Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 21:59:35
Fleischmann Anna ombouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 21:57:29
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door Karben
Vandaag om 21:56:24
Wat was jullie allereerste loc? door sncf231e
Vandaag om 21:55:44
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:02:47
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:06:40
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 14:49:58
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 11:37:31

Auteur Topic: Billard T 50 in 1:43,5 smalspoor  (gelezen 4189 keer)

Scratchbuilt

• Offline Offline
Billard T 50 in 1:43,5 smalspoor
« Gepost op: 21 December 2022, 21:25:38 »
In de jongste Voie Libre zag ik een artikel over de Billard T 50. In een oude uitgave vond ik een tekening terug van deze loc in 1:43,5. Deze wil ik nu gaan bouwen. Onderstel wordt een Bachmann Undergroud Ernie met een ander motortje geschikt voor 3 a 4 volt. Wielafstand en -diameter komen aardig overeen met tekening. Besturing wordt radiografisch en batterij. Styreen. Op tekening is hij 86mm lang zonder buffers en 33mm breed. Spoorwijdte is 16,5mm.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
Re: Billard T 50 in 1:43,5 smalspoor
« Reactie #1 Gepost op: 21 December 2022, 21:32:46 »
Mooi! Je hebt een korte tijd tussen ‘dat wil ik bouwen’ en de daadwerkelijke start. (y)

Nu snap ik waarom je rondlopende-baan-in aanbouw even plaats moest maken.

Groet,

Wolter
Prutsen aan spoor, tram en omgeving.

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 24 December 2022, 00:14:40 »
De aandrijving bestaat uit een motor en 2 assen. Er zit verder geen body aan om een locomotief op te bouwen. Dus eerst maak ik een klein subframe wat ik met twee spelden aan de aandrijving vast maak.

Dat subframe wordt vervolgens verder uitgebreid naar de afmetingen van de toekomstige loc.

De voetplaathoogte van de T 50 is 2 cm in model. Dat is fors maar nog niet genoeg om de aandrijving helemaal onzichtbaar te maken. Het leuke is dat ik tussen subframe en de voetplaat 5 mm ruimte heb. Daar kan wat extra gewcht in. Batterij en ontvanger kunnen dan in de motorkap. Schakelaar en laadplug kunnen dan onder het subframe. Tenminste, in theorie.

Aslagers en veerpakket komen van een H0-wagentje. Klinknagels maak ik met een radeerwiel uit de naaidoos. Zo komt er wat structuur op de loc.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 January 2023, 21:31:02 »
We zijn een stukje verder:

Nu eerst verder met de techniek. Het ding moet tenslotte wel rijden....

Albert

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 January 2023, 21:37:30 »
Guitig ding! Een puntje van kritiek, maak de details
zoals bv de raamstijlen wat fijner. Dan oogt het ding
slanker en meer echt. Verder, lekker blijven snijden  (y)
Mvh Steef

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 05 January 2023, 15:43:36 »
Steef heeft een punt.

Ik meende een foto te hebben gezien waar het voorbeeld op stond met die vette raamstijlen. Maar dat is niet het geval, heel internet biedt 1 of 2 foto's van een echte T 50 en dan ook nog een andere uitvoering. T 75 D te kust en te keur. Wel veel foto's van T 50 modellen. Maar al speurende ontdekte ik nogal wat meer fouten in mijn versie. En tijdens de bouw ging er ook al van alles mis, zo brak o.a. de hele raampartij af toen ik het liet vallen, en toen dacht ik er aan maar helemaal opnieuw te beginnen. Maar vanmorgen keek ik er nog eens naar en dacht: ach, kan ook wel zo. De raamstijltjes wat begaan met een vijltje. Nog wat kleine dingen een beetje bijwerken en dan maar eens in de grondverf. Is het dan nog niet naar mijn zin begin ik opnieuw.

Albert

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 05 January 2023, 16:34:57 »
Ik zou eerst het glas monteren en dan met Evergreen
strip 0,5-0,1 de raamrand erop maken. Dan kun je
ook de rondingen in de hoeken erin buigen.
Mvh Steef

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 06 January 2023, 15:48:32 »
Ik begin overnieuw. Er is teveel aan dit bouwsel wat me irriteert. Gaat nu niet meer zo hard want de vakantie is voorbij......

Over die raamlijsten: oude er af, raampje er in en dunner stripje er op. Die ronding kreeg ik er sowieso niet meer in. Al met al een getrut van niks. 

Even met de gedachte gespeeld om er een nieuwe raampartij op te maken. Ook gepruts.

Weg ermee. Poging 2 volgt...

Albert

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #8 Gepost op: 06 January 2023, 20:05:21 »
Ik vond hem niet gek, Albert, maar begrijp je beslissing.

Groet,
Wolter

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 20 January 2023, 20:03:21 »
De tweede poging in styreen zal ik u besparen. Dan maar weer in papier. Daar heb ik wat meer handigheid in. Bovendien kan de Silhouette Curio weliswaar bij anderen door 4 gestapelde stoeptegels een stripje van 1 mm breed snijden, bij mij kan hij met moeite door een kassabon komen. Bogen en alles smaller dan 3 mm is meteen zo krom als een wokkel. Het veelgeprezen apparaat blijkt in de praktijk nogal wat beperkingen te hebben. Wat eenvoudige vormen zoals twee raampjes in 250 grams papier red het ding nog net.

Volgens mij berusten positieve verhalen over de Silhouette op het principe : "Ik heb zo'n ding gekocht dus moet ik er nu wel blij mee zijn..." Bij mij werkt dat niet zo, ik vind het van begin af aan (jaren geleden gekocht) al een k-ding. Toch heb ik bij Amazon andere messen gekocht (ik verwacht van originele Silhouette messen geen beter resultaat) en zal het ding nog eens aan de zoveelste test onderwerpen. Is het dan nog ruk gaat het kreng de container in.  Potlood en ruitjespapier, snijmat en Stanleymes blijven favoriet.

Albert

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #10 Gepost op: 20 January 2023, 22:14:18 »
Ook prima, dit ding. Maar hij heeft door de afgeronde raampjes een ander karakter dan de vorige loc.
Erg? Nee, maar anders.

Over snijapparaten kan ik je niet adviseren.

Groet,
Wolter

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 20 January 2023, 22:48:43 »
Dat klopt Wolter. Volgens de tekening in Voie Libre en plaatjes op internet heeft het lokje deze afgeronde Donald Duck ogen. Dus daarom en de erg forse raamlijsten besloot ik opnieuw te beginnen. Ook de vorige motorkap was slordig en dat irriteerde me. Bij deze versie heb ik dezelfde techniek gebruikt als bij mijn vorige bouwsels, meerdere laagjes papier met de raampjes als tussenlaag. Bevalt mij beter dan styreen.

Over die snijmachine: ik moest even mijn frustratie over het ding kwijt.... ;D

Albert.

Noordernet

• Online Online
  • Bricolage français.
« Reactie #12 Gepost op: 20 January 2023, 22:50:45 »
Begrepen hoor. En dat afblazen over dat snijding ook.

Wolter

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #13 Gepost op: 21 January 2023, 04:10:38 »
op internet heeft het lokje deze afgeronde Donald Duck ogen.

Maak 'm oranje en twee tandjes op de bufferbalk en het lijkt sprekend Goofy.  ;)

Maar alle gekheid op een stokje; Heel knap wat hier gemaakt wordt van papier. (y)
Carpe Diem

Scratchbuilt

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 27 January 2023, 15:14:39 »
We zijn een stukje verder. Papier en styreen (chassis) laten zich prima combineren. Er zit wederom een onvolkomenheid in. De cabine staat verticaal uit het lood. Dit herstellen komt neer op een vierde nieuwbouw van de motortkap en front van cabine. Tevens zou er dan een flinke aanpassing aan het subframe (onzichtbaar onder het zichtbare styreen chassis) moeten komen. Kortom, het is een project met hindernissen. Ik heb de foto zo gemaakt dat het niet opvalt, maar ik weet dat het er zit. Ik wacht even af wat er gebeurt als het dak er op zit. Stoort het mij dan nog dan........ brrrr.

Albert