Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 17:00:30
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:55:26
Mijn geweatherde modellen door Zandmannetje390
Vandaag om 16:52:08
Station Roodeschool door pfb
Vandaag om 16:46:13
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
  

Auteur Topic: De baan in Noorwegen  (gelezen 9345 keer)

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
De baan in Noorwegen
« Gepost op: 06 April 2008, 20:44:34 »
Hallo!

Zoals beloofd hier dus een aantal foto's van mijn locatie en mijn baan.
Woonplaats Nærbø, tussen Stavanger en Egersund, zuid-westen van Noorwegen. Lange zomerdagen, zon tot 12.00 en korte winterdagen, donker om 14.30, soms heel dag als het bewolkt is. Dit alles komt door de andere stand van de zon dan in Nederland.

Omdat vele zich afvragen hoe wonen in Noorwegen eruit ziet, hieronder mijn huis, en de garage waarvan de 1e etage speciaal voor de treinbaan is gemaakt. Maximale oppervlakte was 48m2 voor deze etage, daar je anders te maken krijgt met bouwreglementen voor een huis en niet een garage, wat vele malen lastiger was.



De baan gegevens:
Spoor N, alle rails van Roco, ook de wissels. Wissels worden aangedreven door Roco onderbouw relais.
Decoders en schakelingen allemaal van Viessmann, waaronder de 5212 voor de wissels, en de 5233 voor de terug/bezetmelding.
Totale oppervlakte 26m2, 300m+ rails, ex schaduwstation, dat komt nog op nivo -1. Door de schuine wand is de tafelhoogte 60cm gemaakt, en de baan is zo ontworpen dat ik overal bijkan ten alle tijde. Voor het grote plateau aan de achterkant bij het raam, wordt een luikje gemaakt om dit te verwezenlijken. De rest is in grijp afstand.
Thema is Duits, tijdperk II,III, met bovenleiding op de hoofdbanen.

De baan is zo ontworpen dat ieder hoofdspoor uit kan komen op een ander hoofdspoor, waarbij, dankzij de ruimte de trein automatisch van richting wisselt, kortom van rechter spoor in 2-baans spoor, via een omweg op de linker aankomt. Enzowaar geen keerlussen :-) Gemiddelde maximale rijtijd is van 1,5 minuut voor het korste stuk tot 4,5 minuut voor het langste stuk, dus totdat de trein terugkomt in het hoofdstation.
Hieronder 2 overzicht foto's. Nog een heeeeele hoop te doen :-)



Zoals je kunt zien ben ik geen 'spanten' man. :-) Ik heb een ontwerp op de computer gemaakt van de baan en dan ga ik aan de gang, aanpassen, verplaatsen etc.... Vormgeving wordt gedaan in een combinatie met gaas, gips en styrodor(blauwe schuim). Lekker licht en makkelijk vorm te geven.


Baanbetrieb in aanbouw.



Klein station op 1 van de hoofdbanen



Het hoofdstation in aanbouw


Vertrek naar links uit het hoofdstation


De 3 banen achter de grote stad. De enkele baan die bovenin ligt, ligt los, daar ik die er uit ga halen. Deze moet hoger komen, dus naar voren. Een van de hoofdbanen gaat verdwijnen achter de berg waar de enkele baan opligt. Vind het net iets te druk worden.


De toekomstige locatie van de grote berg.




Station Schwarzwald in de maak.


Hoofdbaan waarop het baanbetrieb uitkomt. Hoofdbaan gaat onder een brug door en verdwijnt dat in de berg.
Overigens maak ik eerst de baan geheel en beslis dan wat voor brug erkomt, kopen of zelf maken, vandaar dat je hier waar een brug komt kunt zien dat er gewoon hout ligt. Kwestie van eruithalen en door brug vervangen :-)



Dit is mijn werktafel, een IKEA televisie tafel, op wieltjes, welke vervolgens is aangepast om bijvoorbeeld het computer scherm te verzinken en zijn kabels weg te werken. Links de Commander van Viessmann  >:(



Dit is mijn stroom verdeelkast, gemaakt naar voorbeeld van Huib zijn website. 8 aparte stroomkringen voor wissels, seinen, verlichting en andere zaken.




En dan hier zoals een goede vriend van mij(bij sommige beter bekent als Jan uit Hoogeveen:-) )het noemt, mijn eigen winkeltje, of te wel alle bovenleiding, decoders en seinen e.d. die er nog allemaal in moeten, voordat ik uberhaupt een vlok met gips op de baan leg :-)
 
Hmmm, dat was het wel voor nu eigenlijk :-)
Hoop dat jullie het leuk vinden!

Groetjes,

Hans
« Laatst bewerkt op: 06 April 2008, 21:12:37 door Peter van der Leek. Reden: Onnodige witregels verwijderd »
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Spoorrelais

  • Offline Offline
  • Berichten: 571
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #1 Gepost op: 06 April 2008, 20:51:11 »
Hans,

Ziet er veel belovend uit. Hou ons op de hoogte en veel plezier daar.

André
De bouw van Berkendam is begonnen.

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10761
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #2 Gepost op: 06 April 2008, 20:56:03 »
Groots! Ik heb geen bezwaar tegen regelmatige updates hier op het forum!  ;D
Heb je ook nog een baanplan? Vind ik altijd leuk om te zien.
No dress rehearsel, this is our life.

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #3 Gepost op: 06 April 2008, 21:16:00 »
Das een flinke baan zeg, ik ben benieud naar de verdere bouwproces.  Welk digi-systeem gebruik je eigenlijk, DCC? (Just me being curious)

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #4 Gepost op: 06 April 2008, 21:18:50 »
Hoi!

Ja ik gebruik DCC op dit moment voor alles, gezien de Commander geen andere keuze. Maar daar ik overstap naar een andere Central ben ik vrij, indien nodig....

Heb ook een baanplan, zal hem morgen er even bijzetten!

Groetjes,


Hans
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #5 Gepost op: 06 April 2008, 21:31:51 »
[hans]

Prachtig, prachtig.....

vertel eens hoe staat het met de levering van modelbouwspulletjes zijn er van die winkels in de buurt of alles via internet. Volgens mij is het land knoepersgroot.

Hoe ben je hier terecht gekomen???

Groeten uit de polder,
Frederico

Gert1

  • Gast
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #6 Gepost op: 06 April 2008, 21:41:16 »
Ik geloof dat ik nog meer jaloers ben op je woonplaats (wat een prachtig land is het toch!), dan op je modelbaan. En die is ook al heel indrukwekkend.

Ik blijf dit draadje volgen!

mvg,
Gert

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #7 Gepost op: 06 April 2008, 21:59:15 »
Hoi Gert en Frederico,

mijn vrouw is Noors, 8 jaar in NL gewoond en ieder jaar op vakantie naar Noorwegen. Ieder jaar gingen we met steeds meer terugzin terug naar Nederland, dus gewoon de knoop doorgehakt. Werkte op dat moment in Engeland, dus maakte niet veel uit waar ik woonde, pendelen moest ik toch.
Bevalt goed hoor, wel wennen in het begin, maar veel ruimte en minder regeltjes :-)

De leverantie van mijn spullen? Een heel verhaal. In het kort, begonnen bij Totaltrain in September. Bestelling geplaatst voor de hele bubs, rails ,decoders, bovenleiding ga zo maar door. Goede Service van het personeel, waaronder Jan de Boer, Jaap etc... Toen die echter naar het filiaal in Hoogeveen ging, ging mijn bestelling in Castricum fout toen het werd overgenomen door de eigenaar zelf, en heb in Februari de stekker eruitgetrokken bij Totaltrain als klant, en mijn geld teruggeist plus rente, van wat er nog openstond. Hij( de eigenaar) heeft mij goed belazerd, ook met andere zaken. Gelukkig heb ik voldoende in huis om door te gaan voor een lange tijd, en heb veel aan Jan de Boer, die nu ook zijn eigen zaak opent. Super vent, weet veel, service top, gewoon perfect! Tja en ik ga bijna iedere 6 weken naar NL om in de winkels te snuffen.

Hier zijn er wel internet zaken om te kopen, net als in NL, maar ik spreek wel Noors, maar om nou trein vakjargon in het Noors te babbelen, ehh nee  :P
Er zijn 2 winkels hier in het land, en N is niet zo groot. Buiten dat als ik het in Nederland koop met korting, dan is het dezelfde prijs als hier, en laten we wel zijn, Nederland en Duitsland zijn toch het topland op dit gebied, met veel gebruikers. Kijk maar naar dit forum :-)

Voor de grote dingen zoals rails e.d. gaat dit goed, maar als ik straks aan het bouwen ben, en je komt net effies een aluminium buisje te kort, of een muurtje, je kent het wel, tja dan is het lastig. Dus goed voorbereiden is een must. Stuk voor stuk en spullen in overdaad aanschaffen :-)

Is toch ook leuk, hihi  ;D

Hans
« Laatst bewerkt op: 06 April 2008, 22:00:51 door Hans van der Burg »
Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

vervallen

  • de LAATSTE loodjes!
  • Offline Offline
  • Berichten: 656
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #8 Gepost op: 06 April 2008, 22:02:59 »
Interessant, leuk verhaal,

't blijft een hobby, treinen en een vrouw;
                                              je doet er ALLES voor !

Veel succes,
Frederico

Hans van der Burg

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
  • Oh was het maar weer zomer
    • Nederlandse tuinbestrating in Noorwegen
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #9 Gepost op: 06 April 2008, 22:06:19 »
Mag aannemen in die volgorde!? Treinen, vrouw? hahah!!  ;D

Speciaal voor Gert:


Maar goed, blijft een treinenforum :-), zodra ik weer een ander verslag heb van de baan, dan komt hij er natuurlijk!

Groetjes,

Hans

Spoor N. Ecos met TrainController Gold 7.x. 26m2/300-400m rails. Duits thema, tot nu toe :-)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #10 Gepost op: 06 April 2008, 22:11:30 »
Ik meld me even aan bij het OBB-team want dit wordt een leuk reisje  ;D

Hans, ziet er veel belovend uit!
Zoals voorgaande reacties al aangeven, blijf ons op de hoogte houden!

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2788
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #11 Gepost op: 06 April 2008, 22:16:39 »
PFF zeg, wat een ruimte. Zelfs in H0 kan je hier nog prachtig werken...

Veel succes met je baan, zeker een volgertje!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Hookies

  • Offline Offline
  • Berichten: 1112
    • De bouw van Hookyville in schaal N (updated 25 januari 2010)
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #12 Gepost op: 06 April 2008, 22:43:27 »
Ook ik ga je updates zeker volgen. Wat een ruimte man, daar kan ik alleen maar van dromen. Overigens zou ik het leuk vinden als je aan je foto's de optie geeft om ze met een klikje van de muis wat groter te krijgen. Dan kan ik nog beter zien wat je daar allemaal doet.
Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 | Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | tijdperk: laat IV en V, museumlijn uit III | Hoofdzakelijk Duits georiënteerd.

Shinkansen200

  • Offline Offline
  • Berichten: 162
  • ありがとうございました新幹線200系!
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #13 Gepost op: 06 April 2008, 23:21:27 »
Hans,

ziet er echt top uit! mooi huis ook.

tevens welkom op het forum.

-Sander
Tokaido/Sanyo Shinkansen 1987-1999 (schaal N)

Gert1

  • Gast
Re: De baan in Noorwegen
« Reactie #14 Gepost op: 06 April 2008, 23:21:41 »
Hans,

Bedankt voor de foto. Was voor het laatst in 2004 in Noorwegen. Dus het wordt wel weer eens tijd.  :)

Volgens mij zijn er toch wel wat meer winkels daar hoor. Ik ken er in ieder geval een in Bergen en een in Oslo. Daarnaast heeft NMJ in Drammen ook een eigen winkel, dus dat zijn er dan al drie.

Heb je in Noorwegen wel eens modelspoortentoonstellingen bezocht?
Ik geloof dat er afgelopen herfst een is gehouden in Bergen.
Komende zomer staat er een kleine tentoonstelling in de omgeving van Trondheim op de agenda.

mvg,
Gert