Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 18:54:32
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 18:28:50
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:16:38
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 15:26:45
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door AlbertG
Vandaag om 13:26:02
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
Doornvliet door mass am see
Vandaag om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel door Hans van de Burgt
Vandaag om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011 door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:14:03
  

Auteur Topic: BVZ  (gelezen 2285 keer)

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
BVZ
« Gepost op: 17 december 2022, 21:31:02 »
Goeienavond,

Uit nostalgische overwegingen heb 'k enkele BVZ-dingen (Bemo-h0m-materieel).     BVZ = voor 't jaar 2000, om 't simpel te houden. (geen MGB)
Was, als kind, de eerste maal in Zermatt in 1964.  Nog met het oude houten station dus. En twee-assige rijtuigjes in een gemengde trein.
Later er nog 'n paar keer gelogeerd steeds tijdens zomervakanties. Laatste keer in 1985. 't Is geen goedkoop dorp, nietwaar?
Deh 4/4 waren toen de 'moderne' locs voor o.a. de rit van/naar Täsch.  De sterkere HGe 4/4 II waren er toen nog niet, dacht 'k.

Maar de "Edelweiss"-hut, hoog boven het station van Zermatt, was subliem.  En de Gornergrat-Bahn, niet te vergeten.

Vraag:  zijn er hier BVZ-kenners dan wel bouwers, tussen die groep RhB-liefhebbers ?
« Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 00:22:12 door hervé. Reden: correctie »

brsbvz

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
  • BVZ meister
    • Tandrad.nl
Re: BVZ
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2023, 22:59:16 »
Hallo Hervé,

Ook mijn voorliefde in modelspoorwereld is Brig Visp Zermatt-Bahn, inderdaad van voor het jaar 2000 voor de MGB. :laugh:
Herken mij zo in jou beleving in wat je schrijft. (y) Kom al 30 jaar in Wallis, en dan natuurlijk bij de BVZ.

Ik bouw al jaren naar voorbeeld van deze maatschappij in modulevorm en materieel schaal 1:87 H0m.
Zie www.tandrad.nl

Deze site is niet helemaal up to date. Moet ik nodig eens iets aan doen  ;)
Was je op zoek naar iets specifieks?

Ik hoor het wel,
Groet, een BVZ fan.

VvKan

  • Gast
Re: BVZ
« Reactie #2 Gepost op: 28 januari 2023, 15:18:38 »
Voorkeur ook bij mij voor BVZ (en FO).
Heb de "oude tijd" nog meegemaakt, maar weet niet precies of het nou '64 of '65 was.
Ben nog "zeeziek" geworden in de Deh 4/4. Geweldig, die luchtvering.
Ben er ook in de modernere tijd geweest, oa. bij toeval in de eerste trein gezeten die weer Zermatt kon bereiken na de Bergsturz bij Randa.
Leuk om te horen dat er meer ouwe knarren of knarrinnen zijn, die speciaal hierin interesse hebben. Hoeft niks met leeftijd te maken hebben, ik bedoel de "oude" tijd.
« Laatst bewerkt op: 28 januari 2023, 16:56:50 door VvKan. Reden: correctie »

Silvolde

  • Offline Offline
  • Berichten: 1471
Re: BVZ
« Reactie #3 Gepost op: 28 januari 2023, 16:10:37 »
Hallo Hervé,

Ook ik ben geïnspireerd door smalspoorlijn, voornamelijk in Zwitserland. Geïnfecteerd door Bemo ben ik daarna h0m(z) modellen gaan verzamelen van zowel Bemo alsmede van een aantal kleinserie producenten. Mijn beide in aanbouw zijnde FO HGe 4/4/ I locs heb ik met support van Hr. Breitenmoser (†) een volledige tandradaandrijving op alle assen gegeven. In 2010 was ik voor het laatst in de regio, heb de Matterhorn bewonderd en uiteraard ook de museumlijn over de Furka bezocht. Ik heb trouwens de laatste ritten van de FO met de Old Furka Express over het oude traject met de HGe 4/4 I meegemaakt. De vermaarde Steffenbach klapbrug wacht nog op de bouw als module.

Groet,
Rob


hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BVZ
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2023, 20:29:49 »

    Alvast dank voor de reacties.
   
    'k Herinner me de oude rijtuigjes die in goederentreinen meereden.  Te snel dacht 'k dat het 2-assertjes waren.  Maar na het bestuderen van
    foto's van het BVZ-materieel zouden het eerder 4-assige draaistelrijtuigen geweest zijn, of . . . ?

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BVZ
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2023, 22:40:52 »
Voorkeur ook bij mij voor BVZ (en FO).
Heb de "oude tijd" nog meegemaakt, maar weet niet precies of het nou '64 of '65 was.
 . . . / . . .

Zeker niet 1963 want dat was het jaar van de  ***-epidemie.    (*)
Mijn ouders waren in de zomer ervoor en erna in Zermatt, maar dus niet in dat rampjaar.
Nav van deze calamiteit is echter de Vispe gekanaliseerd en dat was esthetisch ook een ramp, maar ja.
Het betonneren van Zermatter Bahnhof was een andere visuele bergkemel, maar ja  (bis)   :-\
Idem voor alle betonnen galerijen op het BVZ-traject.   Nodig maar lelijk.

( (*)   de epidemie was nu éénmaal een tyfusuitbraak, maar dit woord wordt er hier uitgegooid, raar-maar-waar.
          Verhip, in de combinatie met uitbraak lukt het wel    :))
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 10:14:36 door hervé. Reden: correctie »

VvKan

  • Gast
Re: BVZ
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2023, 09:54:23 »
Nav van deze calamiteit is echter de Vispe gekanaliseerd

Of dat er een direct verband mee had weet ik niet, maar zal vast ook geholpen hebben.  Oorzaak was niet de afvoer maar de aanvoer van (vervuild) drinkwater.   En typhus, tja, ook een scheldwoord in BNLS algoritme ?

Of het ligt aan jou, want nou blijft het wel staan.    Maar ik schrijf het ook met ph,  dat andere ***-woord, met een f dus, wordt wel aangepakt.  Lachen  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2023, 09:58:17 door VvKan. Reden: toevoeging »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BVZ
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2023, 10:53:09 »

    Goeievoormiddag,
     
    Op z'n Zwitsers werd zowel aanvoer als afvoer van water, plus afvalverwerking, zorgvuldig  'gesaneerd'.
    ( de bouw van de Grande Dixence zou iets te maken hebben met het terecht komen van de teringbacterie in het toenmalige drinkwater
      de epidemie was in ieder geval een belangrijk studieobject voor wetenschappers in o. a. Zwitserland, Engeland )
    Herinner me niet of ik persoonlijk, als kind,  de vrijlopende Vispa nog heb gezien in 1964.  Partieel misschien.   Moet 'k 8mm filmpjes gaan
    digitaliseren en bekijken  :)
    Ondertussen is het dorp Zermatt  'ontploft'  en werden er nog meer openbare werken allerhande uitgevoerd.
    Zou 'k er nog eens mogen terechtkomen overvalt me misschien een grote desilutie. 
    Misschien is het beter een nostalgische herinnering vast te houden aan de rode en bruine treintjes en de minder verknoeide natuur.
    Bijvoorbeeld, wij gingen nog te voet naar Sunnega, niet met een, hoe is 't mogelijk, metro .   ;)
   
   
     

   

VvKan

  • Gast
Re: BVZ
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2023, 11:48:09 »
Naar mijn weten werd het veroorzaakt door het ongecontroleerde, dwz niet voldoende ontsmette, water uit een gebied waar ook dierlijke faecaliën (stront en zeik dus) vrij de rivier in kon komen. Zowel de inlaat is toen hogerop gelegd (maar dat kostte Franken) als de waterzuivering verbeterd.
De invloed van de bouw van de Grande Dixence is mij onbekend, maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
    Zou 'k er nog eens mogen terechtkomen overvalt me misschien een grote desilutie. 

    Bijvoorbeeld, wij gingen nog te voet naar Sunnega, niet met een, hoe is 't mogelijk, metro .   ;)

Dat is een reden, waarom ik niet graag terug zou gaan naar bijvoorbeeld Saas Fee.   Geen gletsjer meer te zien. Alles totaal bruin, kale rots.  Zermatt idem dito.
En Sunnega ?  Wat dacht je van de Kleine Matterhorn ?  Ganndeg Hütte, Theodul Hütte en dan de volgende ochtend vroeg op stap.  Nu met de kabelbaan en een lift in de rots.
Voortschrijdende tijd of verrotte tand des tijds ?  De toekomst zal het uitwijzen, maar dat gaan wij niet meer meemaken.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BVZ & Matter Tal
« Reactie #9 Gepost op: 27 november 2023, 23:07:20 »
Goeienavond,

Heeft er iemand reeds in h0 een  "Steinziegel Dach"  van een Zermatter Mazot (boerenschuurtje) (na)gemaakt ?
Hoe en waarmee ?   Heb de indruk dat de leiën diagonaal op het dak worden uitgelegd. Niet gewoon van onderen naar de nok toe.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcReXCwVWPMSeAdHbmnw-tBzdnpRvyWviIjye1YvFLI4xjYwHak3xhaUN1GD7BejPYtRTVo&usqp=CAU  (foto Valais)
« Laatst bewerkt op: 27 november 2023, 23:11:15 door hervé »

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 837
Re: BVZ
« Reactie #10 Gepost op: 22 december 2023, 12:08:03 »

zie apart nieuw 'topic'
« Laatst bewerkt op: 22 december 2023, 12:14:22 door hervé »