Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko Trainsound decoder elders toepassen, kan dat ongestraft? door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:55:38
Phildie blanke lak verwijderen door MathynK
Vandaag om 11:54:23
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 11:35:50
Fleischmann br 212 bodemplaat door Besselspoor
Vandaag om 10:57:51
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:55:18
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Besselspoor
Vandaag om 10:54:37
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 10:50:14
PB Models, ICR-rijtuigen door PBModels
Vandaag om 10:29:36
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 09:50:50
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:46:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:36
Deutsche Humoooor, mit Modellzuuuug.. door Modellbahnwagen
Vandaag om 09:11:27
Stofvrij houden van mijn treinbaan door spoorijzer
Vandaag om 08:38:14
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 08:19:23
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:15:35
De Projecten van RetroJack door spoorijzer
Vandaag om 08:13:59
verlichting op mijn draaischijf zeten door keesm
Vandaag om 08:07:56
Modelbaan Beltheim. door 741230
Vandaag om 06:42:09
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
15 October 2025, 23:59:46
Da's Daz 2 door Ruben90
15 October 2025, 23:31:02
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
15 October 2025, 22:23:15
West-Brabantse modelspoordagen door HenkN
15 October 2025, 21:58:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 October 2025, 21:45:40
Toon hier je (model)TRAM foto's. door jjg koopmans
15 October 2025, 20:41:31
Liliput verpakking en motor door hervé
15 October 2025, 20:33:24
Kleur van het dak,van een geelbander. door Noud
15 October 2025, 20:23:54
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
15 October 2025, 20:14:02
C12c rijtuig door martijnhaman
15 October 2025, 19:39:57
werking 0ude Lenz silver decoder 10331 door maartenvdb
15 October 2025, 19:29:23
2025-10-13:Nederlands spoor niet weerbaar genoeg in tijd van toenemende dreiging door Eric B
15 October 2025, 18:50:25
  

Auteur Topic: Profielstaal INP, UNP, IPE of HEA/HEB/HEM .  (gelezen 1233 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Profielstaal INP, UNP, IPE of HEA/HEB/HEM .
« Gepost op: 20 December 2022, 17:22:53 »
 
Profielstaal, of ijzer, is de benaming voor relatief lange vrij smalle staaldelen met div. lengtes en doorsneden. Bekende profielen zijn o.a. hoeklijnen, massief,- half en kwartrond, H-Balken, T-balken U-balken, stalendamwanden, goten ect. Voor dit transport hebben de spoorwegen in binnen en buitenland de beschikken over speciale transportwagens. Dit kunnen open en gesloten wagens zijn met twee of meer assen en een diversiteit aan laadvermogen. DB Schenker Rail, heeft voor dit staaltransport circa 40.000 wagens in dienst. Hiermee worden in Europa 125 miljoen ton aan staal, kolen, ertsen en schroot vervoerd.
In deze aflevering gaan we het hebben over het transport van de UNP balken met de kwaliteit S235JRG2 volgens EN 10025. De gangbare handelslengte van deze profielen ligt tussen de 12 en 26 meter. Uiteraard zijn op verzoek andere lengtematen ook mogelijk.




001 Staal langs de Mosel, er lijkt geen eind aan de stroom staal te komen.


002 Een SNCF/FRED trein beladen met stalen half producten passeert in een late voorjaarszon het station van Leucate-Franqui op weg naar het noorden.


003 Een trein beladen met stalen profielen loopt het station van Roosendaal binnen. Achter de NS1218 zien we een Rs beladen met U-profielen welke extra gezekerd zijn door middel van hoogwaardige trekbanden.


004 Een SNCF Rbps  volgens het boekje beladen.


005 Alle relevante gegevens van de SNCF Rbps in een oogopslag


006 En hier die van een ander wagen type, de Rs.


007 Duidelijk is op deze Rs te zien hoe of dat er geladen moet worden.


008 Let eens op de verschillende soorten trekbanden die hier gebruikt worden.


009 De Rs over de kop gezien. Nu kan je begrijpen waarom de voorschriften stalen kopschotten voorschrijven. Bij een stevige remming zou Hout hier gewoon versplinteren.


010 Let eens op de bundeling van de profielen en de lagen met houten tussenliggers. De profielen worden in “ elkaar grijpend” geladen. De tussenleggers zijn van een redelijke dikte, hou daar in model ook rekening mee.


011 Op het Havenemplacement van Vlissingen-Sloe kom je regelmatig een grote diversiteit aan beladen staaltreinen tegen.


012 Johan de Reuver kwam deze R ergens in Duitsland tegen en zette hem gelijk op de gevoelige plaat.


013 De geldende voorschriften


014 Een van de door NS voorgestelde wagens die wij gaan gebruiken om onze “balken” te vervoeren


015 De technische daten van de S-Lwo. Later wordt dit de bekende Kbs wagen.


016  Voor het transport van de I en H-balken heb ik beschikbaar de Roco Kbs NS 333 0 342-9 met een nuttig laadvloerlengte van 13.86 meter en een maximale belading onder S van 23 ton.

Reken model


017 In de rommeldoos vond ik enkele h0 kunststof “U-profielen” van o.a. Vollmer, Faller en Kibri. Deze zijn overgebleven van een vorig brugbouwproject op mijn baan. In h0 hebben deze balken de volgende afmetingen; Lengte-137 x Breedte-5 x Hoogte-1.5 mm. Omgerekend naar 1 op 1 geef dit ;137 * 87= 11919 mm voor de lengte, 5 * 87= 435 mm voor de breedte en 1.5 * 87 130.5 mm voor de hoogte. Kennis van deze maten is absoluut nodig om te kunnen bepalen hoeveel en hoe zwaar de lading mag zijn. Volgens de tabel weegt een UNP balk 73.20 kg/meter. De balk is een kleine 12 meter lang; dus.73.2 *12 = 878.4 kg. We hebben 19 balken te vervoeren. 19* 878.4= 16689.6 kilogram. Alles bij elkaar komen we dus aan een kleine 17 ton.
Willen we het vervoer in de jaren 50/60 van de vorige eeuw uitbeelden dan denken we al snel aan de wat oudere rongenwagen met de telegrafische benaming LWR. Deze wagens zijn weliswaar 13.90 meter lang, hebben een draagvermogen van 17.5 ton, maar zij hebben helaas houten kopschotten en rongen. Voor dit transport zijn alleen wagens met stalen kopschotten en stalen rongen toegelaten. De LWR valt dus af.
Een nieuwer type is de S-LWO, nu de geüniformeerde K(bs) wagen. Deze S-LWO of K(bs) wagen heeft een beladingraster met onder A19 ton, B23 ton en C27 ton. Bij S=100 km/h, staat bij A 19 ton en onder B/C 23 ton. De wagen heeft een nuttig laadlengte van 13.86 meter en heeft stalen kopschotten en rongen. Dit laatste is in de hedendaagse beladingvoorschriften een dwingende eis. Een tweede wagen willen we beladen met met IPE- balken ook met de kwaliteit S235JRG2 volgens EN 10025. Net zoals de UNP balken hebben ook deze balken een gangbare handelslengte van 12, 14 en 15 meter. Deze IPE model balken hebben de maten 137 x 2.5 x 6 en een halsdikte of lijf van 0.5 mm. Omgerekend is deze dus; 11919 x 217 x 522 x 43 mm. Dit geeft een kg/m gewicht van 108.10 kg. Het gewicht van deze 12 meter balk is dan 12 * 108.1= 1297.2 kg. We hebben 9 balken en willen dit op een wagen vervoeren. We rekenen uit dat 9 balken van 1297.2 Kg een gewicht van 15566.4 kg geeft. Dit is ruim 15.5 ton. Ook hier is de geüniformeerde 2 assige UCI Kbs een goed alternatief.

018 De balken netjes uit gesorteerd op vorm en lengte. De te gebruiken profielen zijn eerst van gietresten en bramen ontdaan en hierna op kleur gespoten. De handelslengten kunnen zowel naturel als bewerkt worden geleverd. Het is maar net wat je zelf wil. Ik heb gekozen voor naturel. Dat houdt in dat de balken met groen bruin geel en rode verf uit de luchtkwast behandeld worden. De spuitbussen met verf bussen komen gewoon uit de bouwmarkt.


019. Als de verf droog is kunnen de profielen gebundeld worden tot handzame pakketten en worden er met een fineliner de handels codes opgezet. Wat deze codes precies inhouden dat wilde men mij niet zeggen, maar gewoon kopiëren is geen misdaad. Volgens de voorschriften moeten de pakketten nog voorzien worden van stalen banden of draden. Deze kan men eenvoudig maken van zwart naaigaren door deze diverse malen om de balken te draaien. Volgens voorschrift moet er tussen de koppen van de profielen en de kopschotten, ongeveer een halve meter vrij blijven.


020 De tweede wagen die beladen gaat worden is ook een Kbs 334 7 888-6 maar nu van de DB. Op beide wagens zijn stalen zij- en kopschotten aanwezig.


021 De stalenbalken mogen niet “koud” op de wagenbodem aangebracht worden. Om de wagenvloer te beschermen worden zgn onderliggers aangebracht. Dit is niet alleen ter bescherming van de houten wagenvloer, maar het vergemakkelijk ook het lossen bij de afnemer. Door dat er ruimte tussen vloer en balk gecreëerd is kunnen de hijsstroppen makkelijk onderdoor genomen worden en krijgen de lepels van een zware vorkheftruck de gelegenheid om de last te tillen.. De onderliggers zijn te maken uit reepjes dun (balsa)hout of van luciferhoutjes. De eerst rij profielen komen op deze onderliggers te liggen.


022 Zo worden de stapels I en H balken volgens de hoofdtekst opgebouwd. Duidelijk zijn de onderstophouten te zien. De houten mogen natuurlijk niet langer zijn als dat de wagenbodem breed is. Er zijn nu twee lagen gereed de derde en laatste laag komt eraan.


023 Als de laatste laag er op zit, lijm en verf droog zijn, dan komen de getordeerde staaldraden of trekbanden over de stapel. Ik heb hier gekozen om de getordeerde staaldraden te imiteren door middel van zwart garen.


024 Volgens de voorschriften moet er tussen de zijschotten/rongen en de profielen ongeveer 10 cm vrij blijven. In h0 eigenlijk een te verwaarlozen afstand.  De U-Profielen komen met zijn vijven naast elkaar te liggen, de H-profielen doen het met zijn vieren. Over de eerste laag komen weer vier dwarsliggers met daarop de tweede laag profielen. Bij de U profielen komt een derde laag met daarop een vierde laag die een balk minder heeft. De H-balken bouwen we op als een piramide. Vier op de onderste laag, dan een tweede laag met drie balken en boven op de laatste laag met twee balken. Als we goed gerekend hebben dan heeft de wagen met U-balken een kleine 17 ton te dragen en de wagen met de H-balken 15.5 ton. Beide zitten dus ruim binnen de marge van het toegelaten gewicht.


025 Met een fineliner worden de handelscodes op het ijzer gezet. Wat deze codes precies inhouden wilde men mij niet zeggen, maar
 gewoon kopiëren is geen misdaad.


026 Het zelfde bij de U-binten


027 Meestal zijn de koppen van de balken van een kleurtje voorzien als handelscontrole. Ik heb dat ook gedaan met wit, geel en rood. Beide wagens zijn nu klaar om de producten naar de afnemer te brengen.


028 Klaar om gelost te worden op de kade van de haven van Vlieringen.


029 Vlieringen, staalstad
« Laatst bewerkt op: 22 December 2022, 21:10:44 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12506
    • sleutelspoor
Re: Profielstaal INP, UNP, IPE of HEA/HEB/HEM .
« Reactie #1 Gepost op: 21 May 2023, 17:55:21 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.