Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 18:26:10
19 Toen door defender
Vandaag om 18:22:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
Aachenau West door Montanbahn
Vandaag om 16:32:57
Gewoon wat busfoto's door mass am see
Vandaag om 16:27:11
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04  (gelezen 2471 keer)

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Gepost op: 06 november 2022, 21:31:21 »
ik heb een eerste opzet gemaakt van het stationsgebied kopstation, de eerste bocht sporen is voor de aan te leggen HSLNW, de bocht is een eerste opzet, gehaald uit een Duitse plan boek, vond ik wel grappig en creëerde meteen een kleine rangeer terreintje voor locomotieven die ontkoppeld worden op het station.




rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2022, 09:19:01 »
iets wat hier op het forum vaker naar voren komt, maar ook het eerste wat mij bij dit plaatje opvalt.
Let het geheel wat scheef neer tenopzichte van de randen.
Nu is dit een eerste opzet, en geen idee of de blauwe vlakken ook de tafel randen zijn, maar als je het geheel rechts iets scheef legt geeft het een speelser geheel. Al moet je daar met de rest van je ideeen wel ook mee weg komen.

Groet,
Roelco

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #2 Gepost op: 09 november 2022, 08:40:35 »
Even een uitleg van de kleuren:

licht blauw zijn de tafels

Geel is het stationsplein

licht oranje = station

Sporenplan heb ik voorlopig uit boeken gehaald, de gebruikte rails = Piko A zonder bedding


VvKan

  • Gast
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #3 Gepost op: 09 november 2022, 10:04:09 »
Als de functie van bijvoorbeeld de stations sporen er niet bijstaat is het moeilijk te beoordelen, met name de wisselstraat voor het station:  teveel wissels of te weinig ?

Als voorbeeld: je achterste (bovenste) spoor.  Wordt dat alleen een omloopspoor of maakt het deel uit van het station ?
Als het een omloopspoor is lijkt mij dat kopje links overbodig, spaart een wissel.
Als het deel uitmaakt van het station dan mis ik juist een directe aansluiting in de wisselstraat.  Want dan moet je altijd binnenrijden over het uitgaande spoor van het naastliggende spoor  (oplossing: doortrekken van de rechterbaan naar het achterste spoor, dus ipv de wissel nu een Engelse wissel leggen.)

Kortom:  functionaliteit van de (stations) sporen bepaalt de plaatsing en hoeveelheid wissels.

Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)

  • Bruntendijk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #4 Gepost op: 09 november 2022, 11:29:28 »
Wat betekent LEEUW04 als naam voor jouw baanplan, Wilma?

Mvg. Kees.
Zie hier Klein Bruntendijk

En hier Groot Bruntendijk

Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #5 Gepost op: 09 november 2022, 21:23:56 »
@VvKan, bovenste spoor is inderdaad een omloopspoor die uitkomt op de rangeer terreintje voor locomotieven

@ Kees, Leeuw is mijn favoriete dier, baanplan heeft nog niet echt een naam, is meer een werktitel

Het is best lastig om een functioneel baanplan te verzinnen en ook nog eens te tekenen en dan moet er ook nog kastjes komen die de trein laat stoppen, maar dat is voor latere zorg, eerst de boel op papier krijgen.

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4066
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #6 Gepost op: 09 november 2022, 21:58:00 »
Ik zou rechts ook een ruimere boog leggen, en evt met een slinger er in naar onder.
Ik vind het wel lastig om advies of kritiek te geven aan een baanplan wat nog niet.. af is.

Ik heb ooit voor de lol een soort handleiding gemaakt voor baanplannen met interessante ideeën er in verwerkt waar je misschien niet aan gedacht heb.
https://modeltrainelektronics.wordpress.com/out-of-the-box-baanplannen/

Wat je hier bijvoorbeeld zou kunnen doen is een dubbel hoofdspoor aanleggen richting muur, maar als dummy sporen. Het geeft de illusie dat er een vertakking is.



Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

VFR

  • Offline Offline
  • Berichten: 2326
  • Really old handsome bastard
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #7 Gepost op: 09 november 2022, 22:04:56 »
Dag Wilma,

Kun je wat meer uitleg geven over wat je wil?
Welke schaal rijd je. Waar hou je van, veel reizigerstreinen of veel goederentreinen met industrie. Hou je van rangeren (gezien je eerste opzet voornamelijk locomotiefwissels in je kopstation). Of rangeren met goederentreinen. Is er een bepaalde periode in gedachten of niet.

Een kopstation vind ik altijd een mooi thema. Vooral door het wisselen van de locomotieven en daarnaast komt de trein ook ergens echt op een eindbestemming. In plaats van op doorreis door een station ergens onderweg. Nu heb je gekozen voor best wel een groot kopstation met veel perrons. Misschien kun je ook uit de voeten met minder perrons. Heeft alles op dit moment een toebedachte functie?

Kortom, veel vragen. Ik hoop dat je het een en ander kan toelichten. Hoe meer we weten wat je wil, hoe beter we kunnen adviseren.
Groet, Hijlco
----------------------------------------------------
Het mag morgen ook af
Geureon sanai

De Wadlander

VvKan

  • Gast
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #8 Gepost op: 09 november 2022, 23:40:30 »
@VvKan, bovenste spoor is inderdaad een omloopspoor die uitkomt op de rangeer terreintje voor locomotieven
Dan kun je in ieder geval het eindspoortje links laten vervallen.   En dan zou ik het aansluitende bovenste eindspoor rechts anders aanleggen, want een loc die daar aankomt kan zo alleen maar over hetzelfde spoor weer terug komen en dan pas naar een ander spoor.

Ikzelf heb in een soortgelijke situatie het hele omloopspoor weggelaten.  Immers, rechts staan er locomotieven om de trein weer op te pikken en weer weg te rijden.  Als dan het stationsspoor vrij is, kan de oorspronkelijke loc, die links "opgesloten" stond, weer naar rechts naar het opstelterrein. En de volgende trein weer meenemen. Tenzij je een trein weer met dezelfde loc wil laten vertrekken, dan heb je het omloopspoor wel nodig.

Nez Cassé

  • Offline Offline
  • Berichten: 152
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2022, 09:50:17 »
Ik zou rechts ook een ruimere boog leggen, en evt met een slinger er in naar onder.
Ik vind het wel lastig om advies of kritiek te geven aan een baanplan wat nog niet.. af is.

Ik heb ooit voor de lol een soort handleiding gemaakt voor baanplannen met interessante ideeën er in verwerkt waar je misschien niet aan gedacht heb.
https://modeltrainelektronics.wordpress.com/out-of-the-box-baanplannen/

Wat je hier bijvoorbeeld zou kunnen doen is een dubbel hoofdspoor aanleggen richting muur, maar als dummy sporen. Het geeft de illusie dat er een vertakking is.



Mvg,

Bas

Dank je wel voor de moeite en publiceren van je bestand Bas, ik ben al maanden aan het puzzelen voor iets kleins en leuks, dit gaat zeker helpen!
Met vriendelijke groet,

Bart

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2022, 20:16:43 »
@bask185, mooie bocht en baandeel

@vfr, oei, waar houd ik van, van allebei wel wat en ik van rangeren vandaar de kopstation, maar er komt een bietentrein en misschien een posttrein, verder komen er ns treinen tijdperk 4-5, dus icr, koploper zegmaar.

De inhaalspoor komt er zeker.

Verder tekenen dan de stationsgebied ben ik nog niet gekomen, in teken met anyrail, niet het mooiste tekenprogramma, maar je kunt er wel wat mee

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #11 Gepost op: 11 november 2022, 14:28:44 »


ik heb een deel van de voorbeeldplan overgenomen zoals de wissels en ik heb de bochten vergroot naar R5 en R6 bochten, dus komt de trein ruimer uit de bocht. Nu de andere deel nog tekenen, dat word een grotere uitdaging ivm de grotere aan perron sporen.

Matthijs van Heijningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2358
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2022, 14:44:03 »
Misschien kan je uit dit topic nog inspiratie halen voor je baanplan:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=20030.0

mvg,

Matthijs

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #13 Gepost op: 11 november 2022, 20:23:11 »


ik heb de sporen naar de overige perrons ook aangelegd, maar de sporen komen niet goed uit, qwa wissels klopt het niet allemaal, maar het is een uitdaging om dit in orde te krijgen

Wilma1970

  • Offline Offline
  • Berichten: 161
Re: Eerste opzet van mijn baanplan LEEUW04
« Reactie #14 Gepost op: 11 november 2022, 20:24:56 »


Deze plan zie ik als voorbeeld met een aantal aanpassingen