Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Gerrit H
Vandaag om 16:01:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorijzer
Vandaag om 15:39:14
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:30:18
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Vollmer ringloods deuren door NL-modelspoor
Vandaag om 11:15:39
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
Piko 2025 door Benelux795
Vandaag om 08:52:40
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 07:57:27
W.V. Kalender 2026 door barry1972
Vandaag om 01:23:55
  

Auteur Topic: Doehler & Haass  (gelezen 941 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Doehler & Haass
« Gepost op: 06 November 2022, 19:53:56 »
Beste forumleden,

Vandaag ben ik bezig geweest met de inbouw van een Doehler & Haass sounddecoder in een Electrotren NS 1300.
Normaal gebruik ik ESU-spuller waar ik redelijk mee overweg kan, maar bij deze D&H kom ik er niet goed uit.
Waarom een D&H? Omdat hiervoor het geluid te krijgen is voor een RENFE 276 (is een beetje een NS 1300)

Dit is het aansluitschema:

https://flic.kr/p/2nXE8g5

De Electrotren heeft een 8 polige NEM aansluiting (NEM 652).

De decoder heeft 8 aansluitdraden waarvan 2 bruine voor de luidspreker. Houd ik er 6 over: 2x rails, 2x motor en 1x voorlicht en 1x achterlicht. De kleuren van de draden zijn gelijk aan die van ESU.
Deze draden heb ik gesoldeerd aan een NEM-stekker overeenkomstig het ESU aansluitschema.

Ik mis de blauwe +draad die ESU kent. Hiervoor heb ik een draad gesoldeerd aan punt VS. Deze draad heb ik ook gesoldeerd aan de NEMstekker.
Als ik nu de lok op de baan zet branden alle lampen niet of allemaal tegelijk, voor en achter. Rijrichting maakt niets uit.

Dat is dus mijn eerste vraag: zijn de aansluitingen goed aangesloten en zo ja, wat moet ik dan nog instellen? Bij een ESU gaat dit vanzelf altijd goed.

Verder heb ik een powerpack van Train-O-Matic gekocht. Mooi klein ding. (https://tramfabriek.nl/powerpacks.html)
Die heb ik aangesloten op de VS en de GND, dit wordt door D&H ook zo voorgeschreven. De powerpack van ToM heeft drie aansluitdraden (zoals ESU). Ik heb maar twee draden aangesloten. Ik ga ervan uit dat de D&H verwacht dat de powerpack via een 'step-up/down' loopt en ik niet rechtstreeks een powercap van 2,7V kan aansluiten.

Helaas werkt de powercap ook niet niet.

Heeft iemand ervaring met D&H? De hele gebruiksaanwijzing is hier te vinden.
https://doehler-haass.de/cms/media/pdf3/SD18A_SD21A_en.pdf

Herintreder sinds 2010

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Doehler & Haass
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2022, 21:48:21 »
Hi Maarten,

Ik gebruik d&h .. ik zal eens voor je kijken

Ik gebruik Zimo staco1 als Powerpack, dat gaat goed als je analoog uit zet in cv29. Ik ken de Powerpack van train-o-matic niet. Ik weet niet goed wat ik met dat derde draadje moet. Het zou zo maar kunnen dat je die moet gebruiken voor het laden. Het zou kunnen verklaren waarom het niet werkt.

Voor een uitgebreid aansluitschema kun je hier even spieken:

https://www.locgeek.com/2015/03/using-all-susi-outputs-of-n-scale-dcc-decoders/

Heb je het geluid er al in? Zoniet … dan kom je maar langs, ik heb de programmer.

« Laatst bewerkt op: 06 November 2022, 22:04:46 door piksov »
OpenDCC fan

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: Doehler & Haass
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2022, 22:40:15 »
Als D&H maar 2 draden heeft voor een voedingsoverbrugging, dan kan je de TOM Powerpack niet gebruiken.

Je zult dan gebruik moeten maken van de eenvoudige schakeling van een condensatoer, weerstand en een diode. Of een klant-en-klare oplossing van een fabrikant met een mooie naam voor het product (maar met dezelfde componenten) met slecht 2 draadjes. Deze schakeling is in de handleiding van bv ESU decoder te vinden.

De TOM Powerpack (en die van ESU) heeft een Goldcap als opslag. Deze heeft een hoge capaciteit en (helaas) een maximale spanning van 2,7Volt. Om de goldcap te laden is er een oplaadschakeling nodig en bij het afgeven van energie is er een schakeling nodig om de 2,7 volt weer naar een hogere spanning te brengen.
Die derde draad is nodig zodat de decoder kan doorgeven aan de Powerpack of hij spanning meet op de rail. Is er spanning op de rail dan zal de goldcap geladen worden. Is er geen spanning op de baan, dan zal de goldcap spanning gaan leveren.

Kanttekening: de decoder meet eigenlijk niet de spanning, maar kijkt of er een digitaalsignaal aanwezig is. Vandaar dat een Powerpack niet met een analoge baanspanning werkt.

mvg spock

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Doehler & Haass
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2022, 23:11:25 »
Een Train-O-Matic Powerpack werkt niet met D&H. De decoder moet er wel op voorbereid zijn. Het werkt met ESU, Lenz Gold en volgens mij ook met de nieuwe decoders van DCC Concepts, maar niet met Zimo of Uhlenbrock bijvoorbeeld. Daar moeten inderdaad de drie contacten voor zijn. De Zimo STACO1 vind ik een goede suggestie, al is die momenteel niet leverbaar en zijn alle winkels (die een webshop hebben) uitverkocht. Volgens Zimo werken ze aan een nieuwe versie waar ze wel de onderdelen voor kunnen krijgen. Heb het zelf nog niet met een Train-O-Matic decoder kunnen proberen, maar het schijnt dus wel te moeten werken met merkvreemde decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re: Doehler & Haass
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2022, 10:25:30 »
Dank voor ieders reactie.

Op basis van jullie info laat ik de D&H decoder maar even voor wat ie is. Artitec kan mij het geluid van een NS1300 leveren op een ESU. Daar kan dan wel weer een ToM power pack op aangesloten worden.
Ik weet overigens niet hoe jullie ervaring is maar ik vind het rijden met sound zonder powerpack een drama.

MJ
Herintreder sinds 2010