Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 09:51:28
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
nieuw te leggen sporen passend maken door Brian G
Vandaag om 09:43:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 09:38:41
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
  

Auteur Topic: Profielstaal INP, UNP, IPE of HEA/HEB/HEM .  (gelezen 755 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Profielstaal INP, UNP, IPE of HEA/HEB/HEM .
« Gepost op: 20 december 2022, 17:22:53 »
 
Profielstaal, of ijzer, is de benaming voor relatief lange vrij smalle staaldelen met div. lengtes en doorsneden. Bekende profielen zijn o.a. hoeklijnen, massief,- half en kwartrond, H-Balken, T-balken U-balken, stalendamwanden, goten ect. Voor dit transport hebben de spoorwegen in binnen en buitenland de beschikken over speciale transportwagens. Dit kunnen open en gesloten wagens zijn met twee of meer assen en een diversiteit aan laadvermogen. DB Schenker Rail, heeft voor dit staaltransport circa 40.000 wagens in dienst. Hiermee worden in Europa 125 miljoen ton aan staal, kolen, ertsen en schroot vervoerd.
In deze aflevering gaan we het hebben over het transport van de UNP balken met de kwaliteit S235JRG2 volgens EN 10025. De gangbare handelslengte van deze profielen ligt tussen de 12 en 26 meter. Uiteraard zijn op verzoek andere lengtematen ook mogelijk.




001 Staal langs de Mosel, er lijkt geen eind aan de stroom staal te komen.


002 Een SNCF/FRED trein beladen met stalen half producten passeert in een late voorjaarszon het station van Leucate-Franqui op weg naar het noorden.


003 Een trein beladen met stalen profielen loopt het station van Roosendaal binnen. Achter de NS1218 zien we een Rs beladen met U-profielen welke extra gezekerd zijn door middel van hoogwaardige trekbanden.


004 Een SNCF Rbps  volgens het boekje beladen.


005 Alle relevante gegevens van de SNCF Rbps in een oogopslag


006 En hier die van een ander wagen type, de Rs.


007 Duidelijk is op deze Rs te zien hoe of dat er geladen moet worden.


008 Let eens op de verschillende soorten trekbanden die hier gebruikt worden.


009 De Rs over de kop gezien. Nu kan je begrijpen waarom de voorschriften stalen kopschotten voorschrijven. Bij een stevige remming zou Hout hier gewoon versplinteren.


010 Let eens op de bundeling van de profielen en de lagen met houten tussenliggers. De profielen worden in “ elkaar grijpend” geladen. De tussenleggers zijn van een redelijke dikte, hou daar in model ook rekening mee.


011 Op het Havenemplacement van Vlissingen-Sloe kom je regelmatig een grote diversiteit aan beladen staaltreinen tegen.


012 Johan de Reuver kwam deze R ergens in Duitsland tegen en zette hem gelijk op de gevoelige plaat.


013 De geldende voorschriften


014 Een van de door NS voorgestelde wagens die wij gaan gebruiken om onze “balken” te vervoeren


015 De technische daten van de S-Lwo. Later wordt dit de bekende Kbs wagen.


016  Voor het transport van de I en H-balken heb ik beschikbaar de Roco Kbs NS 333 0 342-9 met een nuttig laadvloerlengte van 13.86 meter en een maximale belading onder S van 23 ton.

Reken model


017 In de rommeldoos vond ik enkele h0 kunststof “U-profielen” van o.a. Vollmer, Faller en Kibri. Deze zijn overgebleven van een vorig brugbouwproject op mijn baan. In h0 hebben deze balken de volgende afmetingen; Lengte-137 x Breedte-5 x Hoogte-1.5 mm. Omgerekend naar 1 op 1 geef dit ;137 * 87= 11919 mm voor de lengte, 5 * 87= 435 mm voor de breedte en 1.5 * 87 130.5 mm voor de hoogte. Kennis van deze maten is absoluut nodig om te kunnen bepalen hoeveel en hoe zwaar de lading mag zijn. Volgens de tabel weegt een UNP balk 73.20 kg/meter. De balk is een kleine 12 meter lang; dus.73.2 *12 = 878.4 kg. We hebben 19 balken te vervoeren. 19* 878.4= 16689.6 kilogram. Alles bij elkaar komen we dus aan een kleine 17 ton.
Willen we het vervoer in de jaren 50/60 van de vorige eeuw uitbeelden dan denken we al snel aan de wat oudere rongenwagen met de telegrafische benaming LWR. Deze wagens zijn weliswaar 13.90 meter lang, hebben een draagvermogen van 17.5 ton, maar zij hebben helaas houten kopschotten en rongen. Voor dit transport zijn alleen wagens met stalen kopschotten en stalen rongen toegelaten. De LWR valt dus af.
Een nieuwer type is de S-LWO, nu de geüniformeerde K(bs) wagen. Deze S-LWO of K(bs) wagen heeft een beladingraster met onder A19 ton, B23 ton en C27 ton. Bij S=100 km/h, staat bij A 19 ton en onder B/C 23 ton. De wagen heeft een nuttig laadlengte van 13.86 meter en heeft stalen kopschotten en rongen. Dit laatste is in de hedendaagse beladingvoorschriften een dwingende eis. Een tweede wagen willen we beladen met met IPE- balken ook met de kwaliteit S235JRG2 volgens EN 10025. Net zoals de UNP balken hebben ook deze balken een gangbare handelslengte van 12, 14 en 15 meter. Deze IPE model balken hebben de maten 137 x 2.5 x 6 en een halsdikte of lijf van 0.5 mm. Omgerekend is deze dus; 11919 x 217 x 522 x 43 mm. Dit geeft een kg/m gewicht van 108.10 kg. Het gewicht van deze 12 meter balk is dan 12 * 108.1= 1297.2 kg. We hebben 9 balken en willen dit op een wagen vervoeren. We rekenen uit dat 9 balken van 1297.2 Kg een gewicht van 15566.4 kg geeft. Dit is ruim 15.5 ton. Ook hier is de geüniformeerde 2 assige UCI Kbs een goed alternatief.

018 De balken netjes uit gesorteerd op vorm en lengte. De te gebruiken profielen zijn eerst van gietresten en bramen ontdaan en hierna op kleur gespoten. De handelslengten kunnen zowel naturel als bewerkt worden geleverd. Het is maar net wat je zelf wil. Ik heb gekozen voor naturel. Dat houdt in dat de balken met groen bruin geel en rode verf uit de luchtkwast behandeld worden. De spuitbussen met verf bussen komen gewoon uit de bouwmarkt.


019. Als de verf droog is kunnen de profielen gebundeld worden tot handzame pakketten en worden er met een fineliner de handels codes opgezet. Wat deze codes precies inhouden dat wilde men mij niet zeggen, maar gewoon kopiëren is geen misdaad. Volgens de voorschriften moeten de pakketten nog voorzien worden van stalen banden of draden. Deze kan men eenvoudig maken van zwart naaigaren door deze diverse malen om de balken te draaien. Volgens voorschrift moet er tussen de koppen van de profielen en de kopschotten, ongeveer een halve meter vrij blijven.


020 De tweede wagen die beladen gaat worden is ook een Kbs 334 7 888-6 maar nu van de DB. Op beide wagens zijn stalen zij- en kopschotten aanwezig.


021 De stalenbalken mogen niet “koud” op de wagenbodem aangebracht worden. Om de wagenvloer te beschermen worden zgn onderliggers aangebracht. Dit is niet alleen ter bescherming van de houten wagenvloer, maar het vergemakkelijk ook het lossen bij de afnemer. Door dat er ruimte tussen vloer en balk gecreëerd is kunnen de hijsstroppen makkelijk onderdoor genomen worden en krijgen de lepels van een zware vorkheftruck de gelegenheid om de last te tillen.. De onderliggers zijn te maken uit reepjes dun (balsa)hout of van luciferhoutjes. De eerst rij profielen komen op deze onderliggers te liggen.


022 Zo worden de stapels I en H balken volgens de hoofdtekst opgebouwd. Duidelijk zijn de onderstophouten te zien. De houten mogen natuurlijk niet langer zijn als dat de wagenbodem breed is. Er zijn nu twee lagen gereed de derde en laatste laag komt eraan.


023 Als de laatste laag er op zit, lijm en verf droog zijn, dan komen de getordeerde staaldraden of trekbanden over de stapel. Ik heb hier gekozen om de getordeerde staaldraden te imiteren door middel van zwart garen.


024 Volgens de voorschriften moet er tussen de zijschotten/rongen en de profielen ongeveer 10 cm vrij blijven. In h0 eigenlijk een te verwaarlozen afstand.  De U-Profielen komen met zijn vijven naast elkaar te liggen, de H-profielen doen het met zijn vieren. Over de eerste laag komen weer vier dwarsliggers met daarop de tweede laag profielen. Bij de U profielen komt een derde laag met daarop een vierde laag die een balk minder heeft. De H-balken bouwen we op als een piramide. Vier op de onderste laag, dan een tweede laag met drie balken en boven op de laatste laag met twee balken. Als we goed gerekend hebben dan heeft de wagen met U-balken een kleine 17 ton te dragen en de wagen met de H-balken 15.5 ton. Beide zitten dus ruim binnen de marge van het toegelaten gewicht.


025 Met een fineliner worden de handelscodes op het ijzer gezet. Wat deze codes precies inhouden wilde men mij niet zeggen, maar
 gewoon kopiëren is geen misdaad.


026 Het zelfde bij de U-binten


027 Meestal zijn de koppen van de balken van een kleurtje voorzien als handelscontrole. Ik heb dat ook gedaan met wit, geel en rood. Beide wagens zijn nu klaar om de producten naar de afnemer te brengen.


028 Klaar om gelost te worden op de kade van de haven van Vlieringen.


029 Vlieringen, staalstad
« Laatst bewerkt op: 22 december 2022, 21:10:44 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Profielstaal INP, UNP, IPE of HEA/HEB/HEM .
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2023, 17:55:21 »





Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.