Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Fleischmann 1351F loc probleem.  (gelezen 2466 keer)

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Fleischmann 1351F loc probleem.
« Gepost op: 06 april 2008, 18:02:25 »
Hallo,

Fleischmann 1351F loc, voorzien van Keuhn T145 decoder, heeft drie jaar goed gelopen. Gisteren heeft hij enige tijd tegen een opstakel op de baan aan staan slippen, waarbij hij goed warm is geworden. Vervolgens zag je bij automatisch (Koploper) bedrijf, dat hij veel te hard de stopsecties in liep. Aansluitend de snelheidstabel gecontroleerd, hierbij bleek de max.snelheid van 87 naar 132 km/h was gegaan.

Decoder uitgelezen: alles leek hetzelfde te staan.

Loc open gemaakt: geen sporen van oververhitting te zien. Collector en koolborstels (nog 3mm lang) bekeken, leek mij goed.

Loc direct zelf met de IB besturen: Gaat niet lekker, snelheid is niet goed te regelen. Vervolgens CV5 nog verder naar beneden ingesteld (van 84 naar 64) CV53 van 2 naar 3 en CV54 van 20 naar 30. Loc is nu wel weer goed te bedienen.

Daarna een nieuwe snelheidstabel gemaakt in Koploper, hierbij bleek de motor, voor mijn gevoel, behoorlijk warm te worden. En dan hangt er dus nog helemaal geen trein aan.

De stroom opname nog bekeken met de universeelmeter tussen de trafo en de booster. Loc heeft op de laagste snelheidstrap +/- 200mA nodig, bij 80km/h +/- 400mA en bij 130km/h +/- 600mA. Nu heb ik maar één Fleischmann loc dus ik kan niet vergelijken maar het is veel meer dan een moderne Roco of Marklin loc.


Mijn vraag: wie kan wat met bovenstaande of heeft soortgelijke ervaringen met oude Fleischmann locs.

Groeten Jan.
   





HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3742
Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2008, 19:05:50 »
Wel laat, maar toch maar proberen je een antwoord te geven. Als zo'n motor een tijdje te warm is door overbelasting of door aansluiten op wisselstroom, dan smelt inwendig de isolatielaag, waardoor de koperdraad stroom doorlaat (opzij, naar een ander stukje van zichzelf), hetgeen ten koste gaat van de inductie (trekkkracht). De lengte van de draad wordt als het ware ingekort. Daardoor gebruikt ie ook meer stroom. Je ziet er aan de buitenkant niks van omdat ie daar het koelst is (was). Dat ziet er nog mooi blank uit zeker? Welnu, er zit niets anders op dan de motor te vervangen. Hetgeen mij niet zo'n probleem lijkt.

Jan Huchshorn

  • Offline Offline
  • Berichten: 248
Re: Fleischmann 1351F loc probleem.
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2008, 23:10:16 »
Huib,

Bedankt voor je uitleg. Ik zal me er bij neer moeten leggen dat de motor gesneuveld is.

Groeten Jan.