Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Auteur Topic: lok maakt werk af  (gelezen 16957 keer)

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
Re: lok maakt werk af
« Reactie #45 Gepost op: 20 April 2008, 11:27:17 »
Hallo Ruud,

Er zijn in het verleden al in meerdere draadje verwijzingen geweest naar de updata, dus bijna niemand dit weet en zeker de leverancier kan ik niet snappen want die kijken toch ook regematig op de site van Roco. (als het goed is).

Kijk maar een in het volgende draadje van ongeveer febr. 2007
Citaat
Hornby Loc decoder programmeren met Multimaus

IK begrijp dat je in de buurt van venlo woont, doe eens oproep of er iemand is die bij je in de buurt woont en die beschikt over rocomotion en de multimaus voor jouw zou willen updaten, nee heb je ja kun je krijgen.
Ik woon een beetje te ver weg.

Louis,

Ben het helemaal eens met je verhaal en zeker "hoe lang".

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #46 Gepost op: 20 April 2008, 12:04:39 »
Louis en Piet

De Updat die je zelf via Rocomotion doet kan alleen in de Duitse,  Engelse, Franse of Italaanse taal.
Bij de Nederlandse of andere taal dan de genoemde moet je deze opsturen naar Roco via je leverancier.
De meeste multimausen zijn voorzien van de Duits, Engels, Frans of Italiaans.
Gr Piet
Ik heb dus een Multimaus met de nederlandse taal en dat wil ik graag ook zo houden, opsturen via je leverancier, kan ik dat ook zelf doen als ik dit toch wil?

In de toekomst wil ik toch een stap verder met de baan (die nog gebouwd moet worden, heb nu een baan liggen waar ik  dingen op wil uitproberen) en het geheel op de computer aansluiten, dus zou ik hem als slave kunnen gebruiken.

Is er al een draadje over wie welke decoder gebruikt in combinatie met de multimaus met software V1-00 (ik heb al gezocht maar niets gevonden)?

Wat betreft de decoder van Digirails wacht ik (rustig) af of en met welke oplossing Digirails komt, ik neem aan dat zij hier ook belang bij hebben om dit goed op te lossen en daar ook hun best voor doen.

Mvg
Ruud

p.heinst

• Offline Offline
    • DutchRoco
« Reactie #47 Gepost op: 20 April 2008, 12:41:51 »
Hallo Ruud,

Ik kan het begrijpen dat je de Nederlandse taal wilt behouden.
Of je het zelf kan opsturen weet ik niet normaal loopt dit via je leverancier maar je kunt het proberen of vraag inlichtingen bij roco hotline.

Sie erreichen die Roco Technik-Hotline: 
Dienstag: 8.00 - 11.00 Uhr
Donnerstag: 14.00 - 17.00 Uhr
Servicerufnumer für Roco Kunden in Deutschland und der Schweiz:
Telefon: 0180 - 191 92 92
Er wordt Duits gesproken

Voor Nederland
Hier moet de 0 weggelaten worden en het landen nuummer ervoor 0049

Probeer het gewoon.

Gr Piet

Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
« Reactie #48 Gepost op: 20 April 2008, 12:56:12 »
Het lijkt me dat, als Roco firmware 1.02 heeft uitgeleverd in de D/E/F/I uitvoering alsmede met een NL taal, ze kunnen upgraden ook naar 1.02 NL.

V.w.b. verantwoordelijkheden van Digirails: ik denk niet dat je een fabrikant moet opzadelen met een probleem wat elders ontstaat. Bij Digirails hebben ze eigen fouten hersteld, je kunt niet verwachten dat zij een probleem van Roco moeten gaan oplossen. Wat dat probleem nou feitelijk is, blijft onduidelijk. Roy had het over "een bepaalde baanspanning", maar in hoeverre dat invloed zou kunnen hebben durf ik hier niet met zekerheid te stellen: decoders hebben doorgaans een werkspannningsgebied wat ergens tussen 6 en 24 V ligt.

Een andere mogelijkheid (niet de mooiste) is om een LM-2 (kosten nu nog maar een krats) als master in je systeem te hangen en te kijken wat er dan gebeurt. De master functioneert als centrale en met oude LM-2 en 3's zijn er bij mijn weten nooit problemen geweest.
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #49 Gepost op: 20 April 2008, 18:47:36 »
Ik kan het begrijpen dat je de Nederlandse taal wilt behouden.
Of je het zelf kan opsturen weet ik niet normaal loopt dit via je leverancier maar je kunt het proberen of vraag inlichtingen bij roco hotline.

@Piet
Je hebt me toch even aangeduwd om hierin actie te ondernemen en ik heb deze vraag inmiddels al per mail gesteld.

Het lijkt me dat, als Roco firmware 1.02 heeft uitgeleverd in de D/E/F/I uitvoering alsmede met een NL taal, ze kunnen upgraden ook naar 1.02 NL.

@Louis
En toch gaat dit(De update naar V1.02 in NL ) niet via internet als ik de website moet geloven en moet de Multimaus worden opgestuurd(raar maar waar).

V.w.b. verantwoordelijkheden van Digirails: ik denk niet dat je een fabrikant moet opzadelen met een probleem wat elders ontstaat.

Ja dat zie ik dus anders:
  • Digirails brengt een decoder op de markt
  • koop als gebruiker deze decoder en heb een probleem
  • meld dit bij Digirails en zij constateren dit probleem ook zij gaan kijken of ze hier iets mee kunnen doen
  • nu wacht ik af of zij dit kunnen oplossen, als ik dat niet doe gooi ik de deur dicht en geef Digirails niet de kans
Met andere woorden: zij kunnen nu hun decoder bruikbaar proberen te maken voor een grotere groep gebruikers(ook al zou het probleem ergens anders liggen) lukt dit dan zijn ze in ieder geval gezadeld en kan ik opstijgen ;).

Mvg
Ruud
« Laatst bewerkt op: 20 April 2008, 22:37:54 door Ruud NS »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #50 Gepost op: 22 April 2008, 09:58:58 »
Ruud, nog ff een vraagje betreffende het probleem zelf: je schreef dat je een noodstop deed, vervolgens de regelaar naar 0 zette, dan de spanning er weer op en de trein schoot vooruit en liep uit naar 0. Zo had ik het begrepen.
Wat doet ie als je niet aan de regelaar draait? Ik verwacht direkt met ingestelde snelheid vooruit schieten, oftewel hij slaat zijn CV3 over.
Heb ik gelijk?

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #51 Gepost op: 22 April 2008, 17:26:47 »
Louis

Ik zal dit straks gaan uitproberen, eerst even eten.

Mvg
Ruud

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #52 Gepost op: 22 April 2008, 20:23:30 »
Louis

Het klopt, en als ik van rijrichtig verander doet hij dat abrupt.

Heb trouwens een mail van Roco terug gehad:
"Für ein update der Multimaus senden Sie bitte diese zwingend über Ihren Fachhändler zu uns ein. Eine Direkteinsendung an uns ist leider nicht möglich. Wir werden Ihnen das update kostenlos aufspielen und die Multimaus dann an Ihren Fachhändler zurückschicken".   :'(

Als ik hem eerst moet wegbrengen en laten opsturen en vervolgens weer moet ophalen is 2 keer op en neer rijden, de dealer zal dit waarschijnlijk niet gratis doen, dus dan maar kijken of ik er nog een bij koop met de goede software en deze als slave gebruiken en/of deze toch ergens een update laten geven.
En dit alles is nog geen garantie dat de decoder werkt :-|.

Mvg
Ruud

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #53 Gepost op: 22 April 2008, 20:28:07 »
Dat zou Roy Krey kunnen testen, voorzover niet getest, maar ik had het idee dat dat goed werkte met een MM 1.02. Dit is overigens een bekend fenomeen bij de Lokpilot V2, maar is daar via een CV te herstellen, zoals al gemeld.

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #54 Gepost op: 22 April 2008, 20:33:11 »
Louis

Versie 2.0.
Optrek en afrem vertraging bij gesteld helpt ook niet.
Als ik het goed heb is dit CV3 en CV4.

Mvg
Ruud

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #55 Gepost op: 22 April 2008, 20:33:58 »
Ruud,

Zoals Wim in je andere draadje ook al schrijft vraag ik me af of je uberhaupt je probleem wel opgelost wilt hebben.
De mogelijkheden om je probleem op te lossen zijn er maar telkens kom je met zaken om het niet te doen.

En dit alles is nog geen garantie dat de decoder werkt :-|.
Nee, en de garantie dat ik het winnende staatslot koop krijg ik ook niet.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Ruud NS

• Offline Offline
    • Baan
« Reactie #56 Gepost op: 22 April 2008, 20:48:34 »
Eric,

Ik overweeg gewoon eerst voor ik iets doe.
Maar goed jij woont niet zo ver van mij af, zullen we het dan zo doen dat als ik een multimaus met  softwareversie V1.02 heb en het werkt nog niet dat ik er dan een (decoder) van jou krijg die wel werkt.

Mvg
Ruud
« Laatst bewerkt op: 22 April 2008, 20:53:56 door Ruud NS »

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #57 Gepost op: 22 April 2008, 21:45:52 »
Als ik het goed heb is dit CV3 en CV4.

Nee. CV3 regelt aanzetvertraging, CV4 uitloop. Bij de LP-2 was het probleem dat als je nix aan de instellingen verandert, je bij stroomonderbrekingen het probleem had wat jij ook hebt. Met de meeste decoders zet een lok dan weer aan volgens vertraging, tenzij in jouw geval je de regelaar naar 0 zet, hij stil blijft staan. De LP-2 heeft een speciale CV voor "datenspeicherung" die af fabriek zo is gezet dat hetzelfde euvel optreedt zoals bij jou. Door nog een bitje te zetten los je dat op, maar dat is dus bij de LP-2, niet bij de DR1010.
Kortom: schakel je de spanning af, dan zet na inschakeling je decoder vanuit stilstand aan via CV3. Of de spanning moet heel snel terugkeren, dan schiet ie in een keer vooruit. En daar gaat het nou net met de DR1010 i.c.m. MM 1.00 fout.

Lokpaint

• Gast
« Reactie #58 Gepost op: 22 April 2008, 22:01:13 »
Hoi,

je kunt ook eens stoeien met de stop functie van je multimuis.

Dit staat in je handboekje beschreven onder instellingen.

Zie hier:

“STOP-MODUS”
In geval van een probleem wordt door het indrukken van de “STOP”-toets tijdens het rijbedrijf een
directe noodstop uitgevoerd. In het menu “STOP-MODUS” wordt vastgelegd hoe deze noodstop zijn
uitwerking moet hebben.
3.6.1. “UIT”: de gehele modelspoorweg wordt spanningsloos.
3.6.2. “STOP”: alle locs stoppen direct, de spanning blijft aangesloten. Onafhankelijk van deze instellingen
kan altijd nog een “selectieve noodstop” worden uitgevoerd die alleen de gekozen loc
betreft. Lees daartoe pagina 11.
Fabrieksinstelling: UIT
– Bevestigen met de “Licht/OK”-toets waarna wordt teruggegaan naar de “STOP-MODUS”.

Bart

Louis Holleman

• Offline Offline
  • Osse historie
« Reactie #59 Gepost op: 22 April 2008, 22:55:03 »
Dat lost het probleem niet op. Als je met STOP bedoelt "alles stil" moet alles stil vallen. Daarna inschakelen en alle treinen starten vanuit 0 via CV3 naar voorheen ingestelde snelheid. Geen andere flauwekul.
Daarom heet het ook "Noodstop"  8)