Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Time-of-flight module door Joz
Vandaag om 19:23:00
wiel met 3 mm asgat monteren op as van 2 mm.... door Marco Staartjes
Vandaag om 19:14:58
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:12:55
Raadplaatje door Dpc Fo
Vandaag om 19:08:06
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 18:59:18
Roco NS500/600/700, Hippelvragen, klein en groot door Petertje
Vandaag om 18:53:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:38:21
Gelders Smalspoormuseum / Gelderse Smalspoor Stichting stelt zich voor door 1200blauw
Vandaag om 18:32:55
Werkt de Yamorc software op Ubuntu? door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 18:21:13
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 17:53:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:13:40
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 16:50:12
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Noordpool
Vandaag om 16:35:25
Antennes op Roco 1753 door kees5
Vandaag om 16:32:42
TTI Bergland Express door Huup
Vandaag om 16:28:33
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door hmmglaser
Vandaag om 16:12:56
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 15:35:52
Plaat met klinkerpatroon voor straatspoor door Bert55
Vandaag om 14:14:43
Dönsdorfer Bauberichte door bernhard67
Vandaag om 14:09:19
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 14:03:18
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door R v/d Hoven
Vandaag om 13:56:42
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Benelux795
Vandaag om 13:35:02
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 13:34:35
Piko 2025 door Huup
Vandaag om 13:31:20
Hoeveel treinen op Piko Trafo 55008? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 13:23:15
20 jaar BNLS door roco
Vandaag om 12:20:50
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Benelux795
Vandaag om 12:10:13
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 12:00:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:51:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 10:33:52

Auteur Topic: Een topic om je geluk(je) te delen  (gelezen 5749 keer)

dh3201

• Offline Offline
Re: Een topic om je geluk(je) te delen
« Reactie #15 Gepost op: 22 November 2022, 17:41:36 »
In 1994 reed nog een enkele intercity tussen Amsterdam en Vlissingen met Hondekoppen.
Vanuit Groningen kon ik met overstap in Amersfoort net op tijd in Amsterdam zijn om met die trein naar Vlissingen mee te kunnen rijden.
Totdat er bij Hoogeveen een koe op de rails bleek te lopen, waardoor de intercity (naar Utrecht, Rotterdam en Den Haag) een kwartier vertraging op liep en in Amersfoort de aansluitende intercity naar Amsterdam al op tijd was vertrokken.
Daar ging mijn kans om nog even lekker lang van Hondekoppen te genieten dacht ik.
Totdat ik erachter kwam dat er nog een internationale trein uit Berlijn naar Amsterdam reed (toen nog niet geïntegreerd met de binnenlandse intercities), waardoor ik alsnog op tijd in Amsterdam aan kwam om de intercity met Hondekoppen (783 + 774 + 379 voor de statistieken) heb kunnen halen.
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #16 Gepost op: 19 December 2022, 14:50:56 »
Zo'n anderhalve week terug heb ik op Ebay een Fleischmann DB 614 gekocht om te gebruiken bij een bouwprojectje. In de advertentie stond dat het model was voorzien van een ESU Locsound-decoder maar niet werkte, geen probleem want ik had alleen het onderstel en eventueel de motor nodig. Na een reset op het test/programmeerspoor deed de motorwagen niets maar in de stuurstand reageerden de frontseinen op F0 dus de functiedecoder werkte in ieder geval.
Bij het loshalen van de printplaat in de motorwagen kwam me, naast de niet gebruikte groene en paarse draad, een losse zwarte draad tegemoet. Dat zou het probleem wel erg eenvoudig op te lossen maken. Toen de motor ook los was viel me op dat van één koolborstel een groene draad kwam die met een stukje krimpkous verbonden was met een rood/oranje decoderdraad. Op de andere koolborstel zat een restje soldeer waar waarschijnlijk de zwarte draad was vastgemaakt. Erg raar en bij een nadere blik op de printplaat zag ik dat oranje en grijs waren aangesloten op de railaansluitingen  :o (eerlijk gezegd, rood en oranje waren amper uit elkaar te houden).
De draden heb ik daarna op de goede plekken gesoldeerd en met twee extra draden even vlug op het testspoor aangesloten. Na een tweede reset klonk er met F1 een motorgeluid en ook de motor reageerde op de rijknop.  (y) Als laatste ging het stuurrijtuig ook uit elkaar waarbij onder de printplaat een grijze en oranje draad opdoken en inderdaad, het was geen functiedecoder maar een locdecoder. Ik heb dus niet alleen een basis voor de ombouw maar ook een werkende sound- en locdecoder erbij voor de lieve prijs van wel 34 euro.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #17 Gepost op: 19 December 2022, 15:11:45 »
Heb je ook gelijk een staatslot gekocht?  ;D  (y)
Carpe Diem

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 19 December 2022, 15:32:54 »
Nu weet ik als analoog rijder ( met daarnaast wel 1 digitale treinset compleet ) niet precies het verschil tussen loc- of functie- of souddecoder, maar ik voel wel aan dat je een goeie koop hebt gedaan!  (y)

Mijn gelukje is off topic, maar het heeft wielen, dus ik flap het er maar uit. Mijn 'Fiat Cinquecento Young' van 26 jaar oud heeft vandaag zonder problemen een nieuwe APK gekregen. Het enige was een lampekapje op het voorspatbord, maar dat had ik al besteld en in de auto liggen. Ze hebben het er voor mij opgezet.  :) :)
Ik heb al een trein

Dick55

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 19 December 2022, 19:20:58 »
Ik had vanuit mijn jeugd mijn Fleischmann trein bewaard. Met mijn zoon(tje, toen nog) wel mee gespeeld maar verder niet, diverse prive omstandigheden.

Een jaar of 7 terug bij de Modelspoordagen in de Broodfabriek een 2 locje en wat flexibele rails gekocht.
Daarna op MP kijken en soms bieden. Staat er een jaar of 5 terug een houten kist met treinen te koop. Ik doe een wild bod van € 15,--. Kan ik de kist en een doos komen halen. Allemaal Fleischmann, een Zwitserse loc, stoomlocs, wagons, rails, wissels, trafo's etc.
Inmiddels veel verkocht omdat het niet paste bij mijn idee en tijdperk.

Later nog eens zo'n mazzel, voor € 30,-- 2 dozen, heel vreemd, 2 en drierail, wissel en gelijkstroom, maar uiteindelijk wel veel Nederlands 2 rail spul, 2200, 1300,1200 en een Hondekop.

Later doe ik een bod op wat wagons. Komt het pakje met een briefje: heb alles er maar in gedaan, ben ik er van af. Weer 2200-en, 1200 en 1300.

Gevolg is dat ik nu zeker qua materieel focus op Nederland.

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #20 Gepost op: 19 December 2022, 20:05:02 »
Als je nu met alles wat je over hebt op de beurzen gaat staan...  ;D
Carpe Diem

Jelmer

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 20 December 2022, 11:01:46 »
Geinspireerd door de bijdrage van Rick;

Heb ooit een een Brawa 426 gekocht. Deze had last van zinkpest en frame was gebroken.

Later werd een brawa 426 aangeboden van een latere serie, maar als defect. Deze serie was niet bekend met de zinkpest, maar de trein reed niet volgens de verkoper.
Het idee was om het frame te gebruiken in de oudere serie.

En bij open maken was er 1 draad los. Vastzetten en een volledig netjes rijdend model. De oude serie is verder niet meer aangepakt.

Verkoper nog gemeld dat het zo simpel was, hij wenste mij verder veel plezier met het model.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Dick55

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 20 December 2022, 18:52:31 »
Als je nu met alles wat je over hebt op de beurzen gaat staan...  ;D

MP is je beste vriend. :D

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #23 Gepost op: 20 December 2022, 19:29:02 »
Ik grapte eigenlijk meer op de overvloed aan handelaartjes in trein spulletjes die ouwe zooi opkopen met hier en daar een (klein) pareltje en vervolgens met een partij onverkoopbare meuk hun oude Alpenkreuzer vullen om vervolgens de beurzen af te struinen.

Ook ik heb mijn deel aan kneuzen al een paar keer op MP gezet zonder ook maar één reactie. Misschien ook maar eens op Catawiki zetten want daar duiken de kopers over elkaar heen.
Carpe Diem

Eric B

• Offline Offline
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #24 Gepost op: 20 December 2022, 20:10:46 »
Dat type ken ik ook uit een van mijn mijn andere hobby's, radiozendamateur.
De zelfde lieden die keer op keer weer op de beurs staan met dezelfde ouwe zooi, voor dezelfde (veel) te hoge prijzen en waarbij onderhandelen geen kans heeft "Is zeldzaam spul meneer!"
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

marco

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 21 December 2022, 12:16:40 »
Ik grapte eigenlijk meer op de overvloed aan handelaartjes in trein spulletjes die ouwe zooi opkopen met hier en daar een (klein) pareltje en vervolgens met een partij onverkoopbare meuk hun oude Alpenkreuzer vullen om vervolgens de beurzen af te struinen.

Ook ik heb mijn deel aan kneuzen al een paar keer op MP gezet zonder ook maar één reactie. Misschien ook maar eens op Catawiki zetten want daar duiken de kopers over elkaar heen.

Je doet dus eigenlijk hetzelfde alleen niet op een beurs maar op internet, gooi het dan weg of geef het weg ....
NS TP 3 en 4
Fl/Ro H0 Tandradbaan - Gipfelrauschbahn
DRup/RocRail/Linux

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #26 Gepost op: 21 December 2022, 13:26:49 »
Ik heb er een kersttrein van gemaakt  ;D

Carpe Diem

HuubvG

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 21 December 2022, 16:24:12 »
 ;D

Laatst heb ik op MP een oud startsetje Hornby speelgoed van weleer aangeboden, daarnaast iets van Jouef for Playcraft erbij. In de kliko gooien vond ik moeilijk, misschien dat iemand er nog een tientje voor over zou hebben...

Nadat een tijd voorbij ging waarop niets geboden werd, heb ik de advertentie veranderd in: gratis af te halen of bezorgen tegen bezorgkosten.

Al gauw had iemand belang bij de Hornby spulletjes, en wilde de rest er wel bij hebben - op mijn verzoek.  :) Daarnaast heb ik er nog wat oud Fleischmann blikken materieel bij gedaan, van die budget serie met kunststof wielen. Nadat de bezorgkosten ontvangen waren, ging de doos op de post.

Twee dagen later kreeg ik een bericht: "bedankt, ik ben vooral blij met de treintjes van Hornby. En ik heb een kleinigheidje overgemaakt, koop er maar wat lekkers voor". Bleek dat de ontvanger een tientje overgemaakt had.  :laugh: Had ik tóch mijn tientje én ik was blij dat ik de ouwe zooi kwijt was.
Ik heb al een trein

RetroJack

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 21 December 2022, 19:47:02 »
Ik heb er een kersttrein van gemaakt  ;D

Nostalgisch  (y)
« Laatst bewerkt op: 21 December 2022, 23:50:53 door Reinout van Rees. Reden: citaat ingekort »
de groeten van Jacob
Modelbouwer in H0 en H0e. Tijdperk ongeveer '65~'75.
Vervoer van goederen met gewone wagons en 20' containers op platte wagens.
En iets in LGBschaal:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=88776.0

Biessendorf

• Offline Offline
  • Carpe diem
« Reactie #29 Gepost op: 21 December 2022, 23:53:06 »
Ik kreeg een mooie kerstkaart van Besselspoor met een vergelijkbaar kersttreintje.
Hiervan waren bij de rode wagons de bovenste helft in NS Zandgeel gespoten.

Inspiratie!

Ik denk dat ik dat bij deze treintjes ook ooit een keer ga doen. Ook had hij klasse bordjes er op.
Ook wil ik er ooit verlichting in maken en kreeg ik vandaag mijn Velleman MK134 stoomgeluid soldeersetje binnen voor een tientje.
Dit gaat de mooiste kersttrein van de wereld worden. Ik ben als een kind zo blij met m'n ouwe meuk.  (y)

https://www.youtube.com/watch?v=Cne3GAB4W5I
« Laatst bewerkt op: 22 December 2022, 00:09:58 door Biessendorf »
Carpe Diem