Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 18:56:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Fleischmann 1351F loc probleem.  (gelezen 2559 keer)

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Fleischmann 1351F loc probleem.
« Gepost op: 06 April 2008, 18:02:25 »
Hallo,

Fleischmann 1351F loc, voorzien van Keuhn T145 decoder, heeft drie jaar goed gelopen. Gisteren heeft hij enige tijd tegen een opstakel op de baan aan staan slippen, waarbij hij goed warm is geworden. Vervolgens zag je bij automatisch (Koploper) bedrijf, dat hij veel te hard de stopsecties in liep. Aansluitend de snelheidstabel gecontroleerd, hierbij bleek de max.snelheid van 87 naar 132 km/h was gegaan.

Decoder uitgelezen: alles leek hetzelfde te staan.

Loc open gemaakt: geen sporen van oververhitting te zien. Collector en koolborstels (nog 3mm lang) bekeken, leek mij goed.

Loc direct zelf met de IB besturen: Gaat niet lekker, snelheid is niet goed te regelen. Vervolgens CV5 nog verder naar beneden ingesteld (van 84 naar 64) CV53 van 2 naar 3 en CV54 van 20 naar 30. Loc is nu wel weer goed te bedienen.

Daarna een nieuwe snelheidstabel gemaakt in Koploper, hierbij bleek de motor, voor mijn gevoel, behoorlijk warm te worden. En dan hangt er dus nog helemaal geen trein aan.

De stroom opname nog bekeken met de universeelmeter tussen de trafo en de booster. Loc heeft op de laagste snelheidstrap +/- 200mA nodig, bij 80km/h +/- 400mA en bij 130km/h +/- 600mA. Nu heb ik maar één Fleischmann loc dus ik kan niet vergelijken maar het is veel meer dan een moderne Roco of Marklin loc.


Mijn vraag: wie kan wat met bovenstaande of heeft soortgelijke ervaringen met oude Fleischmann locs.

Groeten Jan.
   





HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 4301
Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 10 April 2008, 19:05:50 »
Wel laat, maar toch maar proberen je een antwoord te geven. Als zo'n motor een tijdje te warm is door overbelasting of door aansluiten op wisselstroom, dan smelt inwendig de isolatielaag, waardoor de koperdraad stroom doorlaat (opzij, naar een ander stukje van zichzelf), hetgeen ten koste gaat van de inductie (trekkkracht). De lengte van de draad wordt als het ware ingekort. Daardoor gebruikt ie ook meer stroom. Je ziet er aan de buitenkant niks van omdat ie daar het koelst is (was). Dat ziet er nog mooi blank uit zeker? Welnu, er zit niets anders op dan de motor te vervangen. Hetgeen mij niet zo'n probleem lijkt.
Ik heb al een trein

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
« Reactie #2 Gepost op: 10 April 2008, 23:10:16 »
Huib,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal me er bij neer moeten leggen dat de motor gesneuveld is.

Groeten Jan.