Ik weet niet waarom maar dit filmpje moest perse als een short op youtube. I tried. Dus een kliklink dan maar.

Het AHOB programma is zo goed als af. Ik heb inmiddels ook DCC code er in gefiets. Wissel adres 500 heb ik gereserveerd voor de overgang. Wil je vanuit je computer programma de AHOB aan kunnen sturen? dan kan dat  ;D

https://www.youtube.com/shorts/7n7zShNc0qk

Nu tijd voor de '(DCC) servo decoder software'  :police:

Ik ben natuurlijk niet uit op de zoveelste standaard DCC servo decoder te maken. Hij moet natuurlijk meer kunnen. Een van de 'meer' dingen is een makkelijke koppelingen met.. meer developer boards. Ik ben al een tijdje bezig met een bussysteem om met slechts de Tx en Rx pinnen een ring te vormen waarbij 1 print de baas is.



Wat heb je hier nu precies aan? De master print kan je voorzien van een extra printje met een zgn. IO extender. Op deze IO extender kan je tot 16 schakelaars aansluiten en aan elke schakelaar kan je een rijweg inleren. Met alle onboard knopjes kan je dan heel makkelijk de wissels toevoegen. Dus met of zonder DCC kan je gebruiken voor wissels en relais en .....

Buiten de print koppeling, kan elk board ook gewoon als standalone board werken en krijg 11 DCC adressen. 4x Servo, 4x relais en 3x versterkte transistor uitgangen.

Dus op naar het volgende filmpje!

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #140 Gepost op: 14 februari 2024, 21:40:54 »
Demonstratie tijd!
<a href="https://www.youtube.com/v/ZizhjkhbMp0" target="_blank" class="new_win">https://www.youtube.com/v/ZizhjkhbMp0</a>

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #141 Gepost op: 10 maart 2024, 13:01:20 »
Die puntstuk schakelaars, die ik 2x eerder bedacht heb.










Die heb ik nu voor een 3e keer uitgedacht, maar ook gemaakt.

Ik geloof natuurlijk ook sterk in flexibiliteit. Zodoende heb ik een print beugel gemaakt met A). kleinere microswitches en B). microswitches die ik wel makkelijk kan solderen. De kleinere microswitches komen ook in varianten waarbij de pinnen onder 90 graden zitten. Die zijn helemaal perfect hiervoor.




Doordat ik er voor heb gekozen om er toch geen servo aansturing op te zetten, kan de print aanzienlijk goedkoper worden gemaakt. En je bent nu ook vrij om een servo besturing naar keuze te gebruiken.

Op de print kan je 2x DCC aansluiten en 1x een puntstuk. Ik had er voor gekozen om DCC in 2 voud aan te brengen zodat je alle punstukken van een wisselstraat makkelijk kan doorvoervoeren van print naar print.



Ik bedacht me een twee dingen.
- Als je een servo gebruikt voor wissels. Dan heb je sowieso een methode nodig om de servo makkelijk te monteren.
- Als je voor puntstukken een relais gebruikt, dan zit je half in de knoop met electrofrog wissels zoals die van Peco. Met 1 relais, kan het wel werken, maar dat is erg kritisch.

Dus dan mix je het beste van beide werelden. Om de print makkelijk te monteren, heb ik deze beugels besteld:


Ze zijn getapt dus je kan de beugels makkelijk op de printplaten zetten met een boutje. En dan kan je ze onder je baan monteren met een twee tal schroefjes. De motor kan je zelf stellen. Die schakelaars zijn ook flexibel, er zit wat speling in. Dus dat instellen is niet erg kritisch.

Ik denk dat 3x dan wel scheepsrecht is. Simpel, goedkoop en doeltreffend.  ;)

De volgende keer hoop ik alle spulletjes binnen te hebben en dat mijn testbakje af is. Dan kan ik een filmpje maken van dit mechaniek  ;D

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #142 Gepost op: 25 maart 2024, 23:32:29 »
De servo beugel is in wording. De metalen beugels en connectoren, die zitten er al op. Ik wacht alleen nog op de micro switches.

In other news.

Wachten op dingen is inefficient. Ik heb een 'bare minimum booster' ontworpen en reeds besteld ook nog. Total KISS idee.


Uitgangspunt #1 is: goedkoop! Er zit geen microprocessor op, slechte een handje vol discrete componenten.
Uitgangspunt #2 is: veelzijdigheid.

Het ding kan je aansturen met 2 TTL-niveau kanalen en je hebt kortsluiting terugmelding. Wat kan je daar nou allemaal mee?

Zoals jullie waarschijnlijk weten, wordt DCC 'stroom' wel eens duur genoemd. Om die reden, doen wij modelspoorders dingen als sein decoders en wissel decoders niet voeden met DCC. Zo'n verdraaide booster kost immers al gauw €100,- +. Ik dacht dus.. als die booster nu nog maar < €10 kost dan heb je gewoon een goedkope DCC bus er bij. Kan je makkelijk je schakeldecoders mee aansturen en voeden. En omdat schakeldecoders toch nooit kortsluiting maken (hoewel het iemand vast wel eens gelukt is  ::)), hoef je eigenlijk niks te doen met de kortsluit lijn. Dan kan je met een (nog te maken) adapter printje deze boosters aan een DCC bus hangen.

Uiteraard kan je de boosters ook gewoon voor trein gebruiken. Dan wordt kortsluiting wel een dingetje en daarom heb je een adapter print nodig met een CDE interface. Dat kost de wereld immers ook niet  ;)

Je kan de boosters ook zijdelings in mekaar steken om de signalen door te voeren. Als je dan meer sap nodig heb, dan prik je er een boostertje bij.

De reden waarom ik heb gekozen voor 3 IO lijntjes is omdat de booster dan ook geschikt is voor analoog gebruik. Je kan dit ding ook nog hangen aan een arduino.. of een bepaald developer board van een paar posts terug  ::)... Mij leek het wel leuk om te kijken of ik die DCC EX code kan laten draaien op een Arduino in combinatie met deze booster.

En mijn Jack of all Trades. Daar kon ik eigenlijk nog geen DCC mee doen.. dus straks dus wel  ::) Ik ben er zelfs al uit hoe ik nu de bediening wil uitvoeren  ;D

En natuurlijk voor de DIY'er die gewoon goedkoop met trein wilt crossen, zijnde analoog of digitaal, is het altijd handig om zo'n simpel boostertje tot je beschikking heb  ::)

De booster biedt ook wat toekomst mogelijkheid zoals gewoon.. erg goedkope centrales.

De uitgang is 100% galvanisch gescheiden, hij kan tot max 4A aansturen hoewel ik eigenlijk 3.5A aanraad en het enige wat je er niet mee kan, dat is CV uitlezen. CV uitlezen was niet helemaal 'compatibel' met beide de uitgangspunten  8)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #143 Gepost op: 26 maart 2024, 17:01:32 »
Wil je daar ook een schema van laten zien?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #144 Gepost op: 26 maart 2024, 20:49:05 »
No problemo,



Die 15k weerstandjes zijn nodig omdat de Vgs van de gekozen Mosfets slechts 12V is. De maximale ingangsspanning is dan ook 18V.

Ik zie trouwens een klein foutje. De kortsluitlijn optocoupler werkt precies andersom. Dan kan ik ze niet daisychainen. Maar goed dat ik die connectors niet liet mee bestucken   :P Nog even iets van een transistor tussen knutselen.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25304
    • Pagina van klaas
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #145 Gepost op: 26 maart 2024, 21:08:12 »
Bedankt voor het schema.
ik neem aan dat je deze speciale opto's hebt gekozen vanwege de snelheid.
En de kortsluitmelding werkt op basis van het instorten van de spanning?

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #146 Gepost op: 26 maart 2024, 21:29:57 »
Citaat
ik neem aan dat je deze speciale opto's hebt gekozen vanwege de snelheid.
Ja de 6n137 in SM DIP formaat. Dat is een 'preferred extended' part bij de print boer. Dat betekent dat ze iets goedkoper zijn te bestucken. Die is familie van verscheidene HCPL opto's die zijn kleiner maar ook duurder. Omdat ik nu toch voldoende ruimte had, kan ik wel leven met die grote dingen.

Citaat
En de kortsluitmelding werkt op basis van het instorten van de spanning?
Ja, kortsluiting sta ik meestal rond de 50ms toe alvorens ik afschakel. Voorheen deed ik dat door stroom te meten door een shunt weerstand. Die 50ms was er voor om niet af te schakelen bij elke poep en scheet van een optrekkende trein. Wellicht dat ik met deze vorm van kortsluitdetectie met kortere periodes kan werken. Voor stroombegrenzing vertrouw ik simpelweg op de voeding die ik daar op uitkies.

Ik heb inmiddels een transistor toegevoegd aan schema en board.


Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #147 Gepost op: 27 maart 2024, 11:16:53 »
Citaat
hij kan tot max 4A aansturen hoewel ik eigenlijk 3.5A aanraad

Vind ik gezien de gebruikte MOSFETs, de print-layout en de manier van aansturen behoorlijk "sportief" :o

Welke Fets gebruik je eigenlijk ?

Grtzz,
Karst

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4070
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #148 Gepost op: 27 maart 2024, 20:47:23 »
De AO3400 en AO3401. Ik heb er PWM regelaars mee gemaakt en magneet wissels mee aangestuurd maar ik heb ze nog niet voor DCC gebruikt. Ik heb ook geen grote baan om het vermogen te testen. Ik heb wel een aantal van die grote metalen vermogensweerstanden, maar die moet ik er niet te lang aan hebben hangen  :o






Ik vond ze eigenlijk wel mooi staan in H brug formatie, maar bij het narekenen zouden de 0.7mm spoortjes wat warmpjes moeten worden met een graadje of 50  ::).


Ik heb ze nu wat praktischer geplaatst en koperzones gebruikt. De VCC lijn is nu 1mm dik.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10232
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Al mijn goede ideeën...
« Reactie #149 Gepost op: 27 maart 2024, 22:02:03 »
Citaat
De AO3400 en AO3401. Ik heb er PWM regelaars mee gemaakt en magneet wissels mee aangestuurd maar ik heb ze nog niet voor DCC gebruikt. Ik heb ook geen grote baan om het vermogen te testen. Ik heb wel een aantal van die grote metalen vermogensweerstanden, maar die moet ik er niet te lang aan hebben hangen  :o

Dat zijn laagfrequente toepassingen, waarbij de FETs snel voll opengestuurd worden.
Maarrr... DCC is 8-16 Khz en bij een Source-Drain capaciteit van 650pF per FET en je gebruikte weerstanden van 10 resp 15kOhm zit je op een kantelfrequentie van 4 Khz...

Dat zou betekenen, dat je flanken niet snel genoeg zijn en daardoor er behoorlijk meer gedissipeerd wordt dan je zou willen.

Ik zou eens een scoop aan de gates en drains hangen...

Grtzz & suc6,
Karst