Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Interieur IRM bovenverdiepingen?  (gelezen 2625 keer)

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Gepost op: 12 december 2022, 15:04:41 »
Hi beste forumleden,

Ik heb al even lopen denken aan het superen van mijn Lima IRM model en hierin verlichting & boven verdiepingen in te maken. In een aantal draadjes al het een en ander gelezen, MTE verkoopt de boven verdiepingen en zo, functiedecoders heb ik al ingebouwd.   Nu zijn verlichting & extra zitplaatsen aan de beurt

Heeft iemand hier ervaring mee (  foto's   :-)  )  Mij lijkt dat de bovenverdieping in de motorwagen  het lastigste is ivm ruimte ?

Maar ik laat mij graag informeren wat ik allemaal kan gaan verwachten?

Hartelijk dank alvast  :-)

Met vriendelijke groet,   Ronald

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5121
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #1 Gepost op: 12 december 2022, 18:43:10 »
Pas maar op met verlichting in de Lima IRM. De kappen zijn van doorzichtig kunststof die daarna aan de buitenzijde gespoten zijn. Plaats je verlichting in deze trein, dan gaan onherroepelijk je zijwanden doorschijnen.

Bovendien kun je de benedenverdieping van de motorwagen niet verlichten. Dat ziet er dan ook erg onrealistisch uit.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 12 december 2022, 18:45:41 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Robert39

  • Offline Offline
  • Berichten: 176
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #2 Gepost op: 12 december 2022, 19:08:14 »
Kunnen ook 2 ledstrips in Jeroen....... kijk ff op groterdam Chris heeft hier een mooie reportage van gemaakt  (y)
Groet Robert

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #3 Gepost op: 15 december 2022, 09:34:54 »
Hartelijk dank voor de reacties.

Voor het "doorschijnen" van de verlichting ga ik dat eerst uitzoeken voordat ik de ledjes erin maakt.  Goede tip.  Ik heb met oudere treinstellen dit ook gehad maar toen was zwarte verf aan de binnenkant van het dak voldoende.  (en uiteraard de juiste weerstand gebruiken zodat de leds niet te fel branden)  Maar dat is met de IRM dus anders...

Ik was even benieuwd of de boven verdieping in de stuur/motor rijtuig eenvoudig is te maken?  Ik had al begrepen & gezien dat de trappen niet passen, afzagen dus.  Als ik deze weghaal past het resterende "frame" dan gewoon op de printplaat in het motor rijtuig?  Of komen de stoel zittingen dan op of boven het raamnivo uit?


Met vriendelijke groet,   Ronald

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #4 Gepost op: 15 december 2022, 10:19:44 »
IRM is behoorlijk doorzichtig, de wat donkerder gekleurde varianten (zoals Kroningstreinen OV-Chip) ietsje minder.
De verlichting van de (V)IRM is prima mogelijk, met een voldoend grote weerstand (>3K)
in serie met de ledstrips, om een en ander voldoende te dimmen.
Je kunt in Esu decoders de verlichting ook in de decoder dimmen met cv-instelingen ( niet teveel want dan krijg je knippereffecten.)
De binnenverlichting is te bedienen met de groene decoderdraad voor -, aansluiten op de blauwe draad voor +.
Omdat de kap en ramen één geheel is, zijn de ramen ook bijna niet af te pakken en
is spuiten/verven ( binnenkant én/of buitenkant) dus een behoorlijk lastige klus.
Het zware en hoge frame van de motorwagen maakt een interieur hier dus feitelijk onmogelijk.
Bovenetages kun je in de andere bakken inbouwen, maar daar zie je eigenlijk bijna niets van door de gekromde ramen van de bovenetages.
Gekleurde passagiers maken dat dan wel weer een  beetje goed.....
.


De eerste foto toont de gedimde verlichting van een VIRM  Lekker Lezen, de tweede de kopbak
( met donkere onder-etage) en de nog niet voldoende gedimde verlichting
van de 2e bak, want daar zie je nog teveel doorschijnen.
François
« Laatst bewerkt op: 15 december 2022, 10:44:38 door 008200 »

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #5 Gepost op: 16 december 2022, 09:21:55 »
Hi Francois,

Hartelijk dank voor de foto's.  Ik heb de boven verdiepingen besteld en ga knutselen. Ook ga ik een poging wagen het motor rijtuig te voorzien van de boen verdieping maar idd. daar is weinig ruimte heb ik ook al gezien...  :-)  Ik zal de resultaten posten
Met vriendelijke groet,   Ronald

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #6 Gepost op: 16 december 2022, 09:53:57 »
Het inbouwen van een etage  maakt uiteraard dat je een tweede ledstripje op de onderzijde
van deze bovenetage moet monteren, anders kunnen de benedenpassagiers niet "lekker lezen".
Dat zijn iets meer draden in elke bak. Ik heb  trein van een doorgaande treinleiding voorzien met kleine stekkers.
Dat kunnen 3 aderige JST of zelfgemaakte stekkers van ic-voetjes zijn.
Dit wordt gevoed vanuit de motorbak met 3 aders: blauw, wit en geel.
De binnenverlichting wordt in elke bak -via twee diodes en een 3K weerstand- daarvan afgetapt.
Dat bouwt wat lastig op maar levert wel een heel betrouwbare verlichting op en functioneert probleemloos.
De kleine stekkers duw ik terug via het raampje op de kop van de bak, zodat alleen de draad
 in bogen iets zichtbaar is.
Let op dat de onderrand van het tussenraam dient voor vastklikken van de kap op de bodemplaat....
Bij 4 aders ( ook groen) zouden de stekkers weer wat te groot worden.
Twee aders, met alleen groen+ blauw, kan ook, met de decoder in de motorbak als bron en een functiedecoder in de andere kop-bak met eigen stroomafname. Deze regelt de seinwissel.
Alternatief is om stroomafnemers maken in alle (tussen)bakken en een functiedecoder
met condensator in elke niet-motorbak (bijv. Etecmo).
Dat blijkt ook prima te werken, is ietsje duurder dan de stekkers, maar weer wat handzamer bij het opstellen.
Je ziet : mogelijkheden genoeg, naar keuze.


Om het af te maken monteer ik op de paarse decoderdraad nog een cabineled bij de machinist.
 Succes
François
« Laatst bewerkt op: 16 december 2022, 10:10:18 door 008200 »

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2617
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #7 Gepost op: 16 december 2022, 14:32:54 »
De bovenverdiepingen van MTE zijn allemaal identiek. Hierdoor klopt de stoelindeling voor de kopbak en de 1e klasse niet. O.b.v. de MTE bovenverdiepingen heb ik ze ooit eens in 3D getekend en geprint.


Groet Frits

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #8 Gepost op: 18 december 2022, 13:22:55 »
Mooie boven verdiepingen Firtsprt. Ik heb mijn boven verdiepingen ook ontvangen gisteren.   Ik heb er de tijd voor genomen want de veil en schuurpapiertje moest even wat wegpoetsen.  Ook de tussenbak had  alternatieve stroomopnemers nodig. (Weet iemand waar de originele slepers te koop zijn?)

Over de boven verdieping in de motor wagen..   Ik denk dat daar alleen de stoeltjes op de printplaat komen ivm ruimte gebrek.  Hoe heb jij dat gedaan Fritsprt?

Met een 20k weerstand is er nagenoeg geen doorschijnen van de kappen.........

In het achterste rijtuig met sluitverlichting had ik al eens een  werkende functie decoder geplaatst. Dus wat is makkelijker dan de 12v (blauw) en de groene ( F1 voor schakelen naar 0 ) draad aansluiten en klaar....   helaas..  toen overleed de functie decoder.  Geen probleem, ik heb er nog een stel...  helaas nr 2, 3 en 4 gingen ook naar de haaien. Ledjes van de sluit verlichting (1k weerstand)  en ledstrips heb ik uiteraard doorgemeten voordat ik nr 2 heb aangesloten.  Deze werken prima.   Dus totaal gaat er nog geen 10mA door de functie decoder.....

Met een echte zimo decoder heb ik de sluitverlichting (front / back wissel) weer hersteld maar de ledstrip heb ik maar even los gelaten.....  Vreemd fenomeen...

Dus ik twijfel nu of ik nog de ledstrips ga aansluiten. Ik ga nu eerst maar weer eens op zoek naar goede functiedecoders....  Bij mij schijnen de fx-2 decoders (wellicht is dat icm een witte z21) de geest te geven....  heeft iemand een goede tip voor betrouwbare functie decoders?

En overal zimo of andere volwaardige decoders in te zetten lijkt me wat duur maar tja ..........

Update...   Ik heb nog 2 fx-2 decoders. Die zijn af "fabrikant" geprogrammeerd met een uniek adres, 13 en 14  Als ik deze gebruik werkt het prima (front/back light + ledstrip F1)   Op het moment dat in met de z21 een ander adres in de fx-2 zet dan is het afgelopen met de pret en einde fx-2 ....    Blijkbaar 'doet de z21 iets met programmeren wat niet helemaal prettig is voor de fx-2    Mijn zimo's locpilots lenzjes etc doen het allemaal uitstekend na adres en/of cv wijziging...    Vreemd fenomeen...   
« Laatst bewerkt op: 18 december 2022, 16:11:57 door ronaldvd2000 »
Met vriendelijke groet,   Ronald

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #9 Gepost op: 19 december 2022, 10:08:35 »
Update 2:

Er is verschil tussen programmeren met de multi maus en met de z21 app op de tablet heb ik gemerkt.   "Loc"adres programmeren met de multimaus heeft als gevolg dat allerlei dingen gebeuren die ervoor zorgen dat de fx-2 decoder ermee stopt en na 60 seconden de geest geeft helaas...  (Loc adres wordt dan 255 kon ik nog snel zien ???)

Programmeren met de z21 app gaat goed, ik kan de decoder aanspreken op zijn geprogrammeerde adres, de front/back en interne led verlichting (F1) werkt en blijft werken. zoals dat hoort dus...    :-)

Het "programm mit der maus" is dus alleen grappig op de duitse TV en niet met de multimaus........
Met vriendelijke groet,   Ronald

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3341
    • Mijn van-alles website
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #10 Gepost op: 19 december 2022, 11:59:57 »
Dus wat is makkelijker dan de 12v (blauw) en de groene ( F1 voor schakelen naar 0 ) draad aansluiten en klaar.... 
Helaas is op menig digitaal systeem de spanning wel wat hoger dan dat. Op mijn MultiMaus systeem met standaard voeding en versterker (10764 uit m'n hoofd) komt de spanning voor functie-uitgangen op maximaal zo'n 21 Volt. Dat zal de z21 niet redden, gezien de voeding daarvan 18 Volt gelijkspanning levert (waar de meegeleverde transformator van de MultiMaus iets van 16 Volt wisselspanning uitspuugt), maar toch zou het me niets verbazen als er beduidend meer spanning beschikbaar is voor functie-uitgangen dan je nu denkt.
helaas..  toen overleed de functie decoder.  Geen probleem, ik heb er nog een stel...  helaas nr 2, 3 en 4 gingen ook naar de haaien.
Belangrijkste les: bij 1 kan het nog vette pech zijn. Gaat nummer twee ook direct stuk, dan kun je gerust gaan twijfelen aan je opbouw. Gewoon doorgaan en er nog 2 opstoken is wel een beetje zonde.
Ledjes van de sluit verlichting (1k weerstand) en ledstrips heb ik uiteraard doorgemeten voordat ik nr 2 heb aangesloten.  Deze werken prima.   Dus totaal gaat er nog geen 10mA door de functie decoder.....
Maar heb je ook onderling gemeten? Ohms meten van je weerstanden en doorpiepen is in dit geval het devies, want blijkbaar zit er ergens een verbinding die er niet hoort te zijn. Controleer echt ALLES, hoe onlogisch je sommige verbindingen misschien ook vind. Meet dus tussen elke rail en elke functie-uitgang/functiemassa, en tussen functie-uitgangen onderling.

LEDs doormeten heeft geen zin, want als de weerstand die er mee in serie staat gewoon in orde is, gaat een functie-uitgang niet stuk van een defecte LED (die overigens ook zelden in sluiting gaan liggen, maar 99,9% van de tijd 'open' gaan)
[...]
heeft iemand een goede tip voor betrouwbare functie decoders?
Je geeft het antwoord zelf al ;) Zimo, Lenz, ESU, het zijn allemaal betrouwbare merken (al heeft ESU ook wel eens wat steken laten vallen in het verleden).

Ik ken die FX-2 decoders niet, maar lees in de handleiding wel dat er minimaal 1k5 als weerstand aangehouden dient te worden voor sluitverlichting. 1k klinkt mij ook wel in de oren als een schijnwerper-resultaat ;)

008200

  • Offline Offline
  • Berichten: 757
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #11 Gepost op: 19 december 2022, 15:34:05 »
Hier zijn heel kleine en goed werkende functiedecoders te koop á €7.40: https://etecmo.nl/.
Ook in Houten te koop, 1e zaal rechts links bij binnenkomst, tegenover Artitec.
Dit zijn de gegevens van deze decoders (https://etecmo.nl/producten.html#portfolio-4) .
Ze werken prima maar hebben geen beveiliging tegen sluiting zo heb ik meerdere keren gemerkt.
Gelukkig weet de maker ervan ze dan vaak voor een paar Euro weer te repareren.
Heb er al heel wat ingebouwd, en als ze eenmaal zitten functioneren ze prima.
Ze hebben 2 sein-licht en 2 aux-uitgangen.
Maar je moet voorzichtig zijn met uitproberen bij inbouw zoals bleek.
François

« Laatst bewerkt op: 20 december 2022, 09:29:45 door 008200 »

ronaldvd2000

  • Offline Offline
  • Berichten: 194
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #12 Gepost op: 19 december 2022, 16:27:00 »
Yep,  de FX-2's zijn etecmo's maar dat wilde in expliciet nog niet vermelden.   Je moet er inderdaad voorzichtig mee zijn en helaas wist ik niet dat ze stuk gaan (dat is tenminste mijn ervaring momenteel) als ze "verkeerd" geprogrammeerd worden mbv de multimaus..   

Zoals vermeld doen mijn laatste 2 fx-2's (die met de z21 app zijn geprogrammeerd) het prima.  Ik ga etecmo nog wel afzonderlijk emailen en wellicht datiie iets in zijn manual kan zetten of nog goede tips heeft.....  Want eenmaal op de juiste manier geprogrammeerd doen ze het prima...

Eerder al werd een verschil in spannning vermeld maar dat komt allemaal vanuit de z21, dus blijft gelijk.  De multimaus doet veel vreemde dingen als je ermee programmeerd icm de fx-2 waaronder loc adres = 255 erin zetten.  En alles was prima aangesloten en doorgemeten echter ik had geen rekening gehouden met de decoders. Die kan ik niet doormeten met mijn multimeter..

Anyway, het was weer leerzaam en ik heb weer iets om te bestellen   ;-)
Met vriendelijke groet,   Ronald

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #13 Gepost op: 19 december 2022, 17:08:18 »
Volgens de gegevens van etecmo zijn ze gewoon bestand tegen een digitale spanning van 25V. Dus zouden gewoon met elk systeem te programmeren moeten zijn.
En je schrijft dat ze na het programmeren defect zijn. Hoe heb je dat geconstateerd?
En wat doen ze niet meer. Heb je al eens geprobeerd te resetten?
En probeer je adres 255 in CV1 te schrijven? Dat gaat ook niet werken want korte adressen gaan maar tot 99.
Wil je lange adressen dan moet je ook CV17, 18 en CV29 goed instellen.
Misschien dat het daar bij jou fout gaat en je daardoor denkt dat ze defect zijn.
Gr.
Eric

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Interieur IRM bovenverdiepingen?
« Reactie #14 Gepost op: 19 december 2022, 17:55:47 »
Ik heb alle wagons van binnen handmatig geschilderd. Dat is een monnikenwerk, niet echt een aanrader. Het resultaat is we okee: gelukkig geen doorschijnende rijtuigen meer. Maar ja, ik heb er 1,5 jaar over gedaan om het (hoofdpijn) dossier eindelijk af te ronden (met Viessmann led strips met een dimmer erop). Met de kennis van nu zou ik rustig afwachten tot een (nieuwe) fabrikant een poging waagt om een exemplaar in de markt te zetten met licht  :D

Groeten Sven