Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
"Nederlandse" modellen door Martijn193
Vandaag om 08:07:35
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 08:05:36
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
25 jaar geleden door Willem1951
18 april 2024, 23:43:22
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal  (gelezen 737 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12319
    • sleutelspoor
Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« Gepost op: 09 december 2022, 10:20:48 »
Transport- en beladingvoorschriften voor het vervoer van zware stalen producten

Pakken licht en middelzwaar plaatstaal













001 Een andere manier om plaatstaal te verzenden is dat in pakken. Meestal is dit dun of middel zwaar plaatstaal. Dun is tot 3 mm en middelzwaar van 3 tot 4.75 mm dik. Bij het samenstellen van de pakken moet er op toegezien worden dat de platen van gelijke grootte zijn. De gedragingen tijdens het transport en de invloeden hierop (stapeling, aard van het oppervlak) bepalen de verpakking wijze van de pakketten: (a) Met een metalen omhulsel, (b) Met U-vormig kantbescherming, (c)Zonder kantbescherming


002 Pakketten plaatstaal bijeen gebonden volgens de geldende voorschriften.

Al deze verpakkingsvormen zijn al dan niet met meegebonden houten onderleggers ten behoeve van de overslag. De hoogte van de pakketten mag bij figuur 4 niet hoger zijn dan 75 cm en bij figuur 5 niet meer dan 50 cm. De pakken moeten met bandstaal bijeen gebonden worden. Bij pakken zonder kantbescherming worden L-vormige stukken plaatstaal tussen de randen en tussen de staalbanden gelegd. Het aantal bindingen in de lengte en tevens in de breedte minstens twee zijn. Bij een kantlengte van meer dan 140 cm per 70 cm een binding; en bij een kantlengte van 210 cm of minder moet naar boven toe worden afgerond. Afwijkingen van het hiervoor gestelde zijn pakketten in een laag geladen en die niet onwrikbaar zijn vastgelegd. Voor deze wijze van belading geldt een andere bindingsprocedure: Bij een hoogte van de pakketten van meer dan 15cm tot 35 cm drie bindingen Meer dan 35 cm tot 50 cm vier bindingen Meer dan 50 cm tot 75 cm zes bindingen. Voor deze bindingen moet een goede handelskwaliteit staaldraad gebruikt worden van 20 mm2. Voor de keuze van de wagen moet uitgegaan worden van een wagen met metalen wanden en een vaste kopwand. De pakken moeten in een op houten onderleggers geplaatst worden, los in de lengterichting van de wagen. Deze onderleggers mogen ook aan de pakken vastzitten. De hoogte van de stapels mag ten hoogste 125 cm bedragen en de totale dikte van alle platen zonder houten onder of tussenleggers mag ten hoogste 75 cm zijn.

Model
Zoals hiervoor gesteld komen de gesloten Hbis schuifwandwagens en open platte wagens in aanmerking om beladen te worden. De Hbis valt af door de beperkingen van speel mogelijkheden Een goede optie is de vierassige platte rongenwagen Rs met zijboorden en een stalen kopwand. Deze wagen is welhaast bij elk merk en in elke schaal leverbaar. Hoe beladen we onze Rs zo realistisch mogelijk?


003 Tekeningen met de gegevens van een Hbis


004  Een model van een Roco promowagen omgebouwd tot dienst/magazijn/terrein wagen.


005  De RH promowagen van een Hbis. Duidelijk is te zien dat er maar heel weinig “speel” mogelijkheden zijn om deze wagen in te zetten aan een laad of losweg.


006 technische tekening van een Rs


007 De Rs met opgezette rongen en stalen kopschotten.


008 Een vierassige bedrijfswagen van de Hoogovens beladen met in plastiekfolie verpakte pakketten dun plaatstaal wachten op transport naar het overlaadstation van NS.


009  Beladen model van Eric den Boer. De belading tart elke vorm van de beladingsvoorschriften Het is leuk voor de foto maar dit is absoluut niet toegelaten op welk spoor dan ook.




Fig. 1 (Blad 1.1.1)
Pakketten worden zowel in de lengte als in de breedte van de wagen samen gebonden. Let op de beschermhoeken onder de staalbanden


Fig. 2 (Blad 1.2.4)
Het te gebruiken staaldraad voor de verbindingen moet hier een gezamenlijke dikte van 10 mm hebben. Als de platen tegen de rongen rusten moet de binding op minstens 30 cm vanaf de hoeken worden aangebracht.


Fig. 3 (Blad 1.2.4)
Schematische voorstelling van de bindingen bij een wagen zonder kop- en zijbescherming. Het indraaien van de draden gebeurd door middel van een Spaanse takeling.

Fig. 4 (Blad 1.2.1)
Verpakking met U-vormige kantbescherming. De voorschriften laten de gebruiker vrij in de materiaal keuze voor de kantbeschermingen.


Fig. 5 (Blad 1.2.1)
Verpakking zonder kantbescherming. Onder het staalband zit op de kanten de in de tekst genoemde L-vormige beschermplaatjes.


Fig. 6 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers


Fig. 7 (Blad 1.2.1)
Meegebonden houten onderleggers andere vorm.


Fig. 8 (Blad 1.2.1)
Een pakket van drie zijde bekeken. Zoals te zien is het gebruik van hoekplaten en/of verstevigingstukken gewenst. Door het gewicht en het vervoer is door snijden van de staalbanden niet ondenkbeeldig.


Fig. 9-10-11 12 en 13 (Blad 1.2.3)
Diverse vormen van beladen zoals in de hoofdtekst beschreven bij dun tot middelzwaar.








« Laatst bewerkt op: 11 december 2022, 13:41:06 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

jandcargo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re: Pakken licht en middelzwaar plaatstaal
« Reactie #1 Gepost op: 09 december 2022, 15:53:18 »
Hallo hans,

Mooi dat je het plaatst.  het is een hele studie!

groeten jandcargo