Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Z21, communicatieprobleem met tablets  (gelezen 1686 keer)

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Z21, communicatieprobleem met tablets
« Gepost op: 08 November 2022, 14:53:40 »
Hoi,

Afgelopen weekend tijdens een try-out ben ik drie keer met een communicatieprobleem tussen Z21/TP-Link/tablets geconfronteerd. Van het ene op het andere moment was bediening niet meer mogelijk. (ook de noodstop niet) Niet met bekabelde muizen, niet via de tablets. Volgens de info op de tablets was er wel verbinding met de TP-link/Z21. Kortstondig de Z21 uit- en weer aanzetten loste het probleem op. Ik moet tijdens tentoonstellingen wel uit kunnen gaan van betrouwbare communicatie. Ik probeer er nu achter te komen wat het probleem geweest kan zijn.

Netwerk fout?
Z21 fout?

Ik lees her en der dat de bijgeleverde TP Link niet de beste router is. Zou het kunnen dat het signaal gestoord werd door een veel sterker, in het gebouw aanwezig WIFI signaal waardoor de communicatie verstoord werd? (Wij stonden vrijwel pal onder een WIFI versterker/extender die aan het plafond hing) De bekabelde muizen werkten dus ook niet, dat zou de TP Link uitsluiten, maar de niet werkende tablets weer niet. Dus...:  ???

Zou de oplossing in een kwalitatief betere router kunnen schuilen? Zo ja, wat dan aan te schaffen? Of is alles beter dan de bijgeleverde TP Link? Getuige de nieuwprijs lijkt mij dit een absoluut instapmodel.

Ik lees graag jullie mening.
Met groet,

Ger.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Z21, communicatieprobleem met tablets
« Reactie #1 Gepost op: 08 November 2022, 15:07:06 »
TP link zijn wel aardige routers maar het witte ding dat ze bij de z21/Z21 leveren is niet je-van-het. Koop een goeie router, Fritzbox bv. Hele sterke router met weinig problemen. Ben er eigenlijk van overtuigd dat je dan geen problemen meer hebt.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #2 Gepost op: 08 November 2022, 15:38:39 »
Ok, Fritzbox... En welke? Volstaat bijvoorbeeld een 7430? Die staat hier in het durp toevallig te koop.
Met groet,

Ger.

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 08 November 2022, 15:41:13 »
Vraag Ronald Koerts even via pb, dat is de router-man :)

Overet

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 08 November 2022, 15:42:42 »
Als de bekabelde muizen ook niet werken lijkt het probleem in de centrale te zitten en niet in het netwerk. Een herstart van de centrale heeft m.i. ook geen invloed op het wifi netwerk.

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #5 Gepost op: 08 November 2022, 16:07:45 »
Nee, klopt. Maar ik sluit niks uit...
Met groet,

Ger.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #6 Gepost op: 08 November 2022, 16:25:39 »
Over het algemeen hebben we met de bijgeleverde TP Link router nooit problemen, en ook nagenoeg geen meldingen van problemen. Maar dit zijn vaak thuis situaties, als je daar wel problemen mee ondervind thuis is het zinvol dit te onderzoeken. Het kan aan de WiFi module in het mobiele device liggen. Maar ook op een probleem tussen de router en de Z21. Denk ook bijvoorbeeld aan de kabel tussen de twee apparaten in.

Mobile device: Welke Android gebruik je, we hebben met voornamelijk oudere modellen wel eens last gehad met het behouden van de verbinding. Bij de huidige generatie blijft de "internetloze" verbinding in stand. Bij oudere versies wilde de telefoon wel eens overschakelen naar een verbinding met internet.

Kabel: Vervang deze eens voor een andere netwerkkabel, en gebruik ook eens een andere gele poort op de router

Kortom, het WiFi signaal van de TP-Link is gewoon goed en stabiel. Genoeg om verder te kijken dan de router als er een probleem is.

Beursgebruik is een heel ander verhaal. De router kan heel gemakkelijk down gaan door aanwezigheid van sterkere signalen. Dit hebben we zelf ook met regelmaat meegemaakt, vandaar dat we bij beursgebruik eigenlijk altijd bekabelen en WiFi als een extra zien.

« Laatst bewerkt op: 08 November 2022, 16:28:53 door Martin Domburg »
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 08 November 2022, 16:29:49 »

Beursgebruik is een heel ander verhaal. De router kan heel gemakkelijk down gaan door aanwezigheid van sterkere signalen. Dit hebben we zelf ook met regelmaat meegemaakt, vandaar dat we bij beursgebruik eigenlijk altijd bekabelen en WiFi als een extra zien.

Uit ervaring weten wij dat de bijgeleverde router erg gevoelig is voor meerdere signalen er omheen.... beurzen dus. Met een wifi analyzer op je telefoon kun je even checken of je thuis niet toevallig kanalen in de buurt hebt.

fozziebear

• Offline Offline
  • Nooit gedacht dat ik ooit nog eens zou sporen.
« Reactie #8 Gepost op: 08 November 2022, 16:32:24 »
Zomaar even een nieuwe router kopen is mijns inziens niet de juiste benadereing. Allereerst zal moeten worden vastgesteld of het wel daadwerkelijk aan de WiFi kan liggen. Zoiets is alleen goed vast te stellen met behulp van een programma wat de signalen analyseert zoals bijv een Wireshark. Ik heb situaties meegemaakt dat ik bij wijze van spreken aan de antennes hing en toch geen goed signaal had. Wireshark maakte toen duidelijk dat we met 300 man op een paar kanalen zaten, net zo gek dus.
Maar mocht je uiteindelijk toch voor een nieuwe router kiezen ga dan gelijk voor een goeie zoals de Flitsbox 4060 en niet zo'n tweedehands dingetje als de 4030. Je komt dan echt van de regen in de drup.
Met vriendelijke groet,
Ron

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 08 November 2022, 16:37:26 »
hoi,

Als de bekabelde muizen ook niet werken lijkt het probleem in de centrale te zitten en niet in het netwerk. Een herstart van de centrale heeft m.i. ook geen invloed op het wifi netwerk.

Inderdaad. Ik verdenk ook de centrale. Hoeveel apparaten zijn er op aangesloten tijdens een beurs? 4 / 8 / 10 stuks?

Klopt beurzen zijn andere koek met betrekking tot WiFi. Daar zijn veel meer storende elementen. Het is de vraag als een reset van de centrale helpt het aan de router of de centrale ligt. Ik verdenk een beetje de centrale.  Ik zie trouwens dat de nieuwste firmware 1.42 met wat LAN verbeteringen. Daarnaast met ook nieuwe firmware voor de muizen... 

Groet Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #10 Gepost op: 08 November 2022, 16:44:52 »
Er hangen 4 tablets (Android 8) en twee Wlan muizen aan. Die zijn nog 1.09. De 1.10 had ik nog niet opgemerkt. Het betreft overgens de Z21, de zwarte dus. Mij schiet te binnen dat ik zaterdag, bij de eerste opstart problemen had om de tablets op het netwerk aangemeld te krijgen. Ze zagen het wel, maar verbinden lukte in eerste instantie niet. Na wat uit- en aanzetten van de router lukte dat wel.

Op de bouwlocatie hebben we nog nooit een dergelijk probleem gehad. Zelfde bedieningsconfig., al een jaar of 3 operationeel.

Ik kan nu natuurlijk niks reproduceren, maar een andere router is nu het snelst aangeschaft. Kan ik dan gaan uitvogelen hoe ik daar de Z21 mee aan de praat krijg. Is het router verhaal iig. uitgesloten. Voor €20,- durf ik die gok wel te nemen.
« Laatst bewerkt op: 08 November 2022, 17:23:56 door Gerke. Reden: Aanvulling »
Met groet,

Ger.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #11 Gepost op: 08 November 2022, 16:52:20 »
Je zult dan ook de freishaltcode aan moeten schaffen à 30 euro. Anders krijg je hem niet gekoppeld aan de z21. Dan kan je beter het WiFi pakket kopen, ben je goedkoper uit.

Maar ik denk echt niet dat de router de oorzaak is.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #12 Gepost op: 08 November 2022, 17:11:07 »
@Martin: Bij een zwarte Z21 is dat net niet nodig  ;) Goed, met een Fritzbox kan je wel wat testen. Al zou een volgende beurs het eerste echte testmoment zijn. Als het later op de middag problemen geeft kan het "vollopen van geheugen" bij langdurig en veel gebruik een probleem kunnen zijn. In theorie zou dat reproduceerbaar moeten zijn.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Karst Drenth

• Offline Offline
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
« Reactie #13 Gepost op: 08 November 2022, 17:53:13 »
Ik verdenk ook de centrale…

Heel andere vraag: wat hangt er aan LocoNet en wat aan het XpressNet ( beide bekabeld ) ?

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #14 Gepost op: 08 November 2022, 18:23:29 »
Hoi Karst,

L-Net: bezetmelding via Blücher, 2 stuks. XpressNet: is dat de X-bus? Daar hangen de 4 bekabelde muizen aan. (uitgang aan de achterzijde)

Met groet,

Ger.