Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€178.00
Per saldo:
€-72.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Brawa 2023, nieuws fabrikant (H0)
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:34:46
Hornby International 2023
door
Arjan6511
Vandaag
om 08:31:07
Hoekstenen
door
Forever Rocofan
Vandaag
om 08:30:43
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum.
door
Noordpool
Vandaag
om 08:02:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Patrick1975
Vandaag
om 07:30:41
IR-treinen Berlijn-Schiphol (blauw/grijs/wit)
door
ES44C4
Vandaag
om 06:17:42
Helaas geen EUROSPOOR2023
door
Hirschsprung
Vandaag
om 06:16:33
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
FreekH
Vandaag
om 00:28:17
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
door
Schachbrett
Vandaag
om 00:22:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
Robkop
Vandaag
om 00:16:29
Een messing dak walsen, maatje groter
door
roadster36
Vandaag
om 00:06:44
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
ErikvanR
27 januari 2023, 23:55:30
D&H functiedecoder FH05B
door
joespoor
27 januari 2023, 23:30:21
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80
door
Benelux795
27 januari 2023, 23:20:26
Berna-bahn, een klein speelbaantje in N
door
Bert V
27 januari 2023, 23:06:29
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen
door
St00mboy
27 januari 2023, 23:00:16
Frans loodsje et cetera
door
Scratchbuilt
27 januari 2023, 22:52:30
Rangeersein
door
sneek
27 januari 2023, 22:40:42
2023 BEMO Nieuws
door
R.C.Grootveld
27 januari 2023, 22:33:29
Wohnzimmer Rbf materieelshow
door
Ferdinand Bogman
27 januari 2023, 22:26:09
Mijn rijdend materieel
door
Carl
27 januari 2023, 22:24:32
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm.
door
bask185
27 januari 2023, 22:17:49
Onderdelenlijst Kato 37-1309
door
RonaldEU-AM
27 januari 2023, 22:12:47
Een "werkende"sluis
door
jan_vm
27 januari 2023, 21:59:13
TILLIG H0, nieuws van de fabrikant.
door
ES44C4
27 januari 2023, 21:24:29
Flikkerende bezetmelding in Koploper met xTreme keerlus
door
Frank 123
27 januari 2023, 21:22:30
US dieselmaterieel H0
door
HJ
27 januari 2023, 21:14:56
De fabriek - Spoor 0
door
RonaldEU-AM
27 januari 2023, 21:13:14
Ermehuizen anno 1974
door
Huup
27 januari 2023, 21:09:40
NS700/ Nedtrain
door
Edsko Hekman
27 januari 2023, 20:34:17
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
2002 RTM Doortrekking naar Middelplaat Haven = Zeeland
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 2002 RTM Doortrekking naar Middelplaat Haven = Zeeland (gelezen 429 keer)
Hans Reints
हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
Moderator
Offline
Berichten: 11871
2002 RTM Doortrekking naar Middelplaat Haven = Zeeland
«
Gepost op:
15 november 2022, 14:55:28 »
Laatste blik op de lus bij de punt.
SCHARENDIJKE - De eerste interprovinciale tramlijn van Nederland is een feit. Sinds woensdag 4 april 2007 kunnen de historische trams van het RTM-trammuseum Ouddorp doorrijden van het Zuid Hollandse Port Zélande naar de halteplaats Middelplaat-Haven nabij het Zeeuwse Scharendijke.
Daarmee is de tram na meer dan veertig jaar afwezigheid terug op Zeeuwse bodem.
Voor de oorlog beschikte zowel Schouwen-Duiveland als Goeree-Overflakkee over een uitgebreid tramlijnennet. Tijdens de oorlog raakten spoor en spoormateriaal zwaar beschadigd. De watersnoodramp van 1953 gaf de genadeklap. De tram verdween, de bus kwam. Met het in gebruik nemen van anderhalve kilometer nieuw spoor - de verbinding tussen halte Port Zélande en halte Middelplaathaven - maakt het historische vervoermiddel zijn comeback. Een heuglijk moment. Voor de RTM. ,,In de eerste plaats voor het museum, want nu kan de collectie beter worden getoond, in de tweede plaats voor de RTM-vrijwilligers, in de derde plaats voor de vakantiegangers voor wie de attractiewaarde is vergroot en ook voor de eilandbewoners zelf voor wie de geschiedenis van de eilandentram levend gehouden wordt." Deze bijzondere dag kreeg extra glans door de mededeling van museumconsulente J. Tegelaer van het Erfgoedhuis Zuid-Holland dat het trammuseum zich voortaan geregistreerd museum mag noemen. De RTM toonde zich bijzonder in de nopjes met dit 'keurmerk' dat gezien mag worden als erkenning voor het vele harde werk en de enorme inzet van de vrijwilligers. Burgemeester G. van de Velde-de Wilde van Goedereede stak de loftrompet over het trammuseum en deed dat vergezeld gaan van een cheque ter waarde van 4000 euro. Burgemeester J. Asselbergs van Schouwen-Duiveland sprak de hoop uit dat het plan de tramlijn door te trekken naar de voet van de Brouwersdam, maar later ook naar het transferium bij Renesse niet in een la verdwijnt. ,,Dat zou een unieke verbinding zijn. Ik help u hopen dat het ooit lukt dat voor elkaar te krijgen."
In 2005 werd begonnen met de overweg in de toegangsweg van Port Zélande te plaatsen gelijktijdig met een stuk spoor van ongeveer tweehonderd meter. Tezelfdertijd werd een unieke bielzenactie opgestart. Iedereen kon een biels (of meerdere exemplaren) kopen en zo de baanverlenging financieren. De actie is op zich een groot succes geworden, ware het niet dat het Ministerie van VROM de RTM als speerpuntcontrole uit had gekozen en de stichting het hergebruik van gecreosoteerde biels verbood. Een iets te voorbarige actie, aangezien de Raad van State eind 2005 het ministerie in het ongelijk stelde in een procedure, aangegaan door de verenigde houtproducenten in Nederland. Echter, het verbod bleef tot nu nog voor de RTM gelden, alleen op andere, evenmin erg overtuigende, gronden. De gehele baan is daarom aangelegd met gewolmaniseerde bielzen, de RTM met een flinke financiële strop achterlatend. Gelukkig hebben de diverse subsidiegevers zich bereidwillig getoond en kon de aanleg in 2006 alsnog van start gaan. In april van dat jaar werd de provinciegrens tussen Zuid Holland en Zeeland overschreden en reed een eerste proeftram na 53 jaar weer op Zeeuws grondgebied. Het was uitgerekend motorwagen MABD 1602 die deze eer te beurt viel. Dit motorrijtuig reed de laatste tram op die stormachtige nacht van 31e januari 1953….
Begin dit jaar werden de laatste sporen gelegd, de oprit vanaf de haven naar de dam en het emplacement zelf. Ook werd het perron aangelegd en een in eigen beheer ontworpen overweginstallatie geplaatst. De RTM is nog steeds opzoek naar een ouderwetse abri voor op het perron er zal een stationsbord verschijnen dat naar origineel Zeeuws voorbeeld is uitgevoerd. Op Tweede Pinksterdag wordt de lijn voor het publiek opengesteld. Aan het eind van het rijseizoen zal de baan worden afgedekt met een fraaie laag schelpen.
De ingebruikname van het nieuwe lijngedeelte is gelijk aangegrepen om de dienstregeling in een nieuw jasje te steken. De eerste rit is een half uur verlaat en rijdt nu om 12.00 u. Maar op stoomdagen gelijk al met stoomtractie. De tram van 13.30 u. is een boottram met aansluiting op de Ms Grevelingen, zo ook de laatste retourrit vanaf Middelplaat Haven. Deze rit wordt nu met dieseltractie uitgevoerd. De bijna traditionele wegbrengrit is hierbij vervallen.
De RTM verwacht veel van de combinatie tram-boot, op hoogtijdagen aangevuld met een busdienst langs de zeezijde van de Brouwersdam (alleen toegankelijk met een combikaart) en werkend postvervoer in de tram. Daardoor gaat de tram zich steeds meer ontwikkelen als de belangrijkste dagrecreatieve voorziening aan de Brouwersdam en op de Kop van Goeree.
049 Technische tekening van de toekomstige uitbreiding naar Middelplaathaven
050 Winter 2006. De eerste aanzet van de verlenging bij Port Zelande. Links is nog net het terras te zien wat later geheel uitbranden.
051 De nieuwe overwegbeveiliging, bestemd voor de overweg bij Port Zélande, staat stand-by bij de remise in Ouddorp.
052 De overweg in wording. De Atlas bezig met het plaatsen van de overweg
053 Alle attributen staan op hun plaats. Wat mij betreft kan de tram komen.
054 Voorzichtig maakt de M1602 de eerste meters op het nieuwe traject. De tekst op de koersrol is wel erg prematuur, maar historisch geheel verantwoord.
055 De weg is reeds overgestoken en de eerste nieuwe biels zijn gelegd.
056 Stevig werkoverleg. Je heb kijkers en doeners, ook bij de RTM
057 De zelf ontworpen en gebouwde werktram bewees hier maar weer zijn kunsten.
058 Het moet wel goed liggen!
059 Na het oversteken van de rijweg gaat het naar beneden naar het steiger van de Middelplaat
060 Hier moet het perron met de omloop en goederensporen komen.
061 Zo lag het emplacement aan de Middelplaat er aan het begin van dit jaar bij. Er moet nog heel wat gebeuren voor dat het 4 april is.
062 Wegwerkers leggen op 17 februari 2007 de laatste hand aan het omloopwissel wat geheel in eigen beheer gerestaureerd is.
063 Hier word nog het nobele handwerk in ere gehouden.
064 Dan is de grote dag aangebroken! De feesttrein onderweg naar het eerste feestelijke grensoverschrijding opening tussen Holland en Zeeland
065 4 april 2007 .De vlaggen staan er op deze openingsdag feestelijk bij op de grens van Holland en Zeeland. V.l.n.r. Het Grevelingenschap, Schouwen-Duiveland, Zeeland, Nederland, Zuid-Holland, Goedereede en de RTM.
066 De grens is bereikt, nu nog het lintje knippen
067 Gezamenlijk knippen de beide burgervader en moeder het lint door. Radio Rijnmond zit er wel erg dicht boven op!!!
068 De beide burgemeesters overhandigen hun cadeau aan de voorzitter van de RTM. Door de grote drukte van de aanwezige pers moest deze foto over de hoofden van de aanwezigen heen gemaakt worden. . Burgemeester G. van de Velde-de Wilde van Goedereede stak de loftrompet over het trammuseum en deed dat vergezeld gaan van een cheque ter waarde van 4000 euro.
069 Burgemeester Asselbergs van Schouwen-Duiveland en Mevr de Burgemeester van de Velde- de Wilde van Goedereede gezamenlijk op weg naar een warm bakkie
070 In restaurant Petit Paris krijg de voorzitter van de RTM, de heer Roel Sparreboom, de bescheiden overhandigd van Mevr Tegelaer die behoren bij het erkend museum. museumconsulente J. Tegelaer van het Erfgoedhuis Zuid-Holland dat het trammuseum zich voortaan geregistreerd museum mag noemen.
Alle foto’s Hans Reints
'Wij houden de geschiedenis van de eilandentram levend voor eilandbewoners”
«
Laatst bewerkt op: 15 november 2022, 20:13:25 door Hans Reints
»
Gelogd
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Blogs
|
Sobat Kras
(Moderator:
Hans Reints
) |
2002 RTM Doortrekking naar Middelplaat Haven = Zeeland