Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
3,51° ofzoiets 😉 door Huup
Vandaag om 18:19:54
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door RK
Vandaag om 18:17:53
EifelBurgenBahn door Tjalling
Vandaag om 18:01:26
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 17:39:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door ingenium
Vandaag om 17:31:40
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door VAM65
Vandaag om 17:05:22
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
Vandaag om 16:48:57
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 16:46:19
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 15:19:14
bovenleiding Mader door Beneluxspoor.net Team Encyclopedie
Vandaag om 15:03:39
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 14:44:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door ex-DR V100
Vandaag om 13:17:53
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
  

Auteur Topic: Becijfering kippewagen.  (gelezen 8030 keer)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Becijfering kippewagen.
« Gepost op: 23 augustus 2006, 12:06:20 »
Beste spoorders
Nu ik bijna zo ver ben om het kippentransport op de rail te zetten, moeten er natuurlijk nog wat nummertjes op. Ik wil ze met een laser printer uitprinten. Maar welk letter type is het geschikst voor NS tijdperk 3.

De foto`s staan ophttp://home.wanadoo.nl/krnoppert/start.html

En hoe zag zo`n bord eruit waar de nummers opstonden. In RM 198 staat het basis artikel voor mijn wagen echter alleen met moderne opdrukken.

Klaas Rein.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

chefdegare

  • Gast
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2006, 22:13:34 »
Wacht even voor je gaat cijferen.

Het is een leuke wagon geworden, maar...

Ik heb in 1970 een aantal foto's gemaakt van kippenwagons, toen ze nog gewoon dienst deden.

Jouw model klopt wel, maar de interpretatie van het MBS-wrak is niet juist.
Boven de kopdeuren zit ook een open ruimte zoals die halve maantjes ernaast.

Je veronderstelling dat eea met kippengaas werd afgeschermd is ook niet juist. Er kwam geen kippengaas aan te pas. De kippen werden in kooien in de wagon gezet.

Jouw wagon is geheel open (dus plank-spatie-plank-etc).
De ontbrekende planken werden los meegevoerd. Bij koude werden de spaties opgevuld en was de wagon gesloten.

Dat brengt me verder bij het laatste punt. De planken in zij- en kopwand sloten niet aan, maar er zat een kleine spleet tussen. Dus zelfs als de gehele wagon gesloten was gemaakt, dan nog kwam er frisse lucht door die spleten binnen.

De nummering is heel lastig. Op mijn foto's zijn ze genummerd 30 84NS 022 0 031 3P en 30 84 NS 022 0 030 5P.
Volgens de MBS-site zijn er maar drie van dergelijke wagons gebouwd, waarvan ik er twee op de foto heb (in verschillende staat van beplanking).
De wagonnummers die op de MBS-site worden gegeven zijn heel anders, behalve de stam van de nummers: dus 31 en 30.
Als de wagons dus ooit vernummerd zijn (en dat komt wel eens voor bij NS ;-)) en ze hebben de stam zo gelaten, dan heb ik een foto van de MBS 30, maar dan nog gewoon in dienst.
Een aantal andere gegevens (ABC-rooster, oppervlakte en gewicht heb ik ook genoteerd).

Als je me een dagje of twee tijd geeft dan maak ik de foto's van deze kippenwagons voor je bereikbaar, plus de andere gegevens zoals hierboven genoemd.
Voorts heb ik nog een kippenwagon in een oudere uitvoering en twee moderne kippenwagons die met een soort containers werken.

Succes met je wagon.

Chef de Gare, da's Frans
« Laatst bewerkt op: 24 augustus 2006, 16:50:17 door Peter van der Leek. Reden: Heleboel zinloze lege regels verwijderd »

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #2 Gepost op: 24 augustus 2006, 07:07:04 »
Kan je hier wat mee?
Op een oude Beneluxrailforum had ik er en topic over gemaakt. Ik ben alleen nog steeds bezig met het maken van het lettertype dat daarna kwam.

Mooie wagen niet te vergeten! Ziet er leuk uit :)

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #3 Gepost op: 24 augustus 2006, 15:25:38 »
Beste Frans.

Bedankt voor de aanvullingen. Het kippegaas in de wagen kan nog verwijderd worden dus dat is gelukkig geen probleem.

Ik was ook niet geheel tevreden met het dak en heb het nog maar eens geplamuurd en gespoten. Ziet er nu beter uit. Als je de foto`s kunt sturen dan zou dat geweldig zijn om het wagentje nog meer van detail te voorzien. Ik had alleen een artilkel in de RM en wat foto`s van de MBS.

Klaas Rein.


A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #4 Gepost op: 24 augustus 2006, 15:28:58 »
Kan je hier wat mee?
Op een oude Beneluxrailforum had ik er en topic over gemaakt. Ik ben alleen nog steeds bezig met het maken van het lettertype dat daarna kwam.

Mooie wagen niet te vergeten! Ziet er leuk uit :)

Beste Felix.

Ik heb het font gedownload en het ziet er goed uit. zal het proberen uit te printen. Bedankt.

Klaas Rein.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #5 Gepost op: 24 augustus 2006, 16:12:47 »
Citaat
De foto`s staan ophttp://home.wanadoo.nl/krnoppert/start.html

Dat ziet er heeel gaaf uit!
Gr.Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2006, 11:07:25 »
Beste Frans en anderen.

Ik heb op http://home.wanadoo.nl/krnoppert/start.html een afbeelding geplaatst met de nummerplaat van de verkorte kippenwagen. Is deze nummerplaat juist of niet??

Mvg,
Klaas Rein.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

chefdegare

  • Gast
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #7 Gepost op: 27 augustus 2006, 20:58:53 »
Hallo...

Je vraagt of het goede letterype is voor de kippenwagon.
Neen, dat is het niet, jammergenoeg.
In de tijd van de computercijfers werden de blokletters niet meer gebruikt. Er werd toen en eigenlijk tot op de dag van vandaag een DIN-lettertype gebruikt. Je kunt dit van mijn site downloaden (zie verderop en onderaan).
Bovendien werd in de tijd dat de blokletters wel gebruikt werden, het woord Nederland geheel in hoofdletters gezet.

De kippenwagons.
Foto 00078A geeft de 220 0 031-3P weer, gefotografeerd op 7 augustus 1970 in Boxmeer. Zoals je ziet is dit een geheel open wagon, dus plank-spatie-plank-etc.
Foto 00082A geeft de 220 0 030-5P weer, gefotografeerd op 12 augustus 1970 in Boxmeer. Zoals je ziet zijn bij deze wagon alle planken aanwezig.
Als je goed op de foto kijkt naar de stijlen dan zie je ook steeds van de ene plank de schroeven in de stijl zitten en van de volgende plank juist niet. Hoe de planken bevestigd zijn weet ik niet.
Op deze foto links zie je een andere wagon. Het gaat om de kopwand. Je ziet dat het middenbovenstuk open is en dat het voormalige groentenrooster aanwezig is (itt. wat ik eerder schreef zit er geen deur).

Beide wagons kun je nummeren met het ook aangeboden lettertype DIN 1451.
De tekst op de deuren zou je met de blokletters van NS moeten doen.

Het beladingsraster is (voor beide gelijk):
        A           B  C
       16.0t     17.0t
   S  16.0t     17.0t

Het wagontype is .Hs (vergeet de punt voor Hs niet !).

Het eigengewicht is 15930 kg (voor de 030) en 15790 kg (voor de 031).

De oppervlakte is 25.6 m2 (voor beide gelijk).

Denk aan de beremmingstekens op de hoeken van de wagon !

Foto 00081A
Deze opvallende wagon, gefotografeerd op 12 augustus 1970, geeft een oudere kippenwagon weer. Met jouw werkwijze kun je deze zo te zien maken op basis van een Roco CHOK (= een antracietgrijs NS model).
Nummer 20RIV 84 NS 020 0 012-7P. Wagontype .H (vergeet de punt voor H niet !).
Beladingsraster
A         BC
16.0t  16.0t

Het eigengewicht is 14720kg en de oppervlakte is 22m2

Het bord Firma H. Koens etc is rood met witte letters.

Overigens in deze wagon zie je de rekken waarin de kippen werden vervoerd.
Of bij deze wagons planken konden worden verwijderd is me niet duidelijk.

Foto 00079A en 00080A.
Deze zijn gemaakt op 8 augustus 1970 in Helmond.
De ene wagon geeft de overigens lege 'kippencontainers' weer die hier gebruikt worden. De andere wagon is geheel 'naakt'. De ijzerconstructie op de tweede foto stond in werkelijkheid een stuk achter de wagon. Op de kopse kanten hebben deze wagons wel een schuifdeur.
Foto 00079A is de 21RIV 84NS 022 0 044-6P en op foto 00080A is het de 21RIV 84NS 022 0 043-8P, beide type .Hs (vergeet de punt voor Hs niet)

Het beladingsraster voor beide wagons is
     A          B  C
     20.0t    20.0t
S   20.0t    20.0t


Alle foto's zijn groot genoeg op de site gezet om verdere details te kunnen zien (6-8 Mb per stuk).

Het lettertype dat er ook staat: DIN 1451, in gezipte vorm. Zipje uitpakken en dan in iedergeval de letters 1451e (Engschrift: condensed in het NL) en 1451a (alt, oud in het NL) of 1451d (DB, Deutsche Bahn) installeren in je favoriete tekstverwerker (de mijne is Wordperfect 12).
Dan
21 RIV
84 NS
typen in het lettertype 1451e, Engschrift.

Dan het nummer
022 0 030-5P
typen in het lettertype 1451a, alt of 1451d, Deutsche Bahn.

Op deze manier heb je de lettertypen van goederenwagons sinds de invoering van de computercijfers (rond 1965, meen ik). Incidenteel heeft NS uitzonderingen gemaakt: provisorisch iets met plakletterachtige dingen en ook met het lettertype Univers, dat vanaf 1968-1970 standaard op alle locs en personenmaterieel gebruikt zou gaan worden.

Laat de afbouw van je wagon in je leuke foto-overzicht zien !

Succes met de afbouw,

Chef de Gare, da's Frans

www.chefdegare.nl/kippen/00078A.jpg
www.chefdegare.nl/kippen/00079A.jpg
www.chefdegare.nl/kippen/00080A.jpg
www.chefdegare.nl/kippen/00081A.jpg
www.chefdegare.nl/kippen/00082A.jpg

www.chefdegare.nl/kippen/din1451.zip

edit: typo
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2006, 21:03:35 door Chef de Gare, da's Frans »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #8 Gepost op: 27 augustus 2006, 21:17:28 »
Frans, wat geeft die punt voor de H aan? 'T intrigeert me.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

chefdegare

  • Gast
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #9 Gepost op: 27 augustus 2006, 22:00:24 »
Citaat
Frans, wat geeft die punt voor de H aan? 'T intrigeert me

Geen idee. In de jaren 60, 70 (en 80 ?) stond voor alle wagentypen een punt.

Speculerend, dat wel:
Misschien om aan te geven dat deze type aanduiding de nieuwe UIC-aanduiding was, als onderscheid van de oude aanduidingen die per spoorwegmaatschappij en/of per land konden wisselen.

De punten verdwenen ook weer. Wanneer weet ik niet, ik schat in de jaren 80.

Chef de Gare, da's Frans

Felix

  • Offline Offline
  • Berichten: 735
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #10 Gepost op: 28 augustus 2006, 10:03:00 »
www.chefdegare.nl/kippen/din1451.zip

Dat lettertype is bijna het zelfde als Frutiger, ik dacht dat dat het huidige lettertype was. Dat is namelijk ook nog eens een commercieel font dus is het best mooi dat dat DIN font gratis (?) is.

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #11 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:24:41 »
Frans.

Hen de foto`s gezien. Heel erg mooi. Ga nu verder aan de slag. Maar nu voor de goede orde. Heeft deze wagen ook voor het computer tijdperk gereden. Want het is de bedoeling om de wagen geen computernummers te geven. Het letter type heb ik gedownload maar krijg het niet in de fonts van Word. Als het ttf is werkt het wel. Zoals die van V16549.ttf.
Maar misschien doe ik wel iets niet geheel goed.

Klaas Rein.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

chefdegare

  • Gast
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #12 Gepost op: 28 augustus 2006, 21:52:25 »
Hallo...

Neen, je moet de .zip in een apart mapje even uitpakken.
Dan naar configuratiescherm, dan naar lettertype, dan naar installeren (eerste kolommetje in de bovenbalk uitklappen) en dan naar de uitgepakte lettertype navigeren.
Blokje van de lettertypen maken en installeren kiezen. Na afsluiten van installeren lettertypen: klaar is Kees. Start Word en zoek bij de lettertypen naar de lettertypen (de naam begint met DIN 1451).

Of je nu Word, Wordperfect of OpenOffice.org gebruikt maakt niets uit: je hebt ze geinstalleerd in Windows. Je kunt ze zelfs als schermletters gebruiken. (Deze mogelijkheden heb ik allemaal voor je gecontroleerd hier op mijn computer).

Iets heel anders, ik vraag me af of de kippenwagon zoals jij gebouwd hebt wel ooit 'gewone' nummers (lees pre-computernummers) heeft gehad. Computernummers werden al in 1965 ingevoerd en nieuw gebouwde of verbouwde wagons zullen die computernummers zeker direct hebben gekregen. Ik heb het vermoeden dat die kippenwagons, zoals de jouwe, pas na 1965 tot stand zijn gekomen.

Degene die de blokcijfers heeft gemaakt, heeft er veel werk aan gehad, maar jammergenoeg is hij nog niet zover, dat NS er foutloos mee nagemaakt kan worden.

Over de foto's: Overigens een leuke wagon, he, dat oude 'levend gevogelte' - wagonnetje ?

Laat de verbeterde kippenwagon zien in je aardige fotoverslag.

Als het met die lettertypen niet lukt (maar dat kan ik me haast niet voorstellen), laat het hier weten, dan zoeken we een oplossing.

Succes, Chef de Gare, da's Frans

Noppie.

  • Offline Offline
  • Berichten: 829
  • Rock and roll is better than music.
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2006, 14:41:47 »
Hallo...

Neen, je moet de .zip in een apart mapje even uitpakken.

Beste Frans.
Het is gelukt.  :D Ze staan er in. Zat gewoon even wat krom te doen met het uitpakken. Ga ook een vraag stellen over dit geheel op het forum van Nederlandse spoormusea, misschien dat ze daar ook info hebben.

Bedankt dat je de foto`s beschikbaar stelde, ik zal ze uitprinten.

Klaas Rein.
A world without heroes, Is like a world without sun, You can't look up to anyone, Without heroes.

chefdegare

  • Gast
Re: Becijfering kippewagen.
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2006, 22:05:28 »
Graag gedaan, laat wat zien als eea. klaar is

Chef de Gare, da's Frans