Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rangeren met een pec door Pauldg
Vandaag om 07:04:51
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 06:57:36
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 02:55:26
NS 8100 in 0 door roadster36
Vandaag om 01:49:53
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:38:22
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:33:11
Stalen D 4 deurs spoor 0 door roadster36
Vandaag om 00:22:24
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Chiel
29 October 2025, 23:02:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
29 October 2025, 22:52:03
PPM kranen van Strukton door edwin1974
29 October 2025, 22:32:16
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ronald A.
29 October 2025, 22:30:31
Hulp gezocht omgeving Drachten door Reinout van Rees
29 October 2025, 21:57:13
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
29 October 2025, 21:32:56
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
29 October 2025, 21:30:55
PB Models, ICR-rijtuigen door Mcn1986
29 October 2025, 21:11:57
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
29 October 2025, 20:52:52
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Jeroen Water
29 October 2025, 20:51:24
Rondom Charlois door Alewijn
29 October 2025, 20:46:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Rick
29 October 2025, 20:40:23
Schroefkoppeling voor H0. door Scratchbuilt
29 October 2025, 19:58:28
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Eric B
29 October 2025, 19:51:55
Vollmer ringloods deuren door Freddy
29 October 2025, 19:51:38
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door saskia
29 October 2025, 19:49:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
29 October 2025, 19:44:15
Arnold N 2543 rookgenerator door Gabriël Bergsma
29 October 2025, 19:30:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RobbertJan
29 October 2025, 19:30:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
29 October 2025, 19:26:55
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door n-driver
29 October 2025, 19:25:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
29 October 2025, 19:10:14
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door RikM
29 October 2025, 18:42:49
  

Auteur Topic: Doehler & Haass  (gelezen 944 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Doehler & Haass
« Gepost op: 06 November 2022, 19:53:56 »
Beste forumleden,

Vandaag ben ik bezig geweest met de inbouw van een Doehler & Haass sounddecoder in een Electrotren NS 1300.
Normaal gebruik ik ESU-spuller waar ik redelijk mee overweg kan, maar bij deze D&H kom ik er niet goed uit.
Waarom een D&H? Omdat hiervoor het geluid te krijgen is voor een RENFE 276 (is een beetje een NS 1300)

Dit is het aansluitschema:

https://flic.kr/p/2nXE8g5

De Electrotren heeft een 8 polige NEM aansluiting (NEM 652).

De decoder heeft 8 aansluitdraden waarvan 2 bruine voor de luidspreker. Houd ik er 6 over: 2x rails, 2x motor en 1x voorlicht en 1x achterlicht. De kleuren van de draden zijn gelijk aan die van ESU.
Deze draden heb ik gesoldeerd aan een NEM-stekker overeenkomstig het ESU aansluitschema.

Ik mis de blauwe +draad die ESU kent. Hiervoor heb ik een draad gesoldeerd aan punt VS. Deze draad heb ik ook gesoldeerd aan de NEMstekker.
Als ik nu de lok op de baan zet branden alle lampen niet of allemaal tegelijk, voor en achter. Rijrichting maakt niets uit.

Dat is dus mijn eerste vraag: zijn de aansluitingen goed aangesloten en zo ja, wat moet ik dan nog instellen? Bij een ESU gaat dit vanzelf altijd goed.

Verder heb ik een powerpack van Train-O-Matic gekocht. Mooi klein ding. (https://tramfabriek.nl/powerpacks.html)
Die heb ik aangesloten op de VS en de GND, dit wordt door D&H ook zo voorgeschreven. De powerpack van ToM heeft drie aansluitdraden (zoals ESU). Ik heb maar twee draden aangesloten. Ik ga ervan uit dat de D&H verwacht dat de powerpack via een 'step-up/down' loopt en ik niet rechtstreeks een powercap van 2,7V kan aansluiten.

Helaas werkt de powercap ook niet niet.

Heeft iemand ervaring met D&H? De hele gebruiksaanwijzing is hier te vinden.
https://doehler-haass.de/cms/media/pdf3/SD18A_SD21A_en.pdf

Herintreder sinds 2010

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 872
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re: Doehler & Haass
« Reactie #1 Gepost op: 06 November 2022, 21:48:21 »
Hi Maarten,

Ik gebruik d&h .. ik zal eens voor je kijken

Ik gebruik Zimo staco1 als Powerpack, dat gaat goed als je analoog uit zet in cv29. Ik ken de Powerpack van train-o-matic niet. Ik weet niet goed wat ik met dat derde draadje moet. Het zou zo maar kunnen dat je die moet gebruiken voor het laden. Het zou kunnen verklaren waarom het niet werkt.

Voor een uitgebreid aansluitschema kun je hier even spieken:

https://www.locgeek.com/2015/03/using-all-susi-outputs-of-n-scale-dcc-decoders/

Heb je het geluid er al in? Zoniet … dan kom je maar langs, ik heb de programmer.

« Laatst bewerkt op: 06 November 2022, 22:04:46 door piksov »
OpenDCC fan

spock

  • Offline Offline
  • Berichten: 769
Re: Doehler & Haass
« Reactie #2 Gepost op: 06 November 2022, 22:40:15 »
Als D&H maar 2 draden heeft voor een voedingsoverbrugging, dan kan je de TOM Powerpack niet gebruiken.

Je zult dan gebruik moeten maken van de eenvoudige schakeling van een condensatoer, weerstand en een diode. Of een klant-en-klare oplossing van een fabrikant met een mooie naam voor het product (maar met dezelfde componenten) met slecht 2 draadjes. Deze schakeling is in de handleiding van bv ESU decoder te vinden.

De TOM Powerpack (en die van ESU) heeft een Goldcap als opslag. Deze heeft een hoge capaciteit en (helaas) een maximale spanning van 2,7Volt. Om de goldcap te laden is er een oplaadschakeling nodig en bij het afgeven van energie is er een schakeling nodig om de 2,7 volt weer naar een hogere spanning te brengen.
Die derde draad is nodig zodat de decoder kan doorgeven aan de Powerpack of hij spanning meet op de rail. Is er spanning op de rail dan zal de goldcap geladen worden. Is er geen spanning op de baan, dan zal de goldcap spanning gaan leveren.

Kanttekening: de decoder meet eigenlijk niet de spanning, maar kijkt of er een digitaalsignaal aanwezig is. Vandaar dat een Powerpack niet met een analoge baanspanning werkt.

mvg spock

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 8365
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Doehler & Haass
« Reactie #3 Gepost op: 06 November 2022, 23:11:25 »
Een Train-O-Matic Powerpack werkt niet met D&H. De decoder moet er wel op voorbereid zijn. Het werkt met ESU, Lenz Gold en volgens mij ook met de nieuwe decoders van DCC Concepts, maar niet met Zimo of Uhlenbrock bijvoorbeeld. Daar moeten inderdaad de drie contacten voor zijn. De Zimo STACO1 vind ik een goede suggestie, al is die momenteel niet leverbaar en zijn alle winkels (die een webshop hebben) uitverkocht. Volgens Zimo werken ze aan een nieuwe versie waar ze wel de onderdelen voor kunnen krijgen. Heb het zelf nog niet met een Train-O-Matic decoder kunnen proberen, maar het schijnt dus wel te moeten werken met merkvreemde decoders.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re: Doehler & Haass
« Reactie #4 Gepost op: 07 November 2022, 10:25:30 »
Dank voor ieders reactie.

Op basis van jullie info laat ik de D&H decoder maar even voor wat ie is. Artitec kan mij het geluid van een NS1300 leveren op een ESU. Daar kan dan wel weer een ToM power pack op aangesloten worden.
Ik weet overigens niet hoe jullie ervaring is maar ik vind het rijden met sound zonder powerpack een drama.

MJ
Herintreder sinds 2010